Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
JPinkster
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2022 15:55

Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door JPinkster »

Hallo,
Wij staan al een aantal jaren met onze stacaravan op dezelfde camping. Een paar jaar geleden is deze camping van eigenaren verwisseld.
Natuurlijk heeft deze het stageld verhoogd.

Daarnaast is er nu sprake van een jaarplek en een seizoensplek. De laatste is goedkoper, maar mag je maar een paar maanden gebruik maken van de camping.
Wij hebben een seizoensplek.

Als je nu als nieuw op de camping komt, ben je verplicht een jaarplek, dus duurdere, af te nemen.

Mijn vraag is of ze dit mogen verplichten.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ja, dat mogen ze. De eigenaar mag met zijn terrein wilt wat hij wilt. Dat u al jaren daar komt wil niet zeggen dat daarmee rechten opgebouwd worden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarom zou dat niet mogen?

De ondernemer doet een aanbod onder bepaalde voorwaarden. De klant kan besluiten of hij met dat aanbod akkoord gaat. Het gaat hier niet om een eerste levensbehoefte en/of een organisatie met monopoliepositie, dus er zijn geen bijzondere regels wat betreft de voorwaarden die de ondernemer mag opnemen in de overeenkomst.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door scontra »

JPinkster schreef:
02 jun 2022 16:02


Als je nu als nieuw op de camping komt, ben je verplicht een jaarplek, dus duurdere, af te nemen.

Mijn vraag is of ze dit mogen verplichten.
De eigenaar zal meer rendement uit de investering willen halen en dat zal de reden zijn om seizoenplaatsen in de ban te doen en alleen jaarplaatsen aan te bieden en dat staat hem vrij om te doen.

De seizoenplaats houders kunnen zich op voorhand maar vast verenigen, ook zij zullen op (korte)termijn te maken krijgen met een gelijksoortige verandering.
De daaropvolgende stap is het stoppen met het aanbieden van campingplaatsen en deze ruimte te gebruiken voor het plaatsen van luxe tenten en/of bungalows voor de verhuur in eigen beheer.
En dit is geen sprookje, maar de realiteit van de dag.
In de omgeving van mijn woonplekje komt dit tegenwoordig nl. zeer regelmatig voor.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
02 jun 2022 17:11
Ja, dat mogen ze. De eigenaar mag met zijn terrein wilt wat hij wilt. Dat u al jaren daar komt wil niet zeggen dat daarmee rechten opgebouwd worden.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat er in de bestaande overeenkomst staat. Als dat de standaard RECRON-voorwaarden zijn ben je uitgepraat, want daarin is vrijwel alles mogelijk. Maar als het andere voorwaarden zijn biedt dat mogelijk nog kansen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Natuurlijk mag dat. Uw werkgever zal toch ook wel eens de producten en diensten die worden aangeboden wijzigen? Dus waarom zou een ander dat niet mogen?

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat mij niet duidelijk is: hoe kan u een stacaravan op een seizoensplek hebben? Zet u deze in de winterstalling? Bij een gewone caravan is voor mij een seizoensplek logisch, bij een stacaravan niet ....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door scontra »

HandigeHarrie schreef:
04 jun 2022 20:17
Wat mij niet duidelijk is: hoe kan u een stacaravan op een seizoensplek hebben? Zet u deze in de winterstalling? Bij een gewone caravan is voor mij een seizoensplek logisch, bij een stacaravan niet ....
Met een seizoenplaats mag je maar een beperkt aantal maanden volledig gebruik maken van je stacaravan, de overige maanden mag je er niet overnachten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

scontra schreef:
04 jun 2022 22:21
HandigeHarrie schreef:
04 jun 2022 20:17
Wat mij niet duidelijk is: hoe kan u een stacaravan op een seizoensplek hebben? Zet u deze in de winterstalling? Bij een gewone caravan is voor mij een seizoensplek logisch, bij een stacaravan niet ....
Met een seizoenplaats mag je maar een beperkt aantal maanden volledig gebruik maken van je stacaravan, de overige maanden mag je er niet overnachten.
Dat is dus eigenlijk krommer dan wat de exploitant nu aanbiedt. En gezien het verschuiven van de seizoenen door de klimaatverandering is het ook wel logisch om naar jaarplannen te gaan. Het seizoen is een stuk groter dan in het verleden. De laatste jaren is het helemaal niet meer gek om in november of februari al ergens op een terras te gaan zitten zonder dikke jas. Dus dan kan je ook lekker naar de camping gaan.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ah, nu begrijp ik het verschil. Maar dan moet de beheerder gaan controleren of de mensen die een seizoensplek hebben, niet stiekem in de winter in hun stacaravan zitten. Bij een beetje groot terrein lijkt me dat niet eenvoudig. Als de contracten aflopen zullen deze mensen ook een jaarplaats moeten huren (of de stacaravan weghalen).

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wie gaat er nu met dit weer op een terras zitten en het is geenszins februari maar al maart. En voorlopig zie ik het niet veranderen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
08 mar 2023 08:19
En voorlopig zie ik het niet veranderen.
Sinds dit actueel was, negen maanden geleden, is er inderdaad weinig veranderd :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
08 mar 2023 08:21
Sinds dit actueel was, negen maanden geleden, is er inderdaad weinig veranderd :lol:
[/quote]

Hoe weet u dat er inderdaad weinig is veranderd, mogelijk is dit een geheel verkeerde aanname van u. :oops: :wink:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
08 mar 2023 13:13
Hoe weet u dat er inderdaad weinig is veranderd, mogelijk is dit een geheel verkeerde aanname van u. :oops: :wink:
Er is in de door mij aangehaalde 9 maanden in dit topic in ieder geval niets veranderd, dus JD kan dat inderdaad niet zien. Geen aanname maar een feit dus.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
08 mar 2023 08:19
Wie gaat er nu met dit weer op een terras zitten en het is geenszins februari maar al maart. En voorlopig zie ik het niet veranderen.
Vorig jaar zaten we in februari al op het terras. En dit jaar zijn er ook al dagen geweest dat je prima op het terras kon zitten.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wel leuk om te zien hoe een oud topic weer gereanimeerd wordt zonder dat er in de casus iets veranderd is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
09 mar 2023 09:29
Wel leuk om te zien hoe een oud topic weer gereanimeerd wordt zonder dat er in de casus iets veranderd is.
:D ik heb inmiddels begrepen dat dat volgens sommigen een aanname is :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
09 mar 2023 09:39
BL2 schreef:
09 mar 2023 09:29
Wel leuk om te zien hoe een oud topic weer gereanimeerd wordt zonder dat er in de casus iets veranderd is.
:D ik heb inmiddels begrepen dat dat volgens sommigen een aanname is :mrgreen:
Het betreft naar alle waarschijnlijkheid maar één individu en @moneyman, laten we hier mee stoppen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door BL2 »

Schijnbaar doodstil in deurwaarders branche.....

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een jaarplek en geen seizoensplek op de camping?

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
09 mar 2023 10:13
@moneyman, laten we hier mee stoppen.
Ergens mee stoppen begint met niet meer reageren, toch?

Plaats reactie