LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
sander.krijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:22

Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door sander.krijnen »

I.v.m. Corona kon onze vakantie niet doorgaan. Wij hebben bij het weigeren van een voucher aangegeven het betaalde bedrag voor onze vakantie terug te willen ontvangen. Nu geeft de organisatie aan dat dit pas na 13 maanden kan. Is dit rechtmatig?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door Jablan »

Heb je meer informatie? Bij welke organisatie heb je geboekt en wat heb je geboekt: pakketreis, vakantiehuisje, losse onderdelen reis?

sander.krijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:22

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door sander.krijnen »

We hebben een kampeerplek geboekt van 20 tm 24 mei rechtstreeks bij camping RCN De Flaasbloem

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dat is niet 'rechtmatig'. Ik zou voor alle zekerheid een ingebrekestelling versturen waarin je ze 14 dagen de tijd geeft om terug te betalen en daarbij aan te geven dat ze daarna in verzuim zijn. Je kan vervolgens naar de rechter en hebt (los daarvan) recht op vergoeding van vertragingsschade.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Door cornona kan een bedrijf stellen dat er sprake is van overmacht waardoor ze niet meer kunnen nakomen. Jij hebt al betaald en zal dan moeten eisen dat ze in ieder geval de som die je betaald hebt terugboeken. Ze zijn normaliter indien er echt sprake is van overmacht niet aansprakelijk voor schade. Ze kunnen zich ook evt beroepen op onvoorziene omstandigheden welke een wijziging van de overeenkomst met u rechtvaardigt in gevallen. Ze zullen dan nakomen zodra dat redelijkerwijs mogelijk is. Indien u de ovk toch ontbindt is het de vraag of dat stand houdt gezien de huidige uitzondelijke omstandigheden. Is er wel echt sprake van onvoorziene omstandigheden aan de zijde van het reisbureau? iLastige vraag. Hadden ze dit kunnen voorzien? Kunnen ze anderszins toch nakomen door wijziging van de ovk? Is 13 maanden redelijk?

De vordering op hen blijft staan. Dat ze niet betalen nu hoef je niet te accepteren maar de rechter kan wel oordelen dat er sprake is van onvoorziene omstandigheden en de ovk gewijzigd mag worden. Ze kunnen ook faiilliet gaan en wat heb je dan nog? Wellicht niets. Je zou wel kunnen kijken of ze echt geen geld hebben en beslag kunnen leggen op hun activa (pas op hiermee). Het lijkt me dat ze wel verzekerd zijn/waren voor dit soort zaken, wellicht nu niet meer, bijna alle verzekeringen keren nu niet meer uit ivm corona. Heeft hun verzekering dit aan hen vergoedt?. Je kan ook beslag leggen op die /vorderinguitk vd verzekering.

Het is een lastig verhaal waar veel haken en ogen aan zitten. Ook kan er in de algemene voorwaarden van het bureau een bepaling staan wat overmacht betekent en wat hun verplichtingen zijn en uw rechten.

Ik zou in uw geval gewoon eisen wat u redelijk vindt. Een procedure in rechte heeft een onzekere uitkomst.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een procedure geeft echt geen andere uitkomst dan terugbetaling vermeerderd met de wettelijke rente.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Ze kunnen zich ook evt beroepen op onvoorziene omstandigheden welke een wijziging van de overeenkomst met u rechtvaardigt in gevallen. Ze zullen dan nakomen zodra dat redelijkerwijs mogelijk is.
Ik neem aan dat je weet dat de jurisprudentie tot nu toe ieder beroep op onvoorziene Corona-omstandigheden heeft afgewezen?
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
De vordering op hen blijft staan. Dat ze niet betalen nu hoef je niet te accepteren maar de rechter kan wel oordelen dat er sprake is van onvoorziene omstandigheden en de ovk gewijzigd mag worden. Ze kunnen ook faiilliet gaan en wat heb je dan nog? Wellicht niets. Je zou wel kunnen kijken of ze echt geen geld hebben en beslag kunnen leggen op hun activa (pas op hiermee). Het lijkt me dat ze wel verzekerd zijn/waren voor dit soort zaken, wellicht nu niet meer, bijna alle verzekeringen keren nu niet meer uit ivm corona. Heeft hun verzekering dit aan hen vergoedt?. Je kan ook beslag leggen op die /vorderinguitk vd verzekering.
Je ontmoedigt het om te procederen, maar beveelt wel aan om beslag te leggen? Bijzondere adviezen geef je...

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 09:12
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Ze kunnen zich ook evt beroepen op onvoorziene omstandigheden welke een wijziging van de overeenkomst met u rechtvaardigt in gevallen. Ze zullen dan nakomen zodra dat redelijkerwijs mogelijk is.
Ik neem aan dat je weet dat de jurisprudentie tot nu toe ieder beroep op onvoorziene Corona-omstandigheden heeft afgewezen?
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
De vordering op hen blijft staan. Dat ze niet betalen nu hoef je niet te accepteren maar de rechter kan wel oordelen dat er sprake is van onvoorziene omstandigheden en de ovk gewijzigd mag worden. Ze kunnen ook faiilliet gaan en wat heb je dan nog? Wellicht niets. Je zou wel kunnen kijken of ze echt geen geld hebben en beslag kunnen leggen op hun activa (pas op hiermee). Het lijkt me dat ze wel verzekerd zijn/waren voor dit soort zaken, wellicht nu niet meer, bijna alle verzekeringen keren nu niet meer uit ivm corona. Heeft hun verzekering dit aan hen vergoedt?. Je kan ook beslag leggen op die /vorderinguitk vd verzekering.
Je ontmoedigt het om te procederen, maar beveelt wel aan om beslag te leggen? Bijzondere adviezen geef je...
De rechtbanken waren dicht sinds eind maart dus heb geen kennis van uitspraken dat corona geen onvoorziene omstandigheden zouden zijn, er is veel over geschreven door juristen. Ik vind dat wel verdedigbaar want het was niet te voorzien lijkt me toen. Ik ontmoedig wel ;procederen vanwege de onzekere uitkomst en de algemene voorwaarden van de opdrachtnemer weet niet wat daar in staat.

Conservatoir beslag hoeft niet altijd tot procedure te leiden maar kan tot schikking leiden.

Ophouden met aanvallen. Wat jij zegt klopt niet

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:00
Moneyman schreef:
12 mei 2020 09:12
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Ze kunnen zich ook evt beroepen op onvoorziene omstandigheden welke een wijziging van de overeenkomst met u rechtvaardigt in gevallen. Ze zullen dan nakomen zodra dat redelijkerwijs mogelijk is.
Ik neem aan dat je weet dat de jurisprudentie tot nu toe ieder beroep op onvoorziene Corona-omstandigheden heeft afgewezen?
De rechtbanken waren dicht sinds eind maart dus heb geen kennis van uitspraken dat corona geen onvoorziene omstandigheden zouden zijn, er is veel over geschreven door juristen.
Hier geef je jezelf wel een brevet van onvermogen. Ik heb met diezelfde gesloten rechtbanken te maken en ik heb de jurisprudentie wél gelezen.
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:00
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Je ontmoedigt het om te procederen, maar beveelt wel aan om beslag te leggen? Bijzondere adviezen geef je...
Conservatoir beslag hoeft niet altijd tot procedure te leiden maar kan tot schikking leiden.
Ja, heel logisch :lol: Conservatoir beslag (incl. de verplichte advocaat, de beslagkosten van de gerechtsdeurwaarder en de proceskosten) is natuurlijk kostentechnisch ook een héél verstandig advies :roll: Je bewijst TS geen dienst met dit soort adviezen.
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:00
Ophouden met aanvallen. Wat jij zegt klopt niet
Je hebt anders nog niets weerlegd van wat ik schrijf. Zodra jij stopt met onzin opschrijven, stop ik met het weerleggen ervan. Dat je dat als "aanval" ziet, zegt overigens wel genoeg.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Door cornona kan een bedrijf stellen dat er sprake is van overmacht waardoor ze niet meer kunnen nakomen. Jij hebt al betaald en zal dan moeten eisen dat ze in ieder geval de som die je betaald hebt terugboeken. Ze zijn normaliter indien er echt sprake is van overmacht niet aansprakelijk voor schade.
Je koppelt de ongedaanmakingsverplichting ex art. 6:271 BW aan de schadevergoedingsverplichting ex art. 6:74 BW en suggeert dat de geleverde prestatie niet ongedaan gemaakt hoeft te worden. Dat is evident onjuist. Je bent gewoon met hagel aan het schieten.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Ze kunnen zich ook evt beroepen op onvoorziene omstandigheden welke een wijziging van de overeenkomst met u rechtvaardigt in gevallen. Ze zullen dan nakomen zodra dat redelijkerwijs mogelijk is.
Het leerstuk van onvoorziene omstandigheden wordt zeer terughoudend toegepast. Een succesvol beroep hier zal niet resulteren in het wijzigen van de overeenkomst naar een datum waarop de aanbieder wel kan leveren maar in de ontbinding van de overeenkomst, omdat wijziging naar andere datum in strijd is met het vereisten van vrije wil.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Indien u de ovk toch ontbindt is het de vraag of dat stand houdt gezien de huidige uitzondelijke omstandigheden.
De aanbieder beschouwd de overeenkomst al als ontbonden omdat hij anders geen voucher verstrekt.
ElleFlowers schreef:
11 mei 2020 23:43
Is er wel echt sprake van onvoorziene omstandigheden aan de zijde van het reisbureau? iLastige vraag.
De vraag is lastig door alle insinuaties maar het antwoord is eenvoudig: een beroep zal zeer waarschijnlijk niet slagen (gewoon een statistisch gegeven) en als het beroep toch slaagt dan ontbind de rechter de overeenkomst.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Uitbetaling na weigeren coronavoucher pas na 13 maanden

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nee dit is het niet, als u uw geld terug wil moeten ze dit nu al overmaken, laat hen dit schriftelijk weten en geef ze een termijn van 14 dagen, reageren ze niet of laten ze weten dit niet te doen schakel dan een deurwaarder in om de vordering op te eisen....

Gesloten