Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
anoniem78
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2024 10:01

Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door anoniem78 »

Gisteren heb ik een brief van Radboudumc Nijmegen ontvangen. Ik ben erg geschrokken. Declaratie is veel te hoog. Dit brieft zegt dat Zekur een declaratie heeft geweigerd. En Rad boud ziekenhuis zegt dat ik zelf moet betalen. Dat kan toch niet! Ik heb met meerdere mensen gesproken. Ze zijn verbaasd en geschrokken. Ze zijn erg boos en ik ook. Ze zeggen dat ze het niet hoeven betalen. Dus via zorgverzekeringen. Bij mijn zorgverzekering Zekur niet. Belachelijk! IK heb meerder klachten gestuurd. Ze negeert mijn klachten. Niet contract ziekenhuis is grote onzin. Nooit van gehoord. Dit niet contract ziekenhuis moet afgeschaft worden!!

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik lees alleen maar emotie, dusss.
Zet op papier wat voor een polis u heeft en kijk na welk ZKH met Zekur een overeenkomst heeft en wat uw eigen risico is.
Als dat gedaan is kunt u verder.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door witte angora »

anoniem78 schreef:
31 jan 2024 09:14
Niet contract ziekenhuis is grote onzin. Nooit van gehoord.
Toch is dit geen onzin. Veel zorgverzekeraars hebben met alle ziekenhuizen een contract, maar sommige juist niet. Dan krijg je inderdaad niet de hele nota vergoed.
Verwijst de huisarts je door naar het ziekenhuis voor een behandeling en heb je een budget- of naturapolis? Controleer dan of je zorgverzekeraar een contract met dat ziekenhuis heeft. Anders krijg je mogelijk niet alles vergoed.
Maar bij het nalopen blijkt dus dat Zekur ook met RadboudUMC Nijmegen een contract heeft. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... radboudumc

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Methusalah »

Begin eerst even met vertellen wat Zekur als afwijsreden geeft want dit is koffiedik kijken.

En een ziekenhuis kan gecontracteerd zijn maar dat houd niet in dat alle zorg in dat ziekenhuis ook gecontracteerd is. En voor sommige behandelingen moet je bijvoorbeeld eerst nog toestemming vragen.

Dus wees minder emotioneel en meer concreet over de afwijsreden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
31 jan 2024 09:36
Maar bij het nalopen blijkt dus dat Zekur ook met RadboudUMC Nijmegen een contract heeft. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... radboudumc
Die pagina gaat over 2024, wellicht betreft dit 2023

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Lapsang »

Elk jaar neem ik de allergoedkoopste zorgverzekering, vorig jaar was dat ZEKUR.

Bij een dergelijke budgetverzekering wordt spoedeisende hulp (na een ongeluk of zo) altijd vergoed, ook al ben je in een andere stad (in Nederland).

Voor de rest moet je altijd van tevoren uitzoeken/navragen of het vergoed wordt.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De nota gaat over een behandeling in 2023 en bovendien kan voor bijv. een knieoperatie een contract zijn afgesloten bij een ander ziekenhuis dan het Radboud.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door rwolters »

Klopt de declaratie wel? Het xal niet de eerste keer zijn dat zorgverleners creatief zijn met rekenen....

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

rwolters schreef:
31 jan 2024 11:53
Klopt de declaratie wel? Het xal niet de eerste keer zijn dat zorgverleners creatief zijn met rekenen....
Met DBC's valt weinig te knoeien, zeker nu iedereen op de centen zit.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Speedy123 »

anoniem78 schreef:
31 jan 2024 09:14
Gisteren heb ik een brief van Radboudumc Nijmegen ontvangen. Ik ben erg geschrokken. Declaratie is veel te hoog. Dit brieft zegt dat Zekur een declaratie heeft geweigerd. En Rad boud ziekenhuis zegt dat ik zelf moet betalen. Dat kan toch niet! Ik heb met meerdere mensen gesproken. Ze zijn verbaasd en geschrokken. Ze zijn erg boos en ik ook. Ze zeggen dat ze het niet hoeven betalen. Dus via zorgverzekeringen. Bij mijn zorgverzekering Zekur niet. Belachelijk! IK heb meerder klachten gestuurd. Ze negeert mijn klachten. Niet contract ziekenhuis is grote onzin. Nooit van gehoord. Dit niet contract ziekenhuis moet afgeschaft worden!!
U dient uw polis te controleren. Het kan zijn dat u in 2023 een budget polis had waarbij de zorg verleent moet worden in de voorkeursziekenhuizen van de verzekeraar.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
31 jan 2024 10:08
witte angora schreef:
31 jan 2024 09:36
Maar bij het nalopen blijkt dus dat Zekur ook met RadboudUMC Nijmegen een contract heeft. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... radboudumc
Die pagina gaat over 2024, wellicht betreft dit 2023
Dit is 2023, en er is inderdaad een probleem..

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... radboudumc

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
31 jan 2024 12:57
16again schreef:
31 jan 2024 10:08
witte angora schreef:
31 jan 2024 09:36
Maar bij het nalopen blijkt dus dat Zekur ook met RadboudUMC Nijmegen een contract heeft. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... radboudumc
Die pagina gaat over 2024, wellicht betreft dit 2023
Dit is 2023, en er is inderdaad een probleem..

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... radboudumc
Inderdaad, en daar komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw:
Budgetpolissen

Veel zorgverzekeraars bieden goedkopere polissen aan met een beperkte(re) keus aan zorgverleners. Dit zijn de budget- of selectief polissen. Alleen in de ziekenhuizen die de zorgverzekeraar gecontracteerd heeft, worden alle behandelingen 100% vergoed. Heeft u één van onderstaande budgetpolissen en wordt u behandeld in het Radboudumc? Dan krijgt u in veel gevallen zelf de rekening van het Radboudumc. Uw zorgverzekeraar zal de kosten (op grond van de polisvoorwaarden van uw verzekering) maar voor een deel vergoeden.

VGZ

ZEKUR
Het betreft hier dus een budget polis die geen 100 procent dekking geeft indien men behandelt wordt door het Radbout ziekenhuis, TS moet de volledige rekening voldoen en daarna declareren bij Zekur waarna hij een deel vergoed krijgt (waarschijnlijk iets van 80 procent).

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Erthanax »

Let op, 80% waarvan? Waarschijnlijk van het gemiddeld gecontracteerde tarief; dat kan dus al lager zijn dan de factuur.
Als het gemiddeld gecontracteerde tarief bv 15% onder het gefactureerde tarief ligt, is de vergoeding dus maar 80% van 85% van de factuur, ofwel 68% van de factuur, zodat er alsnog 32% zelf betaald moet worden. Als het verschil tusen gemiddeld gecontracteerd en daadwerkelijk gefactureerd groter is, moet er nóg meer bijbetaald worden.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat kan dus inderdaad een beste nota zijn. Dan is de vraag of er mogelijkheden zijn om dit op een of andere manier (gedeeltelijk) terug te halen.

Misschien iets via aanvullende bijstand? Inkomstenbelasting?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een tip voor de volgende keer; bij planbare zorg in een ziekenhuis altijd eerst contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Dit voorkomt dit soort verassingen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Seinhuis schreef:
31 jan 2024 14:57
Een tip voor de volgende keer; bij planbare zorg in een ziekenhuis altijd eerst contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Dit voorkomt dit soort verassingen.
Zekur is gelukkig al gestop met dit soort polissen. Budget polissen geven te vaak dit soort problemen omdat mensen er niet bij stil staan dat ze bij bepaalde ziekenhuizen zelf behoorlijk bij moeten betalen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom is het des te meer triest dat in december de focus zo op de budgetpolissen lag. Uiteraard is de zorg een stuk duurder geworden, maar om dat te compenseren met een goedkopere, en daarmee slechtere polis?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
31 jan 2024 15:07
Daarom is het des te meer triest dat in december de focus zo op de budgetpolissen lag. Uiteraard is de zorg een stuk duurder geworden, maar om dat te compenseren met een goedkopere, en daarmee slechtere polis?
Absoluut, de klant bespaart maximaal een paar tientjes per maand maar kan behoorlijk in de problemen komen als die even niet goed op let.

Ik ken een geval van iemand die op de spoedeisende hulp terecht kwam in een ziekenhuis in zijn woonplaats met een budget polis. Moest vervolgens geopereerd worden aan de keel maar het ziekenhuis had geen contract. Werd die ontslagen uit het ziekenhuis, moest met eigen vervoer naar een ander ziekenhuis in een andere stad om vervolgens daar opgenomen te worden om geopereerd te worden. Echt een heel gedoe. En als je dan even niet oplet en je laat je wel opereren terwijl er geen spoed meer was, dan ben je het haasje.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
31 jan 2024 14:11
Let op, 80% waarvan? Waarschijnlijk van het gemiddeld gecontracteerde tarief; dat kan dus al lager zijn dan de factuur.
Als het gemiddeld gecontracteerde tarief bv 15% onder het gefactureerde tarief ligt, is de vergoeding dus maar 80% van 85% van de factuur, ofwel 68% van de factuur, zodat er alsnog 32% zelf betaald moet worden. Als het verschil tusen gemiddeld gecontracteerd en daadwerkelijk gefactureerd groter is, moet er nóg meer bijbetaald worden.
En met een beetje pech over het wel uit te keren bedrag nog het eigen risico betalen en voor sommige behandelingen een eigen bijdrage.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zekur wilt declaratie niet betalen. Schande

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 jan 2024 15:07
Daarom is het des te meer triest dat in december de focus zo op de budgetpolissen lag. Uiteraard is de zorg een stuk duurder geworden, maar om dat te compenseren met een goedkopere, en daarmee slechtere polis?
Er is juist veel gewaarschuwd voor budgetpolissen, omdat mensen daardoor vaak hoge declaraties kregen. Ook daarom zijn veel verzekeraars gestopt met die budgetpolissen.

Plaats reactie