LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Landal recreatie voucher (Corona)

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Het zit er in. Ook Landal deelt vouchers uit voor reeds gedane reserveringen die ze geannuleerd hebben vanwege de C-crisis.
Ze hebben Park Vennebos gesloten.
Ik heb ze dus maar een email gestuurd:

Geachte mevrouw, heer,


Op 20 januari 2020 heb ik een boeking gemaakt, met nummer 8xxxx2 voor het Park Vennebos in de periode 28 april tot 4 mei 2020.
Op 22 januari en 28 februari heb ik daarvoor de gewenste termijnen betaald. Het restant, in de vorm van een cadeaucheque ter waarde van € 150.- kon aan de receptie van het perk worden overhandigd.

Op 29 maart ontvang ik een aankondiging dat er een recreatie voucher zou volgen omdat het park tot tenminste 1 juni 2020 gesloten is.

Daarop heb ik op het mailadres [email protected] geantwoord dat ik niet akkoord wil gaan met een voucher. Hierop heb ik geen antwoord ontvangen.

Nu ik alsnog van Landal een recreatie voucher ontvangen met kaartnummer 60000009 ter waarde van € 000,88.
De voucher biedt mij geen zekerheid dat ik een vakantie kan boeken op hetzelfde park, Vennebos. Dit park is bewust uitgekozen vanwege mijn dochter.
Er wordt geen garantie gegeven dat de prijs van een nieuwe boeking, in hetzelfde park en dezelfde type bungalow ook hetzelfde zal gaan kosten. Daarmee veranderd Landal eenzijdig de afspraken ten nadele van de klant.

Het vreemde is dat de recreatievoucher slechts een geldigheidsduur heeft van een jaar en wel tot 2 april 2021. De cadeaucheque heeft een onbeperkte geldigheidduur.

Voor na de zomer zijn er andere vakantieafspraken. Het is nog te vroeg om nu al te denken aan een vakantie in 2021.

Landal kan zich niet houden aan de afspraken en biedt ook geen passende, gelijkwaardige oplossing. Dan ontbind ik de overeenkomst. U hoeft de reservering 811652592 dan niet meer uit te voeren.

Landal schuift de reeds gedane boekingen door. Na de Corona crisis zullen de mensen met een voucher boeken, maar er zullen óók geheel nieuwe boekingen volgen. Dat betekend dat het ‘vechten om een huisje’ wordt, zeker in een vakantietijd waarvan ik en vele anderen afhankelijk zijn.

Daarnaast is Landal niet aangesloten bij SGR of een ander garantiefonds. De klant heeft daarmee geen enkele zekerheid dat de voucher daadwerkelijk in te wisselen is in de toekomst.


De wet geeft klanten het recht op hun geld terug indien de aanbieder niet kan leveren en wel binnen 14 dagen. Hierop wil ik mij beroepen.
Ik verzoek u dan ook het tegoed binnen 14 dagen na vandaag, 2 april 2020, aan mij retour te betalen. Dat kan op mijn rekening [NL...] tnv janTinusPlukvet.

Indien u niet op tijd een oplossing biedt dan leg ik mijn klacht voor aan De Geschillencommissie. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.
Ik ontvang graag binnen twee weken uw reactie.

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wij geven hier geen reactie en betalen al helemaal geen geld uit. Verder kunt u alles lezen omtrent vouchers. Ik zou zeggen, vooral naar de geschillencommissie gaan. En als we dat nu eens allemaal gaan doen weten we zeker dat we nooit meer op vakantie hoeven omdat alles failliet gaat.
Snapt u waarom er vouchers uitgegeven worden? Snapt u waarom een een vakantie een bepaalde prijs heeft? Snapt u waarom vakantieparken gesloten worden? Snapt u ook waarom er tijdelijk zeer weinig personeel beschikbaar is overal waardoor u niet direct te woord gestaan kan worden?

Accepteer gewoon voor nu even die voucher, wacht de situatie af en als het weer wat rustiger is kunt u gewoon uw geld terug gaan halen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

@ Neo,
Ik snap alles,...maar ook niet.
De huidige boekingen worden doorgeschoven tot in de toekomst. In diezelfde toekomst komen er ook nieuwe boekingen. Dat betekend een ophoping met grote kans dat je niet eens kunt boeken op het door jou gewenste park.
Daarnaast kan je erop rekenen dat de prijzen dan ineens een stuk hoger liggen (Meer vraag, is hogere prijs)
Mogelijk zelfs, zullen ze nieuwe boekingen, is nieuw geld, eerder toewijzen dan de 'voucherklanten'. Op die manier verliezen die laatsten dus geld.
Meer garanties bieden aan de voucherhouders zou aanbevolen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vouchers worden nu uitgegeven zodat organisaties niet A la minute alles uit moeten geven en geen geld meer overhouden. Het aannemen van een voucher zegt niet dat het consumentenrecht teniet gedaan wordt. Op dit moment staat bij elke organisatie de telefoon roodgloeiend. Nu gaan klagen en geld terug eisen heeft simpelweg geen zin. Er is geen personeel vrij om u te woord te staan en om u het geld nu terug te betalen.
Dat vakanties verschillen in prijzen is ook normaal. In vakanties is het altijd duurder dan in het laagseizoen.

Als u uw geld terug wilt hebben, wacht dan even af tot er weer personeel is. Met kalmte en rust nu bereik je straks meer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door Jablan »

Als je met zo'n brief bij mij zou aankomen, sta je direct op code XX99: van deze klant geen nieuwe boekingen accepteren.

De voucher is weliswaar geldig tot 2-4-21, maar dat betekent alleen, dat je voor die tijd opnieuw moet boeken. Bij Landal mag je behoorlijk ver vooruit boeken en jij kiest bewust voor een park van dit bedrijf. In jouw plaats zou ik vragen om een reservering op datum XX in voorjaar of zomer of najaar van 2021.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

@ Jablan, Zou ik ook nog willen doen, ware het niet dat geen mens nog de schoolvakanties 2021 in handen heeft.
Bovendien heb ik voor dat jaar een veel duurdere reis in gedachten, naar de States, familiebezoek. Dat kost een stuk duurder en zal ik voor moeten sparen.
Ondanks dat de boeking op Landal betaald is, kost zo'n week toch flink extra. Dat kan ik in dat jaar niet hebben.
Ik vind niet dat een reis- of recreatie-organisatie mijn agenda kan bepalen.

Als de voucher een langere looptijd heeft (onbepaalde tijd, net als de cadeaucheque) heb ik er geen problemen mee. Ook het feit dat de voucher, net als bij o.a. Corendon, niet overdraagbaar is aan anderen helpt niet mee.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan zou ik nog eerst contact opnemen en vragen hoe ver je vooruit kunt boeken. Op zich ben je tevreden over het park. Als jij in maart 2021 al kunt boeken voor 2022, kun je die voucher daarvoor inzetten.

Schoolvakanties 2021

Zelf verhuren wij ook en ik heb nog een annulering uit 2017 staan. Elk jaar neem ik in februari en november even contact op of ze willen komen (zodat ze eerste keus hebben). Tot nu toe is dat niet gelukt omdat de omstandigheden ongewijzigd zijn. Een van de kinderen staat op een wachtlijst voor begeleid wonen / uithuisplaatsing en zolang het kind nog thuis woont, kunnen deze mensen niet op reis. Maar al zouden ze in 2027 komen, dan verrekenen we nog de aanbetaling uit 2017. En ze willen ook komen, zodra het kan.

Maar om nu gelijk te reageren met zo'n brief op pootjes ... nee, dank je. Dan heb ik bij voorbaat geen zin meer om je te ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door alfatrion »

PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 12:50
Ik vind de voucher in de huidige vorm ook niet echt bevredigend vanwege de korte geldigheidsduur en het feit dat niet gegarandeerd wordt dat je niet bij hoeft te betalen voor dezelfde vakantie in een vergelijkbare periode.
Ik heb het elders ook al geschreven: dergelijke vouchers dienen alleen de belangen van de organisator.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik begrijp niet dat TS, welke al een tijdje op het forum actief is, niet snapt wat er gaande is.
Het nut van dit zoveelste topic ontgaat mij.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Elk jaar neem ik in februari en november even contact op of ze willen komen (zodat ze eerste keus hebben).
Dat siert je.

Helaas werkt dat met grote bedrijven meestal niet zo. Wat Truus vandaag beloofd, weet Bep over 2 weken niets meer van. Zo gaat dat meestal.
Landal heeft gevraagd om niet te bellen. Dat snap ik en doe ik dus ook niet.
Wat me vooral tegenstaat is de beperkte geldigheidsduur.
Bovendien zit Landal bij geen enkel garantiefonds. Mochten ze omvallen ben je op zeker je geld kwijt.

En nog een keer: ze moeten deze tijd als verloren zien. Gedane boekingen zorgen over 2-3 maanden voor een verstopping omdat er ook nieuwe boekingen bij komen, die toch al gedaan worden. Je kunt een huisje nu eenmaal maar 1x tegelijkertijd toewijzen. Er is dus grote kans dat je niet eens kunt boeken, juist in de vakantieperiodes.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zal wel meevallen. Veel mensen hebben nu al problemen om de maand door de komen en als alles nog veel langer duurt, kunnen er straks veel minder mensen op vakantie. Is er plek genoeg voor de mensen met een voucher.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
03 apr 2020 13:16
PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 12:50
Ik vind de voucher in de huidige vorm ook niet echt bevredigend vanwege de korte geldigheidsduur en het feit dat niet gegarandeerd wordt dat je niet bij hoeft te betalen voor dezelfde vakantie in een vergelijkbare periode.
Ik heb het elders ook al geschreven: dergelijke vouchers dienen alleen de belangen van de organisator.
En alle mensen die voor zo'n organisator (of bedrijf) werken natuurlijk. :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 16:52
De voucher heeft slechts een geldigheid van een jaar. Als Landal zich zo op zou stellen als jij doet zou dat denk ik al een hoop weerstand schelen.
Dat wil niet zeggen dat de vakantie ook binnen 1 jaar gedaan moet zijn. U kunt rustig boeken dan voor pasen, pinksteren of hemelvaart 2021.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door Jablan »

PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 16:52
Als je dat zo doet is dat natuurlijk ontzettend netjes, maar het punt is juist dat dat in deze situatie niet het geval is. De voucher heeft slechts een geldigheid van een jaar. Als Landal zich zo op zou stellen als jij doet zou dat denk ik al een hoop weerstand schelen.
Ze stellen zich zo soepel mogelijk op zonder de continuïteit van het bedrijf in gevaar te brengen.

Normaal: in september-oktober een pakketreis boeken, een plek huren, een stoel reserveren en aanbetalen. Reisdatum: voorjaar Acht maanden vooruit betalen.
Nu: een voucher, een toezegging, dat je tot april 2021 de tijd hebt om opnieuw te boeken.
Wat te doen?
  1. Voucher accepteren. Dat is voor de overgrote meerderheid een bedrag ter hoogte van de aanbetaling.
  2. Nu direct reserveren voor het voorjaar van 2021
  3. Voor de aanbetaling de voucher inzetten.
OF
  1. Voucher accepteren. Dat is voor de overgrote meerderheid een bedrag ter hoogte van de aanbetaling.
  2. Wachten totdat de beperkingen worden opgeheven.
  3. Wachten totdat de grenzen weer opengaan.
  4. Wachten tot het september-oktober is.
  5. Toeslaan en boeken voor het voorjaar van 2021
  6. Voor de aanbetaling de voucher inzetten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jablan, doet het heel netjes.
PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 16:52
Of zouden ze er misschien stiekem op hopen dat een groot deel vergeet de voucher in te ruilen? Heeft iemand een andere verklaring?
Landal volgt gewoon de trend die door de reisbranche is neergezet. Het idee daar was dat de klant geen kant op kon.
PietertjeTwee schreef:
03 apr 2020 16:52
Je beroepen op wat normaal is terwijl je zelf af wil wijken van wat normaliter zou moeten gebeuren is natuurlijk niet sterk.
Toen de banken werden gered kregen ze een lening van de overheid en daar moest gewoon voor betaald worden. Dat is normaal.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Update:
Er worden alleen auto-reply mails gestuurd, of mails met een standaard 'corona tekst'
"Het is zo druk vanwege corona!"
Volgens mij zijn de parken zowat leeg, dus zo druk hebben ze het niet. Landal durft over dit soort standaard teksten ook rustig weken te doen.
Gebeld, ik moest een ander mailadres hebben. gemailed ( [email protected] ). Wéér een standaard tekst als antwoord
Vandaag weer gebeld.
Er wordt gewoon gemeld dat de voucher goedkeuring heeft van het Ministerie van ... en de ACM. Als je dan tegenwerpt dat dat idd zo is, maar dat mensen, wanneer ze hierom vragen, gewoon geld terug moeten krijgen geven ze als reactie: "zoek een advocaat of een andere juridische weg!"
"Voucher is overdraagbaar"
huh? in mijn mail staat heel iets anders!
"Da kunnen we niet controleren, we hebben 40.000 voucher uitgegeven"

Ook werd, bij een telefonisch contact even gemeld dat de voucher geldig is tot .. april 2021 en alleen in te wisselen is voor verblijven tot september 2021!
Er zit dus een duidelijke limiet op! Over al dan niet terugbetalen tegen die tijd wordt met geen woord gerept.

Een bedrijf die dat roept, kan het ook als zodanig krijgen wat mij betreft. Advocaat geeft aan dat het bedrag te klein is en dat bedrijven daar op gokken.
Vooralsnog dus gemeld bij De geschillencommissie.nl
Verder zal ik de ACM ook op de hoogte stellen hiervan.

Collega's zien bij Center Parcs nú al een prijsopdrijving voor reserveringen in oktober. Logisch ook. Zoals ik al eerder schreef: Je hebt na de Corona crisis 'voucher klanten' en gewoon nieuwe boekingen. Er zal een stuwmeer effect gaan optreden en dus kan niet iedereen een huisje huren in de door hun gewenste periode. Denk eraan dat gezinnen gelimiteerd zijn in hun keuzes!

Meer vraag = prijs hoger maken. Dus de voucher klant kan straks flink gaan bijbetalen voor hetzelfde huisje, zo vermoed ik.

Buiten de vraagstelling voor wat betreft beschikbaarheid. Ik persoonlijk zal dit jaar zeker niet meer op vakantie gaan. Ik heb een verhuizing in het verschiet en dus geen tijd om vakantie te vieren. Volgend jaar heb ik andere reisplannen en zit ik niet te wachten op een weekje Landal.
Hier hebben ze totaal lak aan.

Ik zeg VOUCHER NEE!

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Lady1234 schreef:
03 apr 2020 14:44
Is er plek genoeg voor de mensen met een voucher.
Precies dat! Kennelijk ziet niemand dit!
Er zal op zeker een stuwmeer aan reserveringen ontstaan van nieuwe en voucherklanten. Die kunnen ze niet allemaal kwijt. Zeker niet als het om gezinnen gaat die afhankelijk zijn van vakantieperiodes.
De voucher is inwisselbaar als je een boeking maakt binnen een jaar na dato,.. maaarrrr wel met een limiet van boekingen tot september 2021! :oops:

Daarnaast zullen er vrijwel zeker prijsopdrijvingen komen: meer vraag = lekker rekenen

NeoDutchio
Berichten: 12328
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JanTinusPlukvet schreef:
23 apr 2020 17:09
Collega's zien bij Center Parcs nú al een prijsopdrijving voor reserveringen in oktober. Logisch ook. Zoals ik al eerder schreef: Je hebt na de Corona crisis 'voucher klanten' en gewoon nieuwe boekingen. Er zal een stuwmeer effect gaan optreden en dus kan niet iedereen een huisje huren in de door hun gewenste periode. Denk eraan dat gezinnen gelimiteerd zijn in hun keuzes!

Meer vraag = prijs hoger maken. Dus de voucher klant kan straks flink gaan bijbetalen voor hetzelfde huisje, zo vermoed ik.
De prijs in de zomerperiode is altijd al hoger dan in de rustige tijden. En bedenk ook dat er nu geen inkomsten zijn en dat vele kosten gewoon doorlopen. Dat moet op de een of andere manier gecompenseerd worden.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap het probleem ook niet zo. Het voucher is exact hetzelfde bedrag waard als gewoon geld volgend jaar of aan het einde van het jaar is. Is dezelfde vakantie dan duurder, dan betaal je bij of je kiest voor een goedkopere vakantie. En ook die vakantie kan met de voucher worden betaald.

Het is een illusie te denken dat als je nu het geld krijgt, dat dan dezelfde vakantie voor dezelfde prijs is te boeken. Ze gaan allemaal stuk voor stuk duurder worden, dus minder kwaliteit voor dezelfde prijs.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Landal recreatie voucher (Corona)

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

NeoDutchio schreef:
23 apr 2020 17:27
De prijs in de zomerperiode is altijd al hoger dan in de rustige tijden.
Zoals aangegeven, het gaat om een reservering in oktober.
Niet direct hoogzomer seizoen, wel een zodanige prijs.
Collega geeft al aan dat een vakantie naar de Canarische eilanden goedkoper is

Gesloten