Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Guus17
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021 13:32

Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door Guus17 »

Half 5 s’middags. Italië. Overvolle kustplaats. Drie jonge meiden (17, 18 en 18) hebben vele malen getelefoneerd, gemaild en hebben de afgelopen uren vele malen aan de deur aangebeld om eindelijk in het door hun gehuurde appartement de koffers neer te kunnen zetten en naar het strand te kunnen gaan. Nergens een teken van leven. Dan annuleert #airbnb ineens de boeking. Zomaar. Eerdere betaling krijgen ze terug plus 65,- korting bij een volgende boeking (mits voor 6/9/21). En daar staan ze dan. Wat nu?
Aanbellen bij een paar hotels in de buurt. Vol. Naar de plaatselijke touristeninformatie. Lijst met hotels en andere onderkomens. Bijna 100 (!) telefoontjes later en de wanhoop nabij gelukkig nog een plek in een hotel met zeer slechte recensies voor één nacht ad 234,-. Boven budget, maar ja. Voor de dagen er na nog niks. Uiteindelijk iets kunnen vinden voor 1700,- voor 4 nachten. Dat geld hebben ze niet. Ouders ingeschakeld. Maar ook die vinden niks anders. Geboekt.
En wat doet onze lucht-bed-en-breakfast-keten (in reactie op al onze mails)? Niks. Helemaal niks. Sorry zeggen, maar geen hulp, meisjes aan hun lot overlaten, geen vergoeding voor duurdere onderkomens, geen vergoeding voor taxi en belkosten en andere ellende. Schandalig. Inmiddels rechtsbijstand ingeschakeld. Dat is nu afwachten. Maar ik wil dit voorval (want het is veel meer dan alleen een kwestie van financiële afwikkeling) graag ook met u delen.
Hopenlijk zijn wij de enige met een dergelijke ervaring. Mocht u tips hebben waar en hoe de gemaakte extra kosten te kunnen declareren, uiteraard welkom.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens mij is airbnb slechts een tussenpersoon. Vermoedelijk heeft het eigenaar van het woning het geannuleerd?

Je hebt 2 opties,


Optie 1 (makkelijkste) is bij de reisverzekering van de meiden. Echter kunnen hun moeilijk doen omdat de meiden de reisverzekering zo snel mogelijk op de hoogte moet stellen (liefs op het moment zelf).

Optie 2 (het lastigste) is via de rechtbank. Ik lees dat je deze optie via de rechtsbijstand al bent ingeslagen. Je bent van vele factoren afhankelijk.

Het is niet toegestaan om winst te maken op je verlies. Bij een uitkering van de reisverzekeringerzekering moet je dit aan de rechtsbijstandverzekering melden.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Airbnb is toch puur een platform waar huurder en verhuurder met elkaar in contact gebracht worden? Ik zou eens bij de verhuurder aankloppen.

Alle keren dat ik via Airbnb een woning heb gehuurd, krijg ik direct bericht van de verhuurder. Meestal van tevoren al even een mail gestuurd om even kennis te maken, zodat ook de verhuurder een positief gevoel heeft.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zou er dan gedekt zijn onder de reisverzekering?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Deze a-sociale behandeling bij het TV-programma "De Vakantieman" van omroep MAX neerleggen; voor de camera aangesproken worden op dergelijke handelwijze kan helpen
https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... kantieman/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Airbnb: annuleert opeens de boeking in vakantieland. Veel extra gemaakte kosten. Wat kan ik doen

Ongelezen bericht door Jablan »

Guus17 schreef:
16 aug 2021 13:41
Hopenlijk zijn wij de enige met een dergelijke ervaring. Mocht u tips hebben waar en hoe de gemaakte extra kosten te kunnen declareren, uiteraard welkom.
Als troost: je bent niet de enige met deze ervaring. Voor een volgende keer:
1 via een ander platform boeken
2 zorg ervoor, dat je met de verhuurder zelf contact krijgt voor vertrek. Lukt makkelijk bij kleinere bemiddelaars zoals Micazu, Natuurhuisje of via de sites van de toeristendienst in de gemeente, waar je heen wilt.

Voor nu: naast een supernegatieve recensie op airbnb over deze host, alle bewijzen van de extra gemaakte kosten kopiëren (origineel zelf goed bewaren) en claimen bij airbnb. Je hebt al juridische hulp voor ingeschakeld en dat is goed zo, want dit bedrijf (deze robotgestuurde geldmachine) buigt pas voor de rechter. Dat zal enige tijd duren, dus ook schadevergoeding toevoegen aan de claim.

Gesloten