Kraamzorg VGZ ervaring

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vane
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2023 14:22

Kraamzorg VGZ ervaring

Ongelezen bericht door vane »

Beste allen,

Ik hoop dat dit bericht jullie in goede gezondheid bereikt. Ik post vrijwel nooit, maar nu toch wel.

Tweede Kerstdag ben ik voor het eerst vader geworden van een prachtige dochter. We zijn ontzettend dankbaar voor dit nieuwe hoofdstuk in ons leven.

Ik wil graag mijn ervaring delen met betrekking tot de kraamzorg die wij als gezin zouden ontvangen. Volgens onze verzekering en de informatie die we hebben ontvangen van verschillende zorgaanbieders, werd verwacht dat we gedurende 8 dagen kraamzorg zouden krijgen.

Recentelijk hebben we echter vernomen dat onze zorgaanbieder, VGZ, sinds kort heeft besloten de periode van kraamzorgvergoeding qua tarief dusdanig te verlagen, dat het alleen voor de kraamzorg mogelijk is om 5 dagen te leveren. Dit kwam voor ons als een verrassing en roept bij mij zorgen op, gezien de gezondheidstoestand van onze dochter die iets vroeger dan verwacht is geboren.

Ik heb contact opgenomen met VGZ om opheldering te krijgen over deze situatie en te proberen tot een passende oplossing te komen. Helaas blijven zij bij hun standpunt dat dit binnen de regels past.

Mocht er iemand in dit netwerk zijn die vergelijkbare ervaringen heeft gehad of die meer informatie kan verstrekken, dan waardeer ik jullie inbreng zeer.

Wellicht ten overvloede, maar laten we samen streven naar een transparant en rechtvaardig zorgsysteem, zodat alle ouders de zorg krijgen die ze nodig hebben in deze belangrijke levensfase.

Dank jullie wel voor jullie steun en begrip,
Bart

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kraamzorg VGZ ervaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dat er afhankelijk van het protocol recht is op 20 tot 80 uur kraamhulp. Dus niet per se acht dagen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kraamzorg VGZ ervaring

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Er is al enkele jaren een enorm tekort aan kraamverzorgsters. Het wettelijk minimum is 24 uur en het maximum is 49 uur. Alleen in bijzondere gevallen kan dit 80 uur worden.

Op hoeveel uur kraamzorg heb je recht?
In het beste geval krijg je 49 uur kraamzorg, verdeeld over zes weken (vanaf 2024). Dit is de standaard voor kraamzorg, gebaseerd op het Landelijk Indicatie Protocol Kraamzorg (LIP). Maar uiteindelijk bekijkt je kraamzorgorganisatie hoeveel uren je krijgt. Hierbij wordt gekeken naar jouw persoonlijke situatie en de beschikbare uren.

Volgens de wet krijg je minimaal 24 uren en maximaal 49 uur (verdeeld over zes weken). In bijzondere gevallen kan je extra uren krijgen, tot maximaal 80.
Bron: https://www.24baby.nl/geboorte/kraamtijd/kraamzorg/

Ik denk dat je er op mag vertrouwen dat als meer uren nodig zijn vanwege de vroeggeboorte, de kraamhulp dat zeker ter sprake zal brengen. Anders zelf even je zorgen bespreken met huisarts of kraamzorg.

Plaats reactie