LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Thuiszorg ontslaat massaal.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door pluisje »

tja ik had het al gezegd toen de wmo er kwam, maar toen wist iedereen het beter hé.

ontslag..nee...................lulkoek.

dus helemaal niet, en inderdaad als je goed had geluisterd,
wat ,hoe ,en waarom........

dan had je het geweten...

eerst veel geld er in stoppen om mee te mogen doen,
omdan vast te stellen dat je verlies krijgt.

en dan wat de bedoeling was, iedereen ontslaan en weer aan nemen
met geheel andere regels...

plan geslaagd, die regering toch..............pluisje

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door kiz »

@ S.:
Ik zit inderdaad niet in het "primaire" proces maar in de zgn. "ondersteunende dienst" (zorgregistratie, financiële en salarisadministratie).
Er gaat veel mis in het aanleveren van indicatiestellingen (zegt AZR je iets?), ook zijn de "uitvoerenden" niet altijd even nauwkeurig in het aanleveren van zorgregistratie (zij zijn, uit de aard der zaak en begrijpelijkerwijs, meer betrokken bij het primaire proces dan bij de administratieve afhandeling daarvan). Veel hangt ook af van de mate van efficiëncy van de planners: bellen zij nog een extra rondje om iemand uit de eigen organisatie in te zetten of schakelen ze een particulier bureau in?
Voor de uitvoerenden is het de laatste jaren zéker niet makkelijker geworden, simpelweg omdat alles in steeds minder tijd moet. Dat ligt niet aan de zorginstellingen; maar aan de regelgeving die vaststelt hoeveel tijd per product berekend mag worden.
En verder kan een kind snappen dat geen enkel bedrijf of instelling "zomaar" in staat is offertes op maat aan te bieden als daar geen ervaring mee is. Daar moet, zowel in het voor- als in het natraject (de administratieve afhandeling dus), de organisatie weldegelijk op worden aangepast.
Ik kan overigens bij mijn moeder wél zien hoe e.e.a. "uitvoerend" in z'n werk gaat, aangezien zij zorg krijgt van de instelling waar ik werk, zij krijgt vóór einde van het jaar waarschijnlijk ook te maken met een WMO-herindicatie.

@sprokkel:
deze hele WMO-problematiek was inderdaad makkelijk te voorspellen, ik was het tijdens jouw posting van destijds al met je eens.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door S. »

@ KIz,
Er gaat veel mis in het aanleveren van indicatiestellingen (zegt AZR je iets?
Eeeuh, nee. En google gaf ook al weinig bruikbaars...
Het CiZ levert deze toch aan?
ook zijn de "uitvoerenden" niet altijd even nauwkeurig in het aanleveren van zorgregistratie (zij zijn, uit de aard der zaak en begrijpelijkerwijs, meer betrokken bij het primaire proces dan bij de administratieve afhandeling daarvan).
Ja, mee eens. Maar omdat ik voor meerdere werkgevers en thuiszorgleveranciers heb gewerkt, zie ik wel degelijk verschil in efficientie van registratiesystemen.
En het beste is volgens mij om dit centraal te houden en af te laten handelen middels een centraal computersysteem door vaste administratieve krachten.

Bij werkgever 1 moesten we middels een handheld/PDA computer alle zorgminuten via softaware die als een soort stopwatch werkte, registreren. Bediening van het apparaatje was niet echt praktisch en nogal tijdrovend, zodat we van arrenmoede maar handmatig de zorgminuten gingen invoeren. En voor uitzendkrachten niet werkbaar, want ongeschoold in de software en geen extra apparaten beschikbaar. Zij moesten registreren op papier middels een soort uitgeprinte lijsten. Zéér tijdrovend, want alle zorgopdrachtnummers moesten ze handmatig invullen/opzoeken.

Werkgever 2 had een centraal geregelde registratie, dus ik al invaller hoefde me niet te bekwamen in boekhoudkundige en administratieve systemen. Bij hen is het zo dat de geïndiceerde zorgminuten standaard gedeclareerd worden, en wanneer deze afwijken, met name naar boven toe, dit dan melden in de rapportage en extra minuten noteren via extra formulier in het zorgdossier.
1 x per week wordt dit geïnventariseerd door de evv-er en doorgegeven aan het hoofdkantoor.

Ik neem aan dat er bij werkgever 2 minder mis ging op dit gebied. Bij werkgever 1 heel veel, zoals jij al aangaf.
Voor de uitvoerenden is het de laatste jaren zéker niet makkelijker geworden, simpelweg omdat alles in steeds minder tijd moet. Dat ligt niet aan de zorginstellingen; maar aan de regelgeving die vaststelt hoeveel tijd per product berekend mag worden.
En het gekke is dat je juist in persoonlijke verzorging méér tijd hebt voor de handelingen middels vastgestelde indicatie. Neem bv 15 minuten voor het aantrekken van kousen, al moet je daar het lezen van rapportage en rapporteren wel bijrekenen.
Ook kom je tegen dat een cliënt een handeling allang weer zelfstandig kan doen, maar afbouwen van zorg wordt ontmoedigt, want de indicatie is nog geldig en het levert productieve minuutjes op. Vooral wanneer er weinig cliënten zijn, buit men dit soort situaties wel uit.
Je moet er vooral voor waken dat je bij bepaalde mensen niet te kort aanwezig bent, en je tijd volmaakt. Echt; dit was een verordening van hogerhand. :)
En verder kan een kind snappen dat geen enkel bedrijf of instelling "zomaar" in staat is offertes op maat aan te bieden als daar geen ervaring mee is. Daar moet, zowel in het voor- als in het natraject (de administratieve afhandeling dus), de organisatie weldegelijk op worden aangepast.
De gemeenten die de gunningen toewijzen verwachten dit anders wel!
En wanneer je als een starter een eigen bedrijf begint, kun je je daar ook niet achter verschuilen. Dat moet dus vóór die tijd al duidelijk zijn, als org. wat je te wachten staat en wat je hiermee wilt/kunt.

Zo ook al het HV-personeel, wat ze zeer summier en foutief voorgelicht het diepe ingooien. ( zie ook bijdrage van Pluisje)

Trouwens; Pluisje welkom terug, waar wás je al die tijd?:D

Nou, dat was me weer een verhaal.

Groeten.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door kiz »

@ S.:
Ik zal proberen het een beetje kort te houden :wink:

AZR is het door de overheid "door de strot geduwde" (centrale) automatiseringssysteem waarmee het CiZ tegenwoordig de indicaties aanlevert: de zorginstelling wordt geacht uitgegeven indicaties via een website te downloaden. Het systeem is met 3 letters te omschrijven en werkt voor geen meter (de Backoffice in constante stress, zonder indicatie kan namelijk geen zorgopdracht worden aangemaakt, zonder zorgopdracht kun je je productie niet verantwoorden).

handheld/PDA Treo's toevallig? (klinkt me bekend). Die worden bij "ons" overigens vervangen (wegens "gebruikerservaringen"), maar hadden als voordeel dat de uitvoerenden hun uren direct konden doorsturen, en de uren niet achteraf handmatig in TIS moesten worden "ingeklopt".
geïndiceerde zorgminuten standaard gedeclareerd
brengt natuurlijk het risico met zich mee dat er meer wordt gedeclareerd dan daadwerkelijk geleverd is, krijg je gedonder mee in de nacalculatie en levert een hoop administratieve rompslomp op (achteraf moeten corrigeren naar daadwerkelijk geleverde prestatie).
Je moet er vooral voor waken dat je bij bepaalde mensen niet te kort aanwezig bent, en je tijd volmaakt. Echt; dit was een verordening van hogerhand.
Gezien de steeds verder "afgeknepen" productie-afspraak wordt dat bij ons absoluut niet gedaan. Overproductie is namelijk voor eigen rekening, en met het "volmaken" van je geïndiceerde tijd zonder dat die daadwerkelijk nodig is laat je nieuwe cliënten die daadwwerkelijk zorg nodig hebben in de kou staan.
De gemeenten die de gunningen toewijzen verwachten dit anders wel!
En wanneer je als een starter een eigen bedrijf begint, kun je je daar ook niet achter verschuilen. Dat moet dus vóór die tijd al in orde zijn.
Gedeeltelijk mee eens. Voorheen werd gedeclareerd op basis van een vastgesteld tarief, daar moest je financieel mee zien uit te komen. De daadwerkelijke kostprijs (om te offreren aan gemeentes) moest dus nog worden vastgesteld, en de gemeentes blijken ook een lager maximumtarief voor HV te hanteren (scheelt "maar" 4 euro per uur, tel maar uit je verlies).
Bovendien wordt een instelling nu, in plaats van één aanlevering van zorgproductie aan het zorgkantoor, geconfronteerd met een stuk of 10 gemeenten die elk op hun eigen manier maandelijks gefactureerd willen worden en maandelijks een verantwoording willen ontvangen, uiteraard ook elk op hun eigen manier.
Dat is een flinke administratieve lastenverzwaring, waar je als starter van een onderneming niet mee geconfronteerd wordt, simpelweg omdat je als startende onderneming niet hoeft te offreren bij 10 aanbieders t.o.v. 1 voor hetzelfde werk tegen lager tarief.
Het klinkt allemaal zo mooi in het Haags, efficiënter werken en meer handen aan het bed, ik snap het ook wel hoor. Alleen vergeet men er bij te zeggen dat het budget wat kleiner wordt en de administratieve lasten een flink stuk groter.
Dat daarbij de uitvoerenden ook nog 's niet of nauwelijks worden geïnformeerd maakt het er zéker niet beter op.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door pluisje »

pluisje is betrokken geraakt bij een zelfmoord van een zorgvrager,
deze had besloten dat ik haar moest vinden...
ben daar zo door van slag geraakt en uit eidelijk bleek dat ik een trauma had op gelopen.
niets en niemand deed iets om mij te helpen, dus bleef ik worstelen,
tot mijn partner in mei een sepsis kreeg en voor de dood weg is gehaald, en nu ben ik ingestort....

tja nu krijg ik eindelijk hulp en emdr om weer een beetje tot leven te komen.

in de thuiszorg kwam dit eingelijk nooit voor...dus men wist zich geen raad...ik ook niet.

heb een bolog gemaakt ben gaan schrijven om te over leven, dat is me gelukt....

nu werk ik nog maar weinig moet eerst weer beter worden....

lief dat je het vraagt..groet pluisje...

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door S. »

Nou, hier komt weer een korte en bondige reactie terug. :lol: Tenminste; zal ernaar streven. :wink:

....
handheld/PDA Treo's toevallig? (klinkt me bekend). Die worden bij "ons" overigens vervangen (wegens "gebruikerservaringen"), maar hadden als voordeel dat de uitvoerenden hun uren direct konden doorsturen, en de uren niet achteraf handmatig in TIS moesten worden "ingeklopt".
Ja, dat apparaat is het. Al heb ik enkel nog met de voorganger handspring-visor (die met grijze scherm en 2x zo groot) gewerkt. Toen die nieuwe PDA's er kwamen, ging ik net daar weg. En dat de uitvoerenden hun uren direct kunnen doorsturen (uploaden) is idd het enige echte voordeel, zoals ik vernomen heb van mijn ex-collega's.
Buiten dat je hem ook nog eens als telefoon kunt gebruiken.
brengt natuurlijk het risico met zich mee dat er meer wordt gedeclareerd dan daadwerkelijk geleverd is, krijg je gedonder mee in de nacalculatie en levert een hoop administratieve rompslomp op (achteraf moeten corrigeren naar daadwerkelijk geleverde prestatie).
Gezien de steeds verder "afgeknepen" productie-afspraak wordt dat bij ons absoluut niet gedaan. Overproductie is namelijk voor eigen rekening, en met het "volmaken" van je geïndiceerde tijd zonder dat die daadwerkelijk nodig is laat je nieuwe cliënten die daadwwerkelijk zorg nodig hebben in de kou staan.
Onder productieve uren vallen ook sleutels ophalen van cliënt bij kantoor, overleg huisarts, apotheek, familie, agenda of logboek op kantoor lezen, rapportage lezen en schrijven, overdracht collega's onderling en periodieke cliëntoverleg zit er ook deels in doorberekend.
Dit gebeurt naar mijn weten bij elke org.

Wanneer je niet meer declareert dan de geïndiceerde uren/minuten, kun je nooit overproductie maken. (Is mij altijd verteld)
Als je het idee hebt dat je niet uitkomt met de geïndiceerde klasse, hetzij te hoog of te laag, dan herindicatie aanvragen.
Voor nieuwe cliënten kun je nieuw personeel inzetten, wanneer bij het overige personeel de route's volzitten.
Wachtlijsten zijn er niet meer, mag ook niet meer. Nieuwe cliënt moet eigenlijk per direct zorg kunnen krijgen.
(....)Het klinkt allemaal zo mooi in het Haags, efficiënter werken en meer handen aan het bed, ik snap het ook wel hoor. Alleen vergeet men er bij te zeggen dat het budget wat kleiner wordt en de administratieve lasten een flink stuk groter.
En geen enkele thuiszorgleveraar die de kont tegen de krib gooit? Want dit heeft toch geen zin meer...
Kan me voorstellen dat men bv het leveren van HV zorg af wil stoten, wanneer dit enkel maar verlies oplevert.
Zijn er dan geen overleggen voordat zo'n maatregel doorgevoerd wordt?

Nou, redelijk kort, dacht ik zo.
Heb in ieder geval mijn best gedaan.

Groeten.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door S. »

nu werk ik nog maar weinig moet eerst weer beter worden....

lief dat je het vraagt..groet pluisje...
Pluisje veel sterkte he.
Wat vreselijk wat jij hebt meegemaakt.
Fijn dat je nu wel de nodige hulp krijgt.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door kiz »

Hoi S., weer een "kort en bondig" poging...
Toen die nieuwe PDA's er kwamen, ging ik net daar weg.
ff voor mijn nieuwsgierigheid... werk(te) je ergens in het midden des lands?
En dat de uitvoerenden hun uren direct kunnen doorsturen (uploaden) is idd het enige echte voordeel, zoals ik vernomen heb van mijn ex-collega's.
Buiten dat je hem ook nog eens als telefoon kunt gebruiken.
De zorgopdrachten worden tegenwoordig ook gedownload naar de PDA, de telefoonfunctie is overigens uitgeschakeld om "ongeoorloofd" privé-bellen tegen te gaan.
Onder productieve uren vallen ook sleutels ophalen van cliënt bij kantoor, overleg huisarts, apotheek, familie, agenda of logboek op kantoor lezen, rapportage lezen en schrijven, overdracht collega's onderling en periodieke cliëntoverleg zit er ook deels in doorberekend.
Dit gebeurt naar mijn weten bij elke org.
klopt, maar moet ook als zodanig geregistreerd worden.
Wanneer je niet meer declareert dan de geïndiceerde uren/minuten, kun je nooit overproductie maken. (Is mij altijd verteld)
Dat klopt dus niet. De indicaties worden door het CiZ verstrekt, en de productie-afspraak wordt door het Zorgkantoor vastgesteld. Het Zorgkantoor kijkt hiervoor slechts gedeeltelijk naar geleverde/verantwoorde productie en verdeelt bovendien de "te verwachten" zorgvraag in een regio over verschillende aanbieders. Als je álle geïndiceerde zorg tot de laatste minuut volmaakt , kan het zijn dat je halverwege het jaar aan je productieplafond zit, en dan heb je de rest van het jaar dus een probleem (omdat je overproductie niet vergoed wordt door het Zorgkantoor).
En geen enkele thuiszorgleveraar die de kont tegen de krib gooit? Want dit heeft toch geen zin meer...
Ik geloof wel dat Actiz overlegt, maar zo lang Den Haag overtuigd blijft dat, ondanks alle doorgevoerde wijzigingen, de instellingen "maar wat efficiënter moeten werken" is het praten tegen dovemansoren.
Kan me voorstellen dat men bv het leveren van HV zorg af wil stoten, wanneer dit enkel maar verlies oplevert.
Als daar voor gekozen wordt moet een instelling óók (overtollig geworden) personeel ontslaan... daar was de topic toch om begonnen?

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door pluisje »

Als daar voor gekozen wordt moet een instelling óók (overtollig geworden) personeel ontslaan... daar was de topic toch om begonnen?
ja en dat dat er van komen zou, wist iedereen, alleen wou men dat
niet toe geven....

en nu, en in de toekomst.........raken veel mensen hun vastigheid kwijt,
om gedwongen naar de alfa te gaan, om toch maar wat inkomen te houden...

en daar kan ik woest over worden....

dwang en afdwingen allemaal om geld :twisted: :twisted:

pluisje

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door S. »

Goedemorgen, afgelopen dagen druk geweest met o.a 500 onderdelen samenvoegen tot 1 ikea-kast. :)
ff voor mijn nieuwsgierigheid... werk(te) je ergens in het midden des lands?
Nee, in het oosten.
De zorgopdrachten worden tegenwoordig ook gedownload naar de PDA, de telefoonfunctie is overigens uitgeschakeld om "ongeoorloofd" privé-bellen tegen te gaan.
Bij mijn oud-collega's die er nu mee werken, is de telefoonfunktie nog gewoon beschikbaar. Lijkt me ook raar, een super GSM ('t is eigenlijk een mobiel aangevuld met computer-funktie) waar je niet mee kunt bellen.
Ongeoorloofd bellen is te checken en af te spreken met de telecom-aanbieder om hoge rekeningen, lange gespreksduur tijdig te melden.
Is ook een kwestie van vertrouwen. Wanneer je je personeel al niet vertrouwd, hoe betrouwbaar ben je dan zelf? :wink:
Dat klopt dus niet. De indicaties worden door het CiZ verstrekt, en de productie-afspraak wordt door het Zorgkantoor vastgesteld. Het Zorgkantoor kijkt hiervoor slechts gedeeltelijk naar geleverde/verantwoorde productie en verdeelt bovendien de "te verwachten" zorgvraag in een regio over verschillende aanbieders. Als je álle geïndiceerde zorg tot de laatste minuut volmaakt , kan het zijn dat je halverwege het jaar aan je productieplafond zit, en dan heb je de rest van het jaar dus een probleem (omdat je overproductie niet vergoed wordt door het Zorgkantoor).
Nou, dan doet mijn vorige werkgever het óf fout, óf ze draaien met onderproductie, want wij als team moesten o.a nadenken over hoe we de productie met 1% konden laten stijgen.
Ook is mij geleerd dat er een zogenaamde 'bandbreedte' in de indicatie zat, een soort minimum tijd en maximum tijd die je aan zorg mocht verlenen, en dat je die 'bandbreedte' zo maximaal mogelijk moet benutten, dus je zat echt heel kritisch hiernaar te kijken, of je ergens niet te kort aanwezig was.

En tot slot, waar het topic om begon; de ontslagen binnen de thuiszorg.
Ik zie ook in dat dit zeer ingewikkeld ligt, en dat dit door de overheid opgedrongen is, en dat Actiz blijkbaar beperkte invloed heeft.
Het is alleen zo jammer dat alles onduidelijk gecommuniceerd wordt.
Heb soms ook het idee dat de overheid aanstuurt op ontslagen, maar de verantwoording daarvoor juist bij de instellingen wil droppen. :?

valentino1963
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jan 2006 12:01

Re: Thuiszorg ontslaat massaal.

Ongelezen bericht door valentino1963 »

hallo
misschien iets voor jullie;
onderstaande is iets over thuizorg en daar kunnen ook mensen een petitie tekenen om tegen die aanbesteding wat te doen, ik heb deze site gekregen van SP
www.zorggeenmarkt.nl
groetjes john

Gesloten