Drie keer eigen risico betalen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Fime
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2021 21:43

Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Fime »

Dag,
In februari 2019 (1e dbc) heb ik een intakegesprek gehad bij een zorginstelling voor de behandeling van een angststoornis. Ik heb ruim een jaar op de wachtlijst gestaan, de behandeling is gestart in april 2020 (2e dbc). Na juni 2020 is mijn behandelaar ziek geworden, waardoor mijn behandeling een half jaar stil heeft gelegen.
Sinds het begin van dit jaar is mijn behandeltraject intensiever, en voor mijn gevoel pas echt gestart. Echter is inmiddels het 3e dbc geopend. Ik ben voor mijn gevoel nog maar kort aan het behandelen, en toch ben ik nu 2x mijn eigen risico kwijt, en wordt ook mijn eigen risico van 2021 straks gebruikt, omdat een 3e dbc is geopend.
Ik heb contact gehad met de zorgverzekeraar en met de behandelende partij, maar zij kunnen hier niets aan doen, geven ze aan. Is dit een terechte opmerking van ze?
Groet,
FiMe

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Klinkt heel vervelend, maar ik denk dat er niks tegen aan te doen is. Je "krijgt" zorg in 2019, 2020 en in 2021, voor elk jaar betaal je opnieuw je eigen risico.

Persoonlijk vind ik het onterecht dat je voor een intakegesprek gelijk je hele eigen risico kwijt bent en dat je niet behandeld wordt. Maar juridisch valt er niks aan te doen.

Bij veel zorgverzekeraars kan je je eigen risico verspreid betalen. Meestal betaal je 10x €38,50. Bel je zorgverzekering om te vragen of dit nog mogelijk is.

Daarnaast kan je bij lage inkomsten zorgtoeslag krijgen. www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/ ... rgtoeslag/

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is terecht. Tenslotte hebt u in 2019 zorg gehad, wel zeer matig, maar ook in 2020 en nu weer in 2021.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
08 apr 2021 10:46
Persoonlijk vind ik het onterecht dat je voor een intakegesprek gelijk je hele eigen risico kwijt bent en dat je niet behandeld wordt. Maar juridisch valt er niks aan te doen.
Eens. Zeker omdat de enige reden dat de intake niet in dezelfde DBC valt als de eerste behandeling ligt in de wachttijd, en dat is nu net iets waar juist de patiënt totaal geen invloed op heeft.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat ik vergeten ben om erbij te zetten, bewaar alle facturen die je krijgt wat met zorg te maken heeft. Afhankelijk van je gemaakte kosten en je inkomen kan je een klein deel terug krijgen als je je inkomstenbelasting in gaat vullen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

In de meeste gevallen wordt een intakegesprek gezien als eerste behandeling, omdat er dan ook een behandelplan wordt opgesteld n.a.v. het gesprek met de klant.
Dus wel terecht dat daar kosten aan verbonden zijn.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
08 apr 2021 11:47
Wat ik vergeten ben om erbij te zetten, bewaar alle facturen die je krijgt wat met zorg te maken heeft. Afhankelijk van je gemaakte kosten en je inkomen kan je een klein deel terug krijgen als je je inkomstenbelasting in gaat vullen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zorgkosten
Het eigen risico, waar TS het over heeft, is
niet aftrekbaar.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
08 apr 2021 11:47
In de meeste gevallen wordt een intakegesprek gezien als eerste behandeling, omdat er dan ook een behandelplan wordt opgesteld n.a.v. het gesprek met de klant.
Dus wel terecht dat daar kosten aan verbonden zijn.
Eens, maar dat was het punt niet. Het gaat erom dat de eraan verbonden kosten in een andere DBC vallen dan de eerstvolgende behandeling.

Fime
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2021 21:43

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Fime »

Dag,
Een tijdje geleden heb ik hier een bericht geplaatst over het eigen risico. 3 jaren achter elkaar voor eenzelfde behandeling eigen risico betalen, waarbij we ruim een jaar op de wachtlijst hebben gestaan, er sprake was van een zieke medewerker waardoor de behandeling geruime tijd stil heeft gelegen. We hebben hierover een klacht ingediend bij de desbetreffende organisatie en met succes. We krijgen eenmaal het eigen risico teruggestort van 585. Toch even leuk om te delen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, en bedankt voor het terugmelden. U zul € 385,00 bedoelen neem ik aan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Drie keer eigen risico betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en die premieverlaging gaat die instelling natuurlijk niet vergoeden.

Gesloten