Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Eesje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2023 21:10

Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door Eesje »

Vandaag kwam ik achter het volgende.
Mijn man gaat voor een medische pedicurebehandeling ivm zijn diabetes. Hier moet hij een eigen bijdrage van €7 voor betalen. Toen ik dit bij mijn verzekering checkte en ook de declaratie voor deze behandeling bekeek, schrok ik behoorlijk en begreep ik de bijbetaling niet. Na onderzoek kwam ik er achter dat het binnen de voetzorg zo is geregeld dat je medisch pedicure aangesloten moet zijn bij een podoloog om voor vergoeding in aanmerking te komen en dat de podoloog declareert bij de zorgverzekering. Op zich geen probleem ware het niet dat er nogal een significant verschil zit tussen de vergoeding die de pedicure krijgt en de declaratie van de podoloog bij de zorgverzekering.
Onze pedicure krijgt €29 per behandeling van de podoloog vergoed terwijl de podoloog per kwartaal €106,16 declareert bij onze zorgverzekering. Gemiddeld komt mijn man 6 tot 7 keer bij de pedicure per jaar. Snel gerekend is dat voor de pedicure €174 of €203 per jaar. Minder vaak naar de pedicure is dus nog minder inkomsten voor de pedicure. De podoloog krijgt €424,64 per jaar ongeacht de hoeveelheid keren dat mijn man bij de pedicure komt.
Ik heb contact gehad met de podoloog. Deze verklaart dat in de prijs ook een reservering zit voor wanneer er voetproblemen zijn en de podoloog zelf ingeschakeld moet worden. Ik betaal de garage toch ook niet vooruit voor een mogelijk probleem aan m'n auto in de toekomst?
De zorgverzekering zegt dat het nu eenmaal zo geregeld is en dat zij zich niet bemoeien met de prijsafspraak tussen pedicure en podoloog.
De pedicure kan voor de €29 niet kostendekkend werken en vraagt een bijdrage van €7 wat ik begrijp.
We vinden het significante verschil zo stuitend dat we hier rugbaarheid aan willen geven. De zorgkosten rijzen de pan uit en met dit soort "misbruik" wordt het alleen maar nog duurder. Er zijn meer dan 1 miljoen diabeten in Nederland. Deze zullen niet allemaal naar een medisch pedicure gaan, maar als dit voor de helft wel zou gelden, praten we over een ruime 50 miljoen kosten die podologen in rekening brengen, terwijl de werkelijke kosten ruim de helft lager ligt. Dit moet een halt toegeroepen worden. Het gaat niet om de kleine bijbetaling die wij doen, maar het principe. Ook kan ik begrijpen dat de administratieve afhandeling voor de podoloog geld kost, maar het verschil is m.i. te groot. Ook kunnen pedicures met hun toebedeelde tarief niet uit de voeten terwijl de podoloog de hoofdprijs binnenhaalt. Ik vind dit onrecht!

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De medisch pedicure moet een contract hebben met een podotherapeut, niet podoloog, en afhankelijk van het behandelplan worden een aantal behandelingen door de podotherapeut vergoed. Volgens de voorwaarden in hun contract.

Het cosmetische deel moet de klant/patient zelf betalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door moederslink »

Eesje schreef:
30 nov 2023 21:37
(...)
We vinden het significante verschil zo stuitend dat we hier rugbaarheid = ruchtbaarheid aan willen geven.
Bij mij idem dito : ik betaal nu per behandeling € 15 als eigen bijdrage aan de pedicure en zij declareert de behandeling bij de podotherapeut die vervolgens een declaratie indient bij de Zorgverzekeraar.
En zo wordt het geld rond gepompt , zo is de procedure.
Voorheen betaalde ik aan de pedicure € 45 per behandeling en nu dus slechts € 15 eigen bijdrage.
Dus op zich ben ik daar , als cliënt, natuurlijk blij mee.
Voor de rest zoeken ze het maar uit ----de zorgkosten rijzen de pan uit en ik heb geen invloed 🤨

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als de podotherapeut meer behandelingen adviseert, krijgt zij of hij niets meer van de zorgverzekeraar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik neem nu +-6 behandelingen per jaar. Dat volstaat vooralsnog.
Mocht het méér worden dan neem ik contact op met de belanghebbenden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diabetische voetzorg door medisch pedicure

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In principe schrijft de podotherapeut het aantal behandelingen voor. Men mag natuurlijk zonder voorschrift meer behandelingen nemen, maar dat komt dan niet voor vergoeding uit de basiszorg in aanmerking .

Plaats reactie