LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Carolien1
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2005 06:38

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door Carolien1 »

Mijn schoonmoeder heeft 4 jaar in een verpleegtehuis gezeten omdat zij geheel invalide was en echt niets meer zelf kon.Zij had alleen een bed en nachtkastje en een smalle kast voor haar kleding.Wij hebben altijd voor haar gezorgd en ik als schoondochter verzorgde haar kleding.Op de dag dat mijn schoonmoeder overleed ,dat was om tien uur s'morgens ,hebben wij allles geregeld voor de crematie.Maar wie schets onze verbazing s;middags wilden wij in het tehuis de verpleegsters een bos bloemen geven als dank voor de goede zorgen en gelijk vragen wanneer wij haar persoonlijke spullen moesten weghalen(dit was om twee uur)Wij komen bij haar kamer die zij deelde met iemand anders en alles stond in plastictassen op de gang omdat zij een speodopname hadden(het bed heeft nog twee maanden leeggestaan) Ik vind dit werkelijk asociaal van het tehuis.We wilden zelf die kamer leegruimen om het verdriet te kunnen verwerken,en nu stonden haar spullen op de gang en haar naambordje was ook al van de deur afgehaald.Dit heeft mijn man heel veel verdriet gedaan en hij is hier nog steeds boos over.Als mens ben je maar een nummer.
Om tien uur ben je overleden en om twee uur vergeten.Ik vind dit dus niet kunnen want zij betaalde wel de huur tot en met de maand van overlijden.Zij zat op de verpleegafdeling en voor een bedrag van achthondervijftig euro verwacht je toch iets meer coulantie.Kijk als ze zeggen u heeft een week om de kamer leeg te halen oke Maar als je s'morgens overlijd en je kinderen willen dan om twee uur je kamer opruimen en ze vinden dan alles in tassen gepropt op de gang nu dat kan niet

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door HvdB »

Het is dan ook geen schande om je ouders dan in een verpleeg tehuis onder te brengen.
Als iets algemeen geaccepteerd is wil niet zeggen dat het geen schande is.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door NAK »

Als iets algemeen geaccepteerd is wil niet zeggen dat het geen schande is.
Schande is een emotionele toestand die door elk mens anders ervaren wordt.

Bzzz
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 sep 2005 10:12

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door Bzzz »

Ik werk zelf in een verpleeghuis, bij ons moeten de kamers ook altijd leeg binnen 2 dagen. Maar als de familie dit niet ziet zitten doen we het vaak zelf en komen ze later de kleding en (weinige) spulletjes halen.
Dit gaat altijd in overleg.
Het is nl helaas zo dat de wachtlijsten de pan uitrijzen.
Bij ons worden dementerende mensen al opgenomen op somatische afdelingen omdat er op psycho-geriatrie geen plaats is.

We krijgen regelmatig interval opname's en het is schrijnend om te zien hoe deze mensen nog thuis wonen. De echtgen(o)ot(e) is vaak aan het eind van zijn/haar latijn.

Blackadder
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2005 15:06

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door Blackadder »

alsjeblieft, wat een zinlose discussie.

het is nou eenmaal zo, de wachtlijsten zijn lang.

is dat mens al overleden? en maak je je er nu al zo druk om?

wat moet dat moet...

menselijk is het niet, maja....tegenwoordig is niet meer zoveel menselijk.

Nederland is een raar land aan het worden.
vermoord je iemand krijg je 6 jr, licht je de belasting op krijg je 15 jr.
Snap jij t?

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door bitchy »

het is geen zinloze discussie,
het is voor sommige een emotionele discussie,
en niet iedereen weet hoe erg de thuissituaties zijn.
de wachtlijsten zijn zo lang en sommige zijn een gevaar voor zichzelf thuis.
maar op het moment dat het om jou familielid gaat dat plaats moet maken voor een ander, zie je dat niet.


en verder,
nee, die strafmaat in nederland snap ik inderdaad niet.
6 jr voor moord is nog veel geschreven, sommige zijn veel sneller weer op vrije voeten.
in nederland komen steeds meer regels en mag je steeds minder.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door pluisje »

ik ben laats in een hospice geweest omdat daar iemand lag die stervende was, en ook daar wordt van je verwacht dat je de volgende dag de spullen op haald of het wordt opgeslagen,zij hebben die plekken echt weer direct nodig.
ik weet dat het erg vervelend is en heel moeilijk maar er is vaak geen anderen oplossing .
zo gaat dat bij veel instellingen hoor.
en dat is niet om mensen te kwetsen ,maar om ook andere mensen de zelfde zorg te bieden die op dat moment dan ook hard nodig is...
kijk maar eens wat voor een eigenbijdrage je moet betalen voor zo"n plaats,op het moment dat iemand overlijd houd de bijdrage op,en wordt weer gebruikt voor een ander...

pluisje

datvindikervan
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:08

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door datvindikervan »

Natuurlijk is het erg wrang dat je na twee dagen het appartement van je dierbare al leeg moet hebben, maar van de andere kant..
Wanneer iemand al erg lang op de wachtlijst staat, en misschien stond die dierbare van jou dat ook wel... dan kan dat ook van groot belang zijn
Ik werk zelf in een verpleeghuis en zeer regelmatig wordt bij ons een spoedopname aangevraagd. Van bv. mensen die net hun partner zijn verloren en zich absoluut niet meer zelf kunnen verzorgen of een gevaar zijn voor zichzelf. dan is natuurlijk elke dat thuis een dag te lang thuis. Bovendien heeft niet iedereen iemand die voor ze kan zorgen. Dus als we veel mensen willen helpen moet de familie ons weer helpen... en dus snel het appartement weer leeg hebben. Sorry... maar dat is de werkelijkheid... er zijn gewoon te weinig opname plaatsen.

Peppi
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 okt 2005 22:07

Re: Bij overlijden kamer leeg maken vóór de begrafenis

Ongelezen bericht door Peppi »

De één zijn dood is de ander zijn bed.

Gesloten