LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Mroosje »

mijn kat bleek allergisch voor dat 'wondermiddel' frontline [pipetje in de nel] na ongeveer 1 dag had ze een kale plek in haar nek van 5 cm in doorsnede. het leek op een brandplek. gelukkig had ze er niet veel last van, maar zo'n schietschijf in de nek ziet er wel zielig uit. Laatste keer laten inenten tegen vlooien, daar had ze gelukkig geen last van. helaas wel duurder dan pipetjes.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Soraya »

als ik het me goed schijn te herinneren, kan een kat als reactie op frontline ook een kale plek krijgen, gelukkig in de meeste gevallen tijdelijk.
Maar lees eens verschillende bijsluiters met waar je op moet letten en de bijwerkingen... ik schrok tch wel een beetje; soms neuroligische problemen, soms beschadiging van meubels... toch best agressief spul...

Wick
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2006 15:40

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Wick »

Ik ben het eens met iedereen die Frontline het beste middel tegen vlooien (en teken) vindt. Het grote voordeel van Frontline is dat de vlooien doodgaan door contactwerking, d.w.z. dat de vlooien niet eerst hoeven te bijten. Verder mag het, in tegenstelling tot sommige andere middelen, ook op jonge dieren en op drachtige en zogende teven en poezen gebruikt worden.

Een wat kalende plek na behandeling kan het gevolg zijn van een alergische reactie maar ook van een te hoge concentratie op één plek.

Sommige katten zijn al alergisch voor de beet van één vlo, en gaan zich buitensporig veel krabben en bijten. Zo'n alergie is te herkennen aan haaruitval en korstjes op de huid, meestal op de rug en bij de staartimplant. Het gebruik van Frontline wordt dan afgeraden. Uitermate effectief is in dat geval Advantage, verkrijgbaar bij de dierenarts in een verpakking van 4 pipetjes. Iedere 5 weken een pipetje leegdrukken in de nek en de kat is snel weer de oude. Het nadeel is dat de alergie hiermee niet verdwijnt en dat de behandeling met Advantage dus altijd zal moeten blijven doorgaan. Anderzijds: wat is nou 17 euro per 4 maanden als je dier daardoor veel lekkerder in zijn vel zit?

blackblossom
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:33

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door blackblossom »

Ik ben begonnen met anti-vlooiendruppels van Kruidvat, maar in die verpakkingen zitten vaak lege tubes, en bovendien werkt het voor geen meter. Ik ben over gestapt op frontline pipetjes, dat hielp ook niet, vorige week heb ik de frontline spray geprobeerd, waar je de katten helemaal mee insprayt. De spray zou echt heel goed helpen volgens de dierenwinkel, maar 1 dag na het sprayen kamde ik zo weer de levende vlooien uit de vachten van mijn 2 katjes. Ik kam ze nu elke dag en er komen iedere keer weer bergen vlooiepoepjes uit, en soms 1 of 2 levende vlooien. Ik vind het heel erg vervelend en maak me erg zorgen om mijn lieve katjes, ze zitten voortdurend te krabben. 1 katje heeft ook heel erg last van huidschilfers, waarschijnlijk ook door die gemene draculamonsters. Ik durf inderdaad ook niet al te veel en te vaak chemische middelen te gebruiken. Ik weet niet wat ik moet doen. ik heb een keer gelezen dat wanneer het kouder wordt de vlooien vanzelf weg gaan, maar daar is nu nog niks van te merken.
Ik ben inderdaad ook op zoek naar middelen die echt werken zonder gezondheid van de dieren te schaden.

blackblossom
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:33

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door blackblossom »

Nou daar ben ik weer en dit keer met een beetje hoop. Ik heb zojuist een middel gevonden wat alleen bij dierenartsen te verkrijgen is wat vlooien, eieren & larven elimineert en veilig is. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar ik ga het proberen. Je kan het bestellen via de site, ze kunnen het per post versturen en de prijs is redelijk voor een dierenkliniek!
kijk op: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ghold.html

Zijn er mensen die al ervaring hebben met dit middel?

Ik hoop echt dat dit werkt en dat ik met deze tip ook andere geterroriseerde katjes, hondjes en ander dieren help.

Ik hou jullie op de hoogte als ik het heb geprobeerd...

ikje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006 18:37

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door ikje »

oke
Laatst gewijzigd door ikje op 14 dec 2006 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wick
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2006 15:40

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Wick »

Onderstaand iets over het gebruik van knoflook tegen vlooien. Het is na te lezen op http://www.paradijsvogel.nl/knoflook.htm.

"Onlangs kwam mij ter ore door een lezer van mijn website dat het gebruik van uien en knoflook bij huisdieren, zoals o.a. katten en honden, een soort bloedarmoede kan veroorzaken. Daarom ben ik even verder op zoek gegaan. Men noemt dit: Heinz-body-hemolytic anemia. Hoe men de knoflook toedient maakt niet uit, zowel rauw, gekookt als gedroogd, zou deze ziekte dus kunnen veroorzaken. Anemia is een toestand van het bloed waarbij het aantal rode bloedcellen is afgenomen. Rode bloedcellen brengen zuurstof naar de weefsels via de hemoglobine (de ijzerhoudende kleurstof der rode bloedlichaampjes). Uien en knoflook veroorzaken dat rode bloedcellen niet meer goed functioneren en uiteindelijk vindt men hemoglobine in de urine. Heinz-body is een term die wordt gebruikt om veranderingen te beschrijven die rode bloedcellen ondergaan wanneer zij worden blootgesteld aan oxydanten zoals uien en knoflook. Hoe kleiner het huisdier, hoe meer risico op deze vorm van bloedarmoede. Dit geldt niet voor mensen."

Wees gewaarschuwd dus. Check bij twijfel voor alle zekerheid even bij de dierenarts. Die brengt geen kosten in rekening voor een telefonisch advies.

ikje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 dec 2006 18:37

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door ikje »

OKE
Laatst gewijzigd door ikje op 11 dec 2006 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wick
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2006 15:40

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Wick »

Mij hoor je niet zeggen dat je met knoflook moet stoppen. Met het citaat wilde ik alleen maar aangeven dat het bestrijden van vlooien en teken met knoflookmiddelen niet zonder risico is. Ik had dit al eerder gehoord en dacht nu maar eens een waarschuwing te plaatsen. Nogmaals, bij twijfel de dierenarts raadplegen!

Dan nog een berichtje voor Blackblossom. Als een van je katten huidschilfers heeft is er vrijwel zeker sprake van een vlooienalergie. Ik adviseer in dit geval het gebruik van Advantage. Twee van mijn katten hadden precies hetzelfde en binnen een week nadat ik ze een pipetje Advantage had gegeven knapten ze zienderogen op. Na een paar weken waren alle korstjes en huidschilfers verdwenen en was de vacht weer als vanouds. Zoals ik al aangaf moet je, als je huisdier een alergie voor vlooien heeft, bijven doorgaan met het toedienen van Advantage (1 pipetje per 5 weken).

layla
Berichten: 151
Lid geworden op: 06 jun 2005 19:20

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door layla »

Stronghold vind ik het beste middel tegen vlooien, jammer dat het zo duur is, zeker als je 3 katten hebt. Gelukkig hebben ze er dit jaar geen last van gehad, maar zodat ik 1 vlo bespeur ga ik het weer halen.
Het werkt gewoon het beste.

blackblossom
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:33

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door blackblossom »

Beste Wick,
Toen ik Pixie net had als Kitten en ik m nog binnenshuis hield had hij al last van die huidschilfers. Ik heb meerdere malen advantage toegepast, maar toen zijn de huidschilfers niet weggegaan, terwijl de dierenarts inderdaad ook zij dat als de vlooien weg zouden zijn de huidschilfers ook zouden verdwijnen.
Opvallend was dat toen Pixie een keer een keelontsteking en een verkoudheid had, antibiotica en penecilinetabletten toe kreeg gediend, de huidschilfers als sneeuw voor de zon verdwenen en dat voor ongeveer een klein half jaar!
Maar ik denk dat die vlooien en die huidschilfers evengoed een verband met elkaar hebben. aangezien je huidschilfervlooien hebt, die door irritatie voor nog meer huidschilfers zorgen... Het is een lastig probleem.

Wick
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2006 15:40

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Wick »

Als Advantage de huidschilfers niet doet verdwijnen is er waarschijnlijk geen sprake van een vlooienallergie. Dat is ook af te leiden uit je opmerking over de keelontsteking. Ik heb maar eens een search op Google gedaan en kwam terecht op de site waar dierenartsen online antwoord geven op vragen over gezondheidsproblemen. Onderstaand de reactie op een soortgelijke vraag.

Gepost door AdG - dierenarts online op 26 Maart 2000:

In antwoord op: Huidschilfers bij katten gepost door Poortenga F. K. op 21 Maart 2000:

"Bedankt voor uw vraag. Indien dit een allergie zou zijn, zou de kat meestal ook jeuk moeten hebben. Omdat uw kat dit niet heeft, lijkt het me niet waarschijnlijk dat u met een allergie te maken heeft. Om te controleren of het een schimmel of parasiet is (wat ook meestal gepaard gaat met jeuk) is een bezoek aan de dierenarts noodzakelijk. Door middel van o.a. een afkrabsel of een kweekje kan bekeken worden wat er aan de hand is. Eventueel kan ook bloedonderzoek een optie zijn, om te kijken of er soms iets aan de hand is met de stofwisseling.
AdG - dierenarts online
Animal Emergency Center
Maryland"


De link naar de site waar deze en andere vragen te vinden zijn is http://www.doggy.net/arts-frame_js.htm? ... katten.htm.

Als je meer te weten wilt komen over vlooienallergie moet je maar eens gaan kijken op http://www.dierenklinieklemmer.nl/page1 ... ergie.html. Persoonlijk vind ik dit een van de beste sites.

jezz
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2006 11:23

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door jezz »

Ik heb gemopperd over het middel frontline,,
Ben nu dus enthousiast gebruiker (of iig de kat) van Stronghold,
Dit werkt ook nog als wormenkuur en ze was binnen 1 dag vlo, jeuk en krabvrij....
Dusssssssssss,
Groetjes, Jezz

Islamorada
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:54

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Islamorada »

Ik gebruik sinds enkele jaren Advantage, verkrijbaar bij de dierenarts. Frontline heb ik ook gebruikt, maar Advantage heeft vier tubetjes en Frontline 3. Prijs ligt ongeveer gelijk. Ik vind beide goed. Wanneer ik in de zomer op vakantie ga, spray ik mijn huis ook helemaal met VETKEM spray, ook verkrijgbaar bij de dierenarts. :)

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door isiolo »

Waarom gaan mensen pas behandelen als ze vlooien hebben?
En waarom klagen ze dat het middel maar niet werkt?

Vergeet niet dat frontline,advantage,bolfo een preventief middel is.
Het is ter verkoming van een vlooienplaag. Niet om een vlooienplaag
te doden.

Voor omgeving kan je eventueel bolfo fleegard gebruiken. Deze is
in de dw winkels te verkrijgen. Genoeg voor 80m2 en werkt ongeveer
een half jaar. Hiermee bestrijdt je de grootste overlast.

Verder is Advantage ook verkijgbaar in de dierenwinkel.
Deze is te koop onder de naam Bolfo Gold.

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door mariska666 »

Ik moet zeggen dat ik in de winter ook geen pipet geef aan mijn huisdieren. Ik begin er meestal in april mee totdat de warmte voorbij is.
Ik heb frontline en stronghold gebruikt voor mijn kat en mijn hond, en deze werken heel goed. Alleen frontline voor honden helpt goed tegen vlooien maar tegen teken niet vind ik. Als wij op vakantie gaan wat altijd in een bosrijk gebied is, geef ik 4 dagen voor wij weg gaan de pipet maar na elke uitlaat beurt kunnen wij de teken eruit halen. En dat zijn er altijd genoeg hoor.

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door isiolo »

Frontline werkt niet tegen de tropische teken uit het middelandse zeegebied. Deze brengen ook juist vaak de ziektes mee.

mariska666
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 jan 2007 07:41

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door mariska666 »

nee, ik ga altijd naar brabant maar die teken gaan er ook niet kapot van.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door solleila »

Mijn kat komt bijna niet buiten,behalve in de zomer op het balkon en ik geef gistsnoepjes,ze heeft nog nooit vlooien gehad.

Verder een tip voor mensen. In zomer koop ik een vlooienband en zuig die met de stofzuiger op. Als er vlooien zijn dan gaan die mee de stofzuiger in en komen in aanraking met de vlooienband. Je kunt gewoon een klein stukje afknippen en het in de stofzuiger doen.

isiolo
Berichten: 43
Lid geworden op: 28 feb 2007 10:37

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door isiolo »

Mijn kat komt bijna niet buiten,behalve in de zomer op het balkon en ik geef gistsnoepjes,ze heeft nog nooit vlooien gehad.
(katten)vlooien komen niet van buiten.
Ze kunnen alleen overleven in huiselijke omgeving.
Verder een tip voor mensen. In zomer koop ik een vlooienband en zuig die met de stofzuiger op. Als er vlooien zijn dan gaan die mee de stofzuiger in en komen in aanraking met de vlooienband. Je kunt gewoon een klein stukje afknippen en het in de stofzuiger doen.
Onzin :wink:

Ten eerste leven vlooien maar 2 weken en zijn ze in de omgeving maar
3 tot 5% van de populatie.
Dus daarmee kan je niet effectief mee bestrijden.
Verder is een vlooienband pas actief door activiteit van de vacht en het dier. Niet door het geknipt in een stofzuiger te doen.
Zonde van je geld. :roll:

Gesloten