Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Frankel1988
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2023 00:17

Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Frankel1988 »

Beste radar,

Een paar maanden geleden heb ik een vakantie geboekt via Roompot. Echter is de factuur waarschijnlijk in mijn ongewenste post terecht gekomen en heb ik deze helaas nooit gezien.

Nu blijk ik te laat te zijn met mijn betaling voor de vakantie (deze is pas eind Juli), en hebben ze mijn vakantie geannuleerd en annuleringskosten in rekening gebracht >200€.

Klantenservice gebeld met de vraag de annulering ongedaan te maken en hierna de vakantie volledig te betalen. Dit bleek volgens Roompot niet mogelijk, ondanks dat de vakantie nog gewoon beschikbaar is. Wat kan ik nog doen?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08
Beste antwoord
Gekozen door Frankel1988

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

door JozJan » 15 mei 2023 09:59

NeoDutchio schreef:
13 mei 2023 21:23
Bij de boeking krijgt u een overzicht met wat er geboekt is en wanneer welke bedragen betaald moeten worden. Direct betaald u aan en op de aangegeven datum betaald u het restbedrag. U weet vooraf dus al wanneer er betaald moet worden.
Ter herinnering komt er tegen die tijd nog een mail met het verzoek om te betalen. Dat het in uw spambox terecht komt en u deze niet controleert kan Roompot natuurlijk niets aan doen. Idem dat u de vooraf aangegeven datum niet in uw agenda hebt gezet.
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is. Roompot mag coulant zijn, maar dat is niet verplicht. Het word dan opnieuw boeken.
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de boeking krijgt u een overzicht met wat er geboekt is en wanneer welke bedragen betaald moeten worden. Direct betaald u aan en op de aangegeven datum betaald u het restbedrag. U weet vooraf dus al wanneer er betaald moet worden.
Ter herinnering komt er tegen die tijd nog een mail met het verzoek om te betalen. Dat het in uw spambox terecht komt en u deze niet controleert kan Roompot natuurlijk niets aan doen. Idem dat u de vooraf aangegeven datum niet in uw agenda hebt gezet.
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is. Roompot mag coulant zijn, maar dat is niet verplicht. Het word dan opnieuw boeken.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Frankel1988 schreef:
13 mei 2023 00:25
Nu blijk ik te laat te zijn met mijn betaling voor de vakantie (deze is pas eind Juli), en hebben ze mijn vakantie geannuleerd en annuleringskosten in rekening gebracht >200€.

(...) Wat kan ik nog doen?
Geef gewoon aan dat jij de overeenkomst niet ontbonden hebt en de annuleringskosten dus niet verschuldigd bent.
NeoDutchio schreef:
13 mei 2023 21:23
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is.
Een overeenkomst wordt heel "sect" gezien niet geannuleerd doordat een partij zich niet aan zijn verplichtingen houdt.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door JozJan »

NeoDutchio schreef:
13 mei 2023 21:23
Bij de boeking krijgt u een overzicht met wat er geboekt is en wanneer welke bedragen betaald moeten worden. Direct betaald u aan en op de aangegeven datum betaald u het restbedrag. U weet vooraf dus al wanneer er betaald moet worden.
Ter herinnering komt er tegen die tijd nog een mail met het verzoek om te betalen. Dat het in uw spambox terecht komt en u deze niet controleert kan Roompot natuurlijk niets aan doen. Idem dat u de vooraf aangegeven datum niet in uw agenda hebt gezet.
Heel sect gezien hebt u zich niet gehouden aan de overeenkomst die daardoor geannuleerd is. Roompot mag coulant zijn, maar dat is niet verplicht. Het word dan opnieuw boeken.
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij boeking ga je akkoord met de Roompot voorwaarden. Op de site staat zeer duidelijk:

Wat gebeurt er als ik niet op tijd betaal?

Dan krijgt u een herinnering, betaald u dan nog niet, dan wordt er geannuleerd volgens de RECRON Voorwaarden. U krijgt een annuleringsnota.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JozJan schreef:
15 mei 2023 09:59
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.
Als iets niet wit is, dan is het niet automatisch zwart. Ja, Roompot mag coulant zijn, maar dat kan je niet afdwingen. TS heeft vrijwillig zelf die vakantie geboekt en is daarmee voor zichzelf een verplichting aangegaan.
Je krijgt een factuur met de betaaldatum. Je krijgt een tweede factuur bij de tweede betaling en je krijgt een herinnering. Als met 3 berichten niets gedaan word, hoe ver moet dat inlevingsvermogen dan gaan?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
15 mei 2023 09:05
Een overeenkomst wordt heel "sect" gezien niet geannuleerd doordat een partij zich niet aan zijn verplichtingen houdt.
Maar als dat in de overeenkomst is opgenomen, dan zal dat toch wel zo zijn?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering.

Het is uw verantwoordelijkheid dat u op tijd betaald, juiste mailadres door geeft en de mail lees. Tevens wist u dat deze rekening eraan zou komen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
15 mei 2023 10:40
JozJan schreef:
15 mei 2023 09:59
Ik blijf me over je verbazen. Feitelijk heb je best een punt (al kun je je afvragen of dat echt zo is, zie de reactie van Alfatrion). Mijn verbazing zit hem er dan in dat je zo automatisch de kant van het bedrijf kiest. Geen enkel inlevingsvermogen naar TS. 'Jij hebt het fout gedaan dus jouw probleem'. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk heeft TS een eigen verantwoordelijkheid. Maar de gevolgen van zijn onoplettendheid zijn we groot. En laten we wel zijn: Roompot kán dat best oplossen, maar ze wíllen gewoon niet.
Als iets niet wit is, dan is het niet automatisch zwart.
En toch geef je een heel zwart antwoord. Dat partijen op basis van de overeenkomst verbintenissen hebben is duidelijk. TS is waarschijnlijk tekortgeschoten in zijn verbintenissen. Dat dat tekortschieten gevolgen kan hebben betekent niet automatisch dat deze gevolgen ook afgesproken zijn of dat ze rechts te rechtvaardigen zijn.

In de algemene voorwaarden staat dat Roompot recht heeft op annuleringskosten van 15%, 50%, 75%, 90% of 100% als de recreant de overeenkomst ontbind. In de algemene staat daarnaast dat de ondernemer mag ontbinden in het geval van overmacht, onvoorziene, omstandigheden, of tekortkoming. Daar staat niet dat de ondernemer ook annuleringskosten in rekening mag brengen als hij de overeenkomst ontbind. En als dat er wel staat, dan kun je nog afvragen of dat onredelijk bezwarend is. Als de ondernemer een incassobureau zou inschakelen, dan mag hier daarvan hooguit 15% van de hoofdsom in rekening brengen. En dan zou de ondernemer doormiddel van het ontbinden en in rekening brengen van annuleringskosten kunnen opkrikken tot 200%?

In je profiel schrijf je dat er in samenspraak en met denkvermogen kan je meer bereiken dan lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan. Je hebt je eerder beklaagd over de koude lettertjes van de wet en benadrukt dat je menselijk moet zijn (als de ondernemer tekortschiet). Nu de consument aan de ontvangende kant is lezen we daar niets van terug.

Overigens vul je ook feiten in. Dat er een factuur en aanmaningen zijn verstuurd en ontvangen staat niet vast.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wordt het tijd dat iedereen een “buddy” krijgt, die voor hem of haar oplet of er iets in de spambox komt, of hij of zij niet vergeet iets te doen, of te betalen.

Het is toch te dwaas om iemand voor zijn eigen fouten en suffigheden aansprakelijk te houden. 😡

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
15 mei 2023 10:02
Dan krijgt u een herinnering, betaald u dan nog niet, dan wordt er geannuleerd volgens de RECRON Voorwaarden. U krijgt een annuleringsnota.
De RECRON voorwaarden zijn niet van toepassing verklaard. De RECRON voorwaarden lezen overigens ook zo dat de annuleringskosten alleen in rekening worden als de klant ontbind.
Bijlagen
2023-05-15 17_15_13-Window.png
(35.35 KiB) 2489 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op pagina *6 van de algemene voorwaarden spreekt de ondernemer van annuleren door hen, als er niet tijdig betaald is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, klopt er staat dat de recreant aansprakelijk is voor de annuleringskosten. Wat die annuleringskosten zijn staat er niet bij. Ik lees het dus als een aansprakelijkheid voor de schade. Als de recreant opnieuw boekt dan is er geen of een hele kleine schade. Als hier die 15%, 50%, 75%, 90% of 100% percentages bij hadden staan, dan was het beding als een boetebeding te kwalificeren en kan de rechter het matigen.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door bupaul »

Ik snap wel dat Roompot geld in rekening brengt voor het niet nakomen van de afspraken door de klant.
Zelfs verhuur ik mijn Franse vakantiehuis via Gites.
Ook daar wil ik als eigenaar graag dat de klant zijn/haar afspraak nakomt omdat het mij veel geld kost bij een bij no-show.
Of dat bij Roompot ook zo is qua kosten weet ik natuurlijk niet

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Natuurlijk had TS beter op moeten letten en op tijd moeten betalen, dat is zeker en ook wel wat dom.
Maar zoals ik het lees heeft hij dit niet bewust gedaan, neemt meteen contact op met Roompot.
De accommodatie is nog vrij schrijft hij en hij geeft aan om de boeking te willen "herstellen" en het bedrag meteen over te maken.

Natuurlijk hoeft Roompot dit niet te accepteren maar klantvriendelijkheid doet vaak meer goed dan achter de regeltjes te blijven staan.
Roompot kan de accommodatie verhuren, TS is tevreden. En als hij dan ook nog een goede review schrijft is het voor ieder positief opgelost.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Lady1234 »

DeTs reageert helemaal niet op de vragen die hem gesteld zijn, dus zo erg zit hij er niet mee.

Frankel1988
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2023 00:17

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Frankel1988 »

Ik heb alsnog de volledige vakantie betaald, en ben bereid een deel van de schade te betalen. Denk aan een herinnering sturen (die niet goed bij mij is aangekomen).

De vakantie is nog beschikbaar, maar Roompot wil met geen mogelijkheid meedenken / tot een overeenkomst komen.

De Recron kende ik niet. Ik zal deze nog eens goed doornemen. Daarnaast heb ik rechtsbijstand, en is het misschien goed om deze in te schakelen. Dank je allemaal voor het meedenken!

Het blijft veel geld, en ja ik zit er best wel mee. Voel mij net een crimineel die zwaar beboet is.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

U heeft een factuur en herinnering in uw spanning gemist en daardoor niet op tijd kunnen betalen. Is deze brief met annulering wel in uw inbox gekomen? Want deze zag u wel direct begrijp ik.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door PGros »

WeerIemandanders schreef:
18 mei 2023 08:57
U heeft een factuur en herinnering in uw spanning gemist en daardoor niet op tijd kunnen betalen. Is deze brief met annulering wel in uw inbox gekomen? Want deze zag u wel direct begrijp ik.
Dit kan natuurlijk heel goed want spam filters werken (ook) op de inhoud van de mail en in een herinneringsmail staat vast iets anders dan in de annuleringsmail. (Maar de kans is klein dat het zo is dat de ene wel en de andere niet in de spambox komt)

Frankel1988
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2023 00:17

Re: Factuur niet ontvangen, nu door maatschappij geannuleerd en incasso

Ongelezen bericht door Frankel1988 »

Puur toeval dat ik de annulering in mijn spam zie. Alle mails van Roompot hebben waarschijnlijk erin gezeten, maar heb ik eerlijk gezegd niet gezien. Heb voor de grap geteld, en er komen bijna 100 mails per dag in mijn spam.

Plaats reactie