Tandarts Begroting 250 Euro

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Hallo,

Ik heb een behandeling bij de tandarts gehad van 290 euro. Een begroting is vanaf 250€ verplicht. Het geld groeit me niet echt op de rug. De tandarts is aan de bak gegaan zonder het over de kosten te hebben. Het betreft in mijn geval wel 3 behandelingen in 1 bezoek (3 vullinkjes).

Is het een gekke gedachte om naar Infomedics EUR 250 over te maken en hen aan te geven dat ik de rest betaal zodra ik de door mij getekende offerte kan inzien (die er niet is) en dat ze anders pech hebben? Hebben ze een zaak wanneer ik zou blijven weigeren de rest te betalen? (dat ik geen vrienden maak met de tandarts realiseer ik me wel, maar tandartsen zijn bijna nooit vrienden he)

Dank, Mark

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door markmark1974

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

door 16again » 11 jan 2023 17:17

criticus2 schreef:
11 jan 2023 14:59
ok, er is op uw eigen initiatief een afspraak gemaakt gelijk voor de behandeling. U wist zelf al dat het om 3 vullingen zou gaan, is geen consult afspraak gemaakt om eea te beoordelen, maar gelijk op uw eigen verzoek een langere afspraak gemaakt om de behandeling in 1x af te kunnen ronden. Wanneer had hij dan precies die offerte moeten maken?
U had op dat moment, aangezien er gelijk behandeld werd (op uw eigen initiatief) , natuurlijk ook even kunnen vragen (op eigen initiatief) wat de kosten zouden worden zodra hij het gezien had, maar omdat er gelijk een afspraak voor behandelen ingepland is door uzelf, en door uzelf het kostenaspect niet is aangehaald tijdens dat bezoek blijkbaar , denk ik dat u redelijk zwak staat bij een discussie erover achteraf..
Lang verhaal, maar het is juist andersom. De tandarts had op eigen initiatief een prijs moeten doorgeven als de rekening de 250,- overstijgt.
En dat had prima gekund na de eerste blik in de mond.
Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Is het een gekke gedachte?”

Ja dat is een gekke gedachte. Ik zou het u niet aanraden

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door moederslink »

markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
Hallo,
Ik heb een behandeling bij de tandarts gehad van 290 euro. Een begroting is vanaf 250€ verplicht. Het geld groeit me niet echt op de rug. De tandarts is aan de bak gegaan zonder het over de kosten te hebben. Het betreft in mijn geval wel 3 behandelingen in 1 bezoek (3 vullinkjes)
Ik neem toch aan dat je eerst op controle bent geweest en dat er toen ook foto.s zijn gemaakt.
Meestal worden gaatjes niet direct à la minute gevuld , daar moet , in de regel, een nieuwe afspraak voor worden gemaakt na zo.n controle.
Waarom is er toen niet over een offerte gesproken?
Ook niet door jou zelf ?

Wat betreft de betaling : ik zou niet zomaar op eigen houtje het bedrag verminderen.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door markmark1974 »

moederslink schreef:
10 jan 2023 20:14
markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
Hallo,
Ik heb een behandeling bij de tandarts gehad van 290 euro. Een begroting is vanaf 250€ verplicht. Het geld groeit me niet echt op de rug. De tandarts is aan de bak gegaan zonder het over de kosten te hebben. Het betreft in mijn geval wel 3 behandelingen in 1 bezoek (3 vullinkjes)
Ik neem toch aan dat je eerst op controle bent geweest en dat er toen ook foto.s zijn gemaakt.
Meestal worden gaatjes niet direct à la minute gevuld , daar moet , in de regel, een nieuwe afspraak voor worden gemaakt na zo.n controle.
Waarom is er toen niet over een offerte gesproken?
Ook niet door jou zelf ?

Wat betreft de betaling : ik zou niet zomaar op eigen houtje het bedrag verminderen.
Geen controle geweest. Ik merkte zelf dat drie vullingen afgebroken waren en heb een (reguliere dus niet spoed) afspraak gemaakt.

Ik vraag me af welke waarde de wettelijke verplichting dan heeft op deze grens van 250€

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die verplichting om een offerte uit te brengen ligt vast in deze regeling, en kent geen sanctie. Er mag overigens ook 10% van afgeweken worden. Je zult de factuur dus gewoon moeten betalen. Hooguit zou je een (tucht)klacht in kunnen dienen.

Maar, om eerlijk te zijn, vind ik het kinderachtig gezeur. Ik snap werkelijk niet waarom je de relatie met een zorgverlener op het spel zou zetten. Heb je hem überhaupt al gevraagd waarom hij geen offerte heeft verstrekt? Wellicht had hij ingeschat om onder de grens te blijven?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als de tandarts verwacht dat het meer dan €250,- zal gaan kosten is een begroting verplicht. Wellicht was de verwachting dat er minder werk was en dat het bedrag hier onder zou blijven. Tijdens de behandeling stoppen om te overleggen en een begroting maken vanwege het meerwerk zal niet gebeuren.

Enkel het bedrag van €250,- gaan overmaken zal niet gaan lukken, een factuur mag 10% afwijken van de begroting.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door witte angora »

markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
Is het een gekke gedachte om naar Infomedics EUR 250 over te maken en hen aan te geven dat ik de rest betaal zodra ik de door mij getekende offerte kan inzien (die er niet is) en dat ze anders pech hebben?
Nee hoor. Ik zou, als ik jou was, helemaal niet betalen en een brief op poten schrijven dat de tandarts een vieze oplichter is. Als je moeilijk wil doen, moet je het wel goed doen.

Maar stel dat je wél een offerte had gehad, had je dan een kies minder laten behandelen? Want daar komt het op neer, als je onder die 250 euro wil blijven.

Overigens heb ik bij een tandarts nog nooit een offerte getekend. Ook niet bij de kaakchirurg toen er een kies getrokken moest worden. Kosten: 308 euro eigen risico, offerte nooit gezien. Toch maar wel die 308 euro betaald. Ik was allang blij dat dat ding er uit was.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om 40 euro de relatie met uw tandarts vertroebelen? Ik zou het niet doen en gewoon betalen. (Kijk anders de film The Marathon Man eens; dan weet u waarom u uw tandarts te vriend moet houden.)
Maak bij het volgende bezoek heel duidelijk dat u écht van tevoren wil weten wat het gaat kosten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik zou gewoon voortaan de tanden weg laten rotten en niets meer aan een tandarts betalen. Dat zal ze leren!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door scontra »

[quote=markmark1974 post_id=2917153 time=1673376686 user_id=390187

Is het een gekke gedachte om naar Infomedics EUR 250 over te maken en hen aan te geven dat ik de rest betaal zodra ik de door mij getekende offerte kan inzien (die er niet is) en dat ze anders pech hebben? Hebben ze een zaak wanneer ik zou blijven weigeren de rest te betalen?

Dank, Mark
[/quote]


Met Infomedics kunt u maar beter geen probleem veroorzaken, dat wordt alleen maar van kwaad tot erger.
De hele rekening tijdig betalen aan Infomedics, zij hebben de rekening van de tandarts overgenomen en hem inmiddels al betaald.

Eerst maar eens bij de tandarts uitleg vragen over de inhoud van de behandeling en de daarbij behorende rekening.
Daarna kunt u beslissen of u alsnog bezwaar wil maken.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door grun »

markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
(dat ik geen vrienden maak met de tandarts realiseer ik me wel, maar tandartsen zijn bijna nooit vrienden he)
Een goede tandarts is goud waard, en hij/zij is degene met de boor en de spuit. Ik bedoel maar...

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door xflorisx »

Niet betalen is volgend jaar geen afspraak meer te maken. In tijden van tandartstekorten zou ik dat maar niet doen.
Ik moet de eerste in dit topic nog tegenkomen die vind dat je maar niet moet gaan betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

xflorisx schreef:
11 jan 2023 11:21
Niet betalen is volgend jaar geen afspraak meer te maken. In tijden van tandartstekorten zou ik dat maar niet doen.
Ik moet de eerste in dit topic nog tegenkomen die vind dat je maar niet moet gaan betalen.
Zo te lezen is Infomedics de partij die facturatie afhandelt, dus niet de tandarts zelf. Of 250 van de 290 betalen zoals TS in het hoofd geeft, lekker gaat landen bij die club, waag ik zéér te betwijfelen. Die komen die 40 euro echt wel halen, en dan wordt het rapido erg vervelend, lang voordat een volgende afspraak bij de tandarts op de kalender zou moeten verschijnen.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies! De tandarts krijgt direct zijn geld van Infomedics, uiteraard na aftrek van een commissie. Het hele bedrijfsproces van Infomedics is ingericht op het innen van het volledige factuurbedrag bij de patiënt. Die factuur niet of niet volledig betalen is een garantie voor een hoop gedoe en extra kosten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door sjohie »

markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
Hallo,

Ik heb een behandeling bij de tandarts gehad van 290 euro. Een begroting is vanaf 250€ verplicht. Het geld groeit me niet echt op de rug. De tandarts is aan de bak gegaan zonder het over de kosten te hebben. Het betreft in mijn geval wel 3 behandelingen in 1 bezoek (3 vullinkjes).

Is het een gekke gedachte om naar Infomedics EUR 250 over te maken en hen aan te geven dat ik de rest betaal zodra ik de door mij getekende offerte kan inzien (die er niet is) en dat ze anders pech hebben? Hebben ze een zaak wanneer ik zou blijven weigeren de rest te betalen? (dat ik geen vrienden maak met de tandarts realiseer ik me wel, maar tandartsen zijn bijna nooit vrienden he)

Dank, Mark
U zou wel erg in uw hemd staan, als de gevraagde offerte precies de verschuldigde 290 euro zou zijn.. Ik bedoel, het is ook niet dat de tandarts in kwestie een factuur heeft om de offerte op te baseren ofzo... Oww, wacht.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door Lowieze »

markmark1974 zal het na 15 reacties, die allemaal op hetzelfde neerkomen, nu toch wel begrijpen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met Infomedics is heel goed een betalingsregeling af te spreken. Dan betaald u de € 290,00 in een aantal afgesproken termijnen. Dat verzacht uw pijn misschien enigszins.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door criticus2 »

markmark1974 schreef:
10 jan 2023 20:17
moederslink schreef:
10 jan 2023 20:14
markmark1974 schreef:
10 jan 2023 19:51
Hallo,
Ik heb een behandeling bij de tandarts gehad van 290 euro. Een begroting is vanaf 250€ verplicht. Het geld groeit me niet echt op de rug. De tandarts is aan de bak gegaan zonder het over de kosten te hebben. Het betreft in mijn geval wel 3 behandelingen in 1 bezoek (3 vullinkjes)
Ik neem toch aan dat je eerst op controle bent geweest en dat er toen ook foto.s zijn gemaakt.
Meestal worden gaatjes niet direct à la minute gevuld , daar moet , in de regel, een nieuwe afspraak voor worden gemaakt na zo.n controle.
Waarom is er toen niet over een offerte gesproken?
Ook niet door jou zelf ?

Wat betreft de betaling : ik zou niet zomaar op eigen houtje het bedrag verminderen.
Geen controle geweest. Ik merkte zelf dat drie vullingen afgebroken waren en heb een (reguliere dus niet spoed) afspraak gemaakt.

Ik vraag me af welke waarde de wettelijke verplichting dan heeft op deze grens van 250€
ok, er is op uw eigen initiatief een afspraak gemaakt gelijk voor de behandeling. U wist zelf al dat het om 3 vullingen zou gaan, is geen consult afspraak gemaakt om eea te beoordelen, maar gelijk op uw eigen verzoek een langere afspraak gemaakt om de behandeling in 1x af te kunnen ronden. Wanneer had hij dan precies die offerte moeten maken?
U had op dat moment, aangezien er gelijk behandeld werd (op uw eigen initiatief) , natuurlijk ook even kunnen vragen (op eigen initiatief) wat de kosten zouden worden zodra hij het gezien had, maar omdat er gelijk een afspraak voor behandelen ingepland is door uzelf, en door uzelf het kostenaspect niet is aangehaald tijdens dat bezoek blijkbaar , denk ik dat u redelijk zwak staat bij een discussie erover achteraf. Beschouw dit als een leermoment voor uzelf, geef bij de tandarts aan dat u graag vooraf geinformeerd wilt worden over kosten (gevolg is/kan zijn dat u geen afspraak meer kunt inplannen voor directe behandeling, want u wilt dan dus eigenlijk eerst een beoordeling voor kostenbepaling.
mbt de opmerking over infomedics, betalingstermijnen kosten geld meen ik, maar wanneer u bv eerst d ehelft betaald (30 dagen termijn voor meen ik) kunt u voor de rest wellicht even uitstel vragen, voor er herinneringen in d ebus vallen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door 16again »

criticus2 schreef:
11 jan 2023 14:59
ok, er is op uw eigen initiatief een afspraak gemaakt gelijk voor de behandeling. U wist zelf al dat het om 3 vullingen zou gaan, is geen consult afspraak gemaakt om eea te beoordelen, maar gelijk op uw eigen verzoek een langere afspraak gemaakt om de behandeling in 1x af te kunnen ronden. Wanneer had hij dan precies die offerte moeten maken?
U had op dat moment, aangezien er gelijk behandeld werd (op uw eigen initiatief) , natuurlijk ook even kunnen vragen (op eigen initiatief) wat de kosten zouden worden zodra hij het gezien had, maar omdat er gelijk een afspraak voor behandelen ingepland is door uzelf, en door uzelf het kostenaspect niet is aangehaald tijdens dat bezoek blijkbaar , denk ik dat u redelijk zwak staat bij een discussie erover achteraf..
Lang verhaal, maar het is juist andersom. De tandarts had op eigen initiatief een prijs moeten doorgeven als de rekening de 250,- overstijgt.
En dat had prima gekund na de eerste blik in de mond.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tandarts Begroting 250 Euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
11 jan 2023 17:17
criticus2 schreef:
11 jan 2023 14:59
ok, er is op uw eigen initiatief een afspraak gemaakt gelijk voor de behandeling. U wist zelf al dat het om 3 vullingen zou gaan, is geen consult afspraak gemaakt om eea te beoordelen, maar gelijk op uw eigen verzoek een langere afspraak gemaakt om de behandeling in 1x af te kunnen ronden. Wanneer had hij dan precies die offerte moeten maken?
U had op dat moment, aangezien er gelijk behandeld werd (op uw eigen initiatief) , natuurlijk ook even kunnen vragen (op eigen initiatief) wat de kosten zouden worden zodra hij het gezien had, maar omdat er gelijk een afspraak voor behandelen ingepland is door uzelf, en door uzelf het kostenaspect niet is aangehaald tijdens dat bezoek blijkbaar , denk ik dat u redelijk zwak staat bij een discussie erover achteraf..
Lang verhaal, maar het is juist andersom. De tandarts had op eigen initiatief een prijs moeten doorgeven als de rekening de 250,- overstijgt.
En dat had prima gekund na de eerste blik in de mond.
De klant merkt zelf dat er problemen zijn met 3 vullingen, maakt zelf een afspraak bij de tandarts en gaat zelf in de stoel liggen. Wanneer had de tandarts dan een offerte moeten maken? Tijdens de behandeling zodat deze op een later moment afgemaakt moet worden omdat de tijd op is? Dan had TS voor het maken van de afspraak eerst moeten overleggen.

Plaats reactie