LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jolandanijboer
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2020 08:32

Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Jolandanijboer »

Goedendag,
Heb onderstaande brief gekregen van Menzis. Mag dit zomaar? Ik werk betaal netjes mijn premie maar heb alleen nog briefadres doir scheiding en verkoop woning.


Van de Basisregistratie Personen (BRP) hebben we bericht ontvangen dat u vanaf 12 februari 2020 op een briefadres staat ingeschreven.

Verzekeringsplichtig
We moeten volgens de wet vaststellen of u verzekeringsplichtig bent. U bent verzekeringsplichtig als u ingezetene bent van Nederland. Omdat u op een briefadres staat ingeschreven kunnen we dat niet vaststellen.

Briefadres
We willen graag weten waarom u bij de BRP staat ingeschreven op een briefadres. Wilt u dat aan ons doorgeven? We kunnen dan beoordelen of u verzekerd kunt blijven.

Controle
Krijgen we binnen 2 weken geen bericht, dan kunnen we niet vaststellen of u verzekeringsplichtig bent. We moeten uw verzekering dan beëindigen.
Het is dus belangrijk dat u ons laat weten waarom u een briefadres heeft.

Meer informatie
Wist u dat u online altijd gemakkelijk en veilig uw zorgzaken kunt regelen? Zo kunt u wijzigingen doorgeven, declaraties indienen en uw facturen inzien. Ook kunt u uw zorgkosten en eigen risico bekijken. Ga naar Mijn Menzis. Heeft u toch nog vragen? U ontvangt snel een antwoord via onze Chat, WhatsApp of via social media.

Hartelijke groet,

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij zetten ze nog niets stop, maar vragen ze enkel een verklaring waarom je momenteel alleen een briefadres hebt. Dit lijkt me geen probleem. Net als dat jij voor zover ik kan zien geen probleem zou moeten hebben met het indienen van een verklaring waarom dit momenteel zo is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jolandanijboer schreef:
21 feb 2020 09:02
Briefadres
We willen graag weten waarom u bij de BRP staat ingeschreven op een briefadres. Wilt u dat aan ons doorgeven? We kunnen dan beoordelen of u verzekerd kunt blijven.
Ze vragen u toch netjes om uitleg te geven en hiervoor heeft u 2 weken om te reageren. Ik zou u dus adviseren snel contact op te nemen en uitleg te geven, mogelijk is die uitleg al voldoende en anders kunnen ze u aangeven welke stappen u kunt ondernemen.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Iedereen behoort ingeschreven te staan op de plek waar hij of zij woont. Er zijn situaties waar dat niet kan, zoals bij een verblijf in de gevangenis of een tijdelijke opname in een verzorgingstehuis.
Als iemand nergens ingeschreven staat is dus niet te achterhalen of de persoon in Nederland verblijft. Om die reden wil de verzekeraar bewijs hebben dat u verblijft in Nederland.

Maar buiten de verzekeraar kunt u wel verregaande problemen met de belastingdienst krijgen. U bent nu nergens ingeschreven als woonachtig en dat wil zeggen dat u nergens recht op hebt. Toeslagen zullen stop gezet gaan worden. U zal zo snel als mogelijk een inschrijving moeten regelen. Een briefadres is niet bedoeld als overbrugging.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zoekende naar een Inschrijfadres en daar wonen ze ook niet altijd!

Vooral de Camping bewoners staan op papier... en ze wonen niet bij Kinderen of kleinkinderen!
Ik vind dat bij een echtscheiding ze iets meer termijn moeten geven voor dit soort regelwerk.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Boesta »

Ik heb hetzelfde gehad. Ze hebben helemaal niets te maken met de reden van het briefadres.

De gemeente heeft het briefadres goedgekeurd.

U heeft enkel de plicht om aan te tonen aan uw verzekering dat u op dit moment in Nederland verblijft. Dit kunt u doen door een verklaring op te stellen dat u in Nederland verblijft een kopie van uw paspoort bijvoegen en per post (niet per mail) opsturen naar de verzekering. Als u dit gedaan heeft mogen ze u niet meer weigeren. Sommige verzekeraars zijn hiervan niet op de hoogte maar toch moeten zij u gewoon verzekeren omdat het een verplichte verzekering is. U kunt ze hierop wijzen, nadat u heeft aangetoond (d.m.v. de schriftelijke verklaring) dat u in Nederland verblijft.

Vraag hulp bij het Juridisch loket als ze blijven weigeren om u te verzekeren.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Boesta »

NeoDutchio schreef:
21 feb 2020 12:12
Iedereen behoort ingeschreven te staan op de plek waar hij of zij woont. Er zijn situaties waar dat niet kan, zoals bij een verblijf in de gevangenis of een tijdelijke opname in een verzorgingstehuis.
Als iemand nergens ingeschreven staat is dus niet te achterhalen of de persoon in Nederland verblijft. Om die reden wil de verzekeraar bewijs hebben dat u verblijft in Nederland.

Maar buiten de verzekeraar kunt u wel verregaande problemen met de belastingdienst krijgen. U bent nu nergens ingeschreven als woonachtig en dat wil zeggen dat u nergens recht op hebt. Toeslagen zullen stop gezet gaan worden. U zal zo snel als mogelijk een inschrijving moeten regelen. Een briefadres is niet bedoeld als overbrugging.
Uw reactie klopt niet.

Een briefadres is juist wél bedoeld als overbrugging naar bv een andere nog op te leveren woning. Ook kunnen er diverse andere redenen zijn. De gemeente bepaald of u daarvoor in aanmerking komt.

Met de belastingen krijg je juist geen problemen als je een briefadres hebt , integendeel. Je krijgt problemen met de belasting (en toeslagen etc) als je niet ingeschreven staat. Met een briefadres krijg je bv gewoon zorgtoeslag.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Boesta schreef:
21 feb 2020 13:46
NeoDutchio schreef:
21 feb 2020 12:12
Iedereen behoort ingeschreven te staan op de plek waar hij of zij woont. Er zijn situaties waar dat niet kan, zoals bij een verblijf in de gevangenis of een tijdelijke opname in een verzorgingstehuis.
Als iemand nergens ingeschreven staat is dus niet te achterhalen of de persoon in Nederland verblijft. Om die reden wil de verzekeraar bewijs hebben dat u verblijft in Nederland.

Maar buiten de verzekeraar kunt u wel verregaande problemen met de belastingdienst krijgen. U bent nu nergens ingeschreven als woonachtig en dat wil zeggen dat u nergens recht op hebt. Toeslagen zullen stop gezet gaan worden. U zal zo snel als mogelijk een inschrijving moeten regelen. Een briefadres is niet bedoeld als overbrugging.
Uw reactie klopt niet.

Een briefadres is juist wél bedoeld als overbrugging naar bv een andere nog op te leveren woning. Ook kunnen er diverse andere redenen zijn. De gemeente bepaald of u daarvoor in aanmerking komt.

Met de belastingen krijg je juist geen problemen als je een briefadres hebt , integendeel. Je krijgt problemen met de belasting (en toeslagen etc) als je niet ingeschreven staat. Met een briefadres krijg je bv gewoon zorgtoeslag.
Dankzij de fraude met de Roemenen een paar jaar geleden (meerdere huurder op 1 adres ingeschreven, toeslagen ontvangen en zelf niet woonachtig zijn in Nederland) is het niet mogelijk om recht te hebben op iets als je geen woonadres hebt. Ik heb zelf in de situatie gezeten tussen 2 huizen in. Briefadres bij mijn schoonouders en wij op een kampje. Binnen 2 dagen stond de leerplichtambtenaar op de school van mijn kinderen om te achterhalen waar ze waren. Er was immers geen woonadres bekend. Alle toeslagen werden stopgezet en dat heeft mij meer dan een jaar gekost om alles weer recht te krijgen.
Zonder bekend woonadres is er dus geen zekerheid dat men in Nederland verblijft en daardoor heb je geen recht op toeslagen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolandanijboer schreef:
21 feb 2020 09:02
Heb onderstaande brief gekregen van Menzis. Mag dit zomaar?
Het antwoord op je vraag moet zijn: 'Ja, dit mag zomaar, sterker nog, het moet'. Dat staat zelfs in die brief:
Verzekeringsplichtig
We moeten volgens de wet vaststellen of u verzekeringsplichtig bent. U bent verzekeringsplichtig als u ingezetene bent van Nederland. Omdat u op een briefadres staat ingeschreven kunnen we dat niet vaststellen.
Maar wat is je probleem hier nu mee? Neem gewoon contact op, leg de situatie uit, en dan loopt het waarschijnlijk wel los. Tenzij je geen plausibele verklaring kunt overleggen.

Lowieze
Berichten: 6601
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Lowieze »

@NeoDutchio, leest u dit even van de site van de BD: “Ik heb geen vast adres - kan ik zorgtoeslag krijgen? Ja, maar u moet wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Het adres in de BRP mag een briefadres zijn. Dat is een adres waar u niet woont, maar wel post ontvangt.”

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
21 feb 2020 18:27
@NeoDutchio, leest u dit even van de site van de BD: “Ik heb geen vast adres - kan ik zorgtoeslag krijgen? Ja, maar u moet wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Het adres in de BRP mag een briefadres zijn. Dat is een adres waar u niet woont, maar wel post ontvangt.”
Dit staat op meerdere sites en vreemd genoeg wordt het ook geadviseerd, maar de praktijk is heel anders. Sinds de fraude met Roemenen is het niet mogelijk om toeslagen te ontvangen zonder inschrijving in een woning. Wat ik heb meegemaakt is pure realiteit en een hoop gedoe.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ziektekostenverzekering stopgezet door briefadres

Ongelezen bericht door Aygulf »

Boesta schreef:
21 feb 2020 13:38
Ik heb hetzelfde gehad. Ze hebben helemaal niets te maken met de reden van het briefadres.

De gemeente heeft het briefadres goedgekeurd.

U heeft enkel de plicht om aan te tonen aan uw verzekering dat u op dit moment in Nederland verblijft. Dit kunt u doen door een verklaring op te stellen dat u in Nederland verblijft een kopie van uw paspoort bijvoegen en per post (niet per mail) opsturen naar de verzekering. Als u dit gedaan heeft mogen ze u niet meer weigeren. Sommige verzekeraars zijn hiervan niet op de hoogte maar toch moeten zij u gewoon verzekeren omdat het een verplichte verzekering is. U kunt ze hierop wijzen, nadat u heeft aangetoond (d.m.v. de schriftelijke verklaring) dat u in Nederland verblijft.

Vraag hulp bij het Juridisch loket als ze blijven weigeren om u te verzekeren.
"Ze" blijven helemaal niet weigeren. En waarom meteen naar een juridisch loket, er wordt gewoon netjes gevraagd om even uit te leggen waarom er een (tijdelijk) brief adres is om te controleren of TS daadwerkelijk in Nederland woont. Iedereen heeft de mond vol over fraude met uitkeringen, verzekeringen e.d. door niet in Nederland wonende mensen. Nou wordt er gecheckt en is het weer niet goed.

Gesloten