nevenschade aan gezonde kroon

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Goedenmorgen/middag/avond,

Tijdens het trekken van een kies is van een kroon die er naast zat, een stukje afgesprongen.
Toegegeven, het was een lastige kies om te trekken daar deze afgebroken was.
Nu is er een stuk van mijn zirkonium kroon afgesprongen.
Dat heeft men zo gelaten met de mededeling dat hij dat zou herstellen met composiet over drie weken.

Hij ging een composiet aanbrengen op plek waar de zirkonium kroon was afgebroken.
De plek waar het het stuk is afgesprongen is aan de onderkant en dan aan de wangkant.
Daar waar het normaal aan het tandvlees sluit. Dus de onderkant van de kroon is aan één kant voor een gedeelte weg.
Ik zou mij kunnen voorstellen dat als dit aan de bovenkant van de kroon was, dat daar een stukje was weggesprongen dit minder problematisch zou zijn.
Maar ik ben een leek

Mijn vragen
Is dit de juiste methode om een zirkonium kroon te herstellen?
Is het niet beter om de kroon in zijn geheel te vervangen, wat doet men als de schade geheel en al mijn eigen
verantwoordelijkheid zou zijn?

Tweede vraag
Is dit schade die je zelf moet betalen?


Ik zou kunnen afwachten totdat ik de rekening krijg, echter het lijkt mij wijzer om alvast advies te vragen, zodat ik eventueel in een vroeger stadium met de tandarts kan overleggen.
Wat vinden jullie van deze zaak?

Mocht blijken dat het normaal is dat deze schade voor de klant is, dan doe ik daar verder ook niet moeilijk over.
Maar mocht blijken dat deze schade aan een verder gezonde kroon voor de tandarts is dan leg ik deze rekening bij de tandarts neer.
Ik kan mij voorstellen dat het tandarts daarvoor verzekerd is.


Met vriendelijke groet, Paulus

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien eens een gesprek hierover aangaan met uw tandarts voordat de behandeling plaatsvindt. Hoe kunnen leken op een forum u hierover informeren, uw eigen tandarts kent uw situatie. Ook de financiële kant kunt u beter van tevoren bespreken met hem/haar.

Duikbootje
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020 07:31

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Duikbootje »

Lowieze schreef:
21 feb 2024 09:00
Misschien eens een gesprek hierover aangaan met uw tandarts voordat de behandeling plaatsvindt. Hoe kunnen leken op een forum u hierover informeren, uw eigen tandarts kent uw situatie. Ook de financiële kant kunt u beter van tevoren bespreken met hem/haar.
Dank u wel voor de reactie,

Uiteraard kan ik de financiële kant het beste bespreken met mijn eigen tandarts.
Wij leken onder elkaar kunnen elkaar niets tot weinig leren, dat is een juiste bewering!

Echter, mijn vraag is dan ook gericht aan forum lezers die wel kennis van deze zaken bezitten en bereid zijn dit te delen met ons leken.
Want Het is beter beslagen ten ijs te komen dan als een leek zonder enige kennis het gladde ijs op te gaan.

Mert vriendelijke groet, Paulus

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Lowieze »

Toch blijf ik erbij dat u dit alles het beste met uw eigen tandarts kunt bespreken. Hij/zij kan u het beste voorlichten, niet alleen wat de behandeling betreft maar zeker ook wie voor de financiële gevolgen op gaat draaien.
Een volkomen vreemde kan daar niets over zeggen, ja alleen speculeren, maar daar heeft u niets aan.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door witte angora »

Even gezocht of ik iets juridisch kon vinden - dus niet, helaas. Wat ik wel weet is dat een arts vooral een inspanningsverplichting heeft. Hij is verplicht zijn best te doen, maar patiënten kunnen geen 100% succes eisen.

Daar komt bij dat de kroon natuurlijk al langere tijd gebruikt is. Garantie zou een jaar of 3-5 moeten zijn, en doorgaans gaan ze een jaar of 15 mee. Maar zaligmakend is dat allemaal niet. Het zou zomaar kunnen dat er al een zwakke plek zat, om wat te noemen. Bij mij braken de kronen na een paar jaar al af, waarna herstel er echt niet meer in zat.

Dat zijn overwegingen die je misschien mee kan nemen in het gesprek.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Dirkie »

Duikbootje schreef:
21 feb 2024 09:39
Lowieze schreef:
21 feb 2024 09:00
Misschien eens een gesprek hierover aangaan met uw tandarts voordat de behandeling plaatsvindt. Hoe kunnen leken op een forum u hierover informeren, uw eigen tandarts kent uw situatie. Ook de financiële kant kunt u beter van tevoren bespreken met hem/haar.
Dank u wel voor de reactie,

Uiteraard kan ik de financiële kant het beste bespreken met mijn eigen tandarts.
Wij leken onder elkaar kunnen elkaar niets tot weinig leren, dat is een juiste bewering!

Echter, mijn vraag is dan ook gericht aan forum lezers die wel kennis van deze zaken bezitten en bereid zijn dit te delen met ons leken.
Er zijn volgens mij wel personen met kennis van deze zaken. Dat zijn tandartsen en die hebben waarschijnlijk wel iets beters te doen dat zich op dit forum te vertonen :D
Maar ik kan er uiteraard ook naast zitten.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een goede tandarts kan heel veel, heel netjes repareren met composiet, weet ik als leek. Of het aan de onderrand van een kroon lukt, geen idee.

Wellicht kunt u voorafgaand aan het gesprek met uw tandarts informatie inwinnen bij het TIP, het Tanheelkundig InformatiePunt, een initiatief van de KNMT.

Yvette van Apeldoorn
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2021 13:30

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Yvette van Apeldoorn »

Inderdaad een goede tandarts kan dit goed repareren met composiet. Maar voordat dit aangepracht wordt, moet het afgebroken gedeelte eerst met een zure ets behandeld worden. Dit zorgt ervoor dat de composiet een langere levensduur heeft en niet afbrokkelt. Iedere tandats weet dit, maar omdat deze substantie nogal prijzig is, wordt dit vaak achterwege gelaten. succes met alles.

Misco
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:50

Re: nevenschade aan gezonde kroon

Ongelezen bericht door Misco »

Is het risico van mogelijke beschadiging tevoren afgesproken, dan treft de tandarts geen aansprakelijkheid; dan is het uiteraard uw risico. Is dit niet het geval, dan is het zijn aansprakelijk t.o.v. derden. Uiteraard kan hier nooit sprake zijn van een gebruikelijk bedrijfsrisico waarvan verondersteld had kunnen worden dat u dit had kùnnen verwachten 🤭. Het is een logische gang van zaken en als u voor rechtsbijstand verzekerd bent, kunt u daar vooraf ook advies voor vragen.
Voor dat het euvel verholpen gaat worden: vraag duidelijk advies wat deze tandarts daar aan zou willen doen. Indien het zijn aansprakelijkheid is, heeft u uiteraard ook het objectieve recht deze schade bij een àndere tandarts te laten verzorgen. De kosten daarvan worden dan bij hem gedeclareerd. Het lijkt mij ook evident dat deze tandarts hier ook wel verzekerd zal zijn voor aansprakelijkheid jegens derden.

Plaats reactie