LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De gevolgen van een nestje

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Soraya »

http://www.shelterrescue.org/id20.html
Op deze site is te zien welke dieren helaas moesten worden afgemaakt, omdat er ook in Amerika een nog groter overschot is aan dieren die geen baasje hebben. Daar zijn de regels zelfs nog strenger dan hier en worden de dieren geeuthanaseert op een korte termijn. Dierenartsen die met tranen in hun ogen dieren moeten inlaten slapen, asiels die
bijna wekelijks dieren naar de gaskamer brengen, omdat ze gewoon geen plek hebben, en er geen eigenaar op tijd is opgedoken.
In Nederland gaat het er gelukkig beter aan toe, maar de asiels zijn nog steeds evenvol met voornamelijk huiskatten.
De Nederlandse kattenpopulatie bestaat voor 95% uit huiskatten en uit 5 % raskatten. Er is dus ergens een probleem met de huiskatten, omdat die in het asiel belanden. de reden, teveel om op te noemen.

Misschien even om bij stil te staan als mensen alleen een nestje willen omdat ze het zo leuk vinden.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door just the cook »

Even omhoog halen, dit is wel een belangrijke om boven aan te houden.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Soraya »

dank je :D

ratteke
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door ratteke »

owowowow zo zielig jammer want er zaten echt wel schoonheden tussen

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Marieta »

tDit zijn nou van die dingen waar ik spontaan van ga zitten janken. Ik zie zoveel dieren zitten die lijken op eigen dieren en dieren die we in het asiel hebben zitten. Ongelofelijk. En dat er dan nog mensen zijn die een dier op de wereld willen zetten gewoon voor de lol, zonder ook maar en test o iets te doen om ze zo goedkoop mogelijk weg te doen en het niet uit maakt met wie ze meegaan. Voor fokkers zouden ze ook meer regels moeten maken maarja dat zal toch nooit gebeuren.
Heel erg triest dit. Gelukkig is het hier nog niet zo erg, maar ik vraag me soms wel eens af hoe lang het nog duurt voor het hiet hetzelfde gaat lopen.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door HvdB »

De meeneem chinees is ontzettend blij met dit katten overschot!

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik snap het ook niet dat mensen zomaar met dieren fokken voor de lol, zonder ze te laten testen en dan ook nog voor een spotprijs weg doen (normaal heb je zeker een minimale kostenpost van 1000 euro).
Uiteindelijk zijn de kopers en dieren de dupe hiervan.

De meeste fokkers houden zich ook netjes aan de regels van een vereniging. Daarnaast fokken ze ook niet iedere 2 jaar 3 nestjes met die dieren. Maar de gezondheid staat hoog in het vaandel, toch een heel belangrijk iets.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door showgirl »

deze weer naar boven halen, is goed leesvoer voor Kitje.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Soraya »

waar ik nooit antwoord op heb gekregen is ofdat Kitt ook jaarlijks de dieren wil laten controleren op PKD/HCM. IEts wat heel belangrijk is om gezonde dieren te fokken.

Het simpel fokken van dieren is erg gemakkelijk, daar zijn we het allemaal mee eens, maar om verantwoord te fokken met een dier, dat is toch echt andere koek en hier vergissen echt heel veel mensen zich in. En waar leg je dan verder de grens als dierenasiel, ik kan me echt voorstellen dat zolang mensen doorfokken (zonder de dieren te laten testen en gewoon voor de lol) er een moment komt dat ook in Nederland het beleid strenger gaat worden en de dieren in de asiels moeten overgaan op het afmaken van de dieren.

Namens deze dieren; Dank u wel fokkers, die voor de lol fokken...

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Marianna »

Juist omdat verantwoord fokken zoveel meer met zich mee brengt, denk ik erover alle meisjes waarmee ik zou mogen fokken te laten castreren. Voor de lijnen wel een aanwinst zou zijn als er met de een nestje zou komen maarrrrr.......

Marianna

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door Soraya »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, dat niet alle fokdieren als fokdier hoeven/mogen te functioneren.
Maar ik denk wel dat het best van belang is, om met nieuwe kleuren, of andere genen (katten van eenzelfde ras, maar uit andere landen hebben weer andere genen, terwijl ze van hetzelfde ras afkomen), te fokken om de bloedlijnen breed te maken en houden, zodat er zo min mogelijk kans op inteelt is (hoewel als je bij veel rassen naar de oorsprong gaat veel dezelfde namen tegenkomt).
Als er veel dieren van eenzelfde kleur zijn, zou ik juist voor een andere kleur gaan.

binkie
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 feb 2006 22:01

Re: De gevolgen van een nestje

Ongelezen bericht door binkie »

Wij hebben 3 kittens uit het asiel gehaald. Niet omdat kittens zo leuk zijn, maar om ze nog een kans te geven. Als vrijwilliger bij de dierenambulance zie je helaas wekelijks de nodige katten in het asiel zitten, die gedumpt zijn, of kittens die niet helemaal de juiste kleurstelling hebben. Ja en is de kleur of tekening niet correct, dan dump je ze toch gewoon. Dat is het gedrag van een aantal mensen inmiddels. De kittens die wij hebben uitgezocht, zijn niet echt denderend qua gezondheid. 2 hebben speciaal voedsel en de 3e heeft het door een goede behandeling van onze dierenarts maar net gered. Kortom, zorgenkatjes. Wij beschouwen ze niet als zodanig, maar menigeen die in het asiel een kat komt uitzoeken, wil toch graag gezonde dieren en niet met dure rekeningen van een dierenarts worden geconfronteerd. Voor ons (gelukkig) geen probleem en wij zijn blij dat we ze hebben kunnen redden.
Maar, zolang de mentaliteit van mensen niet gaat veranderen en websites als marktplaats.nl daarvoor advertentieruimte ter beschikking stelt, zal er ook wel weinig veranderen.

Gesloten