Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Olijabo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2022 23:54

Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Ongelezen bericht door Olijabo »

Al enige tijd ben ik mantelzorger voor een oudere bijna blinde dame (86). Nu heeft zij onlangs een indicatie van het CIZ gekregen dat zij naar een zorginstelling voor slechtzienden mag. Zij komt dan op een wachtlijst en dit kan nog enige maanden duren.
Het blijkt echter dat bij een indicatie van het CIZ per direct de hulp in huishouding wordt stopgezet!
Gebeld met de gemeente, de zorgverlener, het zorgkantoor en de CIZ, echter allen wijzen naar elkaar en kom geen stap verder. Er moet een PGB worden aangevraagd en dan mag je zelf bellen voor een plekje bij een waslijst van drukke zorgverleners.
Tot mijn verbazing melde de huidige zorgverlener en de gemeente dat dit voor veel mensen een bekend probleem is en dat men intern hierover al aan de bel had getrokken.
Hoe kan dit in godsnaam plaatsvinden?

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat dit komt door de wijziging van een indicatie WMO naar een indicatie Wlz.
CIZ schrijft hierover:
“Het kan zijn dat u tot nu toe hulp via uw gemeente kreeg, bijvoorbeeld huishoudelijke hulp. Als u een Wlz-indicatie heeft gekregen, hoort daar ook huishoudelijke hulp bij. Maar niet alle zorgaanbieders leveren zorg vanuit de Wlz. Hierdoor kan het zijn dat u te maken krijgt met een andere zorgaanbieder en dus met een andere huishoudelijke hulp. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor dagbesteding. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met uw zorgaanbieder of het zorgkantoor in uw regio.”

Ik zou zeggen: blijven bellen, hoewel het zorgen voor een nieuwe huishoudelijke hulp op dit moment erg moeilijk is, want ook daar is een groot personeelstekort. Ik weet niet of dat nog gaat lukken voor die maanden dat mevrouw op de wachtlijst staat voor de zorginstelling.

Monty5
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 dec 2020 16:17

Re: Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Ongelezen bericht door Monty5 »

Veel te veel bureaucratie in zorgland, dit moet en kan beter, maar dan moeten we eerst naar een nieuw kabinet en daar kunnen alleen de inwoners wat aan doen.
Voor nu doorgaan met vragen en blijven bellen, mailen en schrijven tot ze er zelf moe van worden,
Neem contact op met raadsleden zodat zij dit ook kunnen aankaarten in de gemeente.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

hebben wij ook gehad, de gemeente gebeld en gezegd laat haar nog even in de wmo vallen tot ze verhuist en die datum geven we dan door.

dit is zo gegaan en met de gemeente goed opgelost, het kan dus wel!

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Stopzetten hulp in huishouding na indicatie CIZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hawk-Eye schreef:
19 okt 2022 16:59
hebben wij ook gehad, de gemeente gebeld en gezegd laat haar nog even in de wmo vallen tot ze verhuist en die datum geven we dan door.

dit is zo gegaan en met de gemeente goed opgelost, het kan dus wel!
Dat is mooi als dat lukt, maar twee voorzieningen naast elkaar "gebruiken" kan eigenlijk niet .... ook al gebruikt ze de WLZ helemaal niet voorlopig. De slechtste uitkomst is dan dat ze achteraf een factuur krijgt voor de huishoudelijke hulp van de gemeente ....
PGB aanvragen zou ik zeggen, en tot die eris hulp via de WMO blijven gebruiken als de gemeente erin mee gaat.
Je kan trouwens van een PGB volgens mij ook een particulier inhuren (je buurvrouw bijvoorbeeld) maar dat moet je dan weer administratief rond breien (hoe vaak, welk dagdelen, regelmatig of onregelmatig enz).

Plaats reactie