FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt. En ja, je mag dan nog meer aanvullende dekkingen afsluiten en hiep hoi, je mag ook bellen.
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 16:33
Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt. En ja, je mag dan nog meer aanvullende dekkingen afsluiten en hiep hoi, je mag ook bellen.
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.
Zo'n kaalste verzekering met maximaal eigen risico heb ik ook. Tot en met morgen. Ik heb eigenlijk nooit zorgkosten buiten de jaarlijkse tandarts controle en de drie dichtstbijzijnde ziekenhuizen van mijn oude woonplaats zijn gecontracteerd voor die 'kale' verzekering.

Maar onlangs verhuisd, en waar ik nu woon is het ziekenhuis niet gecontracteerd. Dus per 1/1 heb ik niet meer de kaalste verzekering, maar eentje die bij alle zorgverleners voor 100% vergoed.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt.
Tsja, andere mensen zullen hun leven misschien meer waard vinden dan 22 euro per maand. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar als je daarmee het risico kunt 'afkopen' dat je in het geval van een medisch issue naar een ziekenhuis 'moet' dat vaker een onjuiste diagnose stelt, dan is me dat die paar tientjes wel waard.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Stellen niet-gecontracteerde dan zorgverleners betere diagnoses?
Ik heb een goedkope basisverzekering die contracten heeft met alle ziekenhuizen, fysio's, enz. hier in de omgeving. Keuze genoeg, ik kan overal terecht waar ik wil.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:
31 dec 2021 09:04
Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt.
Tsja, andere mensen zullen hun leven misschien meer waard vinden dan 22 euro per maand. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar als je daarmee het risico kunt 'afkopen' dat je in het geval van een medisch issue naar een ziekenhuis 'moet' dat vaker een onjuiste diagnose stelt, dan is me dat die paar tientjes wel waard.
U weet dan blijkbaar dat dat gecontracteerde ziekenhuis onjuiste diagnoses stelt.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Aygulf »

Je basisverzekering vergoedt medisch noodzakelijk zorgkosten overal ter wereld tijdens een vakantie of op (door)reis in het buitenland. Het gaat hier alleen om zorg, behandelingen of medicijnen die niet kunnen wachten tot terugkeer in Nederland.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Mieke4321 schreef:
29 dec 2021 11:31
Deze week bij FBTO mijn zorgverzekering afgesloten voor het komende jaar 2022.
Nu net deze ook weer met veel moeite geannuleerd. Ik zal uitleggen waarom.

Aangetrokken door de lage premie van FBTO mijn verzekering bij DITZO opgezegd.
Bij laatstgenoemde al jaren verzekerd geweest.
Onze 2 jong volwassen kinderen gaan dit jaar voor het eerst zelf hun verzekering afsluiten en betalen en dit was de reden om te vergelijken en dus te veranderen. Ik had hen ook aangeraden voor FBTO te kiezen vanwege de lage premie.

Nu werd ik door onze jongste zoon gebeld met de mededeling dat de zorg in het buitenland niet vergoedt werd, tenzij je een module aan vinkt die vanaf dat moment het hele jaar blijft gelden. De kosten van die module zorgt ervoor dat de premie hoger wordt dan die van onze verzekering waar deze kosten wel standaard vergoedt wordt.
Het betreft de "normale zorg" .
Dus denk aan spoedeisende hulp, ziekenhuisopname of doktersbezoek bij ziekte.

Ik weet dat een reisverzekering de extra gemaakte zorgkosten dekt maar ik ben niet anders gewend dan dat de meeste zorgverzekeringen wel de boven genoemde kosten in het buitenland dekt tegen de hier geldende tarieven.

ik ben bang dat er veel meer mensen aangetrokken worden door de lage premie en ook niet op de hoogte zijn van de buitenland module of denken dat het om een uitgebreide vorm van kostendekking gaat. Dat dacht ik nl. een soort van reisverzekering.

Zij zullen bij zorgkosten gemaakt in het buitenland en geen aangevinkte module voor zeer onaangename verrassingen komen te staan.

Het is voor mij niet te begrijpen dat dit mogelijk is met een zorgverzekering. Juist deze producten moeten duidelijk en transparant zijn

Ik heb me net aangemeld voor dit forum omdat ik vind dat ik het ergens moet melden.
FBTO reageerde net met een "dat is wel meer gebruikelijk".

Mieke
Op de eerste plaats maakt het niet uit om welke zorgverzekeraar het gaat . Al die zorgverzekeraars hebben wel iets wat niet deugd dus goed lezen is hier prioriteit . Op de tweede plaats zijn het allemaal Oplichters en maakt echt niet uit om welke zorgverzekeraar het gaat . het is 1 pot nat !!! wat mij betreft mag dit systeem opgedoekt worden ! Laat de Overheid dit maar weer overnemen ! Gewoon iedere maand een bedrag betalen en zonder dat gezeik bij welk ziekenhuis je terecht kan etc etc , en zeker geen eigen risico en eigen bijdrage meer ! dat moet afgelopen zijn . Dit hadden we vroeger ook . Stond op je Loonstrook een bedrag wat ingehouden werd voor ziektekosten , en meer niet !!

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ivo.w schreef:
30 dec 2021 23:23
PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 16:33
Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt. En ja, je mag dan nog meer aanvullende dekkingen afsluiten en hiep hoi, je mag ook bellen.
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.
Zo'n kaalste verzekering met maximaal eigen risico heb ik ook. Tot en met morgen. Ik heb eigenlijk nooit zorgkosten buiten de jaarlijkse tandarts controle en de drie dichtstbijzijnde ziekenhuizen van mijn oude woonplaats zijn gecontracteerd voor die 'kale' verzekering.

Maar onlangs verhuisd, en waar ik nu woon is het ziekenhuis niet gecontracteerd. Dus per 1/1 heb ik niet meer de kaalste verzekering, maar eentje die bij alle zorgverleners voor 100% vergoed.
Dat moet dan een restitutieverzekering zijn.
Anders vergoeden ze van niet-gecontracteerde zorgkosten de "in Nederland gangbare" tarieven.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zelfs bij een restitutieverzekering kan het voorkomen dat niet 100% van de nota vergoed wordt.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door bupaul »

Morganlefay schreef:
30 dec 2021 11:37
Normaal gesproken heeft men voldoende aan de Buitenlanddekking van de Basisverzekering alleen landen als de USA hanteren iets andere tarieven. Daar is die aanvullende reisverzekering(module) wel handig voor.
Het zal je verbazen wat de verschillen wereldwijd zijn en ja, de U.S.A steekt daar behoorlijk bovenuit. Binnen Europa zijn de prijzen redelijk gelijk.
Bedenk dat als je geen aanvullende verzekering hebt je het verschil altijd zelf moet bijleggen.

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door jacqav »

PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 16:33
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.
Ah, fijn, een ouderwetse liberaal die nog gelooft in ons huidige zorgstelsel.

jacqav
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 okt 2021 02:40

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door jacqav »

Lady1234 schreef:
30 dec 2021 15:30
Je zou wel gek zijn om € 22,00 per maand meer te gaan betalen zodat een niet-gecontracteerde zorgverlener wellicht 100 % vergoed wordt. En ja, je mag dan nog meer aanvullende dekkingen afsluiten en hiep hoi, je mag ook bellen.

Maar het ging hier over dekking medische kosten bij spoed in het buitenland. En alledrie die polissen geven daarvoor dezelfde dekking en vergoeding.
M.i. is die restitutiepolis vooral belangrijk voor psychologische zorg. Veel psychologen sluiten geen contracten meer af met alle zorgverzekeraars, omdat die eisen stellen zoals inzicht in het behandelplan van de cliënt en het delen van zeer privacygevoelige informatie. Helaas hebben wij als burger hier geen inzicht in omdat de patiënten deze contracten niet mogen inzien.

https://contractvrijepsycholoog.nl/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

jacqav schreef:
01 jan 2022 20:18
PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 16:33
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.
Ah, fijn, een ouderwetse liberaal die nog gelooft in ons huidige zorgstelsel.
Wij hebben een prima zorgstelsel. Ik heb zelf in het diverse landen gewoond en spreek degelijks collega's in bijna alle landen in Europa en als je alles bekijkt dan hebben wij het beste zorgstelsel. Ieder land heeft wel een dingetje wat misschien beter is dan hier maar ook veel dingen die slechter zijn dan hier. En qua kosten is het hier ook prima: als je echt weinig inkomen hebt dan betaal je met de maximale zorgtoeslag hoogstens een paar tientjes per maand. Effectief is dat goedkoper dan wat we destijds met het ziekenfonds hadden. Het enige "voordeel" van het oude systeem was dat je als particulier verzekerde flink wat extra privileges had t.o.v. ziekenfondsverzekerden. Dat is er gelukkig met het huidige systeem uitgehaald.

Maar goed, kankeren op je eigen land schijnt de norm te moeten zijn; elders is het altijd beter. Totdat je hoort hoe het elders echt zit.

En dan nog iets: dankzij het liberalisme kun iedereen nu vrijuit en voor weinig geld lekker klagen over liberalisme.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

lubeckdave schreef:
31 dec 2021 13:20


Op de tweede plaats zijn het allemaal Oplichters en maakt echt niet uit om welke zorgverzekeraar het gaat . het is 1 pot nat !!! wat mij betreft mag dit systeem opgedoekt worden !
Smaad.

lubeckdave schreef:
31 dec 2021 13:20
Laat de Overheid dit maar weer overnemen ! Gewoon iedere maand een bedrag betalen en zonder dat gezeik bij welk ziekenhuis je terecht kan etc etc , en zeker geen eigen risico en eigen bijdrage meer ! dat moet afgelopen zijn . Dit hadden we vroeger ook . Stond op je Loonstrook een bedrag wat ingehouden werd voor ziektekosten , en meer niet !!
De overheid heeft dit nooit gedaan. Ziekenfondsen en particuliere verzekeringen waren geen overheidsorganen. Dat premies van je loon werden ingehouden was iets tussen werkgevers, werknemers en ziekenfondsen/verzekeraars, maar zeker niet van de overheid. En je bent blijkbaar ook de eigen bijdrage voor medicijnen vergeten die we ooit hadden in het oude systeem. 2,50 per recept.

Maar als we dan teruggaan naar het oude systeem, dan wel compleet. Dan kan ik me lekker particulier verzekeren, met artsen die aparte spreekuren hebben voor particulier verzekerden, waar je eerder geholpen kan worden. Of sommige artsen die gewoon weer een eigen praktijk aan huis hebben, ook weer alleen voor particulier verzekerden, zodat je niet in een ziekenhuiswachtkamer hoef te wachten. En natuurlijk de luxe van 1-persoonskamers als je de pech had om het ziekenhuis in te moeten. Niet omdat het medisch noodzakelijk is, maar gewoon omdat het kan als je geld hebt. Net als vroeger. Heerlijk.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

PeterPeters1966 schreef:
01 jan 2022 21:04
jacqav schreef:
01 jan 2022 20:18
PeterPeters1966 schreef:
30 dec 2021 16:33
Dat is juist het mooie van ons zorgverzekeringssysteem: iedereen kan een polis vinden die het dichts bij de persoonlijke voorkeur ligt i.p.v. dat je het meen one-size-fits-all polis moet doen. Ik heb zelf de kaalste verzekering met het hoogste eigen risico. In mijn geval prima, maar niet voor iedereen geschikt.
Ah, fijn, een ouderwetse liberaal die nog gelooft in ons huidige zorgstelsel.
Wij hebben een prima zorgstelsel. Ik heb zelf in het diverse landen gewoond en spreek degelijks collega's in bijna alle landen in Europa en als je alles bekijkt dan hebben wij het beste zorgstelsel. Ieder land heeft wel een dingetje wat misschien beter is dan hier maar ook veel dingen die slechter zijn dan hier. En qua kosten is het hier ook prima: als je echt weinig inkomen hebt dan betaal je met de maximale zorgtoeslag hoogstens een paar tientjes per maand. Effectief is dat goedkoper dan wat we destijds met het ziekenfonds hadden. Het enige "voordeel" van het oude systeem was dat je als particulier verzekerde flink wat extra privileges had t.o.v. ziekenfondsverzekerden. Dat is er gelukkig met het huidige systeem uitgehaald.

Maar goed, kankeren op je eigen land schijnt de norm te moeten zijn; elders is het altijd beter. Totdat je hoort hoe het elders echt zit.

En dan nog iets: dankzij het liberalisme kun iedereen nu vrijuit en voor weinig geld lekker klagen over liberalisme.
Ik denk dat veel chronisch zieken hier iets anders over denken dat we een goed zorgstelsel hebben.
Als ik ga kijken naar mezelf, ik krijg vergoed wat niet goed voor me is, en waar meer en betere zorg voor meer is krijg ik niet vergoed. Als je kijkt waar de regering naar toe wil, en de medische kennis die ze hebben, plus de lobbies die er zijn, zal het niet echt goed gaan komen in de toekomst. Eigenlijk betaal ik nu ook voor niks, ga niet naar de dokter, de medicijnen die een beetje werken worden niet vergoed. Dus ik ben ook niet zo positief over de ontwikkelingen van deze verzekeringen. En vergelijken met andere landen is onzin, dat wordt alleen maar gedaan om dingen goed te praten.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan eens naar een verzekeraar kijken die wel vergoedt wat u wilt hebben.

En u gaat niet naar de dokter, hoe komt u dan aan het recept voor uw medicijnen?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
01 jan 2022 21:38
Misschien dan eens naar een verzekeraar kijken die wel vergoedt wat u wilt hebben.

En u gaat niet naar de dokter, hoe komt u dan aan het recept voor uw medicijnen?
Wat ik gebruik is allemaal gewoon te bestellen misschien 2 keer in het jaar wat Tramadol, maar dat werkt helaas bijna nooit, dus eigenlijk betaal ik dat voor de Tramadol, maar ja het is wat het is.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan toch maar een keer met de dokter gaan praten ipv medicijnen bestellen, die volgens u niet helpen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
01 jan 2022 22:46
Misschien dan toch maar een keer met de dokter gaan praten ipv medicijnen bestellen, die volgens u niet helpen.
Volgens mij ben ik al een enkel aantal jaren ziek en weet ik wat er aan de hand is na alle onderzoeken, helaas is er geen oplossing, en met de arts voor de fun praten, nee dank je.
En ik bestel medicijnen die mogelijk kunnen helpen dat is wat anders. Ik kan ook nemen wat de dokter me allemaal voor zou schrijven, maar dat helpt zeker niet tot dusver.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: FBTO onduidelijk over buitenlanddekking, premie daardoor een lokkertje!

Ongelezen bericht door Jablan »

PeterPeters1966 schreef:
01 jan 2022 21:04
Wij hebben een prima zorgstelsel.
De rest laat ik hier weg, anders wordt de quote te lang.

Jij kijkt naar het systeem zorg en binnen de EU groeien die systemen in kleine stapjes naar elkaar toe.

Het beste? Nee. Voor de beste diagnose moet je in Oost-Europa of Spanje/Portugal zijn. Afhankelijk van de ziekte moet je voor de beste behandeling in Scandinavië, Duitsland, Beneluxlanden zijn.

Voor de zorgindustrie is Nederland een geweldig land. Op alle medische producten is de marge zo groot (meer dan 30%), dat hier mooie omzetten worden gemaakt en bedrijven met beursnotering hoge dividenden uitkeren. Daar zit voor Nederland een extra inkomstenbron, wanneer de staat aandelen in dit type bedrijven zou nemen.

Persoonlijk voorbeeld erbij? In Nederland is alles strak afgesteld inclusief behandelplannen en snelle diagnoses. Die snelheid heeft het leven van mijn ouders een jaar of tien ingekort. Diagnose diabetes? Het was alvleesklierkanker. Diagnose bloeddruk? Het was een hartafwijking.
Ik ben er niet boos over of zo, maar als je roept 'het beste', dan ga ik wel afdingen daarop.

In de de GGZ-topics hier kom je weer andere voorbeelden tegen van topzorg-faalzorg.

Gesloten