Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Margje.218
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2022 14:34

Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door Margje.218 »

Eind december 20121 heb ik een colsjaal met mondkapje gekocht. De sjaal bevat een mondkapje waar een filter ingeschoven moet worden.
Na het eerste gebruik kreeg ik een hoestbui en werd ik benauwd. Toen ik eens goed op de verpakking keek, zag ik dat het filter 5 lagen koolstof bevat!!
Koolstof is een stof, die gevaarlijk is voor je longen, dit kun je beter niet inademen, want je kunt een gevaarlijke longziekte oplopen.
Onbegrijpelijk dat dit in de handel is.
Het is in de handel gebracht door All About Eva ( www.allabouteva.nl ) en wordt verkocht door de Etos.

Mijn vraag is of er nog meer mensen negatieve ervaringen mee hebben en of dit product uit de handel genomen kan worden?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door Moneyman »

Margje.218 schreef:
05 jan 2022 15:19
Na het eerste gebruik kreeg ik een hoestbui en werd ik benauwd. Toen ik eens goed op de verpakking keek, zag ik dat het filter 5 lagen koolstof bevat!!
Koolstof is een stof, die gevaarlijk is voor je longen, dit kun je beter niet inademen, want je kunt een gevaarlijke longziekte oplopen.
Onbegrijpelijk dat dit in de handel is.
Koolstof filters zijn de normaalste zaak van de wereld en ook in mondkapjes heel gebruikelijk. Niets aan de hand dus. Google anders eens op "mondkapjes met koolstof filter", misschien begrijp je dan waarom het in de handel is :wink:

Je zet bovendien veel te grote stappen: dat er koolstof in een filter is verwerkt, zegt natuurlijk niet dat je het dan ook inademt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De halve wereld zit vol met koolstoffilters. Als je een recirculatieafzuigkap in de keuken hebt zitten er koolstoffilters in. In je auto zitten koolstoffilters om lucht binnen te zuiveren.

De klacht van TS is er weer 1 waar oorzaak en gevolg foutief aan elkaar worden gekoppeld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door sjohie »

Actieve kool(stof) is een veelgebruikte stof in diverse gas- en volgelaatsmaskers, dus dat is zeker niet raar of verboden in dit soort toepassingen.

Of het in zo'n consumentenmasker veel nut heeft, valt te bezien, maar tenzij het filter beschadigd was, adem je geen koolstof in, want dit zit tussen andere lagen materiaal in, om het op zijn plek te houden en zijn werk te kunnen doen..

Op dit moment zijn er tientallen collega's van mij aan het werk in omgevingen waar gelaatsmaskers, met actieve kool filters, noodzakelijk zijn, en net als alle voorgaande werkdagen, zullen die daar geen ademnood van krijgen, of koolstof in ademen. Wel weten die door training, dat ze zo'n filter conform aanwijzingen tijdig moeten vervangen, en dat áltijd moeten doen als het beschadigd is.

Maar goed het devies moet volgens mij zijn, snap je iets niet, gebruik het dan niet.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door newmikey »

Margje.218 schreef:
05 jan 2022 15:19
Mijn vraag is of er nog meer mensen negatieve ervaringen mee hebben en of dit product uit de handel genomen kan worden?
Prima product en niets mis mee denk ik.

Materialen en onderhoud
Deze colsjaal is ontwikkeld in Zwitserland en wordt gemaakt in Europa. Er zijn een aantal tests op uitgevoerd door TESTEX Zwitserland, Nelson Lab USB en OEKO-TEX die allen hun goedkeuring hebben gegeven aan het product.

Hou er wel rekening mee, het is geen medisch beschermmiddel, maar voldoen aan de eisen van de Zwitserse National COVID-19 Science Taskforce voor gezichtsmaskers (consumenten).

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Koolstof is iets anders dan kolenstof; misschien zit daar het misverstand bij TS.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door juliomariner »

Iets met klok en klepel

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Colsjaal met mondkapje: bevat vijf lagen koolstof

Ongelezen bericht door Jablan »

Koolstof zit ook in potloden en je kunt het ook gebruiken om water geur- en smaakloos te krijgen.

Gesloten