Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
OlafC
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:18
Contacteer:

Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door OlafC »

Graag willen wij waarschuwen voor oplichters die pretenderen via Booking.com huizen in Zuid-Spanje te verhuren.

Afgelopen week werd duidelijk dat de foto’s en gegevens van een onbekend aantal van onze vakantiewoningen één op één is gekopieerd en (opnieuw) geplaatst op Booking.com. Niet door ons zelf, maar door een klaarblijkelijke oplichter.

Het werkt als volgt:
• U zoekt (als voorbeeld) een vakantiehuis in Nerja voor 8 personen in juli of augustus.
• O.a. “Villa de Lujo” verschijnt als beschikbaar (van de oplichters)
• op de knop “verzoek om te boeken” wordt niet gereageerd.
• Wel heeft de “eigenaar” in de eerste foto het verzoek staan om rechtstreeks contact op te nemen via Whatsapp. (gaat tegen advies van Booking in)
• Na uw vraag over beschikbaarheid vraagt “Ralph” of u er een foto van kan appen (dit is natuurlijk ook al een heel vreemde vraag als u het huis al hebt genoemd)
• Na een paar appjes geeft de persoon aan dat het huis beschikbaar is voor de genoemde periode en vraagt hij of u wilt boeken.
• Als daar ja op zegt komt de persoon met een uitgebreide smoes dat Booking voor hem heel duur is en dat korting kan geven via zijn Tripadvisor account.
• Als u 100% zeker bent dat u wilt boeken is hij bereid naar uw e-mail adres een link te sturen die naar zijn Tripadvisor account.
• De link die u zal ontvangen lijkt op een adres van Tripadvisor, maar is het niet! Niet op klikken dus!
• Als u dat wél doet, volgt een rechtstreekse betalingsmogelijkheid naar een buitenlandse bank. Als u hier naar stort bent u uw geld kwijt.

Screenshot van het vakantiehuis op onze site:

Afbeelding

Screenshot van de oplichtersversie op Booking (zie ook de oproep tot Whatsapp contact in eerste foto):

Afbeelding

En en screenshot van de smoes om de mensen naar hun ‘Tripadvisor’ account te leiden.
IMG_0678.jpg
(69.25 KiB) 6051 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
IMG_0679.jpg
(73.23 KiB) 6051 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
IMG_0680.jpg
(77.06 KiB) 6051 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Doel is dus de reguliere procedures van Booking te omzeilen en het slachtoffer rechtstreeks op een bankrekening te laten storten.

Op dit moment zijn logischerwijs nog veel mensen op zoek naar vakantiewoningen voor de aankomende zomermaanden, waarvan een groot deel aan de Zuidspaanse kust al geboekt zijn. Het sluwe of slechte achter deze truc is dat men de vakantiegangers de hoop geeft dat er een mooi huis in de buurt van het strand nog beschikbaar is. Bijna te mooi dus om waar te zijn, maar het verlaagd wel een drempel om onvoorzichtiger met online betalingen om te gaan.

We weten niet of deze truc al bekend is maar merken wel dat een aantal vakantiezoekenden hier tegenaan zijn gelopen. Verschillende mensen vonden gang van zaken té verdacht en gingen de locatie checken op bv. Airbnb. Maar er is ook helaas een geval bekend waarbij een Spaans echtpaar € 1.800,- naar de criminele rekening heeft gestort.

Wij hebben deze internet oplichting aangemeld bij Booking.com en er is zowel in Spanje als in Nederland aangifte gedaan bij de politie. Echter hebben wij geen feedback over acties ontvangen en dat verwachten wij ook niet op korte termijn.

Het lijkt erop dat politie pas in actie treedt als u uw geld kwijt bent.

Wij hopen ten zeerste dat deze fraudeurs snel van Booking zullen verdwijnen.

Mocht u vragen, tips of aanvullingen hebben: alle serieuze reacties zijn welkom.

Met vriendelijke groet,
Olaf

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

OlafC schreef:
20 jun 2023 14:00
• Wel heeft de “eigenaar” in de eerste foto het verzoek staan om rechtstreeks contact op te nemen via Whatsapp. (gaat tegen advies van Booking in)
Bekend verhaal waar al jaren voor gewaarschuwd word. Doe niets buiten het systeem om. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Methusalah »

NeoDutchio schreef:
21 jun 2023 09:16
OlafC schreef:
20 jun 2023 14:00
• Wel heeft de “eigenaar” in de eerste foto het verzoek staan om rechtstreeks contact op te nemen via Whatsapp. (gaat tegen advies van Booking in)
Bekend verhaal waar al jaren voor gewaarschuwd word. Doe niets buiten het systeem om. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Dit is niet helemaal het zelfde he. Dit is niet iemand die buiten booking om te werk gaat en wordt opgelicht maar iemand wiens eigen advertenties op booking worden misbruikt door anderen. Het lijkt mij dat booking daar gewoon tegen op kan treden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Methusalah schreef:
21 jun 2023 09:24
NeoDutchio schreef:
21 jun 2023 09:16
OlafC schreef:
20 jun 2023 14:00
• Wel heeft de “eigenaar” in de eerste foto het verzoek staan om rechtstreeks contact op te nemen via Whatsapp. (gaat tegen advies van Booking in)
Bekend verhaal waar al jaren voor gewaarschuwd word. Doe niets buiten het systeem om. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Dit is niet helemaal het zelfde he. Dit is niet iemand die buiten booking om te werk gaat en wordt opgelicht maar iemand wiens eigen advertenties op booking worden misbruikt door anderen. Het lijkt mij dat booking daar gewoon tegen op kan treden.
Er word verzocht om buiten Booking om contact op te nemen, daar word al jaren voor gewaarschuwd. En of het nu gaat om een advertentie van een ander die ze namaken of een willekeurig huis ergens van internet halen, hun werkwijze is hetzelfde.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik lees 2 dingen:

1) Het huis van TS wordt valselijk door iemand anders aangeboden op booking.com en booking.com lijkt te weinig actie te ondernemen.
2) De oplichter probeert mensen te verleiden om buiten Booking.com om te boeken, en daarvan is heel simpel te zeggen: nooit doen, dus wel een beetje eigen schuld als iemand dat wel doet en dan opgelicht wordt.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het mag dan een grotendeels bekend verhaal zijn, ik vind dit een heel goed geïllustreerd voorbeeld van de werkwijze van dit soort oplichters. Heel nuttig!

OlafC
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:18
Contacteer:

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door OlafC »

@Erthanax, dank voor het compliment!

@kuklos en Methusalah: Booking zou dat zeker kunnen, maar onderneemt inderdaad tot nu toe geen (zichtbare) actie. Toen ik gisteren keek stond de advertentie er nog steeds. En wij hebben nog geen enkele reactie van hen ontvangen op onze melding.
Beetje eigen schuld: daar heb je ook wel een punt. Ik ben alleen bang dat vooral wat oudere mensen met wat minder ervaring en kennis van de gevaren van internet hier de dupe van worden. Mvg.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, die oudjes ook. 😁

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Jablan »

@OlafC: bel met Booking, het liefste 's morgens vroeg, om de andere advertentie te laten verwijderen. Zorg in je eigen presentatie voor nieuwe foto's. Voeg iets toe, waardoor de foto's persoonlijk of uniek worden. Dat kan bijvoorbeeld een klein tekstbordje zijn met de naam van het huis plus de naam van de bemiddelaar, dat op elke foto terugkomt.

Ik ben het niet met je eens, dat vooral ouderen hierin trappen. Dit type oplichting richt zich op mensen, die op korte termijn weg willen en dan even onoplettend zijn bij het boeken.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door BL2 »

OlafC schreef:
20 jun 2023 14:00
.......
• Na uw vraag over beschikbaarheid vraagt “Ralph” of u er een foto van kan appen (dit is natuurlijk ook al een heel vreemde vraag als u het huis al hebt genoemd)
........
Ik zie nergens het bericht dat deze "Ralph" om een foto vraagt. Je zendt de foto volgens de screenshots ongevraagd...... ?

OlafC
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2023 14:18
Contacteer:

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door OlafC »

@Jablan: dank voor de tips! We gebruiken al wel een stukje tekst onderin de foto, maar denken ook aan bv een watermerk of bepaalde plugin van Wordpress om kopieren te voorkomen. We gaan ook nog even nader kijken hoe of wel deel van de foto men gekopieerd heeft.

@BL2: Klopt dat je dat niet ziet. Er zijn nog meer screenshots van de app dialoog. Het werd wat veel om ze allemaal te plaatsen. Die waar hij vraagt om een foto is niet geplaatst.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
21 jun 2023 10:38
Het mag dan een grotendeels bekend verhaal zijn, ik vind dit een heel goed geïllustreerd voorbeeld van de werkwijze van dit soort oplichters. Heel nuttig!
Zeker nuttig. Aanvankelijk, toen ik de topictitel las, had ik iets van: 'gaan we weer, een consument die zich opgelicht voelt maar zijn eigen aandeel vergeet'. Maar dit is een compleet ander verhaal, en goed onderbouwd ook. Juist voor mensen als ik is dit prima informatie: mijn laatste vakantie was ergens in 2004 of zo, een weekendje huwelijksreis. Daarna is het er nooit meer van gekomen. Dus ja, stel dat ik een keer ergens iets zou willen boeken, dan ben ik eigenlijk compleet 'blue'. Veel rode vlaggen zou ik zomaar kunnen missen, want voor mij is dit hele verhaal onbekend.

Hopen dat Booking.com dit snel een halt toe kan roepen.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Methusalah »

NeoDutchio schreef:
21 jun 2023 09:49
Methusalah schreef:
21 jun 2023 09:24
NeoDutchio schreef:
21 jun 2023 09:16


Bekend verhaal waar al jaren voor gewaarschuwd word. Doe niets buiten het systeem om. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Dit is niet helemaal het zelfde he. Dit is niet iemand die buiten booking om te werk gaat en wordt opgelicht maar iemand wiens eigen advertenties op booking worden misbruikt door anderen. Het lijkt mij dat booking daar gewoon tegen op kan treden.
Er word verzocht om buiten Booking om contact op te nemen, daar word al jaren voor gewaarschuwd. En of het nu gaat om een advertentie van een ander die ze namaken of een willekeurig huis ergens van internet halen, hun werkwijze is hetzelfde.

Wil je het niet snappen of lees je te snel? Dit is niet iemand die is opgelicht.... :roll:

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door BL2 »

OlafC schreef:
20 jun 2023 14:00
....Afgelopen week werd duidelijk dat de foto’s en gegevens van een onbekend aantal van onze vakantiewoningen één op één is gekopieerd....
Waarom is dit aantal vakantiewoningen onbekend. Bezit je er zoveel, dat je het overzicht kwijt bent ? Welke zijn er dan nog meer betrokken ? Dat zou wel handig zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Moneyman »

@BL2: je vragen roepen nogal het gevoel op dat je TS ter verantwoording roept. Vanwaar deze behoefte?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
22 jun 2023 09:55
Juist voor mensen als ik is dit prima informatie: mijn laatste vakantie was ergens in 2004 of zo, een weekendje huwelijksreis. Daarna is het er nooit meer van gekomen. Dus ja, stel dat ik een keer ergens iets zou willen boeken, dan ben ik eigenlijk compleet 'blue'. Veel rode vlaggen zou ik zomaar kunnen missen, want voor mij is dit hele verhaal onbekend.
Voor u is het nuttig omdat u er nu op gaat letten. Maar in hoeveel gevallen gaan mensen eerst boeken, trappen ze in deze werkwijze en gaan daarna pas zoeken of waarschuwen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
22 jun 2023 11:28
Voor u is het nuttig omdat u er nu op gaat letten. Maar in hoeveel gevallen gaan mensen eerst boeken, trappen ze in deze werkwijze en gaan daarna pas zoeken of waarschuwen?
Totaal irrelevante vraag. Ieder potentieel slachtoffer wat dankzij dit topic er niet meer intrapt, is immers gewoon winst.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aar ja, zodra er geschermd wordt met het woord “korting”, let men nergens meer op.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
22 jun 2023 11:35
NeoDutchio schreef:
22 jun 2023 11:28
Voor u is het nuttig omdat u er nu op gaat letten. Maar in hoeveel gevallen gaan mensen eerst boeken, trappen ze in deze werkwijze en gaan daarna pas zoeken of waarschuwen?
Totaal irrelevante vraag. Ieder potentieel slachtoffer wat dankzij dit topic er niet meer intrapt, is immers gewoon winst.
De kans dat er buiten de vaste kliek hier de waarschuwing gelezen word acht ik niet zo groot. Sowieso acht ik de kans niet zo groot dat als iemand wilt gaan boeken eerst gaat zoeken naar waarschuwingen waar op te letten. En dan zou die zoeker toevallig ook nog op dit forum uitkomen.
Zoals zo vaak komen waarschuwing op dit forum nadat een poster zelf benadeeld is. Alle waarschuwingen in de media en op internet ten spijt.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Pas op: Oplichters op Booking bij verhuur vakantiehuizen

Ongelezen bericht door riddert »

NeoDutchio schreef:
22 jun 2023 12:45
Moneyman schreef:
22 jun 2023 11:35
NeoDutchio schreef:
22 jun 2023 11:28
Voor u is het nuttig omdat u er nu op gaat letten. Maar in hoeveel gevallen gaan mensen eerst boeken, trappen ze in deze werkwijze en gaan daarna pas zoeken of waarschuwen?
Totaal irrelevante vraag. Ieder potentieel slachtoffer wat dankzij dit topic er niet meer intrapt, is immers gewoon winst.
De kans dat er buiten de vaste kliek hier de waarschuwing gelezen word acht ik niet zo groot. Sowieso acht ik de kans niet zo groot dat als iemand wilt gaan boeken eerst gaat zoeken naar waarschuwingen waar op te letten. En dan zou die zoeker toevallig ook nog op dit forum uitkomen.
Zoals zo vaak komen waarschuwing op dit forum nadat een poster zelf benadeeld is. Alle waarschuwingen in de media en op internet ten spijt.
En toch zie je dat de buitengewoon kundige forum moderatie in samenwerking met de redactie natuurlijk, regelmatig een onderwerp van enig belang van het forum plukt, en er een diepgaand redactioneel artikel van publiceert op de radar website. En daar is het bereik natuurlijk nog vele malen groter dan alleen het forum.
Onlangs zag je het buitengewoon interessante topic van Dhr. Dagkoers over het doucheputje terug op de radar hoofdpagina. Als je dan ziet hoeveel mensen geholpen kunnen worden......dat is onvoorstelbaar.

Zo kan het ook met dit onderwerp gaan, stel nu eens dat de redactie het oppakt, wellicht samen met de moderatie, en dat er een geweldig redactioneel stuk van gemaakt wordt, wat vervolgens een enorm bereik gaat krijgen op de website, hoeveel mensen zouden er dan gewaarschuwd worden, en niet in de werkwijze zal trappen?

Het zou best eens kunnen zijn dat deze handelspraktijk door zo'n artikel gestopt wordt.

Plaats reactie