LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onze regering vertelt leugens

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Klaas01 op 27 jan 2013 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat zit je nou te kletsen over spaarlampen? Je krijgt helemaal geen spaarlampen van de regering hoor.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Klaas01 op 27 jan 2013 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door SJZ »

Ja, so what? Het is dus zomaar een idee van iemand, niet eens van de regering afkomstig. En jij schrijft zelf:
de spaarlampen die de regering wil geven aan de Nederlandse bevolking
Jij zegt dat ik onzin kraam, maar de grootste onzinkramer ben je dus zelf. Het grappige is dat je zelf het bewijs daarvoor publiceert.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Klaas01 op 27 jan 2013 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door annemiekje »

Mbt het eeuwige "ik ben man, ik gebruik geen kraamzorg, waarom betaal ik er voor, het is niet eerlijk"-gebeuren;

De reden waarom je voor een totaal basispakket betaalt is heel simpel; omdat het basispakket een verzekering gebaseerd op solidariteit is. Het zou een mooie bende worden zeg als we allemaal enkel verzekerden waar we gebruik van maken. De oudjes betalen zelf maar de rollator-premie, de jonkies zelf maar de anticonceptie-premie voor vrouwen tot 21, mannen betalen de premie voor de kosten van prostaatkanker etcetc.

Dan hóef je niet meer te verzekeren, want draai je zelf voor je eigen kosten op. Leuk als je het domme geluk hebt geen kosten te maken in 2006, maar wat als je buiten je eigen schuld om morgen onder een bus komt?

We hebben in Nederland bewust voor een systeem gekozen waarbij de basiszorg voor elke Nederlander toegankelijk is. Dat houdt naast alle voordelen ook in dat iedereen voor alle onderdelen betaalt, of je er nu gebruik van maakt of niet. Ook voor de basis kraamzorg dus. Om een dergelijke zorg te kunnen garanderen en de premie nog in ietwat normale cijfers te houden zul je solidair met elkaar moeten zijn. Allemaal dokken dus.

Daarnaast, jij maakt als man geen gebruik van de kraamzorg? Er zijn nog altijd 2 mensen nodig om een zwangerschap op de normale manier te bewerkstelligen; een vrouwtje en een mannetje. Bewuste kinderwens, geen kinderwens; élke man (en vrouw) die sexueel actief is neemt in bepaalde mate het risico dat dit een zwangerschap tot gevolg heeft. Immers de enige vorm van anticonceptie met een 100% zekerheid dat er geen bevruchting plaats vind is geen sex, elke andere vorm heeft risico's. Dit kind zal of geboren worden, of nooit ter wereld komen (dmv bijv. een morning after pil of abortus; wederom vanuit dat basispakket en dus ook betaalt door mannen. Het is toch van de zotte, mannen die betalen voor pillen die ze niet slikken en abortussen die ze niet ondergaan), en 1 maal raden; bij die geboorte komt kraamzorg bij om de hoek kijken. Toch weer die man, die sámen met de vrouw de kosten veroorzaakt heeft, waar ook de man dus premie voor betaalt.


Dan een tweede;
Maar ieder jaar krijg je als uitkering gerechtigde een verhoging met daarbij je ZF toeslag een totaal bedrag van 19.75 pm. Let op dit is met inkomsten verhoging die je dus eigenlijk niet eens hebt gekregen. Dan zal de berekening zo worden

Ik ben wel héél benieuwd over wat voor een uitkering we het hier hebben en waar je de €19,75 vandaan haalt.

En het er op achteruit gaan? We herhalen het nog maar weer eens (het lijkt wel een lp die blijft hangen :lol: ); niemand weet op dit moment nog wat zijn/haar inkomen en/of uitkeringshoogte zal zijn vanaf januari 2006. Dit is pas te beoordelen als de loonstrookjes uitgedraaid zijn. Het afschaffen van het werkgeversdeel ZF-premie, verlaging AWBZ-premie en nog wat premieverlagingen zullen het netto-inkomen doen stijgen. Pas als dat bedrag duidelijk is kan er gekeken worden óf je er überhaupt wel op achteruit gaat. Zelf ben ik een uitkeringsgerechtigde (WAO) en er is slechts 1 ding duidelijk; er is nog niets te zeggen over de uiteindelijke gevolgen tot álle cijfers bekend zijn.

Die spaarlampen? Ik sluit me aan bij SJZ; die slaan als een tang op een varken. Je bent sowieso zeer moeilijk te volgen en wekt de indruk "wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel zich bevind" door het dwars door elkaar gebruiken van termen als "zorgtoeslag ziekenfonds" waar het de ziekenfondspremie betreft en zorgtoeslag de term is voor het bedrag dat je via de belastingdienst gecompenseerd krijgt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door SJZ »

Klaas, als je niks beter weet dan onbeargumenteerd een jij-bak te plaatsen dan snap je vast en zeker wel dat ik gelijk heb.

Klaas01
Berichten: 328
Lid geworden op: 19 dec 2005 20:39

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Klaas01 »

Verwijderd door gebruiker
Laatst gewijzigd door Klaas01 op 27 jan 2013 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Ik vraag me af wat de bedoeling is van deze discussie :idea:

Waarom worden er op het moment zoveel negatieve topics gestart door personen die beginnen te schreeuwen dat alles slecht is etc. etc.

Of je nu (goed betaald) werkt of een uitkering hebt, alles wordt ieder jaar duurder. Dit is al honderden jaren zo en noemt men waarschijnlijk zoiets als economie. Als je alles heel bekrompen op korte termijn gaat bekijken is het makkelijk om alles maar af te kraken maar echt reeël is het niet.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Jonjo »

Wat een gezeik hier. Het gezegde ik ben man maar moet wel voor kraamhulp betalen. Joh,Joh, wat erg he. Je moet zondags smiddags als je in de buurt bent is gaan kijken bij de ehbo post van het ziekenhuis. Vele mannelijke voetballers met allerlei blessures worden aangevoerd. Kunnen de vrouwen wel zeggen, ik voetbal niet maar moet wel meebetalen aan die blessurebehandelingen. Ja ik ben man en vindt het totaal niet erg om mee te moeten betalen voor kraamhulp e.d.

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door annemiekje »

Klaas, blijft het feit staan dat het genoemde bedrag van €19,75 een "uit de lucht gegrepen" bedrag is. Ware het alleen al vanwege het doodsimpele feit dat WAO-uitkeringen verschillen van hoogte afhankelijk van persoonlijke situaties, en daardoor dus ook verschil veroorzaken in premie's. Kortom, het enige dat blijft staan is; wachten tot de daadwerkelijke loonstrookjes binnen zijn en dan pas oordelen.

Naar de WAO bellen kan overigens niet ;) noch zal het nut hebben. Dit soort telefoontjes wordt afgehandeld door callcenter-miepjes/jantjes die géén inzicht hebben in de individuele gevolgen op dit moment. Pas nadat alle berekeningen gedaan zijn (en het bedrag dus ook al gestort is) kunnen zij dit vertellen. Zullen we het feit dat de callcentermedewerkers van het UWV (en menig ander bedrijf :roll: ) in 9 van de 10 zaken niet weten waar ze over praten, maar even vergeten.

En die spaarlampen? Echt waar; nog 1 keer spaarlamp en ik begin spontaan te janken van het lachen. Het blijft een tang op een varken, het heeft niets maar dan ook niets mee van doen. We hebben het hier over een zorgstelsel en haar premie's, niet over spaarlampgebruik.

En niet reageren op de kraamzorg-preek mijnerzijds doet mij vermoeden dat mijn standpunt is overgekomen en overgenomen. Daar ben ik blij mee.

markie
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 dec 2005 08:54

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door markie »

Sorry klaas01 maar ik ben het niet met je eens dat SJZ in zijn berichten onzin kletst. Ik vind juist dat SJZ veel goede berekeningen en opmerkingen maakt alleen de manier van de wijze van de opmerkingen is niet de wijze waarop ik die doe maar ieder zijn goed recht.

Je kan pas echt berekeningen maken of je er voor of achteruit gaat als de eerste loonstroken over januari komen.

Mark

geldweg
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jul 2004 12:41

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door geldweg »

daarnaast valt het gebruikersdeel weg van de WOZ. Koopkracht berekeningen moet je zien over het geheel niet over een enkel gedeelte. Ook zijn een aantalheffingskortingen en toeslagen verhoogd.

Om de koopkracht te berekenen moet je alle inkomsten en vaste lasten (geen tel. internet ed ) tegenelkaar wegstrepen.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Een eerder geschreven stuk is wat in de kranten staat beschreven en op het nieuws is geweest. Dit is dus geen stuk wat ik zelf heb geschreven maar uit bronnen van het nieuws.
Dat noemen ze nu een proefballon....
daarnaast valt het gebruikersdeel weg van de WOZ.
Maar als de gemeente dan een begrotingstekort krijgt doordat de overheid niet genoeg compenseert, zal de hondenbelasting, eigenaarsdeel OZB, rioolheffing, enz. wel weer omhoog gaan.

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Even een off topic vraag maar ik hou van sfeer in mijn huis maar heb begrepen dat spaarlampen niet gedimd kunnen worden dus ik heb straks misschien echt een probleem :lol:

Verder is het inderdaad niet zinnig om zaken die buiten het zorgstelsel staan wel mee te laten wegen in het geschreeuw dat het straks allemaal veel minder is. Dus, zoals al een paar keer gezegd is, gewoon even het eind van deze maand afwachten.

Wel is het zo dat "uitkeringstrekkers" geen werkgeversbijdrage ontvangen en misschien toch wat minder over gaan houden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Zou Kunnen, ook mensen in loondienst die tot en met 2005 in het ziekenfonds zaten kregen ook geen werkgeversbijdrage.

Over spaarlampen is mijn ervaring dat je die niet kunt dimmen, bij mij reageren spaarlampen heel vervelend op dimmen (ze gaan flikkeren) en dus staat de dimmer altijd voluit open.

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Beste Zou Kunnen, ook mensen in loondienst die tot en met 2005 in het ziekenfonds zaten kregen ook geen werkgeversbijdrage.
Maar nu dus wel dus dat is dan weer een "pluspunt" van het nieuwe zorgstelsel. Het is trouwens wel een verkapte manier van het bieden van sigaar uyit eigen doos, maar toch, het is niet alleen kommer en kwel zoals veel mensen nu zeggen.

Off-topic, dat van die spaarlampen is dus echt balen want met die harde "tl-verlichting" krijg ik het thuis niet gezellig :lol:

annemiekje
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 sep 2005 20:15

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door annemiekje »

En wat blijkt? Zoals ik al ernstig vermoedde bleken mijn vermoedens correct en de cijfers die Klaas noemde niet correct. Vandaag is mijn WAO (zoals altijd tussen de 9e en 12e) overgemaakt, en zie daar; €790,40 ipv het oude alom roemruchte €761,47. Oftewel een verschil van €28,93. Tel ik daar de zorgtoeslag bij op van €34 euro en de premie van €47,90 die ik in 2005 voor hetzelfde verzekeringspakket betaalde als ik nu heb, dan kom ik op een totaalbedrag van €110,83.

Voor hetzelfde pakket als in 2005 betaal ik in 2006 een bedrag van €105,45. Een positief verschil dus van €5,38. Oftewel een voor UWV-begrippen ruime compensatie voor de inflatie. Niet toch maar niet roepen voor we geslagen zijn. ;)

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Fijn dat het eerste positieve signaal zo wordt afgegeven 8)

Laten we maar hopen dat het voor de meeste mensen allemaal wat "gunstiger" uit zal pakken ten opzichte van 2005 !

Dat de energie, het brood, de benzine en weet ik veel wat allemaal duurder zal worden staat, zoals aangegeven, los van het nieuwe zorgstelsel.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Onze regering vertelt leugens

Ongelezen bericht door jona »

Het volgende kreeg ik toegestuurd via de nieuwsbrief van het FNV


Zorgtoeslag te hoog

De zorgtoeslag die mensen per 1 januari ontvangen, is volgens vakcentrale
FNV te hoog vastgesteld. De toeslag is mede gebaseerd op de gemiddelde
nominale premie voor de zorgverzekering. Die is geschat op 1106 euro. In
werkelijkheid blijkt die premie gemiddeld rond 1050 euro te liggen. Dat zou
betekenen dat per volwassene 50 euro per jaar te veel wordt ontvangen. Dit
bedrag zou vervolgens per 1 juli verrekend worden, waardoor deze mensen
minder zorgtoeslag krijgen. De FNV vindt dat dit niet kan omdat 'de
koopkracht toch al onder druk staat'. Half december maakte het ministerie
van Financiën bekend dat mensen ook te veel zorgtoeslag kunnen krijgen omdat
zij per ongeluk een te laag inkomen hebben opgegeven.

FNV niet positief over loonstrook

Vakcentrale FNV waarschuwt werknemers niet te vroeg te juichen als ze op hun
loonstrookje van januari 'een mooie plus' zien ten opzichte van december.
Het zoet op de loonstrook wordt volgens de FNV teniet gedaan doordat aan de
andere kant de kosten in het levensonderhoud stijgen door het nieuwe
zorgstelsel, hogere energie- en woonlasten en inflatie. Het kabinet beweert
dat over de hele linie huishoudens er in 2006 op vooruitgaan. De FNV meent
dat veel mensen de koopkrachtplaatjes van het kabinet verwarren met het
loonstrookje.

Op het journaal van de week was te horen dat als je overstapt van de ene naar de andere zorgverkering,je in principe dubbel betaal (voor de oude en de nieuwe) maar dit pas vegoed krijg de volgende maand.Ook declaratie vergoeding verlopen niet goed waardoor men de pineut is.

En dan zeiden ze in de regering dat het allemaal goed zou verlopen ja hoor ik geloofde ze toen al niet en nu helemaal niet meer ze denken zeker dat wij het volk achterlijk zijn.




groetjes jona

Gesloten