LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meeroken

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
janfreak
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 okt 2004 00:03
Contacteer:

meeroken

Ongelezen bericht door janfreak »

De overheid moet ervoor zorgen dat mensen beschermd worden tegen ongewenst meeroken, aldus de eisen van de niet-rokers en de stichtingen die hen vertegenwoordigen.
Maar moet men dan ook niet het autorijden verbieden, als ik bij een stoplicht sta te wachten en er trekt ineens een rij automobielen, met inbegrip van vrachtwagens op, dan rook ik ook op een bepaalde manier mee, ik krijg mijn longen vol met uitlaatgassen en ik kan me niet voorstellen dat die minder schadelijk zouden zijn dan tabaksrook.
M.a.w. De regering neemt hypocriete en discriminerende maatregelen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: meeroken

Ongelezen bericht door karr-2 »

Joh ben je er achter? Die hele anti rook business is belachelijk, je wilt niet weten hoeveel rotzooi je per dag inademt door gewoon in de buitenlucht te zijn. Uitlaatgassen, fabrieksdampen etc

Daar kun je nog wel een sigaretje bij opsteken, dat maakt het verschil niet.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: meeroken

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Het "probleem" met de uitstoot door verkeer en industrie is gewoon, dat economisch belang hier veel zwaarder telt dan gezondheid:

Als je tegen een fanatieke anti-roker zegt: je vervuilt mijn longen met de uitlaatgassen van je auto, mijn kleren gaan er van stinken etc, zal er heus niet gereageerd worden in de trend van: Je hebt gelijk, ik verkoop mijn auto en ga in het vervolg alles te voet of per fiets doen. Nee, de genoemde anti-roker zal zich in allerlei smoeze-bochten wringen om het roken te verketteren en om de hete brei aangaande het aangehaalde te draaien.

Enkele jaren terug is onderzoek gedaan naar veel voorkomende longproblemen bij kinderen in o.a. Limburg, waarbij onderzoek naar de oorzaak uitwees, dat die problemen veroorzaakt worden door industriele aktiviteit in Belgie en het Ruhrgebied. Niks door roken van tabakswaren.
Verder is het item doodgezwegen: weer het economisch belang wat groter wordt geacht...... (Mag ik even kotsen ?)

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

De verschillen zijn dat een auto daarna wegrijdt en dat ze niet allemaal dat probleem hebben. Rokers hebben gewoon geen besef voor de normen in het sociale verkeer. Inderdaad niet roken als mensen bij je aan tafel nog niet zijn uitgegeten, maar hé, schijt aan de mensen aan de tafel naast je. Of 's ochtends (half zeven!) een lekker sigaartje bij de bushalte. Wel schuilen voor de regen in het hokje natuurlijk en schijt aan iedereen die daar op dat tijdstip nog geen behoefte aan hebben.

Wat mij betreft gaan we zo snel mogelijk over naar de situatie zoals die in andere beschaafde landen (bijvoorbeeld Ierland) al jaren van toepassing is: in geen enkel café, bar of restaurant roken toestaan. Als je wilt roken prima, maar dan ga je maar buiten staan tussen de andere junks.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Zullen we de Jodenster dan ook maar meteen weer invoeren? Allemaal een grote button op met "ik ben een vieze roker"?

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

Als jij dat graag wilt...

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: meeroken

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Mk, waarom geen horecagelegenheden waar of wel of niet gerookt mag worden ?
Ik wil wel eens zien, welke uitbater sneller zijn deuren kan sluiten.
En eh.... jij rijdt met je auto weg en er komen vele anderen voor in de plaats (ook van die anti-rokers). Je wilt me toch niet vertellen, dat ik dan toch niet die uitlaatgassen in mijn longen en kleren krijg ?
En eh... schoorsteenpijpen van de industrie verkassen ook echt niet !
Nou, Mk, kom op met je volgende "smoes" :shock:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: meeroken

Ongelezen bericht door 48609 »

Geplaatst op 09 Apr 2006 12:31 door 48609


-------------------------------------------------------------------------

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

Mk, waarom geen horecagelegenheden waar of wel of niet gerookt mag worden ?
Omdat ik als niet-roker dan gedwongen word om mee te gaan naar een tent waar wel gerookt mag worden (er is in een groep altijd wel één verslaafde, hoewel je het gelukkig steeds minder ziet). Dat is ook de reden dat 'niet-roken' tenten het niet redden.[/u]

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

En eh.... jij rijdt met je auto weg en er komen vele anderen voor in de plaats (ook van die anti-rokers). Je wilt me toch niet vertellen, dat ik dan toch niet die uitlaatgassen in mijn longen en kleren krijg ?
En eh... schoorsteenpijpen van de industrie verkassen ook echt niet !
Auto's worden steeds schoner, de industrie ook. Allemaal de gevolgen van logisch nadenken en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het wordt tijd dat rokers daar ook eens in mee gaan.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Jonjo »

Ach nummertje 48609 is ook al wakker.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: meeroken

Ongelezen bericht door pardon »

die is vast gelopen . het nr blijft in herhalingen vallen

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: meeroken

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Omdat ik als niet-roker dan gedwongen word om mee te gaan naar een tent waar wel gerookt mag worden (er is in een groep altijd wel één verslaafde, hoewel je het gelukkig steeds minder ziet). Dat is ook de reden dat 'niet-roken' tenten het niet redden.
Dus Mk, je laat je uitgaansleven bepalen door een roker in je gezelschap ?
Dat is slap gedinges Mk: Elk individu mag voor zich zelf bepalen of hij/zij naar een rokers of niet-rokers gelegenheid gaat.
Als je dan meegaat met de rokers, kies je daar zelf voor en moet je de roker daar niet op aanvallen: Je had ook (in je upppie misschien ?) naar de rookvrije gelegenheid kunnen gaan; misschien minder gezellig, maar een anti-roker, die aan zijn/haar principes wil vasthouden, dient ook offers te brengen; in dit geval lekker ongezellig en alleen naar de rookvrije horeca-gelegenheid te gaan.........
(Ik steek er nog lekker 1 op :D )

PS Er is geen wet die zegt, dat rokers en niet-rokers persee in 1 ruimte moeten vertoeven ! :idea:

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: meeroken

Ongelezen bericht door 48609 »

Geplaatst op 10 Apr 2006
Verder ontgaat het, zoals te verwachten, bij de meeste waar het om gaat: het gaat over de kennelijke norm dat wij het normaal vinden om niet alleen je eigen kanker te creeren, maar ook mee te helpen aan die van een ander.
Er zit toch ergens een paradox dat rokers het vooral goed voor hebben met anderen - waaronder niet-rokers - maar dat het inzicht ontbreekt dat dit niet samen kan gaan met roken waar anderen bijzijn!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: meeroken

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Verder ontgaat het, zoals te verwachten, bij de meeste waar het om gaat: het gaat over de kennelijke norm dat wij het normaal vinden om niet alleen je eigen kanker te creeren, maar ook mee te helpen aan die van een ander.
Er zit toch ergens een paradox dat rokers, bestuurders van voertuigen met verbrandingsmotor en industrielen het vooral goed voor hebben met anderen - waaronder niet-rokers, bestuurders van ongemotoriseerde voertuigen en wandelaars en uitoefenaren van een beroep, wat 100% vrij is van materialen, welke kanker bij derden kunnen veroorzaken - maar dat het inzicht ontbreekt dat dit niet samen kan gaan met roken, deelnemen aan gemotoriseerd verkeer voorzien van verbrandingsmotoren en uitstoot van mogelijk kankerverwekkende stoffen door de industrie en zelfs de verkoop van kankerverwekkende zaken, w.o. geimpregneerd hout (wolmanszouten) waar anderen bijzijn!

Alles kort samenvattend: De hele kwestie draait om slechts 2 dingen: egoisme en geld. (bijna altijd onlosmakelijk aan elkaar verbonden) :shock:

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

Dus Mk, je laat je uitgaansleven bepalen door een roker in je gezelschap ?
Ja. Iemand moet zich sociaal opstellen, toch?

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Mk »

Verder ontgaat het, zoals te verwachten, bij de meeste waar het om gaat: het gaat over de kennelijke norm dat wij het normaal vinden om niet alleen je eigen kanker te creeren, maar ook mee te helpen aan die van een ander
Nee hoor, van roken krijg je (helaas) niet altijd kanker. En de kans op kanker met meeroken is bijzonder klein en daarbij: je moet toch ergens aan sterven.

Waar het de meeste niet-rokers om gaat is dat het gewoon verschrikkelijk smerig is om die sigarettenrook binnen te krijgen, maakt niet uit waar dat is (binnen, buiten). Tel daar nog bij op dat je kleding er verschrikkelijk van gaat stinken en klaar ben je.

Ichikoh!
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:23

Re: meeroken

Ongelezen bericht door Ichikoh! »

Binnenkort lost het probleem zich gewoon op.

Ik kan het niet vroeg genoeg toejuigen: Een algeheel rookverbod in de Horeca. :D Helaas pas vanaf 2008 was de bedoeling, wellicht toch al in 2007, toch nog laat, het niet roken is een simpele oplossing. Er hoeven geen mechanische oplossingen en dure investeringen voor gebeuren. Het simpel en duidelijk verbod op algeheel roken is genoeg. Smaakt je drankje en hapje gelijk een stuk beter, en een bijkomend voordeel, je stinkt aan het einde van de avond niet naar een asbak.

Nog zo'n rotgewoonte van rokers, het achteloos weggooien van de nalatenschap van het roken; de filters (duurt trouwens ruim 25 jaar en langer voordat dit enigzins is opgenomen of verteerd is in het milieu en de overige resten van die gore peuken al dan niet nabrandend! :x

De stompjes die her en der in op straat liggen is uitermate storend, veroorzaakt ook menig bermbrandje, ik zie het dagelijks als fietser door automobilistren met een boogje uit het raam gegooid worden, er staat een boete op, ik weet alléén de hoogte niet. Ik weet alléén dat deze te laag is.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: meeroken

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

Ichikoh,
Ja laten we het er bij dit item hier maar eens over hebben;
"Peukjes weggooien"...
Wat denk je hiervan: "Het achteloos weggooien van een kauwgommetje, de nalatenschap van het kauwgumkauwen door de "niet rokers",hoelang duurt het trouwens voor dat deze plakaten, die overal te vinden zijn, afgebroken worden...! hoeveel geld, hoeveel ergernis kost dit in tegenstelling tot een filtertje, dat weggeveegd kan worden, of "verwaaid" in de wind!
Kom op man een "filter"(peukje) leeft toch echt geen 25 jaar zoals jij beweerd! Jouw kauwgommetje overleeft dit echter wel, indien men er niet alle middelen om die troep te verwijderen op los laat...!!
Maar ja volgens jou kost dat "stinkende" peukje jou je gezondheid...!!
Andere zaken tellen niet...! Je zal hoe dan ook elke roker blijven verketteren...!!
Ik ben een niet roker, maar ik gruw zolangzamerhand van de onverdraagzaamheid van de groep die nu zijn kans schoon ziet om zijn medemens die af en toe een sigaretje of sigaartje opsteekt in de ban te doen als "onmensensen" die hier in Nederland niet thuis horen en zich maar niet meer in het openbaar moeten vertonen...!
Jullie lijken zijn zolangzamerhand echt volkomen doorgeslagen!

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: meeroken

Ongelezen bericht door 48609 »

Geplaatst op 09 Apr 2006 12:31 door 48609


-------------------------------------------------------------------------

Ten alle tijden zullen [pro]rokers zich bedienen van argumenten die er niet toe doen. Dit om niet te hoeven komen tot de essentie van het verhaal, namelijk dat men natuurlijk mag roken, maar alleen in de eigen besloten omgeving, thuis dus.

Gesloten