LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Broodfokkers

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Heb je recht op de naam van de fokker als je dieren koopt in de dierenwinkel?
En kun je deze dan gebruiken om slechte fokkers ergens aan te geven?
En waar dan?

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Ik denk het niet,want als de eigenaar van de dierenwinkel dat door zou geven heeft hij natuurlijk geen handel meer,dus hij kijkt wel beter uit.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Indien er een medische reden is of een aantoonbaar erfelijke afwijking dan kan dit worden geregeld met een opsporings amtenaar.

Van Ieder dier moet de herkomst bekend zijn. ( Ook voor de belasting )

Mogelijk moet je zijn bij het ministrie van landbouw en veeteelt en visserij.

Is een lange weg maar dat is de enige. Je heb wel een verklaring van de dierenarts nodig.

Dierenbescherming en politie kunnen en mogen niets.

Verder kan je hem aanklagen ieder artikkel wat je koopt heeft 3 jaar garantie. Maakt niet uit wat het is. Wetgeving Europa. Breng je je hond binnen 8 dagen terug dan moet de verkoper het geld terug geven.

Dit kan geregeld worden via een lange jurisdische weg. Soms kan het via aangifte van mishandeling dit gaat via de politie. Of aangifte van iligale invoer van dieren. Zeer ernstige delicten.

Mokwai
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2005 09:39

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Mokwai »

weet je, over het algemeen zijn de slechte fokkers wel bekend hoor bij de dierenbescherming en de andere organisaties, alleen krijg ik het idee dat ze er weinig tegen kunnen doen.
Ik snap trouwens echt niet dat ze honden in een winkel zomaar mogen verkopen,,,die honden kunne al wel helemaal verpest zijn door de mensen die er allemaal aandacht en andere dingen aan gegeven hebben, slechte ervaringen vergeten ze echt niet hoor...
O ja, ik denk dat ze je de naam wel geven als er iets met de pup aan de hand is,,,
ik weetniet hoe oud je hond is, maar stel dat hij een puppyziekte heeft, gelijk even een erge, parvo,...
dan mag je echt hopen dat hij je de naam geeft, want je dierenwinkel zal wel niet voor deze kosten op willen draaien die je hebt gemaakt bij de dierenarts. dus schuift hij het vast en zeker door naar de fokker...
Maar goed, ik weet niet of je ook een contractmoest ondertekenen ofzo ,waarschijlijk wel, lees dit dan even goed door, misschien dat er wel in staat dat ze deze gegevens niet mogen doorgeven aan je.
En natuurlijk kun je altijd de winkel even bellen, en als nieuwe geinteresseerde voordoen, maar eerst wil weten waar je pup vandaan komt.
Voordat je het weet, komen die honden allemaal uit tjechie enzo.... :cry:

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

De dierenbescherming mag geen namen doorgeven dat is een slechte fokker.
Mag niet van de wet.


Wat wel mag is advies geven of een keurmerk maken. Maar dat doen zij ook niet. :oops:

Mensen hou daar rekening mee. Let goed op. Het zieke hondje zier er vaak nog liever uit. Is koddig en lijkt erg te willen knuffelen. Maar is vaak te ziek om zich te bewegen.

Laat een dierenarts je nieuwe aankoop direct bekijken of bel hem dat je daar een hond wil kopen. Hij zal direct advies geven.

Vraag duidelijk aan hem. Heeft u vaak zieke honden van deze fokker.
Ook hij mag niet zegen. Het is een slechte fokker. Wel mag hij zeggen. Ja ik heb veel zieke honden via dat adress.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

:?: :!: heej, wat een strak plan om de dierenarts te bellen zeg! :?: :!:

echt serieus waar, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Het is dan ook enige wapen wat wij hebben tegen de broodfokkers.

Echt mensen bel eerst een dierenarts voordat je naar een fokker gaat. Bel er twee of drie, Vraag of hij deze fokker kent. Een dierearts is er om dieren beter te maken. Heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan een dier in te laten slapen of mensen niet blij te maken met hun aanwinst.

Maar het meeste waar ik van baal is dat wij niet in staat zijn een keurmerk te maken voor de fokkers.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door bitchy »

het is ook lastig om met een keurmerk te werken omdat er altijd ''erkende'' fokkers zijn die ook buiten het boekje om fokken

ik heb er een bloedhekel aan dat een fokker aangesloten is bij een rasvereniging maar zich niet de fokregelementen aanhoud

een puppiekoper denkt namelijk vaak dat het wel goed zit als je via rasvereniging iets aanschaft

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

vooral als ze net over de grens wonen, in belgie dan willen ze zich de regeltjes uit nederland vaak aan hun laarsje lappen. :cry:

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

als je net over de grens woont, in belgië heb je te maken met de belgiësche wet en niet met de Nederlandse. dat is toch niet zo raar.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Helaas geen van bijde wetten zijn nog van toepassing. Wij leven nu in europa.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

over welke wet praat je nou gast van 14.28 uur.
een fokker uit belgie, die lid is van de rasvereniging in nederland hoort zich net zo goed aan het fokregelement te houden.

anders moet hij geen lid worden.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

sorry, ik bedoel gast van 16.28 uur.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

is het dan niet de taak van de rasvereniging om hierop toe te zien, en als men constateert dat men zich niet aan de eigen regels houd om passende maatregelen te treffen ??

Als je als vereniging iemand accepteert als lid heb je ook de verantwoording om het lid aan de geldende regels te houden.

Het geld ook voor diegene die beweert dat betrokkene lid is van een vereniging om te vermelden van welke vereniging betrokkene is lid en welke regels er worden overtreden.

Nu krijg je alleen wat kretologie

gast van 16.28 uur

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door bitchy »

dat is de taak van de rasvereniging ja, maar die werken niet allemaal naar behoren

monty

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door monty »

Inderdaad helemaal mee eens!
Er is geen instantie die de z.g.n verenigingen controleerd en er zijn zelfs verenigingen die niet eens zijn erkend bij de raad van beheer
het VBK is hier een voorbeeld van.
Ze doen zich voor als een vereniging maar er is niemand in Nederland die ze als zodanig erkend, gewoon met een aantal broodfokkers zelf verzonnen.
Laat de DB hier maar eens iets aan doen.

Noekje

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Noekje »

Ik had een vraagje!
Wij hebben gister een klein katje opgehaald die we via marktplaats hadden zien staan.
Het zou een kruising main coon zijn. Een hele witte met een gekleurde staart.
Toen wij aankwamen bleek het al geen hele witte te zijn, waar we eigenlijk naar op zoek waren. Maar ach, ze was zo lief, dat we haar toch voor 100 euo gekocht hadden.
Er werd ons verteld dat het van de dochter van de persoon was die ons het katje overhandigde, en dat zij hem weer van mensen uit Arnhem had, maar doordat het niet goed ging met de honden moesten ze hem weer weg doen.
Nu zat ik later op marktplaats te kijken, en kwam ik hetzelfde soort advertentie tegen, met het zelfde telefoonnummer alleen dan met een andere stad erbij.
Nu begin ik sterk te twijfelen of onze kitten inderdaad wel een kruising main coon is. Stel dat ik hem laat controleren door de dierenarts en het blijkt niks met een main coon te maken. Kan ik hem dan aanklagen wegens verkeerde voorlichting?
En heb ik het recht om hem binnen 8 dagen terug te brengen en mijn geld terug te krijgen net als bij fokkers?
Ik hoor graag snel reactie, ivm met de belangrijke periode (van 8 dagen eventueel)..
Met vriendelijke groet, Anouk

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Als je het niet van een erkende fokker hebt,kan je het wel schudden.
Ja ik weet het juist de kleintjes zien er uit om zo mee te nemen maar als je bij aankomst al tweifelde had ik het nooit gedaan.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Anouk zet dit verhaal ook eens op www.opgelicht.net. Misschien weten hun raad.

Gast

Re: Broodfokkers

Ongelezen bericht door Gast »

Heb je de moeder poes dan niet gezien?
je kunt misschien eerst contact opnemen met degene van wie je het katje hebt gekocht en een afspraak maken om het katje terug te brenegen en dat je je geld terug wilt.
Dit lukt vast niet en als je GEEN koopoveréénkomst hebt dan heb je helaas geen poot om op te staan.
Tis een dure les want je hebt ongetwijfeld een gewone kitten gekocht voor veel geld!

Gesloten