Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik lees in een ander topic dat zij in de palliatieve fase zit, dit opgeteld bij suïcidale gedachten, vind ik het helemaal niet vreemd dat de huisarts begint over euthanasie.

Het is juist zeer verstandig om dit soort zaken gewoon uit voorzorg zwart op wit geregeld te hebben, dat zal ook de enige bedoeling zijn van de huisarts.

Als ik mij niet vergis zijn er palliatieve teams bestaande uit diverse zorgverleners waar je terecht kan voor allerlei soorten hulp, o.a. psychologische hulp. Dat zal ongetwijfeld via de oncoloog of de maatschappelijk werker van het ziekenhuis te regelen zijn.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Petra1987 schreef:
13 dec 2023 12:18
Klopt, maar TS zoekt hulp en het is voor ons maar raden.
Exact de reden waarom ik schreef dat je conclusies voorbarig en te stellig zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door criticus2 »

met alle respect voor TS, maar zij is echt niet geholpen met reacties van allerlei goedwillende maar niet medisch onderlegde reageerders en goedbedoelde adviezen, daarvoor is dit soort zaken medisch en ook op psychisch vlak te complex.
Ik adviseer TS toch even in gesprek te gaan met iemand die kan bijstaan in dergelijke vraagstukken, en die ook bv mee kan gaan naar gesprekken bij de huisarts, want ik lees een aantal zaken die toch wel behoorlijk haaks op elkaar staan.
ook dingen als euthanasie zijn niet zomaar geregeld en ook helemaal niet zo vanzelfsprekend. en zeker niet met de knip van de vinger gerealiseerd. daarvoor zijn strenge eisen, waarbij bovenaan staat dat het de wens van de persoon zelf moet zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... heidseisen

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Nevyn »

criticus2 schreef:
13 dec 2023 16:22
met alle respect voor TS, maar zij is echt niet geholpen met reacties van allerlei goedwillende maar niet medisch onderlegde reageerders en goedbedoelde adviezen, daarvoor is dit soort zaken medisch en ook op psychisch vlak te complex.
Ik adviseer TS toch even in gesprek te gaan met iemand die kan bijstaan in dergelijke vraagstukken, en die ook bv mee kan gaan naar gesprekken bij de huisarts, want ik lees een aantal zaken die toch wel behoorlijk haaks op elkaar staan.
ook dingen als euthanasie zijn niet zomaar geregeld en ook helemaal niet zo vanzelfsprekend. en zeker niet met de knip van de vinger gerealiseerd. daarvoor zijn strenge eisen, waarbij bovenaan staat dat het de wens van de persoon zelf moet zijn. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... heidseisen
100% met je eens, daarom hoort zo'n vraag als deze eigenlijk ook niet hier thuis.
Iemand goed recht om dit wel te doen maar dan krijg je de reacties die je benoemt.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
13 dec 2023 16:22
met alle respect voor TS, maar zij is echt niet geholpen met reacties van allerlei goedwillende maar niet medisch onderlegde reageerders en goedbedoelde adviezen, daarvoor is dit soort zaken medisch en ook op psychisch vlak te complex.
Ik moet toch altijd lachen als er eerst een dergelijk statement komt, diréct gevolgd door precies datgene wat je bij anderen veroordeelt: een advies aan TS :lol:

Practice what you preach :wink:

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door criticus2 »

dubbel...
Laatst gewijzigd door criticus2 op 13 dec 2023 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door criticus2 »

enig advies wat ik geef is iemand mee te nemen bij gesprek arts. Wat daar dan verkeerd aan is begrijp ik niet zo eigenlijk.
Overigens vind ik in het kader van onderwerpen in dit topic lachebekjes erbij niet zo sjiek eigenlijk...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Jablan »

Als ik de openingspost vier keer lees, krijg ik het gevoel, dat de huisarts dit als één van de mogelijke opties heeft genoemd. Een prikkelende vraag of stelling op tafel leggen om een reactie uit te lokken. Meer niet.

Zelf zou het advies deels opvolgen en met mijn omgeving praten over 'wat als ik er niet meer ben?' of 'wat als ik een kasplantje ben?'

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jablan schreef:
13 dec 2023 20:11
Als ik de openingspost vier keer lees, krijg ik het gevoel, dat de huisarts dit als één van de mogelijke opties heeft genoemd. Een prikkelende vraag of stelling op tafel leggen om een reactie uit te lokken. Meer niet.

Zelf zou het advies deels opvolgen en met mijn omgeving praten over 'wat als ik er niet meer ben?' of 'wat als ik een kasplantje ben?'
Ik lees ook inderdaad dat euthanasie als één van de opties benoemd is. Als een patiënt steeds verder vorderende medische klachten heeft en benoemt dat hij/zij regelmatig momenten heeft dat hij/zij het leven niet meer ziet zitten, dan is in mijn ogen het juist een taak van de huisarts om ook deze optie te benoemen. Vooral ook omdat, wanneer de beslissing tot euthanasie daadwerkelijk genomen wordt, er ook nog enige tijd overheen zal gaan voordat dit kan worden uitgevoerd. Dit in verband met de strenge toetsing en procedures die er aan verbonden zijn.

Helaas is voor velen de dood, en zeker de eigen dood of die van directe naasten, een vrijwel onbespreekbaar onderwerp. Natuurlijk staat niemand te springen als een dierbare komt te overlijden. Maar tegelijkertijd weten we heel goed dat we allemaal ooit eens 'heengaan'. En juist daarom zou het onderwerp eigenlijk heel bespreekbaar moeten zijn. Ik ben blij dat ik met mijn ouders rustig kan praten over 'wat als jullie...'. Gewoon ook over de praktische kanten. En vijf minuten later kan het weer gaan over een vakantie, het werk of een familiefeestje. En dat we gewoon wel eens over ons onvermijdelijke lot praten vind ik alleen maar fijn. Het zal te zijner tijd de praktische zaken immers alleen maar makkelijker maken.

Ook gesprekken over euthanasie zijn gesprekken rond de praktische kant van dat onvermijdelijke einde aan het aardse bestaan. Iets waarover je dus kunt nadenken, en wanneer je er voor kiest moet er nu eenmaal een invulling gegeven worden aan die praktische kanten rond het onvermijdelijke.

En vermoedelijk is TS (op dit moment) niet toe aan euthanasie. Want het dat de huisarts de mogelijkheid tot euthanasie ter tafel bracht, wordt door TS nu als niet passend ervaren. Dat zegt wat mij betreft heel veel. Toch denk ik dat het helemaal niet onverstandig of ongepast van de huisarts is geweest om het onderwerp aan te snijden. Niet om de patiënt richting euthanasie te sturen. Maar wel om de patiënt er de komende tijd over na te laten denken en de patiënt dit onderwerp ook met naasten te laten bespreken.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Moneyman schreef:
13 dec 2023 15:24
Petra1987 schreef:
13 dec 2023 12:18
Klopt, maar TS zoekt hulp en het is voor ons maar raden.
Exact de reden waarom ik schreef dat je conclusies voorbarig en te stellig zijn.
Dit is een forum, waar iedereen zijn mening of zienswijze geeft.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, met dat gemuts is de Ts echt geholpen.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Nevyn »

Lady1234 schreef:
13 dec 2023 21:31
Ja, met dat gemuts is de Ts echt geholpen.
Wij kunnen TS zo wie zo niet helpen, daarvoor is de huisarts en als die er niet uitkomt verwijst die door.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
13 dec 2023 18:58
enig advies wat ik geef is iemand mee te nemen bij gesprek arts. Wat daar dan verkeerd aan is begrijp ik niet zo eigenlijk.
Je mist het punt. Ook met andere adviezen is niets mis. Het punt is dat het nogal hypocriet is om te zeggen dat TS niet geholpen is met adviezen van forumleden, en vervolgens direct zelf alsnog als forumlid advies te gaan geven.
criticus2 schreef:
13 dec 2023 18:58
Overigens vind ik in het kader van onderwerpen in dit topic lachebekjes erbij niet zo sjiek eigenlijk...
Anderen de maat nemen evenmin.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Petra1987 schreef:
13 dec 2023 21:29
Moneyman schreef:
13 dec 2023 15:24
Petra1987 schreef:
13 dec 2023 12:18
Klopt, maar TS zoekt hulp en het is voor ons maar raden.
Exact de reden waarom ik schreef dat je conclusies voorbarig en te stellig zijn.
Dit is een forum, waar iedereen zijn mening of zienswijze geeft.
Exáct de reden dat je ik reacties voorbarig en te stellig noem. En tot nu toe is er niets wat erop wijst dat dat niet zo zou zijn. Juist bij een zo gevoelig onderwerp is het verstandig om weg te blijven bij standpunten over het handelen van een professional.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door criticus2 »

Moneyman schreef:
14 dec 2023 09:51
criticus2 schreef:
13 dec 2023 18:58
enig advies wat ik geef is iemand mee te nemen bij gesprek arts. Wat daar dan verkeerd aan is begrijp ik niet zo eigenlijk.
Je mist het punt. Ook met andere adviezen is niets mis. Het punt is dat het nogal hypocriet is om te zeggen dat TS niet geholpen is met adviezen van forumleden, en vervolgens direct zelf alsnog als forumlid advies te gaan geven.
criticus2 schreef:
13 dec 2023 18:58
Overigens vind ik in het kader van onderwerpen in dit topic lachebekjes erbij niet zo sjiek eigenlijk...
Anderen de maat nemen evenmin.
Als mijn mening geven over hoe iets geschreven wordt hetzelfde is als "'de maat nemen" , het zij zo dan. iets met pot en ketel.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
14 dec 2023 12:15
Als mijn mening geven over hoe iets geschreven wordt hetzelfde is als "'de maat nemen" , het zij zo dan.
Ik kan onderstaande statement niet anders kwalificeren dan als een waarde-oordeel over andermans adviezen. Als je dat niet ziet, snap ik dat je het punt mist.
criticus2 schreef:
13 dec 2023 16:22
met alle respect voor TS, maar zij is echt niet geholpen met reacties van allerlei goedwillende maar niet medisch onderlegde reageerders en goedbedoelde adviezen...

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nou, hou er nu maar over op. TS heeft hier niets aan.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
14 dec 2023 12:24
Nou, hou er nu maar over op. TS heeft hier niets aan.
Ging net inloggen om iets dergelijks te zeggen.

Scandie
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2015 19:31

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Scandie »

Jantine,
Ik zit in medisch gezien in een soortgelijke situatie. Uitgezaaide kanker en geen kans op genezing. Ik krijg wel chemo, bestralingen en immuno therapie om zo lang mogelijk kwaliteit van leven te hebben, maar het zal alleen maar slechter gaan tot een onverbiddelijk einde, snel of wat later.
En ook ik zie het soms niet meer zitten.
Gelukkig heb ik een fijne huisarts en oncoloog en al heel snel na de diagnose is er gesproken over het einde, waaronder euthanasie. Het waren gesprekken, waarin alle mogelijkheden langs zijn gekomen. Niets ligt vast, wijzigen kan altijd nog, maar het is geen taboe.
Ook heb ik met mijn naasten mijn laatste afscheid besproken, moeilijk, veel verdriet, maar wel fijn en rustgevend. Ik heb ook een afspraak gepland met een uitvaartondernemer om te kijken naar de mogelijkheden.
Het geeft mij rust om dit "klaar" te hebben te staan en zo meer te genieten van de goede dagen die er ook nog zeker zijn!
Ik wens je veel liefde, geluk en sterkte.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisarts stelt plots euthanasie voor als oplossing!??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, een hart onder de riem.

Plaats reactie