LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hondenbelasting afschaffen?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Daar gaan we weer.... :lol:
Katten - drollen /eigenaren versus honden - drollen / eigenaren..

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Het heffen van een hondenbelasting is prima, maar dan moet je er in je gemeente er wel het een en ander voor terugzien. In mijn gemeente zijn er speciale hondenpoepbakken neergezet en zijn er losloop plaatsen gemaakt, ook zie je regelmatig veegmachines rijden
Enkel het heffen van deze belasting voor het maken van een sluitende begroting is niet eerlijk tegenover de hondenbezitter. Dan kan je de belasting beter afschaffen en het verlies aan inkomsten verdelen over de rest van de inwoners.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wees blij puma73,

katten begraven hun poepjes nog. Honden niet.


En een afgezonderde plaats* dient u ten dienste te staan buiten de legerplaats, en daarheen moet gij naar buiten gaan. 13 En bij uw uitrusting* dient u een pin ten dienste te staan, en het moet geschieden dat wanneer gij buiten neerhurkt, gij dan daarmee een gat moet graven en u moet omkeren en uw uitwerpselen moet bedekken.

Zelfs mensen kregen eeuwen geleden al het advies hun poep te begraven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

gezondheid schreef:Wees blij puma73,

katten begraven hun poepjes nog. Honden niet.


.

Ja joh , geweldig , maar wel in onze tuin , niet bij de eigenaren zelf. Hondenpoep dien je op te ruimen. Zoiets heet opruimplicht!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Wees blij puma73,

katten begraven hun poepjes nog. Honden niet.


En een afgezonderde plaats* dient u ten dienste te staan buiten de legerplaats, en daarheen moet gij naar buiten gaan. 13 En bij uw uitrusting* dient u een pin ten dienste te staan, en het moet geschieden dat wanneer gij buiten neerhurkt, gij dan daarmee een gat moet graven en u moet omkeren en uw uitwerpselen moet bedekken.

Zelfs mensen kregen eeuwen geleden al het advies hun poep te begraven.
Het geheel ontgaat je, de uitwerpselen van katten bevatten nog schadelijkere bacteriën voor mensen dan honden uitwerpselen. Ga jij met je handen in de kattensh*t zitten graaien? Daarom worden deze mormels door mij buiten de tuin gehouden met alle middelen die mij ten dienste staan.

Gewoon belasting betalen als dit soort mormels los buiten lopen. baasje opsporen is simpel. Kat vangen, chip uitlezen baasje aanslaan voor kattenbelasting. Veel simpeler dan bij honden. Gewoon naast hondenbelasting ook kattenbelasting invoeren.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik ben het met je eens dat er ook kattenbelasting moet zijn en dat dit rechtvaardiger is. Sommige mensen hebben er een heleboel. Beetje poepgeur is toch niet erg puma73? En ben je aan het schatgraven in je eigen tuin? Je moet het ook niet gaan schoffelen. Dat maakt het voor de dove katten nog interessanter.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

Mucha schreef:
Poepgeur kun je gemakkelijk maskeren door even wat hout te verbranden in een vuurkolf.

Voor andermans katten heb ik daar echt geen zin aan. Hou lekker je katten bij je, doe ik ook met mijn hond.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

Dat had ik gelezen, :-) ik bedoel in het algemeen.

stofzuigertje

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn mening;

Van gratis tot erg duur... zullen we eerst de tarieven beperken per hond want naast de gratis gemeentes zijn er ook erg dure en die aanpakken met maximaal tarief lijkt me haalbaarder.

De Controle op belasting kost ook geld en bij lagere tarieven zullen diverse gemeentes stoppen met deze inkomsten.

Doeleentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2016 12:57

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Doeleentje »

In onze gemeente betalen we geen hondenbelasting.Volgens mij is het toentertijd ondergebracht onder een andere heffing.
Net zo iets als hetzelfde systeem als Luister en kijkgeld.Die is door de overheid ook elders ondergebracht,zodat iedereen het betaald.
Je bent gelijk van belastingontduiking af.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

ciske schreef:
Mucha schreef:
Poepgeur kun je gemakkelijk maskeren door even wat hout te verbranden in een vuurkolf.

Voor andermans katten heb ik daar echt geen zin aan. Hou lekker je katten bij je, doe ik ook met mijn hond.
Kattenbelasting zou ik ook voor zijn. Ik denk wel dat katten minder overlast veroorzaken dan honden.

Mucha

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het probleem is;

Bij afschaffen moet de gemeente elders geld vandaan halen dus buurthuis dicht of minder speelplekken kinderen?

Bij samen gaan dorpen naar 1 grote gemeente , welk tarief gaan we doen, van gratis tot vrij duur?

Ik zou eerst voor gelijk trekken gaan, dus een maximaal tarief in Nederland en die er boven zitten mogen dan niet meer verhogen.
Over een langere tijd komen ze dan vanzelf dichter bij elkaar.
Maar lagere belasting ben ik ook tegen, dan zijn de controle en administratie kosten relatief hoog en leverde het niets op.
Daarom naast maximale tarief ook minimale en anders gratis.....
Wel moet een gemeente zelf beoordelen, een dorp met vele eigen erven van boeren hoeven ze niets te doen, in steden moeten
poep zone met meestal loslopen toegestaan en dat kost wel, net als poepzakje maar geen enkele boer loopt achter zijn koeien aan....
dus per gemeente zal dit verschillend blijven, in het gras strookje als er geen kinderen lopen/spelen mag...

Een verbod op poep op stoep zou ik landelijk voor zijn.
Ook de vaak gebruikte gras strook tussen stoep en straatkant met geparkeerde auto poep vrij houden....

Wel landelijke regels want de regionale politie kan de sterk plaatselijk verschillende regels niet onthouden en controleren.....

Daarom niet afschaffen maar eerst landelijk gelijk proberen te trekken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door ciske »

Een verbod op poep op stoep zou ik landelijk voor zijn.
Dat is er al hoor.
Ik denk wel dat katten minder overlast veroorzaken dan honden
Dan denk je verkeerd, de katten populatie is enorm toegenomen.

stofzuigertje

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Katten zijn eigenwijs...

Er zijn binnen en buiten katten dus binnen houden is dan geen echte mishandeling, ze weten niet beter.
Ik weet van binnen katten die je moeilijk de deur uit kreeg maar ook buitenkatten die niet te houden zijn...

Maar poep op stoep, elke kat wil graven en honden doen maar wat.
Katten poepen op balkon als hun bak te vies is....
Honden moet je het leren maar als het hondje weet hoe het moet hoef je geen zakje mee te nemen...
Bomen vinden ze zelf, naast de plas ook daar poepen en leer dat als pup...

Het zijn altijd dezelfde Honden / eigenaren die op de stoep laten poepen.
Wel is het in steden zonder groen / gras stroken lastiger dan in buiten wijken.

Als mijn hond het in een plantenbak doet omdat in Centrum Amsterdam elk stukje gras ontbreekt is dat gewoon goede slimme hond!
Ik zag ook geen alternatief dus heb niets gedaan....
Gemeente moet ook voor voldoende plek zorgen want aan stoeprand waar automobilisten uitstappen is ook niet prettig, die goot!

Ik had geen poepzakje maar zag ook nergens een bak hiervoor!
Verder weet ik dat mijn gemeente alles online heeft staan maar als ik geen smartphone heb of elders zit zoek je je suf voor deze regels en plekken!
Er moet daarom een landelijk beleid komen en ook de Politie, elke gemeente anders is niet te handhaven!
Als ik als toerist met Kampeerauto elke dag een andere plek, soms meerdere op 1 dag telkens moet zoeken online is het met
ruim 300 gemeentes niet te doen.
Ook is niet altijd duidelijk na fusie van diverse dorpen en kleine steden welke gemeente je nu zit...

Ja , klagen mag maar met meer als 300 verschillende APV waar het vaak verstopt zit in zowel de website als de volgorde van die.... en soms geen goed zoeksysteem die oude regels lieten zien die juist vervallen waren... die stonden bovenaan!

Naast Honden Belasting ook de Ontlasting aanpakken?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door langste adem »

In feite zegt Olaf niets raars. Dieren horen idealiter in de vrije natuur , en dieren zouden niet louter ter vermaak van de mensen moeten zijn.
Misschien kwam dat wat bot over bij sommige huisdierbezitters, en je kunt natuurlijk moeilijk alle huisdieren in Nederland gaan loslaten.
Maar hij heeft toch wel een punt.
Dat parkietje van ons krijgt alle mogelijk zorg en aandacht, is hartstikke gezellig, en hij heeft bij ons meer ruimte dan hij in de dierenwinkel had. Maar dat beest (nou zeg ik het ook :)) zit wel het grootste gedeelte van zijn leven in een kooi. En katten in een flat op 3 hoog kunnen verder een prima leven hebben , maar toch zouden ze denk ik beter af zijn op bijvoorbeeld een boerderij waar ze lekker buiten kunnen ravotten op hun eigen territorium.

Maar om even terug te reageren op het onderwerp hondenbelasting :
Hondenbelasting mag van mij afgeschaft worden, en als het toch wordt geheven moet de opbrengst worden gebruikt om de boel netjes te houden , zoals het ruimen van poep.... En andere dieren moeten dan ook belast worden, paarden leggen immers ook beste hopen neer.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hondenbelasting afschaffen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Natuurlijk zeg ik niks raars en ik ben blij dat een aantal mensen er net zo over denken. Welk belang heeft een vogel in een kooitje? Leeft een vogel in de natuur in een kootje? Sluit een kat zich normaal vrijwillig binnenshuis op?

Dat er voor andere huisdieren ook belasting betaald zou moeten worden lijkt me niet meer dan logisch. De eigenaar van een paard dat zich bevind op de openbare weg of in de openbare ruimte is volgens de wet al verplicht de poep op te ruimen.

Gesloten