De Verplichte Huisdierenverzekering

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Jablan »

Daarvoor hebben de eigenaren van Anicura of Vetpartners weer goede banden met een verzekeraar.

Er is sprake van ketenvorming rond huisdieren. Voorbeeld:
Mars - die van de chocolade en caramel - produceert ook diervoeding (Mars Petcare), is grootaandeelhouder bij Anicura. Doel van Mars: de omzet met of rond huisdieren verdubbelen.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ben in geval van die kat die 12.000 euro kostte vooral benieuwd hoe de bijstand hiermee omgaat als ze bijvoorbeeld 10.000 uit crowdfunding ontvangt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door rwolters »

Nevyn schreef:
14 dec 2023 19:19
Zag gisteren het verhaal van een mevrouw die een 13 jaar oude kat voor in totaal 12000 euro had laten opereren.
Haar eigen dierenarts had levenseinde geadviseerd, maar zij ging toch naar het dierenziekenhuis .
De kat leeft nog, maar de mevrouw die een bijstandsuitkering heeft zit heel diep in de schulden .
Zou een verplichte verzekering hier een uitkomst zijn geweest?
Nee. Onder curatele stellen wellicht wel….

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
14 dec 2023 21:22
ZeerPrivé schreef:
14 dec 2023 19:30
Jeetje zeg wat een voorbarig topic. Er zijn een paar dierenartsen die dat roepen, that's all. Nee, natuurlijk gaat zo'n verzekering niet verplicht worden.
Alleen het idee al dat dierenartsen dit idee opperen om hun verdienmodel veilig te stellen is al een discussie waard.
Want de huidige extreem hoge kosten zorgen er wel voor, zoals ze zelf al aangeven, dat veel behandelingen uiteindelijk niet door gaan, wat natuurlijk een flinke inkomstenderving is.
En wat verwacht je dan voor uitkomst? Meer overheidsregels die alles gaan verbieden?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door PGros »

Justmeagain schreef:
15 dec 2023 00:17
Ben in geval van die kat die 12.000 euro kostte vooral benieuwd hoe de bijstand hiermee omgaat als ze bijvoorbeeld 10.000 uit crowdfunding ontvangt.
Ze heeft de rekening betaald met leningen van familie dus daar zal het geld heen gaan en niet naar haarzelf.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Dat dierenartsen een verzekering verplichten zegt mij vooral dat de burger de rekening niet meer kan betalen.
Wat iets zegt over de prijzen enerzijds, en kortzichtige dierenliefde anderzijds.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo gauw de rekening van een gebitsreiniging van een poes ruim het dubbele kost van een bezoekje aan de mondhygiëniste door een mens, klopt er iets niet meer.
En dan het gebit van een poes wel eens vergeleken met ons gebit........

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
15 dec 2023 10:52
Zo gauw de rekening van een gebitsreiniging van een poes ruim het dubbele kost van een bezoekje aan de mondhygiëniste door een mens, klopt er iets niet meer.
Als het schoonmaken van kattenkiezen complexer is dan bij mensenkiezen is het op zich niet gek natuurlijk.

De vraag is wel, zoals eerder al aan de orde kwam, hoeveel geld je uit wilt geven aan een huisdier. Maar dat is meer een persoonlijk moreel dilemma.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
15 dec 2023 10:52
Zo gauw de rekening van een gebitsreiniging van een poes ruim het dubbele kost van een bezoekje aan de mondhygiëniste door een mens, klopt er iets niet meer.
En dan het gebit van een poes wel eens vergeleken met ons gebit........
20-30 jaar geleden was gebitsreiniging bij katten/honden al duurder dan bij de mens. Heb heel wat katten gebitten moeten laten behandelen. Je vergeet dat zij onder volledige narcose moeten worden gebracht. Je laatste zin begrijp ik niet.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door BL2 »

ZeerPrivé schreef:
15 dec 2023 11:47
Je laatste zin begrijp ik niet.
Een kat heeft 30 gebitselementen, maar iedereen welke wel eens het kattengebit heeft bekeken moet tot de conclusie komen dat alleen de vier grote hoektanden nog enigszins indruk maken, verder stelt het niet veel voor......
Een mens heeft er meestal maar 28, maar door de omvang heel wat meer werk, immers de behandeling is hetzelfde.

BelJingle
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016 09:56

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door BelJingle »

Verplichte huisdieren verzekering? Gelukkig is dat nog heel ver weg.
Stel dat deze mevrouw een huisdierenverzekering zou hebben dan zou ze nog een hoop zelf moeten betalen. Er is een maximum bedrag wat wordt vergoed en ook alleen maar een percentage. Dit is hoger naarmate de verzekering duurder wordt.

Het probleem zit hem in het vermenselijken van onze huisdieren. Ik ben gek op mijn dieren, maar zoals andere ook zeggen: houden van is ook kunnen loslaten. Er kan beter een verbod komen op investeringsmaatschappijen die dierenartsen overneemt en de prijzen onnodig opschroeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door moederslink »

Wij hebben ons hele leven al huisdieren, vooral katten.
Rond hun 13e jaar, gemiddeld, beginnen de mankementen.
Ook wij zijn altijd veel geld kwijt geweest aan de dierenartsen, maar hebben niet tot elke prijs hun leven gerekt.
Er komt een moment van afscheid nemen, hoe verdrietig ook, maar voor het beestje dan beter.

Vandaag in de krant :
EVIDENSIA heeft 2 jr geleden 14.5 miljoen (!!!) weggesluist naar belastingparadijs Guernsey :shock:

Gelukkig hebben wij nog een redelijk billijke dierenarts, hoewel ook hier de prijzen flink zijn opgeschroefd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
15 dec 2023 12:39
ZeerPrivé schreef:
15 dec 2023 11:47
Je laatste zin begrijp ik niet.
Een kat heeft 30 gebitselementen, maar iedereen welke wel eens het kattengebit heeft bekeken moet tot de conclusie komen dat alleen de vier grote hoektanden nog enigszins indruk maken, verder stelt het niet veel voor......
Een mens heeft er meestal maar 28, maar door de omvang heel wat meer werk, immers de behandeling is hetzelfde.
De grootste kostenpost is de narcose, paar uurtjes verblijf, niet het reinigen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een verplichte huisdierenverzekering kan helemaal niet omdat een huisdier voor de wet een product is en heel cru als een product defect raakt draait de eigenaar zelf voor de kosten op.
De mevrouw in kwestie is met haar 13 jaar oude kat naar de huisarts gegaan en gezien de klacht en wellicht onderliggende ouderdomsklachten de optie euthanasie voorgesteld hebben gekregen of een dure intensieve behandeling die de ouderdomsklachten niet geneest maar de verergering tijdelijk stopt en het leven met een jaar of twee verlengt.
Uit ervaring weet ik wat er dan door je heen gaat want je staat voor een zeer moeilijke beslissing, ga ik de dure behandeling aan en wil mijn kat dat ook want die gaat een langdurig behandeltraject aan waar die helemaal niets van begrijpt.
In samenspraak met de dierenarts toch besloten voor euthanasie om de kat uit verder lijden te verlossen en er vrede mee te hebben.
Wat deze vrouw heeft gedaan is haar gevoel boven het welzijn van haar kat gesteld en heeft advies van de dierenarts niet gevolgd en is naar een dierenkliniek gegaan waar de kat tegen hoge kosten weer opgelapt is maar voor hoelang dat blijft koffiedik kijken.
Nu is haar verhaal in de media opgedoken want een vrouw die van een uitkering rond moet komen blijft met een joekel van een schuld over en daar ga ik zeker niet aan meebetalen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

(….)
“De mevrouw in kwestie is met haar 13 jaar oude kat naar de huisarts gegaan….”
(….)

Nou, dat lijkt me niet hoor :D

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
15 dec 2023 14:53
(….)
“De mevrouw in kwestie is met haar 13 jaar oude kat naar de huisarts gegaan….”
(….)

Nou, dat lijkt me niet hoor :D
"Dokter, wilt u even naar mijn poes kijken..." :mrgreen:

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
15 dec 2023 14:57
Lowieze schreef:
15 dec 2023 14:53
(….)
“De mevrouw in kwestie is met haar 13 jaar oude kat naar de huisarts gegaan….”
(….)

Nou, dat lijkt me niet hoor :D
"Dokter, wilt u even naar mijn poes kijken..." :mrgreen:
Wat minder naar Vandaag Inside kijken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ben echt benieuwd wie dat zou moeten gaan verplichten?
Autoverzekering is verplicht echter alleen voor de schade aan anderen.
Persoonlijk sluit ik nooit een zorgverzekering voor mijn huisdieren af. Ik zorg voor een potje voor dit soort grote uitgaven en heb dus helemaal geen dure verzekering nodig. Je moet alleen iets verzekering als je de schade zelf niet kunt dragen.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ron5300 schreef:
15 dec 2023 14:50
Een verplichte huisdierenverzekering kan helemaal niet omdat een huisdier voor de wet een product is en heel cru als een product defect raakt draait de eigenaar zelf voor de kosten op. (…)
Die wet komt er niet, maar dat komt omdat die er niet komt, niet omdat een dier een product zou zijn.

Lees de Wet dieren eens na. Daar worden heel wat zaken geregeld, specifiek voor dieren, zoals verzorging, verbod op mishandeling, enz. Een verplichting tot verzekering zou daar echt wel aan toegevoegd kunnen worden.

Waar u op doelt zijn aspecten uit het verbintenissenrecht, waarin bij bv verkoop een dier als een zaak wordt beschouwd. Of zoiets. Moneyman od alfatrion kunnen het beter uitleggen :wink:
Laatst gewijzigd door Erthanax op 15 dec 2023 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De Verplichte Huisdierenverzekering

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
15 dec 2023 10:52
Zo gauw de rekening van een gebitsreiniging van een poes ruim het dubbele kost van een bezoekje aan de mondhygiëniste door een mens, klopt er iets niet meer.
En dan het gebit van een poes wel eens vergeleken met ons gebit........
Het is dan ook een stuk gevaarlijker om zoiets bij een kat te doen. De meeste mensen blijven rustig zitten en houden hun mond open. Katten gaan al bij mindere ingrepen om zich bijten en krabben.

Plaats reactie