PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nashflash25
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2023 17:29

PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Ongelezen bericht door nashflash25 »

Sedert 2009 heb ik een persoonsgebonden budget. Iedere drie jaar word de indicatie opnieuw beoordeeld en er word gekeken of de zorgverlener een goed plan heeft om mij te helpen.
Januari vorig jaar is er een nieuwe 3 jarige indicatie afgegeven. Dus wederom goedkeuring. In mijn geval is het probleem dat ik door hersenbeschadiging en ondraaglijke zenuwpijnen onbeheersbare agressie aanvallen heb. Daardoor ben ik in een isolement terecht gekomen jarenlang. Ik kon niet buiten komen. Ik heb zo’n verschrikkelijk lang strafblad. Enkel door mishandelingen. Zelfs met de zwaarste medicijnen kon ik ontploffen. Dit alles veranderde toen ik hulp kreeg die ik via het pgb kon inkopen. Bij het GGZ kon men destijds niet helpen. Het gevaar bestond dat ik op een gegeven moment misschien wel permanent opgenomen kon worden in een inrichting aldus een officier van Justitie. Maar welke zorgverlener is in staat of wil een 110 kilo zwaar wegende professionele bokser meerdere malen per dag fysiek tegenhouden. Die naald in de hooiberg had ik gevonden in de man die mijn zorgverlener werd. Destijds werd bij het CIS een dertig jarige indicatie afgegeven. Mijn indicatie is dat ik 3 uur persoonlijke begeleiding heb en 5 dagdelen per week dagbesteding. Tijdens de dagbestedingen ligt de nadruk op conflictbeheersing en agressie-regulatie. In de 14 jaar hebben we enorme stappen kunnen maken. Ik kan nu met begeleiding zonder medicijnen naar buiten. Ik heb veel handvaten gekregen waarmee in conflicten enigszins kan ontwijken of voorkomen. Maar de eerlijk gebied mij te zeggen dat ik altijd hulp nodig zal hebben. Mijn 20m jarige bokscarriere hebben mijn hersenen zodanig beschadigt dat dit niet even gefikst kan worden. Evenals de zenuwpijnen die zijn veroorzaakt door een spie van glas die in mijn ruggenwervel is gestoken tijdens mijn werk als beveiliger. Dit glas heeft vele zenuwen kapot gemaakt en daardoor heb ik niet alleen pijn maar ook een perifere zenuwafwijking waardoor mijn been soms ineens even uitschakelt. Als dat gebeurd word ik een soort van moordenaar. Zowel fysiek als mentaal zo mensonterend om van topsporter te gaan die gewoon niet eens op zijn benen kan staan.
Op 22 Februari van dit jaar kwam er brief dat alle zorgverleners die geen diploma’s van maatschappelijk werker, GGZ agoog of sociaal werker hebben, gezien worden als niet gekwalificeerd zorgverleners. Zij worden dan informele zorgverleners. En dat stapje begrijp ik goed. Alleen. In voorgaande jaren kreeg men dan ongeveer de helft als salaris. Maar nu gaat bijvoorbeeld het loon van bijvoorbeeld een dagdeel begeleiding groep. (dagbesteding) van € 31,05. Per dagdeel naar €8,24 per dagdeel. Een dagdeel is 4 uur. Dus het uurloon voor een dagdeel word dan € 2,06 Per uur. € 1.30 Netto. Dus een informeel zorgverlener zakt 370 procent in salaris. Onmogelijk voor wie dan ook om dit te doen. Het salaris van mijn zorgverlener is nu om en nabij de €1400 per maand bruto en dat zou volgens de nieuwe tarieven € 414 bruto worden. Alleen maar omdat hij na 14 jaar bekwame dienst zonder enige klacht of iets zorg heeft verleend. Keurige inschrijving bij KVK als zorgverlener. Altijd keurig belasting betaald. Altijd goedgekeurde budgetoverzichten en zorgplannen gemaakt. Toch is hij in juni volgens de gemeente ineens niet meer gekwalificeerd. Alle zorgverleners hebben tot Juni gekregen om de benodigde diploma’s te overhandigen.
Mijn zorgverlener heeft ze niet dus ik loop klem. Als de gemeente dit op tijd dit had aangegeven had mijn zorgverlener kunnen overwegen om die opleiding gaan doen. Maar dat kan onmogelijk in de resterende maanden.
Los van dat alles heb ik met mijn zorgverlener ook een bindend contract waar dat zijn salaris voor drie jaar vastlegt
Ik heb een bezwaar bij de gemeente aangetekend. Misschien dat u vaker dit probleem heeft vernomen. Maar hierom meld ik het bij u. Want ik denk dat veel mensen nu ineens voor het blik staan. Zorgverleners moeten ander werk zoeken. Zorgafnemers moeten op ziek naar andere zorgverleners. En aan de telefoon krijg ik een verhaal over oneerlijke en fraude plegende niet gekwalificeerde zorgverleners. Net of mensen met een diploma geen fraude plegen !!! In mijn geval is er helemaal geen fraude. Toch word ik zeer hard hierdoor geraakt.
Zijn er misschien meer mensen die dit probleem hebben of misschien heeft iemand tips wat ik hier aan kan veranderen

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die dagbesteding leiders zullen toch wel gekwalificeerd zijn?

En die drie uur persoonlijke begeleiding, is dat per dag of per week?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Is er door de SVB niets over deze beslissing gecommuniceerd of doen zij slechts de betalingen.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Ongelezen bericht door Alex E »

@nashflash25, respect voor uw eerlijke verhaal en zelfinzicht. U bevindt zich in een zeer penibele situatie. Zowel voor uzelf als voor uw omgeving. Wettelijke regelingen en voorschriften zijn soms niet uit te leggen en vaak ontbreekt het daarbij aan de menselijke aspecten, die de regels als consequentie hebben. Een oplossing voor u heb ik niet, wellicht dat u contact kunt opnemen met de wethouder van Sociale Zaken in uw gemeente of met een gemeentelijke ombudsman, hopende dat die iets voor u kunnen betekenen.. Heel veel sterkte en succes toegewenst!

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: PGB Tarieven voor ongekwalificeerde zorgverleners.

Ongelezen bericht door geengast »

Is dit verhaal met chatGPT gemaakt?

Plaats reactie