LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijs behandeling mondhygieniste?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
mlammeren
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2009 13:52

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door mlammeren »

Ik ben in een nazorg behandeling voor parodontitus (pockets).

Ze haalt dan tansteen weg onder het tandvlees, iets waar je zelf met poetsen niet bij kunt en daarna polijsten.

Gisteren weer circa 35 minuten door de mondhygieniste behandeld:
"Uitgebreid consult paro nazorg mondhyg., code T56" a 105,00 euro.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Vind ik aan de prijzige kant. Ik ben zelf mondhygieniste en ik reken voor een behandeling van 35 minuten een t52 van 53 euro en als er nog een rapportage naar de tandarts moet, of als ik echt 45 minuten nodig heb, een t54 van 76.50.

Nou zijn dit wel codes niet gekoppeld zijn aan een tijd, maar meer te maken hebben met de complexitijd van de behandeling. Ik kan niet beoordelen hoe ernstig de situatie in uw mond is.

De ene verzekering wil upt-codes, de ander wil uurtarief codes. Wij ondertekenen een contract en moeten ons daar dan ook aan houden.

Een tandarts rekent ook hetzelfde bedrag voor een vulling of hij eer nu een uur of een kwartier mee bezig is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Vinden jullie dit ook niet veel te duur?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

eigenlijk niet... heb je eenmaal parodontitis , heb je het eigenlijk voor het leven. altijd terugvalrisico, dus onderhoud en controle op de situatie ervan is nodig.
Wij moeten in dit landje eens ophouden te doen alsof de zorg zo duur is hier....Is het niet, is uit onderzoek zelfs aangetoond.. Iedereen is vrij om te bepalen of men de kosten ervoor over heeft om zijn/haar gebit te behouden. Vind je het te duur (anders gezegd: heb je het er eigenlijk niet voor over....), het is jouw gebit hoor...

Grappig om heel recent te lezen dat men in NL gemiddeld per jaar een 210,- uitgeeft per inwoner aan snacks en snoepgoed, terwijl de jaarlijkse tandartskosten gemiddeld per inwoner 165,- bedragen.. Het is allemaal een kwestie van prioriteiten...

huipdegroot
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2010 08:42

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door huipdegroot »

mijn zeer goede mondhygiensite is vertrokken naar een andere stad. Kosten tussen de 43 en 75 euro per keer. Nam de tijd ervoor en deed het prima. was ik heel blij mee.
Ik moest dus een nieuwe mondhygienste zoeken. Kreeg een naam door en ging daar heen. Deed het goed. (eerst een kwartier formulier invullen etc), daarna3/4 uur afschrapen en polijsten. Zei ook dat het gebit er verder goed uitzag (ga iedere 6 maanden naar de mondhyg en daarna naar de tandarts).
Maar de rekening was boven de 103 euro.
Ik vind dat mesjokke prijzen. zoals Fabske ze stelt vind ik het heel redelijk, maar dit is de ziekenkosten moedwillig opdrijven op een onverantwoorde manier. Ik zal de volgende afspraak dan ook afzeggen.
HJ de tuinman

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

3 kwartier actief werk in de mond, per saldo met voorbereiden en schoonmaken achteraf dus een uur voor u uitgetrokken . Gebit verder goed, maar als er 45 min tandsteen verwijderd/schoongemaakt moest worden wel wat aan de hand denk ik. Ik vind voor bijna een uur werk het bedrag kloppend overigens. Bedenk ook dat het de eerste keer is dat u er bent, kan en mag u mi iemand niet op beoordelen. Geef eens een kans, ga nog een keer en kijk of u het dan nog vindt. Is een vrijgevestigd MH toch? tenminste die conclusie trek ik. is het een normaal (en mi gerechtvaardigd ) tarief voor hoor. Dat u het teveel vind voor 2 of 3x (?) in een jaar.. tja, orienteer eens op een kunststof eethoekje zou ik zeggen. Zoals ik hierboven al stelde: het is een kwestie van prioriteiten...

zorg kost geld, en ook in de zorg is er inflatie etc. toenemende kostenposten door extra regeltjes van de overheid noem het allemaal maar op.

j_ma
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:39

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door j_ma »

Door omstandigheden een tijd lang niet naar een tandarts geweest.
Eergisteren de moed verzameld en een afspraak gemaakt. Gisteren kon ik al terecht en ik wist dat er een aantal zaken gedaan moeten worden.
Bij de controle kwam ook de mondhygieniste ter sprake. Hier moest ik zeker een afspraak maken.
Ik heb gevraagd om een begroting zodat ik er financieel rekening mee kan houden.
Toen ik die kreeg ben ik geschrokken.
Meer dan 880,00 euro alleen voor de mondhygieniste en daarnaast nog een bedrag voor de verdere restauratie.
Als ik vroeger naar de tandarts ging dan werd er tandsteen verwijderd en gezegd hoe we moesten poetsen. Kosten (2003) waren toen ongeveer 30 tot 40 euro.

Met deze begroting sta ik nu in dubio. Wel doen / niet doen? De vraag wat gaan ze eigenlijk doen moet ik schouderophalend beantwoorden.
Het enige wat ik heb gekregen zijn een aantal T-codes. Zo staan er een T12, een T10, T32 en T32 en maar liefst 24x T22.

Een collega van mij vindt een mondhygieniste flauwekul en raad het mij af. Op het www kan ik weinig vinden over de noodzaak van het bezoeken van een mondhygieniste en ik zou graag de mening willen horen van anderen zodat ik een goede keuze kan maken. 't is tenslotte een behoorlijk bedrag.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

in de eerste plaats dient u een fatsoenlijke specificatie te krijgen wat er gaat gebeuren, dat mag u eisen.

Maar daarnaast, mensen betalen makkelijk veel geld aan de sportschool, je tanden zijn even belangrijk. Ik betaal netjes mijn tandarts en mondhygieniste en dat gaat prima, ik heb nooit een gekke rekening gekregen noch vind ik dat ik te veel betaald heb. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Als iemand lang niet geweest is lijkt het me logisch dat het nu geld gaat kosten, als het echt duur is dan vraag uw tandarts om een betalingsregeling. (laten we eerlijk zijn, een televisie voor dat geld gaat binnen 7 jaar stuk, tanden zijn hopelijk voor altijd)

Trudy

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

gezien de genoemde T codes is er sprake van een behoorlijk probleem. Aangezien dat probleem de ophanging van de tanden en kiezen in de kaak betreft zijn andere behandelingen zinloos als dat niet goed is. Is gewoon de basis.
Ik krijg wel de indruk dat er helemaal geen fatsoenlijke uitleg gegeven is over wat er gedaan moet worden en waarom. foldertjes erover mee gekregen bv?
U wekt in ieder geval de indruk (geeft het zelf ook al aan zelfs) dat u totaal het probleem niet begrijpt (en de mogelijke gevolgen/invloed die het kan hebben op de rest van het lichaam mn het hart).
dit zijn zaken die een tandarts zelf ook best kan, maar dan zijn er andere (hogere ) tarieven dan dat de MH het doet, dus flauwekul is het zeker niet.
Hangt er ook vanaf of de tandarts een MH in dienst heeft, of dat het extern bij een vrijgevestigde gaat gebeuren. Heeft hij er 1 in dienst is het logisch dat dit werk door de MH gedaan wordt, daar betaalt hij immers haar salaris voor.
Persoonlijk vind ik de opmerking van uw collega hierover flauwekul... Alls je niet weet waar je het over hebt moet je dit soort stellige uitspraken mi niet doen namelijk, je gaat wel invloed uitoefenen op iemands beslissing die zijn/haar gezondheid aangaat....

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Sjongejonge wat een teksten allemaal over de te hoge prijzen van de mondhygieniste zeg! Deze tarieven zjn landelijk vastgelegd. En, inderdaad, ook soms jaarlijks verlaagd of verhoogd. Een enkele keer werkt de mondhygieniste tegen een uurtarief omdat sommige zorgverzekeraars dat zonodig eisen. Ik ben zelf werkzaam in een tandartspraktijk en val nog dagelijks van m'n stoel over hoe weinig patienten iets weten over de prijzen in tandartsenland.... Wij hebben jaren prijslijsten met de bijbehorende UPT-codes) neergelegd in de wachtkamer, zodat de patienten zouden weten wat zoal de prijzen waren. Ik hoor vaak achteraf (nadat de rekening in de bus is gevallen) dat ze geen idee hebben van de prijs van een verrichtig. Daar kan iedereen toch naar vragen! Als een patient dat wil, maken we met alle plezier een vrijblijvende begroting die we ondertekenen en opsturen. Maar dan moeten ze er wel naar vragen. Er is al zo weinig tijd per patient, moeten we dan ook nog bij elk bezoek gaan vertellen hoe duur die en die optie is en waarom die en die optie niet voor diegene geschikt is ed. Eer dat we die discussie voorbij zijn en ons standpunt hebben verdedigd en uitgelegd zijn we al 20 minuten verder!! En wie betaald die tijd?? Laat iedereen maar bellen of mailen met zijn zorgverzekeraar, die kan alles precies vertellen want het is aan de patient om een verzekering af te sluiten. Gelukkig zijn bijna 10 jaar geleden de tarieven van de particuliere verzekeraars en de ziekenfonds-verzekeraars gelijk getrokken, waardoor 80% van ons patientenbestand opeens in aanraking kwam met de tarieven, die anders direct naar de ziekenfondsen werden gedeclareerd. Shocking vonden de meeste ziekenfondspatienten het!! Ze dachten echt dat een groot gat vullen echt maar een tientje ofzo zou kosten... :( Maargoed, de mondhygienistentarieven dus. Ik vind ze persoonlijk helemaal niet zo hoog! Veel mensen vinden het een straf om erheen te gaan en voelen zich een soort van beledigd als wij ze doorverwijzen."Oh, poets ik niet goed genoeg dan?? Moet ik op poetsles?? Huh, ik heb helemaal geen last van bloedend tandvlees normaal, zegt de verstokte roker met pockets met pusafvloed van 8 mm. Zeg, zo'n snotneus (lees: mondhygienist) betaal ik toch niet om mij na 55 jaar poetsen op mijn manier dat het ineens anders moet??" De mondhygienistes knappen toevallig wel een behoorlijke rot-klus voor die personen op! Zo'n lekker werkje is het niet hoor. Namelijk de mond totaal reinigen van plaque,tandsteen, wat er soms al jaren zit (ik bedoel vooral de tandsteen diep onder het tandvlees) en het wegnemen of reduceren van ontstekingen. Dat is hartstikke zwaar werk, om nog maar te zwijgen van het goed motiveren van de patienten. Al die pockets en parodontiumstatussen waarbij elke kies en tand op 6 punten wordt nagemeten en werkelijk alles wordt genoteerd, je krijgt instructie op maat. Als het fundament van een prachtig gebouw slecht is, zal het uiteindelijk te gronde gaan!!!! Maar neehoor, iedereen wil voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Tegenwoordig wordt de mondhygieniste door heel veel verzekeraars prima vergoed. tenminste, als de klanten niet te gierig zijn om een behoorlijke tandartsverzekering af te sluiten! Dus vooral mensen die al een vermogen hebben laten verbouwen aan hun gebit, zoals kronen-bruggen-implantaten ed. en waar het NIET goedgaat met hun bot en tandvlees, moeten niet zo piepen over dat kleine beetje geld om te investeren in een gezonde mond! En laten dat nu vaak degenen zijn die het hardst roepen dat het zo duur is. Ik word daar zo boos van! Alsof je een peperdure Mercedes een grote beurt laat geven door de plaatselijke beunhaas op de hoek, die eigenlijk banketbakker van beroep is! Weten jullie dat ontzettend veel mensen te beroerd zijn om een electrische tandenborstel te kopen, die al beginnen vanaf 15 euro?? (Kijkshop: de Braun Vitality) Moet je eens kijken wat voor verschil dat zou maken bij de meeste mensen. neehoor, de meesten blijven lekker poetsen met en veel te oude handtandenborstel en klagen als er wat tanden los gaan zitten. Als ik dan het dossier inkijk, zie ok oh zo vaak dat we die patient al 10 of 12 jaar aan het pushen zijn om nu eindelijk eens een mondhygieniste, en later een parodontoloog te consulteren maar nee. Te duur. Nouja, denk ik dan.... Dan koop je toch die waanzinnig gave mobiele telefoon of dat geweldige mantelpakje van Prada, of die cabrio? Maar ga mij niet lastigvallen met gezeur over de dure prijzen van de mondhygieniste als je bij ons 700 euro voor een enkele kroon moeten betalen, die er later toch uitrolt omdat het tandvlees en bot eromheen chronisch ontstoken is!!

R-Estau
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 mar 2010 15:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door R-Estau »

Misschien is dit duidelijker :D

jongejonge wat een teksten allemaal over de te hoge prijzen van de mondhygieniste zeg! Deze tarieven zjn landelijk vastgelegd. En, inderdaad, ook soms jaarlijks verlaagd of verhoogd. Een enkele keer werkt de mondhygieniste tegen een uurtarief omdat sommige zorgverzekeraars dat zonodig eisen. Ik ben zelf werkzaam in een tandartspraktijk en val nog dagelijks van m'n stoel over hoe weinig patienten iets weten over de prijzen in tandartsenland....

Wij hebben jaren prijslijsten met de bijbehorende UPT-codes) neergelegd in de wachtkamer, zodat de patienten zouden weten wat zoal de prijzen waren. Ik hoor vaak achteraf (nadat de rekening in de bus is gevallen) dat ze geen idee hebben van de prijs van een verrichtig. Daar kan iedereen toch naar vragen! Als een patient dat wil, maken we met alle plezier een vrijblijvende begroting die we ondertekenen en opsturen.

Maar dan moeten ze er wel naar vragen. Er is al zo weinig tijd per patient, moeten we dan ook nog bij elk bezoek gaan vertellen hoe duur die en die optie is en waarom die en die optie niet voor diegene geschikt is ed. Eer dat we die discussie voorbij zijn en ons standpunt hebben verdedigd en uitgelegd zijn we al 20 minuten verder!! En wie betaald die tijd?? Laat iedereen maar bellen of mailen met zijn zorgverzekeraar, die kan alles precies vertellen want het is aan de patient om een verzekering af te sluiten.

Gelukkig zijn bijna 10 jaar geleden de tarieven van de particuliere verzekeraars en de ziekenfonds-verzekeraars gelijk getrokken, waardoor 80% van ons patientenbestand opeens in aanraking kwam met de tarieven, die anders direct naar de ziekenfondsen werden gedeclareerd. Shocking vonden de meeste ziekenfondspatienten het!!

Ze dachten echt dat een groot gat vullen echt maar een tientje ofzo zou kosten... Maargoed, de mondhygienistentarieven dus. Ik vind ze persoonlijk helemaal niet zo hoog! Veel mensen vinden het een straf om erheen te gaan en voelen zich een soort van beledigd als wij ze doorverwijzen."Oh, poets ik niet goed genoeg dan?? Moet ik op poetsles?? Huh, ik heb helemaal geen last van bloedend tandvlees normaal, zegt de verstokte roker met pockets met pusafvloed van 8 mm. Zeg, zo'n snotneus (lees: mondhygienist) betaal ik toch niet om mij na 55 jaar poetsen op mijn manier dat het ineens anders moet??"

De mondhygienistes knappen toevallig wel een behoorlijke rot-klus voor die personen op! Zo'n lekker werkje is het niet hoor. Namelijk de mond totaal reinigen van plaque,tandsteen, wat er soms al jaren zit (ik bedoel vooral de tandsteen diep onder het tandvlees) en het wegnemen of reduceren van ontstekingen. Dat is hartstikke zwaar werk, om nog maar te zwijgen van het goed motiveren van de patienten.

Al die pockets en parodontiumstatussen waarbij elke kies en tand op 6 punten wordt nagemeten en werkelijk alles wordt genoteerd, je krijgt instructie op maat. Als het fundament van een prachtig gebouw slecht is, zal het uiteindelijk te gronde gaan!!!! Maar neehoor, iedereen wil voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Tegenwoordig wordt de mondhygieniste door heel veel verzekeraars prima vergoed. tenminste, als de klanten niet te gierig zijn om een behoorlijke tandartsverzekering af te sluiten!

Dus vooral mensen die al een vermogen hebben laten verbouwen aan hun gebit, zoals kronen-bruggen-implantaten ed. en waar het NIET goedgaat met hun bot en tandvlees, moeten niet zo piepen over dat kleine beetje geld om te investeren in een gezonde mond! En laten dat nu vaak degenen zijn die het hardst roepen dat het zo duur is. Ik word daar zo boos van! Alsof je een peperdure Mercedes een grote beurt laat geven door de plaatselijke beunhaas op de hoek, die eigenlijk banketbakker van beroep is!

Weten jullie dat ontzettend veel mensen te beroerd zijn om een electrische tandenborstel te kopen, die al beginnen vanaf 15 euro?? (Kijkshop: de Braun Vitality) Moet je eens kijken wat voor verschil dat zou maken bij de meeste mensen. neehoor, de meesten blijven lekker poetsen met en veel te oude handtandenborstel en klagen als er wat tanden los gaan zitten.

Als ik dan het dossier inkijk, zie ok oh zo vaak dat we die patient al 10 of 12 jaar aan het pushen zijn om nu eindelijk eens een mondhygieniste, en later een parodontoloog te consulteren maar nee. Te duur. Nouja, denk ik dan.... Dan koop je toch die waanzinnig gave mobiele telefoon of dat geweldige mantelpakje van Prada, of die cabrio? Maar ga mij niet lastigvallen met gezeur over de dure prijzen van de mondhygieniste als je bij ons 700 euro voor een enkele kroon moeten betalen, die er later toch uitrolt omdat het tandvlees en bot eromheen chronisch ontstoken is!!

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

dank je!! :D

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

in grote lijnen mee eens, behalve dit stuk:
Maar dan moeten ze er wel naar vragen. Er is al zo weinig tijd per patient, moeten we dan ook nog bij elk bezoek gaan vertellen hoe duur die en die optie is en waarom die en die optie niet voor diegene geschikt is ed. Eer dat we die discussie voorbij zijn en ons standpunt hebben verdedigd en uitgelegd zijn we al 20 minuten verder!! En wie betaald die tijd?? Laat iedereen maar bellen of mailen met zijn zorgverzekeraar, die kan alles precies vertellen want het is aan de patient om een verzekering af te sluiten.
Uitleggen van behandelplannen , bespreken van opties ben je als tandarts gewoon verplicht. klinkt alsof jullie bepalen wat de juiste keuze is voor d epatient en dat kan dus echt niet! overigens wordt die tijd dat je dit soort zaken bespreekt gewoon betaald door de patient, daar is gewoon een code voor: opstellen/bespreken behandelplan. Zoals je het nu schrijft kom ik tot de conclusie dat de WGBO bij jullie in de praktijk met voeten word getreden...En is een patient het er een keer niet mee eens en beter geinformeerd (kan zomaar tegenwoordig met internet...) heb je voor je thet weet een bezoekje aan de tuchtraad aan de broek, wat je nog gaat verliezen ook...

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik sluit me bij vroem aan, ik vind het een goede post, maar dat ene stukje vind ik bar slecht. Als een tandarts tegen mij zou zeggen: mevrouw, u hebt verschillende opties, met verschillende prijzen, maar die vertel ik niet want dat duurt te lang, u moet gewoon betalen voor optie C. Dan stond ik op en vertrok ik.
Ik vind het wel zo behoorlijk dat ik zelf mag kiezen voor wat er in mijn mond gebeurd en ook welke prijs ik kan betalen. Dat is niet aan de tandarts.

Mijn eigen tandarts doet dat trouwens ook niet, ik ben erg gelukkig met mijn tandarts, en ik ga wel braaf naar de mondhygieniste, die overigens altijd zegt dat ik goed gepoest heb!

Trudy

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Nou Vroem, het gaat mij vooral om het oeveloze gezwets van heel veel patienten die zichzelf hebben ingelezen op internet of die bij een vriendin op de koffie is geweest en die dus 4 impantaten had gekregen voor dit en dat bedrag en daar superontevreden over was. Dat soort muk heb ik het over!
Als iemand een begroting voor een vulling wil, kunnen ze dat krijgen van me, helemaal gratis!! Maar ik ga ze niet standaard meegeven.
Maar kom niet bij me piepen achteraf, dat een gelegde vulling (composiet-kroon) met 2 wortelstiften toch wel best duurder is dan van tevoren was gedacht. Als die persoon zegt absoluut geen kroon te willen hebben en trekken ook geen optie is, moeten we toch een tussenweg vinden met de patient? Moeten we dan bij elk consult waar een afspraak uit voortvloeit standaartd prijslijsten en begrotingen gaan meegeven?

Misschien moet ik terplekke even de zorgverzekeraar van die patient opbellen om te vragen wat er nu precies in de polisvoorwaarden staat???

Wij zijn niet te beroerd om bijvoorbeeld het verschil uit te leggen tussen een partiele protheses en een frame en een brug of een solitair implantaat en de daarbij behorende prijzen als we een kies moeten extraheren! Dat hoort er gewoon bij, en dan berekenen we NIET de code van uitgebreid bespreken behandelplan, omdat we vinden dat die patient hoe dan ook flinke kosten gaat maken binnen afzienbaren tijd. Dat is allemaal deel van de C-code op dat moment. En dan wil ik ook nog wel de begrotingen ervoor uit printen. Jullie doen nu alsof wij niets bespreken en alles beslissen over de behandeling, dat heb ik niet gezegd!

Waar het mij om gaat is de lange discussie of patient X nu bij de AEGON, of Z en Z, of dan toch maar de DSW of liever nog Groeneland Achmea moet nemen als verzekering, want er komt een kroon aan.
Dan denk ik: zoek het uit!
Dit soort vragen stellen mensen ook vaak aan de telefoon. IK ben niet degene die die polis moet gaan uitpluizen wat voor de betreffende patient de beste optie is?! Wat zullen we nu krijgen?? Dan zijn er ook nog hordes mensen die dan toch maar kiezen voor de goedkoopste oplossing omdat die wel helemaal vergoed wordt door de zorgverzekeraar en of wij daarmee akoord gaan?? Wij geven de opties die er zijn en leggen uit waarom die ene voor die patient de beste is en als ze perse wat anders willen, mogen ze dat best doen.
Maar kom niet bij me aan de balie janken met een brief van onze incasso, als blijkt dat de verzekering die ze hebben, geen techniekkosten vergoed, en dat ze dat toch niet wisten, en waarom WIJ dat niet aan hun verteld hadden en zo heel veel ellende had voorkomen kunnen worden enz.enz..... En nu kunnen ze niet op vakantie, door onze schuld.

DAAR gaat het mij om!!!!! Wij vinden dat als wij een dienst leveren daarvoor betaald moeten worden. Hoe de patient dat geld dan weer misschien terug kan krijgen bij een enentueel afgesloten tandartsverzekering is aan de patient, niet aan ons. Of hebben jullie soms een extra bladzijde in het UPT-boekje waar ik niets vanaf weet?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

ah, nu ben je duidelijk, hoef je niet zo geirriteerd te doen hoor. Ken de problemen uit de dagelijkse praktijk. Het kwam gewoon anders over wat je schreef.
En af en toe een praatje maken met iemand is niet erg, integendeel zelfs. komt op mij wel over dat er iets te hoge druk ligt in de praktijk, en er geen tijd meer is voor een babbeltje links en rechts. Zou zonde zijn als je werkgever of jijzelf een beetje vroegtijdig opgebrand raken, letterlijk en figuurlijk.
en begrotingen vooraf geven is wel zo handig, om juist dit soort discussies als je aanhaalt te vermijden. Weet de patient waar hij/zij aan toe is, voorkomt heel veel discussie en dus ergernis achteraf. En soms een beetje rekening houden met de financiele beperkingen van de patient kweekt heel veel goodwill. Die tijd die dat nu kost verdien je dubbel en dwars terug (ik kan het weten...) Misschien loopt men nu de deur plat, zal best, druk druk druk, maar onthoud maar even dat ik gesteld heb dat er een tijd gaat komen dat men als praktijk iets harder moet werken om patienten te krijgen of te houden. Dan is het niet meer "' voor u 10 anderen"".. Dus ik besteed heel veel tijd aan het onderhouden van een goede vertrouwensband. werkt ook veel lekkerder dan allemaal onzindiscussies die heel simpel te vermijden waren geweest. En dat betekent heel vaak gewoon rekening houden met de financiele beperkingen, niet als een blind paard maar doen wat jou als tandarts goed lijkt. hoe goed het in theorie ook is.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door trudy81 »

Wij zijn niet te beroerd om bijvoorbeeld het verschil uit te leggen tussen een partiele protheses en een frame en een brug of een solitair implantaat en de daarbij behorende prijzen als we een kies moeten extraheren! Dat hoort er gewoon bij, en dan berekenen we NIET de code van uitgebreid bespreken behandelplan, omdat we vinden dat die patient hoe dan ook flinke kosten gaat maken binnen afzienbaren tijd. Dat is allemaal deel van de C-code op dat moment. En dan wil ik ook nog wel de begrotingen ervoor uit printen. Jullie doen nu alsof wij niets bespreken en alles beslissen over de behandeling, dat heb ik niet gezegd!
Ik had het inderdaad zo opgevat dat u vond dat u niets hoefde uit te leggen en gewoon een rekening stuurde. Gelukkig blijkt dat niet het geval.
Daarnaast vind ik het inderdaad niet de taak van de tandarts om een beetje mijn verzekering te gaan uitpluizen, het is immers MIJN verzekering dus moet ik dat gewoon zelf doen.
En natuurlijk is het logisch dat als de patient vraagt wat iets kost dat ook gewoon verteld wordt maar ik ben het er ook mee eens dat de patient dat prima zelf kan vragen.

Trudy

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Natuurlijk houden we rekening met het budget van de patient. daar passen we eigenlijk de hele behandeling op aan. En dat wordt ook netjes overlegd. Mijn collega's en ik werken al lang samen met onze baas en onderhand weten we "wat voor vlees we in de kuip hebben'". Maar we kunnen niet altijd in de portemonnee van de patient kijken ze helaas zijn ze ook niet altijd eerlijk tegen ons. Dan komen we er na maanden achter via ons incassoburo dat een patient failliet is verklaard en dan hebben we net twee grote bruggen geplaatst.... Maarja, dat zal elke praktijk met tijd en wijle wel hebben.
maar je hebt gelijk, de werkdruk ligt best hoog en eigenlijk zouden we graag wat meer tijd hebben om te klessebessen met patienten. Dat doen we ook wel, maar als de wachtkamer volloopt moeten we het vaak toch wat zakelijker houden. De mensen vragen eigenlijk steeds meer tijd, terwijl we per patient eigenlijk minder tijd te besteden hebben. Groetjes .

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door vroem »

dit klinkt al heel anders. Welgemeend advies richting tandarts(en) in d epraktijk: communicatie is factor 1 voor succes en goede continuiteit. Het zijn vaak wel de redenen waarom mensen weg gaan, ook al is d ebehandeling zelf goed. En slechte mondelinge reclame stuur je niet even bij....Een goede naam krijgen kost tijd, hem houden is een investering. Een slechte naam wegpoesten kost veel meer...

inkiepinkie70
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jun 2010 00:11

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door inkiepinkie70 »

Ja, dat klopt. Een slechte naam wegpoetsen gaat bijna niet. Nu hebben wij een goede naam (gelukkig) maar ondertussen wordt het wel steeds drukker. Het ligt niet aan het aantal patienten, wat dat is in de afgelopen jaren bijna gelijk gebleven. De facturering hebben we eindelijk ook uit handen gegeven. Mijn baas vond het zo onpersoonlijk, maar het levert ons meer tijd op en ook alle "vragentelefoontjes" over de verstuurde nota's gaan naar dat factoring bedrijf, heerlijk! We hebben echt verschillende malen flink vergaderd over dit probleem en het blijkt echt dat een patient zeg maar - netto- meer tijd kost dan pak'm beet 10 jaar geleden. Vragen, vragen, vragen. vandaar dat ik zei dat we wat selectiever met onze tijd om moeten gaan binnen de praktijk en de geplande afspraken. Heeft u daar geen last van?

Gesloten