Fysio moet behandeling na 13x staken

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Laat ik het dan anders formuleren. Hoe kan ik bij mijn huidige fysio blijven als mijn dossier voor het SFK keurmerk niet meer dan 13 behandelingen mag bevatten, ongeacht wie die gaat betalen?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Methusalah »

En heb je dit verhaal al eens voor gelegd aan ONVZ? Uiteindelijk bepalen zij of het vergoed wordt, niet Menzis.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Har45 »

Misschien eens contact opnemen met Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, daar heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

Link : https://defysiotherapeut.com/klachtenregeling/

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Duc »

Ik krijg het gevoel dat het een smoes van de fysio is en dat die van jou af wil. Mijn indruk hoor.

Ikzelf ben bij de Menzis’ verzekerd, loop bij een fysio met het SFK keurmerk en krijg gewoon mijn 32 behandelingen in 26 weken. Dus geen idee waar je verhaal op slaat. Daarnaast loopt bij dezelfde fysio ook een kennis van mij met ook veel meer dan 13 behandelingen en verzekert bij CZ. Dus ergens klopt er volgens mij iets niet in dit verhaal van je fysiotherapeut.
Zal toch niet gekker moeten worden als een zorgverzekeraar gaat beslissen hoeveel behandelingen patiënten van een andere zorgverzekering mogen krijgen. :shock:


Of je fysiotherapeut haalt de criteria niet van het keurmerk, dan heeft zijden heel ander probleem wat niets met aantal behandelingen van doen is.

(Deze link is al gegeven door arvandongen)
https://www.keurmerkfysiotherapie.nl/wp ... 1-v1.1.pdf

En hier dan de eisen aan de zorg aanbieders van de Menzis:

https://www.menzis.nl/zorgaanbieders/-/ ... pdf#page32

Kan niets vinden dato dit verhaal slaat, dus kom terug bij het eerste punt: mijn gevoel zegt dat.....
Laatst gewijzigd door Duc op 28 apr 2021 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

lurvi09 schreef:
28 apr 2021 17:36
Laat ik het dan anders formuleren. Hoe kan ik bij mijn huidige fysio blijven als mijn dossier voor het SFK keurmerk niet meer dan 13 behandelingen mag bevatten, ongeacht wie die gaat betalen?
Uw fysio vertellen dat ze zich zelf misschien eens even moet inlezen en dat het niet klopt wat ze zegt.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Duc schreef:
28 apr 2021 18:51
Ik krijg het gevoel dat het een smoes van de fysio is en dat die van jou af wil. Mijn indruk hoor.

Ikzelf ben bij de Menzis’ verzekerd, loop bij een fysio met het SFK keurmerk en krijg gewoon mijn 32 behandelingen in 26 weken. Dus geen idee waar je verhaal op slaat. Daarnaast loopt bij dezelfde fysio ook een kennis van mij met ook veel meer dan 13 behandelingen en verzekert bij CZ. Dus ergens klopt er volgens mij iets niet in dit verhaal van je fysiotherapeut.
Zal toch niet gekker moeten worden als een zorgverzekeraar gaat beslissen hoeveel behandelingen patiënten van een andere zorgverzekering mogen krijgen. :shock:


Of je fysiotherapeut haalt de criteria niet van het keurmerk, dan heeft zijden heel ander probleem wat niets met aantal behandelingen van doen is.

(Deze link is al gegeven door arvandongen)
https://www.keurmerkfysiotherapie.nl/wp ... 1-v1.1.pdf

En hier dan de eisen aan de zorg aanbieders van de Menzis:

https://www.menzis.nl/zorgaanbieders/-/ ... pdf#page32

Kan niets vinden dato dit verhaal slaat, dus kom terug bij het eerste punt: mijn gevoel zegt dat.....
Dat lijkt mij sterk, ze is al 15 jaar mijn fysio en heeft mijn jongste dochter ter wereld gebracht. Ze vertelde me dit met tranen in haar ogen. Nee, dit gaat haar aan het hart en ze wil samen met mij wel naar de geschillencommissie als we denken dat het helpt, maar we zijn bang van niet.

Andere fysio heeft mijn inmiddels bevestigd dat een fysio een gemiddelde behandelduur van 8 behandelingen moet hebben om een SKF keurmerk te krijgen.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Har45 schreef:
28 apr 2021 18:26
Misschien eens contact opnemen met Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie, daar heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

Link : https://defysiotherapeut.com/klachtenregeling/
Dat ben ik inmiddels samen met mijn fysio aan het voorbereiden. Maar ik wil weten of er ook andere wegen te bewandelen zijn, omdat ik weinig vertrouwen heb in deze route. Keurmerk is mede door KNGF in het leven geroepen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een fysiotherapeut die ook nog verloskundige is? Bijzonder.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Lady1234 schreef:
28 apr 2021 21:26
Een fysiotherapeut die ook nog verloskundige is? Bijzonder.
Ja zeker is ze bijzonder, dus stop alstublieft met zeggen dat ik een fysio moet zoeken die betrouwbaar is en probeer liever te bedenken wat een werkelijke oplossing voor het probleem kan zijn. Ik heb immiddels diverse fysiotherapeuten gevonden die het verhaal van mijn fysio bevestigen en aangeven dat ze patiënten de benodigde behandelingen moeten weigeren.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou maar eens contact opnemen met mijn zorgverzekeraar.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Dat heb ik gedaan. Die waren totaal verrast en hadden ook als eerste advies, zoek een andere fysio, omdat ze er van uit gingen dat dit niet mogelijk was. Daarna was advies, dien een klacht in. Maar dat staat natuurlijk allemaal haaks op de vrije keuze van zorg en bovendien, wat is dan het volgende? Hoe kan een verzekeraar als Menzis zoveel macht krijgen dat ze voor iedereen bepalen wat de maximale behandelduur mag zijn. Wie kan dit nog stoppen? Kan dit teruggedraaid worden?

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Veldt01 »

ik heb het idee dat uw fysio de regels ombuigt naar haar eigen voordeel/inzicht. Niet iedere behandelaar is even goed in het brengen van een boodschap waar de klant minder blij mee is. Dertien behandelingen (helpen/ondersteuning richting een volledige genezing) zijn uitzonderd/complexere problemen daargelaten best veel en sommige klanten kunnen gewoon heel slecht omgaan met de mededeling "uitbehandeld".
Als een Fysio (die doorgaans beter ingevoerd is in de materie overgaat zich te beroepen op "de regels" lijkt het me verstandiger om de alternatieven te bekijken en daar een keuze uit te maken i.p.v. hem/haar alsnog te dwingen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Moneyman »

lurvi09 schreef:
28 apr 2021 17:36
Laat ik het dan anders formuleren. Hoe kan ik bij mijn huidige fysio blijven als mijn dossier voor het SFK keurmerk niet meer dan 13 behandelingen mag bevatten, ongeacht wie die gaat betalen?
Als jouw fysio daar zelf al geen kans voor ziet, dan houdt het toch gewoon op? Het is te bizar voor woorden, almaar blijkbaar waar - gezien de reacties van overige fysio’s. Al zit er nog wel wat licht tussen de diverse verhalen (jouw fysio zegt “ nooit meer dan 13”, een ander “gemiddeld 8”). Bedenk dat jouw fysio ook volkomen te goeder trouw een misopvatting kan hebben. Als de werkelijk situatie “ gemiddeld 8” is, dan is er wel ruimte voor meer behandelingen.
Methusalah schreef:
28 apr 2021 18:05
En heb je dit verhaal al eens voor gelegd aan ONVZ? Uiteindelijk bepalen zij of het vergoed wordt, niet Menzis.
Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21

Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.

Duh... Het is echt niet de eerste keer dat een verzekeraar contact op neemt met een zorgverlener om onduidelijkheden op te klaren. Ik heb bij meerdere zorgverzekeraars gewerkt en als iemand er niet uitkomt met zijn zorgverlener is de volgende stap altijd de verzekeraar. Die hebben een zorgbemiddelaar die hier soms mee kan helpen. Dus zeker wel relevant.

@lurvi09: het enige wat ik nog kan bedenken is dat er voor bepaalde aandoeningen er een maximaal aantal behandelingen staan. Maar in dat geval maakt de therapeut niet uit want je krijgt gewoon niet meer vergoed dan dat aantal. Dus een iets ander verhaal.

Ik blijf het vreemd vinden. Er zijn zat mensen die veeeeeel meer behandelingen nodig hebben en krijgen dan 13.

Heb je ook al contact gehad met https://www.zorginstituutnederland.nl/contact. Als het goed is kunnen zij exact vertellen wat hier aan de hand is want zij kennen all ins en outs van de zorgwetgeving.

lurvi09
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:23

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door lurvi09 »

Methusalah schreef:
29 apr 2021 09:31
Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21
Heb je ook al contact gehad met https://www.zorginstituutnederland.nl/contact. Als het goed is kunnen zij exact vertellen wat hier aan de hand is want zij kennen all ins en outs van de zorgwetgeving.
Ja, zij geven aan niets te kunnen doen voor aanvullende verzekeringen, alleen de basisverzekering.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
29 apr 2021 09:31
Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21
Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.
Duh... Het is echt niet de eerste keer dat een verzekeraar contact op neemt met een zorgverlener om onduidelijkheden op te klaren. Ik heb bij meerdere zorgverzekeraars gewerkt en als iemand er niet uitkomt met zijn zorgverlener is de volgende stap altijd de verzekeraar. Die hebben een zorgbemiddelaar die hier soms mee kan helpen. Dus zeker wel relevant.
Tsja, je kunt wel "duh" roepen, maar jij was degene die schreef dat ONVZ bepaalt wat vergoed wordt. En dát was waarvan ik schreef dat het totaal niet relevant is. Nu maak je er ineens een ander punt van, maar dát was niet waarop ik gereageerde. Moeilijk discussiëren zo...

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door arvandongen »

Kort samengevat:
- De Fysio weigert verdere behandelingen.
- De eigen zorgverzekering, ONVZ, was daarover verrast en is kennelijk akkoord met verdere behandelingen.

Je kan de Fysio, blijkbaar een goede vriend, vragen om een factuur voor extra behandelingen. Dan kan je achteraf nog kiezen of je deze uit eigen zak betaalt, of dat je ze indient bij ONVZ.

Als de Fysio ook dit weigert, dan lijkt het mij duidelijk waar het probleem ligt: Bij de Fysio zelf.
Kan het zijn dat de aandoening standaard 8 behandelingen mag hebben, en dat er inmiddels 13 gedaan zijn, en dat de Fysio besloten heeft dat je uitbehandeld zou moeten zijn om het kwaliteitscertificaat van SKF niet in gevaar te brengen ?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
29 apr 2021 10:26
Methusalah schreef:
29 apr 2021 09:31
Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21
Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.
Duh... Het is echt niet de eerste keer dat een verzekeraar contact op neemt met een zorgverlener om onduidelijkheden op te klaren. Ik heb bij meerdere zorgverzekeraars gewerkt en als iemand er niet uitkomt met zijn zorgverlener is de volgende stap altijd de verzekeraar. Die hebben een zorgbemiddelaar die hier soms mee kan helpen. Dus zeker wel relevant.
Tsja, je kunt wel "duh" roepen, maar jij was degene die schreef dat ONVZ bepaalt wat vergoed wordt. En dát was waarvan ik schreef dat het totaal niet relevant is. Nu maak je er ineens een ander punt van, maar dát was niet waarop ik gereageerde. Moeilijk discussiëren zo...

Ja inderdaad duh, want hoe is dat niet relevant? Er is niets relevanters dan dit met je eigen zorgverzekeraar spreken. Zij bepalen wat er vergoed wordt volgens de polis van de klant, niet Meniz, niet de zorgverlener. Jij bent die gene die zegt dat dat zinloos is om te doen 'want het ligt aan de zorgverlener'. En dat is pertinente onzin.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je mist duideljjk het punt. Kijk nog eens wat je daadwerkelijk schreef en waar ik op reageerde.
Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21
Methusalah schreef:
28 apr 2021 18:05
En heb je dit verhaal al eens voor gelegd aan ONVZ? Uiteindelijk bepalen zij of het vergoed wordt, niet Menzis.
Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.
De reden dat de zorgverlener niet wil behandelen, heeft niets met ONVZ en evenmin met de vergoeding te maken, maar met de eisen die haar keurmerkverlener aan de zorgverlener zou stellen.

Zolang je dat tot onzin bestempelt, heb je het topic niet begrepen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fysio moet behandeling na 13x staken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
29 apr 2021 15:52
Je mist duideljjk het punt. Kijk nog eens wat je daadwerkelijk schreef en waar ik op reageerde.
Moneyman schreef:
29 apr 2021 09:21
Methusalah schreef:
28 apr 2021 18:05
En heb je dit verhaal al eens voor gelegd aan ONVZ? Uiteindelijk bepalen zij of het vergoed wordt, niet Menzis.
Wat ONVZ al dan niet wil vergoeden, is hier totaal niet relevant. Het probleem is namelijk niet dat de verzekeraar niet wil vergoeden, maar dat de fysio niet wil behandelen.
De reden dat de zorgverlener niet wil behandelen, heeft niets met ONVZ en evenmin met de vergoeding te maken, maar met de eisen die haar keurmerkverlener aan de zorgverlener zou stellen.

Zolang je dat tot onzin bestempelt, heb je het topic niet begrepen.

Nogmaals, ik heb 5+ jaar bij zorgverzekeraars gewerkt, ik heb daar dus wel enige sjoege van.

Het is onzin omdat ONVZ helegaar niets met dat keurmerk te maken heeft van een derde partij. Er is geen overheersend keurmerk dat bepaalt hoe vaak iets vergoed wordt voor alle verzekerden. Zorgverzekeraars maken individueel afspraken met zorgverleners of hebben vereisten (zoals een BIG registratie) maar niet iets absurds als maximaal 13 behandelingen en dan switchen. De aantal vergoedingen worden bepaald door de polis en/of indicatie (afhankelijk van of het uit de AV of Basisverzekering komt). En het gaat hier om de AV dus dat sluit een wettelijke bepaling al helemaal uit.

Zijn zorgverzekeraar kan dan wel een zorgverlener benaderen om het een en ander uit te zoeken cq te verduidelijken. En daarom moet je dit altijd voorleggen aan je zorgverzekeraar. Je wil niet weten hoe vaak een zorgverlener niet begrijpt hoe de zorgverzekering werkt.

Gesloten