LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
M.Kujipers
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:45

Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door M.Kujipers »

Vanwege slechte hotelervaringen (overboeking, verplaatsing, vies enz. ) in Istanbul heb ik thuis de recensies nog eens bekeken. Heb ik soms iets over het hoofd gezien bij het boeken? Mijn ervaringen waren nogal negatief in vergelijking met een aantal recensies.

Toen ik de recensies van beide hotels naast elkaar opende zag ik het ineens. Een aantal recensies zijn fake. Steeds dezelfde namen, op dezelfde data, met af en toe een kleine variatie in de naam of nationaliteit, die het hotel altijd waarderen met een 9,6 of een 10. Toeval?? Ik denk het niet.

Als je het eenmaal door hebt is het gemakkelijk zoeken. Na een uurtje Google kwam ik uit op 5 hotels waar steeds dezelfde namen opduiken, steeds op dezelfde datum. Zie onderstaande voorbeeld:

Hotel Sofya Sultanahamet --- 27+28 may 2014
Anna Jasmijn, -------------nationaliteit: Nederlands,-------------------cijfer 9,6
Aberto, ---------------------nationaliteit: Italy,---------------------------cijfer 10
Ava, -------------------------nationaliteit: United Kingdom,------------ cijfer 10

Hotel Eve House- -------------10-jun-2014
Jasmin, ---------------------nationaliteit: Belgie,------------------------- cijfer 10
Woscar, --------------------nationaliteit: Swaziland,--------------------- cijfer 10
Aberto, ---------------------nationaliteit: Italy,--------------------------- cijfer 10
Ava, -------------------------nationaliteit: Verenigd Koninkrijk, ------- cijfer 10
Abeque, --------------------nationaliteit: Verenigde Staten,----------- cijfer 10

Hotel Pretty Sultanahamet--12-jun-2014
Jasmin, ---------------------nationaliteit: Belgie,------------------------- cijfer 9,6
Woscar, --------------------nationaliteit: Zweden,------------------------cijfer 10
Aberto, ---------------------nationaliteit: Italy,--------------------------- cijfer 10
Ava, -------------------------nationalitiet: Verenigd Koninkrijk,-------- cijfer 10
Abeque, --------------------nationaliteit: Verenigde Koninkrijk ,------ cijfer 10

FS Oldcity Hotel---------------15-okt-2014
Jasmin, ---------------------nationaliteit: Belgium,---------------------- cijfer 10
Oscar, -----------------------nationaliteit: Sweden,---------------------- cijfer 10
Aberto, ---------------------nationaliteit: Italy,--------------------------- cijfer 10
Ava, --------------------------nationaliteit: Italy,-------------------------- cijfer 10

Naila Hotel- --------------------21-okt-2014
Jasmin, ---------------------nationaliteit: Nederland,------------------- cijfer 10
Oscar, -----------------------nationaliteit: Duitsland,-------------------- cijfer 10
Aberto, ---------------------nationaliteit: Frankrijk,--------------------- cijfer 10
Ava, -------------------------nationalitiet: Frankrijk,--------------------- cijfer 10
Deze gegevens komen van de site Booking.com (op 15-11-2014)

Het door mij geboekte hotel (Pretty Sultanahamet) bleek eveneens fake te zijn. Als je dit hotel boekt kom je standaard in een ander (slecht) hotel terecht.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door newmikey »

M.Kujipers schreef:Een aantal recensies zijn fake. Steeds dezelfde namen, op dezelfde data, met af en toe een kleine variatie in de naam of nationaliteit, die het hotel altijd waarderen met een 9,6 of een 10. Toeval?? Ik denk het niet.
Ondanks dat ik prima ervaringen heb met booking.com toch eens even gekeken en ik denk dat je wel degelijk gelijk hebt dat deze "reviews" fake zijn. Veel op de zelfde dag, weinig tekst en allemaal zeer afwijkend van de meeste andere recensies.

Ik weet dat dit soort sites erg veel doen om fake reviews buiten de deur te houden - dat is klaarblijkelijk niet gelukt hier.

Booking.com zou er goed aan doen dit stevig aan te pakken, het is buitengewoon slecht voor het vertrouwen in de site.

Mijn advies is om altijd de allerhoogste en allerlaagste scores te negeren bij de reviews, alsmede reviews zonder specifieke details.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door mika21 »

Lijkt idd verdacht.
Zelf heb ik het anders meegemaakt.
Ik heb een recensie geschreven bij een zeer slecht hotel en deze recensie staat nog steeds op de site (nog even gecheckt). + nog andere recensies die ook niet echt positief waren.
Heb een melding gedaan bij Booking en mijn bevindingen ook aan het hotel gemailed. Beiden hebben mij netjes terug gemailed en vind het netjes dat ook mijn (slechte) ervaring er nog steeds staat.

Maar ik snap alleen niet hoe een hotel fake kan zijn en je dan bij een ander hotel uitkomt. Dat zie je dan toch tijdens het boeken al gebeuren?

M.Kujipers
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2014 16:45

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door M.Kujipers »

[i]Maar ik snap alleen niet hoe een hotel fake kan zijn en je dan bij een ander hotel uitkomt. Dat zie je dan toch tijdens het boeken al gebeuren?

Helaas niet. Ik boekte Hotel Pretty Sultanahamet (begin juli). Kwam terecht in hotel Eve House en vervolgens in "hotel" La Petite Maison. Dit hotel herkende ik van de foto's op Booking.com als zijnde Pretty Sultanahamet. ''s Avonds hing er ineens een stenciltje op de voordeur met de tekst
"Pretty Sultanahamet/La Petit Maison. De volgende dag was "Pretty Sultanahamet" er weer af gescheurd.
Mijn negatieve recensies is na 3 weken geplaats, helaas slechts de helft (halverwege gewoon afgekapt).

Inmiddels zijn er andere foto's op de site geplaatst maar deze praktijk gaat blijkbaar gewoon door. Zie de recensie van Jakub op 6-november (hotel PS). Jakub heeft deze recensie mét foto's geplaatst op Tripadvisor (daar staan ook mijn foto's + recensie). Deze foto laat de inrichting zien van FS Oldcity Hotel.

Het is waarschijnlijk ook niet voor niets dat alleen de straat word vermeld zonder nummer. De taxi waarmee ik arriveerde is diverse malen gestopt in de straat om mensen te vragen of ze wisten waar het hotel was. Dat wisten ze niet, ik snap ook waarom.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dit schijnt wel vaker te gebeuren (zeker in Turkije), ik heb het wel eens gezien op red mijn vakantie. Je boekt hotel x dat er op de papieren prachtig uit ziet en komt terecht in afbraak hotel y.
In gewone mensentaal heet dat oplichting. Als ik jou was zou ik, indien betaald met credit card, het bedrag door de cc maatschappij laten storneren.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door eddy123 »

Welkom in de wereld die internet heet.
Als veel mensen afgaan op recensies, dan kun je erop wachten dat daarmee wordt gemanipuleerd.
Zelfs op dit forum wordt er gemanipuleerd.
Tsja, je geeft het zelf eigenlijk al aan in je OP: achteraf kun je wel zien dat ermee is gemanipuleerd. Had je beter in het begin kunnen uitzoeken als je van die recensies uit gaat bij de keuze van een reis.
Als de buurman zegt dat Walibi fantastisch is hoeft dat ook niet het geval te zijn.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door newmikey »

Misschien voor velen een overbodige tip die overigens ook op allerlei andere internet aankopen van toepassing is: kijk altijd naar recensies op meerdere sites. Voor hotels kijk ik behalve op Booking.com ook altijd even op Tripadvisor.com en als de resultaten bij één hotel te veel afwijken tussen de sites of er zijn gewoon te weinig recensies haak ik af op een bepaald hotel. Ook het feit dat er recensies zijn maar veel daarvan met minimale onderbouwing/omschrijving is voor mij een reden om af te haken.

Websites kunnen zich bijna niet effectief beschermen tegen valse recencies en er blijft dan ook nog altijd je eigen gezonde verstand over bij een keuze.

Heb eigenlijk in al die jaren dat ik voor mijn werk op pad ben (zo'n 50% van mijn werktijd is reizen) eigenlijk maar twee keer een èchte zeperd meegemaakt, één keer in Londen en één keer in Innsbruck dus helemaal perfect lukt het nooit maar je kunt de schade aardig beperken als je gewoon gezond verstand gebruikt.

JSchoon
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 nov 2014 08:16

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door JSchoon »

Ik heb hetzelfde geconstateerd toen ik een weekendje naar Kopenhagen ging.. Booking.com vind ik gewoon niet erg betrouwbaar. Ten eerste schermen ze met allerlei toeters en bellen dat je toch echt NU moet kopen, omdat je anders te laat bent, wat vaak gewoon nep is, en daarnaast zijn reviews vaak alleen maar positief.

Dat laatste kan gewoon niet en is niet realitisch.

Forumdeelnemer
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2015 17:49

Re: Fake "geverifieerde recensies" bij Booking.com

Ongelezen bericht door Forumdeelnemer »

Wij hebben ook een heel slechte ervaring met booking.com. Appartement in Parijs werd op de site aangeprezen door booking.com. Er waren nog geen reviews. Bij aankomst bleek het appartement heel smerig, het behang bladderde van de muur en degene die ons opwachtte, begon meteen te dreigen dat we bij moesten betalen omdat hij had staan wachten. Het appartement zelf lag in een gebouw dat wel een asielzoekerscentrum leek. Mijn vrouw vond de sfeer ronduit bedreigend. Geen plek voor een jong gezin met kinderen.

Wij zijn direct vertrokken. De volgende ochtend is het volledige bedrag meteen door de eigenaar bij ons in rekening gebracht. De klachtenprocedure bij booking.com bestaat eruit dat ze contact met de eigenaar opnemen met het verzoek (een deel van) het bedrag te restitueren. Dit deed de eigenaar uiteraard niet. Vervolgens wordt door de medewerker van booking.com gezegd dat op een gegeven moment de boekingen bij deze accomodatie wel zullen stoppen omdat ze alleen maar slechte reviews krijgen. Kortom, nog meer reizigers moeten eerst de dupe worden; booking.com haalt deze accomodatie niet van de site en stelt zich puur op als bemiddelaar. Accomodaties worden ook niet door hen gecheckt voordat deze op de site geplaatst worden. De medewerker vond het zelf ook echt een vreemd verhaal maar ja, booking.com kon niets meer voor ons doen.

Gesloten