LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgstelsel

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door S. »

Dat lijkt me ook best frustrerend Eeliane, maar de patiënten die voor een wissewasje naar de SEH rennen en vervolgens als een vorst daar onthaald worden...
De fout ligt dan bij het ziekenhuis, vind ik.
Als zij hun werk daar correct doen, dan kunnen ze zo'n patiënt erop wijzen dat een bezoekje aan de HA in hun geval volstaat. En dan klopt mijn eerdere stelling dat ze een patiënt die makkelijk te behandelen is, vooral zien als een klant, waar ze lekker aan kunnen verdienen zonder de handen erg vuil te maken. :cry:

flipvanderwaal
Berichten: 390
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:47

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »

Kijk, eeliane zegt het zelf al. De drempel van de huisarts moet lager komen te liggen.
Wat wil je met die assistentes van tegenwoordig? Je gaat echt niet voor je plezier naar de huisarts want je weet al van te voren dat het helemaal tot de nok volgeboekt is en dat ze je gewoon uren laten wachten.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door Walter van V »

Je gaat echt niet voor je plezier naar de huisarts want je weet al van te voren dat het helemaal tot de nok volgeboekt is en dat ze je gewoon uren laten wachten.
je gaat altijd al niet voor je plezier naar de huisarts, ik tenminste niet. Ik ga alleen als er echt wat loos is.....

En volle wachtkamers?? waren er 30 jaar geleden ook al...(maar zal wel voor jouw tijd zijn..)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door eeliane »

Die volle wachtkamers komt toch echt door de patienten zelf want daar zitten mensen tussen die helemaal niet hadden hoeven komen, minstens 20% per week. Tel uit de wachttijden. Bij ons kom je op afspraak dus hoef je hooguit 10 min te wachten.
Ligt soms dus ook aan de opstelling van de huisarts, wat voor soort spreekuren hij draait, inloop of afspraak. tja en inloop dat kan echt oplopen,e maar dat weet je als je daar heen gaat.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Pak dan die 20 procent aan met het eigen risico.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door eeliane »

Gezien bij kassa op tv gisteravond. Consult bij huisarts gaat NIET af van het eigen risico, bezoek (waarvoor maakt niet uit) bij de SPOED eisende hulp WEL dus. Nou 1 x gaan en je schiet al lekker op. Ze gaven er zelfs wat voorbeelden bij, zoals een bloedneus, zere voet enzo, simpele dingen die je of zelf wel weet of 1 telefoontje naar de huisarts.
Wat iedereen trouwens vergeet is dat als je de huisarts belt voor een spoedgeval je altijd binnen een uur gezien wordt meestal mag je meteen komen, geen punt. Dus gat in hoofd of pink tussen de deur meteen! naar de huisarts en evt doorgestuurd met de juiste papieren nasar het ziekenhuis waar je dan meteen ook wordt geholpen, je komt nl via de huisarts, ipv dat je 3 uur moet wachten (wat vaak gebeurd als je zelf gaat en ze daar ook wel zien dat t geen spoed is).
Zorgverzekeraars hun ogen zijn wat dit bereft idd geopend. Goeie zaak scheelt miljoenen op jaar basis.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Dus dat wist je nog niet en daar had je dus kassa voor nodig.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat is waar, maar een snotneus voor 150 euro of voor 0 euro, tja...

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Waarom bekeijken we het probleem van de Huisarts(enpost) en de SEH niet eens van de andere kant?

Ik denk dat er een te grote barriere ligt voor toegang tot de Huisarts(en)post. Daar moet je namelijk eerst naar bellen. Je krijgt dan meestal eerst een bandje en daarna een assistente , die probeert de patient met een paracetamol gerust te stellen. Ook het vertrouwen van de patienten in huisartsen is minimaal. De huisarts probeert immers in zijn rol van poortwachter (en hij wordt hiervoor door de zorgverzekeraar achter de rug van de patient om voor beloond ), zo min mogelijk kosten te maken. Verder kent hij de patient niet, evenmin als de Spoed eisende Hulp, maar in een ziekenhuis is meer ervaren personeel en zijn meer diagnostische mogelijkheden.

Ik vind het tijd worden om de kwaliteit van de huisarts te monitoren bij spoedeisende consulten. Ik vermoed dat de huisarts slechte resultaten behaalt.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.rvz.net/data/download/RVZ_Ve ... n_arts.pdf

uit dit onderzoek blijkt dat >90% van de mensen veel vertoruwen heeft in met name de huisarts...
Ook het vertrouwen van de patienten in huisartsen is minimaal
dus mathilde, toon deze stelling eens aan met andere cijfers, want bovenstaande is het enige wat ik aan recent onderzoek kan vinden, en dat toont juist het tegenovergestelde van jouw stelling aan...!
Ik vind het tijd worden om de kwaliteit van de huisarts te monitoren bij spoedeisende consulten
dat is gebeurt.. en de resultaten daarvan zijn zo slecht nog niet, en zeker een forse verbetering bij de huisartsenposten sinds 2003. Onderzoeken allemaal te vinden met simpel googelen...Ga ik dus niet voor je doen zoals al die andere keren.

Het is weer een leuk verhaaltje Mathilde, maar zoals gewoonlijk rammelt het weer aan alle kanten, worden persoonlijke meningen als vaststaand feit gedeponeerd (terwijl het tegendeel het geval blijkt).

flipvanderwaal
Berichten: 390
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:47

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door flipvanderwaal »

De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg is een onafhankelijk adviesorgaan voor parlement en regering.
Ja en de aarde in nog steeds plat! :lol:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: zorgstelsel

Ongelezen bericht door Walter van V »

flipje, een link of organisatie afkatten is zoals gewoonlijk weer heel makkelijk. Kom dan ook eens met een alternatief onderzoek??

Gesloten