WMO/WLZ

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
cojansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2022 15:52

WMO/WLZ

Ongelezen bericht door cojansen »

Mijn vrouw heeft al enkele jaren Parkinsonisme en kan daardoor niet meer zelfstandig lopen, douchen en dergelijke.
De hulpmiddelen worden vergoed uit de WMO. Maar vorig jaar kwam er plotseling iemand van de thuiszorg STMR en die zei uw vrouw moet in de WLZ Daar wij met deze regeling niet bekend waren geloofden wij het verhaal dat deze mevrouw vertelde. De reden van deze overschakeling was volgens haar dat wij ons hadden laten inschrijven op een wachtlijst voor een aanleunwoning bij een verzorgingshuis. Maar we zouden thuis blijven wonen zo lang als het konen dat is nu nog steeds zo en dat blijven we voorlopig nog doen. Maar ik heb de wet toen eens goed nagelezen maar er was geen sprake van dat wij daarom in de WLZ moesten. Ik ben toen verder gaan informeren ik kwam in contact met een mevrouw van het CIS en die vertelde mij dat ik helemaal gelijk had zo lang als wij gewoon thuis bleven wonen wij helemaal niet in de WLZ hadden gehoeven. Maar zegt ze je kunt niet meer terug. Dus nu betaal ik voor mij vrouw 248 euro in de maand voor zorg die wij niet gebruiken thuis niet nodig dit is toch van de zotten. En dat dit niet meer hersteld kan worden!!! Dit van 3maart 2020.
Met vriendelijke groet Co

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: WMO/WLZ

Ongelezen bericht door Lowieze »

De indicatie WLZ kan inderdaad niet meer terug gedraaid worden naar WMO.
Maar dat u uit huis moet wonen voor een WLZ-indicatie is niet helemaal waar. Ook voor thuis blijven wonen, met de nodige hulp, kan er een WLZ-indicatie afgegeven worden.
In deze link kunt u lezen wat dit precies inhoudt:
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/mo ... -thuis-mpt

Plaats reactie