Schoonmaakkosten Booking.com

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Annemarie91
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 22:07

Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Annemarie91 »

Ha allemaal,

Via Booking.com heb ik een aantal maanden geleden een huisje geboekt voor een midweek. Dit huisje staat op een vakantiepark.

Nu word ik echter, vlak voor vertrek, door het betreffende vakantiepark geïnformeerd over bijkomende kosten. Zo moet ik zelf lakens et cetera meenemen, of deze voor een meerprijs huren bij het vakantiepark. Niet wat ik gewend ben van Booking.com, maar prima, ik zal zelf lakens meenemen.

Echter moet ik ook het huisje na gebruik volledig schoonmaken (dus niet veegschoon & de vaatwasser leeg, wat bijvoorbeeld bij Center Parcs gebruikelijk is) of een flinke meerprijs betalen aan schoonmaakkosten. Ik vind dit vreemd en heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb met Booking contact gehad en zij geven aan dat de verhuurder dit van te voren had moeten aangeven. Ze hebben nu met de verhuurder overlegd en zijn met het volgende compromis gekomen: als ik zelf het huisje schoonmaak, hoef ik de schoonmaakkosten niet te voldoen.

Maar... dat is toch een rare situatie? Als ik een verblijf boek via Booking.com, dan mag ik er toch vanuit gaan dat mijn accommodatie zonder extra kosten wordt schoongemaakt? Ik heb het dus niet over tussendoor schoonmaken (zoals bij hotels), maar gewoon de eindschoonmaak. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Heb ik gewoon jarenlang geluk gehad dat schoonmaakkosten in de prijs inbegrepen waren?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat staat hierover in de voorwaarden? Als hier niets over staat opgenomen, dan ben ik het met je eens.

Zelf zou ik niet in gaan op hun aanbod. Dat is gewoon een poging om de overeenkomst in jouw nadeel aan te passen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door juliomariner »

Bij de meeste verhuurders betaal je voor de eindschoonmaak maar gebruikelijk is wel dat dit vooraf wordt aangeven. Bij sommige verhuurders kun je ook zelf de eindschoonmaak doen. Dat het standaard In de huurprijs zit heb ik nog niet vaak meegemaakt.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Laat booking.com het huisje zelf maar schoonmaken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door juliomariner »

Tuurlijk JD dat zullen ze zeker doen.

Annemarie91
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 22:07

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Annemarie91 »

Dank voor alle snelle reacties. In de voorwaarden stond dit niet vermeld, in het eerste contact met Booking gaven zij ook toe dat dit er wel had moeten staan.

Op de pagina's voor verhuurders via Booking is het volgende te lezen:
5. Toeslagen: Schoonmaakkosten
Om te voldoen aan de consumentenwetgeving van de EU inzake prijstransparantie, zullen alle verplichte schoonmaakkosten uiterlijk op 1 juni 2020 uit 'De kleine lettertjes' van de listings worden verwijderd.

Ten gevolge hiervan worden alle accommodatiepartners van Booking.com verzocht om verplichte schoonmaakkosten als onderdeel van de totale prijs in te stellen, die getoond wordt aan de gasten. Als u uw gasten schoonmaakkosten in rekening brengt, dient u de toeslag aan de totale prijs toe te voegen.
Hier is dus niet aan voldaan door de verhuurder. Als oplossing wordt nu geboden dat ik het dus ook zelf mag schoonmaken, maar ik vind dat wel wat makkelijk gedacht. Op die manier zou geen enkele verhuurder nog een gratis schoonmaak hoeven aanbieden toch, als je de schoonmaak ook door de huurder kan laten doen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als u aankomt zal het huisje ongetwijfeld smerig zijn, kunt u vast aan de slag

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Zult u zoveel werk hebben om het huisje schoon achter te laten? Ik doe het altijd uit mezelf, kost me hooguit een halfuurtje.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Annemarie91 schreef:
03 jul 2023 18:19
Hier is dus niet aan voldaan door de verhuurder. Als oplossing wordt nu geboden dat ik het dus ook zelf mag schoonmaken, maar ik vind dat wel wat makkelijk gedacht. Op die manier zou geen enkele verhuurder nog een gratis schoonmaak hoeven aanbieden toch, als je de schoonmaak ook door de huurder kan laten doen?
De wetgeving waar naar verwezen wordt verplicht tot het opnemen van onvermijdbare kosten in de totaalprijs. Als je de woning ook zelf mag schoonmaken dan zijn de kosten vermijdbaar. Dit moet beoordeeld worden op het moment waarop de overeenkomst werd gesloten. Is er iets aangegeven over het schoonmaken?

Afgezien daarvan: netjes achterlaten mag van je verwacht worden.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door smilie »

Dit is een trend dat beetje uit America aangewaaid heeft. Het is niet ongebruikelijk dat schoonmaak kosten 5-10x de kosten van de verblijf zelf zijn. Reden is heel simpel, verhuurder hoeft geen percentage aan winst over schoonmaak aan Booking door te geven (alleen de kosten van de verblijf). Dus ze houden verblijfskosten laag en schoonmaak hoog.
alfatrion schreef:
03 jul 2023 18:55

Afgezien daarvan: netjes achterlaten mag van je verwacht worden.
Verwachting van verhuurder is wel anders. Ramen lappen, laminaat polijsten, afzuigkap ontvetten, bladen uit goten verwijderen etc. Als niet echt alles is gedaan, vragen ze alsnog volledige schoonmaak kosten. Helaas, verdienmodel en zat genoeg klachten op het internet te vinden hierover.

Tegenwoordig lijkt mij hotel wel veiligere optie.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door juliomariner »

wat een onzin

Annemarie91
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2011 22:07

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Annemarie91 »

alfatrion schreef:
03 jul 2023 18:55
De wetgeving waar naar verwezen wordt verplicht tot het opnemen van onvermijdbare kosten in de totaalprijs. Als je de woning ook zelf mag schoonmaken dan zijn de kosten vermijdbaar. Dit moet beoordeeld worden op het moment waarop de overeenkomst werd gesloten. Is er iets aangegeven over het schoonmaken?

Afgezien daarvan: netjes achterlaten mag van je verwacht worden.
Nee, de kosten zijn inderdaad niet onvermijdbaar, dat is waar. Maar bij het sluiten van de overeenkomst werd niet gemeld dat er van de huurder verwacht werd het huisje schoon te maken voor het uitchecken (of dus een bedrag te betalen aan schoonmaakkosten).

Netjes achterlaten vind ik niet meer dan normaal, maar dan denk ik inderdaad aan veegschoon. Vaat afgewassen en opgeruimd, de bedden afgehaald. Maar mijn angst is inderdaad dat als ik niet 2 uur lang de keuken, wc en badkamer ga uitsoppen of inderdaad de ramen niet zeem, dat ik dan alsnog opdraai voor de schoonmaakkosten. Daarnaast reis ik met kleine kinderen en heb ik simpelweg niet de tijd om het huisje voor vertrek grondig te poetsen, dus als er niets anders op zit dan betaal ik gewoon (met tegenzin) die schoonmaakkosten.

Mijn vraag is ook meer van principiële aard dan pragmatisch: is dit wel oke van booking.com? Want als dit een gangbare praktijk is, zou ik niet weten waarom niet iedere verhuurder de schoonmaakkosten achteraf nog in rekening brengt (of de accommodatie door de huurder laat schoonmaken).

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Nevyn »

Wij zijn net terug van een weekje Roompot, hier betaal je 65 euro borg en word je gevraagd het huis schoon achter te laten, hoe, de regels lagen in het huisje.
Wij hebben dit gedaan en hadden 4 dagen na terugkomst de 65 euro terug.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die schoonmaakkosten zijn gewoon een verdien model, want schoongemaakt wordt er niet.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat klopt gewoon niet wat u daar beweerd. Tijdens de wisseldag zie hoe de verschillende schoonmaakploegen in het park druk bezig zijn. Dat er niet zo wordt schoongemaakt als u thuis Tuurlijk JD dat zullen ze zeker doen. zou doen is wat anders.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Aangezien niet iedereen even goed poetst , of geen tijd of geen zin heeft , lijkt het mij toe dat je dit sowieso aan een professioneel schoonmaakbedrijf moet overlaten.
Ik zou niet graag in een huisje willen komen waar de vorige huurder ( zgn!) heeft schoongemaakt
Ik betaal graag schoonmaakkosten.
Maar ik verwacht deze kosten dan ook op de bevestiging vd boeking.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Jablan »

Annemarie91 schreef:
03 jul 2023 19:12
Mijn vraag is ook meer van principiële aard dan pragmatisch: is dit wel oke van booking.com? Want als dit een gangbare praktijk is, zou ik niet weten waarom niet iedere verhuurder de schoonmaakkosten achteraf nog in rekening brengt (of de accommodatie door de huurder laat schoonmaken).
Booking is alleen een bemiddelaar. Je vraag moet zijn: is dit wel oké van de verhuurder. Ik vind van niet, omdat deze verhuurder niet alle kosten vooraf heeft aangegeven, terwijl dat wel zou moeten volgens de voorwaarden van Booking (en van andere bemiddelaars).

Ik zou er praktisch mee omgaan door de verhuurder te laten weten, dat je bij aankomst en bij vertrek foto's maakt om eventuele discussies te vermijden. In het algemeen helpt dit enorm om boefjesgedrag binnen de perken te houden.

Voor de rest: probeer ter plekke vooral te ontspannen en te genieten!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door Lady1234 »

juliomariner schreef:
03 jul 2023 19:39
Dat klopt gewoon niet wat u daar beweerd. Tijdens de wisseldag zie hoe de verschillende schoonmaakploegen in het park druk bezig zijn. Dat er niet zo wordt schoongemaakt als u thuis Tuurlijk JD dat zullen ze zeker doen. zou doen is wat anders.
Het is wel al weer wat jaartjes geleden dat wij een huisje geboekt hebben bij Centerparcs, wat meteen ook wel de laatste keer.

Het was er ronduit smerig. De hoeken van de kamer gewoon schuin vol stof. Zelfs de stang van de stofzuiger zal vol. Hoe lang is die zak al niet geleegd? Smerige bedden en dekens. Lakens met gaten en vlekken, badkamer niet om aan te zien en dan val ik nog niet eens over de ramen en de vette keuken.

Na mijn klacht zijn ze wel gekomen om het enigszins schoon te maken, wij werden verzocht naar het restaurant te gaan om te gaan eten op hun kosten.

En daar betaalde je ook gewoon apart voor de schoonmaakkosten.

Hoeft dus voor mij niet meer.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door juliomariner »

1 keer wil niet zeggen dat dit altijd zo is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Schoonmaakkosten Booking.com

Ongelezen bericht door moederslink »

De laatste keer dat wij een huisje boekten was in Epe in 2020.
Rechtstreeks geboekt bij " de Schaapskooi" (Roompot)
Schoonmaak : kon je bijboeken ad +- € 85.
Bedlinnen : ook bij te boeken
Extra vroege check-in : ook bij te boeken.
Al met al keurig geregeld. We wisten precies wát we boekten en voor welke prijs en dat kwam ook zo precies op de bevestiging.
Via Booking.com boek ik niet/ zeer weinig.

Plaats reactie