LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pgb budget / huursubside

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jroam12345
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2014 10:05

pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door Jroam12345 »

Goedendag,

Ik zit in de problemen.
Ik ben gehandicapt, zorgafhankelijk, arbeidsongeschikt,

en wordt nu klemgezet door de belastingdienst en mijn oude verzekering, Achmea zorgkantoor Zwolle /
het Zilvere kruis.
Deze, mijn vorige verzekering eist 12.859,53 terug pgb budget
En de belastingdienst heeft mijn huursubsidie gehalveerd, vorderen 3534,00 terug.
Mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering is uiteraard daar niet toereikend voor.

De belastingdienst heeft mijn pgb budget beschouwd als vermogen, wat helemaal niet is toegestaan.
Ik spreek moeilijk en dus levert telefoneren problemen op en met de belastingdienst mailen is niet mogelijk.
Vorig jaar kon ik naar het belastingkantoor in Goes, maar dit is inmiddels gesloten vanwege de bezuinigingen.

Ik houd met name de VVD verantwoordelijk, wanneer ik de VVD bericht krijg ik nooit een oplossing toegereikt.
Alleen maar een reden, een excuus, waarom er zo grof bezuinigd wordt.
De Zeeuwse VVD heeft me op twitter geblokkeerd.

De ondersteuning vanuit maatschappelijk wordt weg bezuinigd en daarmee worden ook de mogelijkheden ontnomen om voor je rechten op te komen.

Ik heb mijn ervaringen online gezet: Achmea zorgkantoor Zwolle.
https://dondome.wordpress.com/politiek- ... or-zwolle/



Wellicht kunt U het onder de aandacht brengen.



Met vriendelijke groet,

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dus je houdt 1 specifieke politieke partij ervoor verantwoordelijk dat de belastingdienst (blijkbaar?) fouten maakt en je zorgverzekeraar geld terugvordert?

mh73

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door mh73 »

Het pgb budget heeft toch niets te maken met je zorgverzekeraar? Hoe kunnen die dat dan terugvorderen? Vaag verhaal.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt moeilijk bellen en het kantoor is gesloten, maar u kunt nog altijd schriftelijk bezwaar maken of via internet.
Dus aan het werk.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door tijger1 »

U schrijft in dat verhaal dat u niet kunt svhrijven, maar u zit op internet dus u kunt toch typen? En blijkbaar hebt u tegen de toeslag niet op de juiste manier bezwaar gemaakt, dat het behandeld wordt als klacht. U kunt via internet gewoon een bezwaar indienen.

Net zo goed alsdat u CZ kunt schrijven over het PGB. En in verband met uw verhuizing valt u inderdaad onder een ander zorgkantoor.

Heleen*
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jan 2006 18:56

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door Heleen* »

mh73 schreef:Het pgb budget heeft toch niets te maken met je zorgverzekeraar? Hoe kunnen die dat dan terugvorderen? Vaag verhaal.
Sinds 2015 valt de extramurale verpleging en verzorging als "wijkverpleging" onder de zorgverzekeringswet. Maar ik vermoed dat het hier niet gaat om een terugvordering van 2015, maar van 2014. TS geeft dan ook aan dat het gaat om Zorgkantoor Achmea/Zilveren Kruis, dus niet de zorgverzekering. De uitvoering van het PGB voor de WLZ ligt bij de grootste zorgverzekering van de regio, zoals dat daarvoor al sinds jaar en dag zo was voor de AWBZ. Dus het is helemaal geen vaag verhaal. Ik ga er alleen vanuit dat het gaat om zorg uit 2014 of mogelijk nog eerder, want met de herinvoering van het trekkingsrecht krijg je als budgethouder het geld niet meer op je eigen rekening gestort en wordt er dus ook niets terugbetaald wat over is (dat staat bij de SVB op de rekening) dus zou dit dus ook geen problemen moeten geven met de Belastingdienst.

@Jraom: als ik het goed begrijp wordt de huurtoeslag teruggevorderd omdat uw vermogen boven de grens uitkwam omdat er PGB-gelden zijn meegerekend? Dat mag op zich wel (al zou dat niet zo moeten zijn naar mijn mening, maar goed), maar dan zou er een mogelijkheid moeten zijn om vervolgens dit bedrag - na aftrek van ik meen 500 euro, even uit m'n hoofd - weer als schuld af te trekken. Alleen is mijn eigen ervaring dat het aangifteprogramma hier niet altijd ruimte voor biedt, en dan heb je inderdaad een potentieel probleem. Het beste kun je invullen dat je vermogen niet boven de grens komt (tenzij je natuurlijk zelf daadwerkelijk zoveel vermogen hebt) en bij een eventuele controle aantonen bij de inspecteur dat het geld op je rekening ging om PGB-gelden die dus óf gereserveerd waren voor zorg, óf nog terugbetaald moesten worden aan het Zorgkantoor.

Je kunt bezwaar maken tegen deze beslissing van de Belastingdienst. Dit hangt echter aan je inkomstenbelasting, dus hoogstwaarschijnlijk kom je er niet uit bij de afdeling toeslagen en zul je in bezwaar moeten tegen je aanslag inkomstenbelasting. Ben je daarmee te laat, dan kun je een brief sturen naar het regiokantoor aan de inspecteur waarin je vraagt om een ambtshalve vermindering. Leg daarin uit wat je situatie is en stuur bewijsstukken mee van het Zorgkantoor. Vraag eventueel Per Saldo om advies en eventuele jurisprudentie, die is mij zo niet bekend. Als je aanslag inkomstenbelasting wordt gewijzigd en de PGB-gelden niet als vermogen worden meegenomen, wordt vervolgens je huurtoeslag weer aangepast. Troost je: bellen heeft voor niemand zin hierin, bij het callcenter missen ze gewoon dergelijke specifieke kennis. Gewoon de inspecteur aanschrijven dus.

Daarnaast wordt er een bedrag teruggevorderd door het Zorgkantoor. Gaat dit om overgebleven PGB, of is (een deel van) je verantwoording PGB afgekeurd? Is het het eerste, hoe komt het dan dat je dit geld niet meer hebt? En in het tweede geval: is dat wel terecht? Als je het niet eens bent met de afkeuring, kun je in bezwaar gaan. Zorgkantoren geven een vergoedingenlijst uit die je gemakkelijk kunt vinden via google waarin je kunt vinden wat wel en niet uit het PGB betaald mag worden. Als je inderdaad geld hebt uitgegeven aan dingen die niet vallen onder geïndiceerde zorg, dan moet het bedrag gewoon terugbetaald worden. Ik ga er dan wel vanuit dat je een betalingsregeling kunt afspreken met het Zorgkantoor.

O ja, en de VVD heeft hier natuurlijk niets mee te maken. Hooguit in ver afgeleide zin, maar dat is weinig relevant hierin en daarmee bereik je ook niets verder door een lokale afdeling (die met het landelijke gebeuren al helemaal niets heeft) daarop aan te spreken. Je probleem heeft ook niets te maken met bezuinigingen in de zorg trouwens.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: pgb budget / huursubside

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Eenvandaag heeft hier ook aandacht aan besteed:

http://gezondheid.eenvandaag.nl/tv-item ... rgverlener

Gesloten