LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als daar dan geen testen voor zouden zijn, hoe stellen die levenseindebegeleiders dat dan vast?

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 09:24
Neen,maar dit is wel heel erg belangrijk !!!;het is niet wettelijk in Nederland!Vindt u het stappenplan notariaat een equipement?
Vraag het de deskundigen maar eens na......
Toevallig bén ik redelijk deskundig :D

De realiteit is dat:
* de onderzoeksplicht naar de wilsbekwaamheid zwaar is verankerd in de wetgeving;
* de onderzoeksplicht naar de wilsbekwaamheid een belangrijk onderdeel is van de beroepsopleiding en de permanente educatie;
* de onderzoeksplicht naar de wilsbekwaamheid praktisch ondersteund wordt door onder meer het Stappenplan Beoordeling Wilsbekwaamheid, door voorlichtings- en informatiebijeenkomsten en hulplijnen;
* de onderzoeksplicht naar de wilsbekwaamheid praktisch ondersteund wordt de mogelijkheid om een VIA-ars in te schakelen;
* de onderzoeksplicht naar de wilsbekwaamheid bij het niet-nakomen ervan zwaar wordt afgestraft, zowel in het civiele recht als in het medische tuchtrecht.

Gaat het dan nooit fout? Natuurlijk wel - zoals overal waar mensen werken. Maar de kans dat het fout gaat is stukken kleiner bij de getrainde professional dan bij de goedwillende leek, die ook nog eens gratis moet zijn, zoals jij voorstaat. En áls het fout gaat, is het wederom bij die professional veel makkelijker om er iets aan te doen dan bij die leek.

Ik zou het wel weten...

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Voorts in het buitenland in bijna heel Europa en Amerika wordt wilsbekwaamheid vastgesteld middels de Apa/Aba systematiek voor ouderen met verminderde capaciteit. Dit zijn speciale professionals....

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 09:38
Voorts in het buitenland in bijna heel Europa en Amerika wordt wilsbekwaamheid vastgesteld middels de Apa/Aba systematiek voor ouderen met verminderde capaciteit. Dit zijn speciale professionals....
Je bedoelt, net als de VIA-artsen waar ik al over schreef...?

Je roept veel, maar onderbouwt weinig tot niets en reageert niet inhoudelijk op input. Misschien daar eens mee beginnen? Dan hebben we tenminste een fatsoenlijke discussie.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

In bijna heel Europa en Amerika werkt men volgens de Apa/Aba systematiek voor ouderen patienten( professionals met behandel expertise en vermindert wilsbekwaamheid)die worden ingezet ter advisering van alle soorten juristen...in bijna heel Europa en Amerika..

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Ik vindt de discussie fatsoenlijk :je begrijpt hem wel of je begrijpt hem niet. In ieder geval stof tot nadenken.
Wat schreef je dan over de Via artsen ?

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

In bijna heel Europa en Amerika werkt men middels de Apa/Aba systematiek,met expertise professionals van ouderen met verminderde capaciteit(wilsbekwaamheid)die adviseren heel het juridische systeem daar.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat is het probleem, geld? Dat kun je 'straks' toch niet meenemen. Als je het hebt liggen, waarom dan niet gebruiken om dingen zo te regelen als jij het wil? Het is nog altijd je eigen geld, niet dat van je nabestaanden, tenzij je het laat liggen.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Bij centrum wilsbekwaamheid van de VU kunt u alle vragen beantwoord krijgen: ook welke artsen zij deskundig vinden.
Ik heb andere groepen artsen van aldaar gehoord wat betreft hun expertise .
Tuchtrechtelijk kunnen notarissen niet bestraft worden,want er is geen medicus aanwezig in dat tuchtrecht systeem van notarissen,,laat staan dus civielrechtelijk .(is nadien,zie ook de huidige strafzaak van een verpleeghuisarts met een onduidelijke wilsbeschikking!!!!,vermindert wilsbekwaam dus al in mijn opinie) Of de medische levenstestamenten vermindert wilsbekwaam zijn gemaakt ,dat blijft dus onopgemerkt vanuit die kant. Niet vanuit de medische kant in de behandelsector.Daar moppert men zo ik heb begrepen.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 11:00
Bij centrum wilsbekwaamheid van de VU kunt u alle vragen beantwoord krijgen: ook welke artsen zij deskundig vinden. Ik heb andere groepen artsen van aldaar gehoord wat betreft hun expertise . Tuchtrechtelijk kunnen notarissen niet bestraft worden,want er is geen medicus aanwezig in dat tuchtrecht systeem van notarissen,,laat staan dus civielrechtelijk .(is nadien,zie ook de huidige strafzaak van een verpleeghuisarts met een onduidelijke wilsbeschikking!!!!,vermindert wilsbekwaam dus al in mijn opinie) Of de medische levenstestamenten vermindert wilsbekwaam zijn gemaakt ,dat blijft dus onopgemerkt vanuit die kant. Niet vanuit de medische kant in de behandelsector.Daar moppert men zo ik heb begrepen.
Je hebt simpelweg ongelijk en duidelijk geen idee hoe het systeem in Nederland in elkaar zit. En misschien moet je niet zo stellig redeneren vanuit "heb ik gehoord" en heb ik begrepen"...

In deze tuchtuitspraak zie je bijvoorbeeld heel mooi hoe het tuchtrecht werkt: deze notaris had zijn onderzoeksplicht niet afdoende uitgeoefend en is daarom twee weken geschorst. Ook moet hij de kosten van € 3.500,00 betalen.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Nou,je mag denken van me wat je denkt. Alleen je maakt hier een fout in de tuchtspraak (mogelijk expres,vanuit wat?)

ik bedoel de TUCHTSPRAAK waarvan er op 11 september 2019 uitspraak is (niet die u nu naar voren brengt)van een verpleeghuisarts ,die van moord wordt beschuldigt;ik gun dat niemand toe,en een naar ik heb begrepen via de media wilsbeschikking gemaakt bij de huisarts,in het begin van dementie!In mijn optiek is het een vermindert wilsbekwame wilsbeschikking. Zo moeilijk is het nu:ook zelfs voor de huisarts!
Hoeveel vermindert wilsbekwame wilsbeschikkingen zijn er gemaakt die nutteloos zijn? Bert Keizer spec. ouderengeneeskunde ,expert levenseinde kliniek,is hier heel duidelijk in. Op 11 september 2019 volgt de uitspraak. In mijn opinie zal dat mogelijk richting mening Bert Keizer zijn. Er zal nog veel over worden gediscussieerd. De mening van Bert Keizer in medisch contact zal vast wel te googelen zijn.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u weet al wat die uitspraak zal zijn?

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Neen,voor ed duidelijkheid:maar ik VERWACHT dat UITEINDELIJK DAT en in deze discussie werp ik hier de schijnwerper op omdat het probleem HIER o.a.is de ONDUIDELIJKE WILSBESCHIKKING(NOS)

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 12:36
Nou,je mag denken van me wat je denkt. Alleen je maakt hier een fout in de tuchtspraak (mogelijk expres,vanuit wat?)
Ik denk niets, ik constateer op basis van wat je schrijft. Misschien kun je ook nog even vertellen welke fout ik volgens jou maak?
ldeveer schreef:
02 sep 2019 12:36
ik bedoel de TUCHTSPRAAK waarvan er op 11 september 2019 uitspraak is (niet die u nu naar voren brengt)van een verpleeghuisarts ,die van moord wordt beschuldigt;ik gun dat niemand toe,en een naar ik heb begrepen via de media wilsbeschikking gemaakt bij de huisarts,in het begin van dementie!In mijn optiek is het een vermindert wilsbekwame wilsbeschikking. Zo moeilijk is het nu:ook zelfs voor de huisarts!
Hoeveel vermindert wilsbekwame wilsbeschikkingen zijn er gemaakt die nutteloos zijn? Bert Keizer spec. ouderengeneeskunde ,expert levenseinde kliniek,is hier heel duidelijk in. Op 11 september 2019 volgt de uitspraak. In mijn opinie zal dat mogelijk richting mening Bert Keizer zijn. Er zal nog veel over worden gediscussieerd. De mening van Bert Keizer in medisch contact zal vast wel te googelen zijn.
Dus op basis van wat jij in de media van één casus "hebt begrepen" (ja, daar is'tie weer!), constateer jij dat het hele systeem niet werkt...?

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

bent u een dokter?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door berndv »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 15:17
bent u een dokter?
Volgensmij ligt het er aan hoe u dokter definieert. Medisch gezien is Moneyman geen dokter in de zin van arts. :D

Maar volgensmij is die in ieder geval doctorandus en ik heb geen idee of hij ook ooit gepromoveerd is tot doctor.

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

Niet in de geneeskunst zijnde dus

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 15:17
bent u een dokter?
Misschien kan je ook nog even inhoudelijk reageren?

ldeveer
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 sep 2019 11:54

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door ldeveer »

dus geen dokter

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: medisch levenstestament,medisch contact 04-01-2012

Ongelezen bericht door Moneyman »

ldeveer schreef:
02 sep 2019 17:41
dus geen dokter
Het antwoord op mijn laatste vraag is duidelijk “nee”. Dit topic is zinloos met deze manier van “discussieren”.

Gesloten