'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Erthanax

Re: 'Hondenbelasting moet afgeschaft worden’ | Radar checkt

Ongelezen bericht door Erthanax » 16 okt 2019 22:48

Als je liefhebbers vervangt door eigenaren, en haters door "niet-eigenaren", klopt het gedeeltelijk. De eigenaren betalen immers ook ten eigen voordele (de financiën van hun gemeente).

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 16 okt 2019 22:53

Nee wij betalen Meer.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 16 okt 2019 23:08

Daarom schreef ik ook gedeeltelijk. Maar er is toch ook een grondslag voor?

De een betaalt ook meer WOZ-heffing dan de ander. Een huis is een huis, waarom moet die belasting gebaseerd op een (fictieve) taxatiewaarde? Waarom niet een bedrag gebaseerd alleen op grondoppervlak, vloeroppervlak, gevelbreedte, of zo?
Omdat het in de wet staat, daarom.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 » 16 okt 2019 23:22

Ben gewoon voor handhaving van de hondenbelasting, maar dan een vast bedrag in ELKE gemeente van bv E 100,- per hond.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn » 16 okt 2019 23:28

In de wet staat ,dat een gemeente honden belasting mag heffen , maar hoeft niet . In mijn gemeente hebben wij dat niet , even terug lezen en je weet de reden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 16 okt 2019 23:41

Ik ben er op tegen hoewel ik geen hond heb en dus ook geen belanghebbende ben.
Sinds de poepzakjes bestaan zie ik toch écht minder hondenpoep op straat .
Handhaving is en blijft ( zoals bij zoveel ) het heikele punt.
Als ik een heterdaadje zie en het wordt niet opgeruimd zal ik er wat van zeggen.
En dat de verschillen in diverse gemeenten zó groot zijn vind ik absurd.
En vooralsnog moeten idd de goeden onder de kwaden lijden.
( zoals met zovéél ...) .

Vroeger zag je die stoeptegels met " hond in de goot " ...ik zie ze niet meer.
Zelf heb ik nu geen hond meer maar wél 2 poezen die .smorgens 1 uurtje mogen buitenspelen en daarna komen ze binnen en gaan binnen op de bak...braaf hè ☺.

Ik heb soms wél stoute katers in mijn tuin die soms iets achterlaten , maar ze begraven het ook weer netjes in de aarde....👍 en ik vind het niet zo.n punt.

Als het een melkkoetje voor de Gemeente is , zou deze oude wet , wat mij betreft , wel eens herzien mogen worden .

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 16 okt 2019 23:57

gosewijn schreef:
16 okt 2019 23:28
In de wet staat ,dat een gemeente honden belasting mag heffen , maar hoeft niet . In mijn gemeente hebben wij dat niet , even terug lezen en je weet de reden.
Dat was het dreigement van paardenbelasting toch? Dan hebben die raadsleden zich aardig laten beetnemen, of ze vonden hondenbelasting bij nader inzien oneerlijk.

En inderdaad, een gemeente kán hondenbelasting instellen, maar het hoeft niet. Dus de ene gemeente heft, een andere niet. Kennelijk vindt de ene raad het nodig, een andere niet.

Ik kan er werkelijk niet mee zitten. Ik heb bijna 30 jaar honden en katten gehad, en ook hondenbelasting betaald. Nou en? En als het afgeschaft wordt, vind ik het ook goed, dan betaal ik wel iets meer WOZ -- als mijn huidige gemeente tenminste hondenbelasting heft, dat weet ik niet eens.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 17 okt 2019 08:05

reggie2 schreef:
16 okt 2019 17:48
Het woord zegt al genoeg, "hondenbelasting" dan is het ook om te gebruiken voor de honden.
Maar waarom? Zoals ik al aangaf is een belasting op ... niet om te gebruiken voor ...

Inkomstenbelasting? Vermogensbelasting? BTW? Energiebelasting? Allemaal vormen van belasting, allemaal vormen die gebruikt worden voor algemeen goed. Daar is belasting ook voor, dat is de inkomstenbron van de overheid, te gebruiken door de overheid.

En ja, van mij mag het afgeschaft worden hoor. Van mij mag er ook een kattenbelasting komen(als de gemeentewet wordt aangepast).

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 17 okt 2019 08:51

Honden kosten de gemeente geld. Er zijn uitlaatstroken aangelegd, de poepzuiger zuigt die af en toe schoon. Daarvoor wil ik best betalen. Wat zal dat kosten? 20, 30, hooguit 40 euro per hond? Breng dat dan in rekening en verdeel de rest van het bedrag over alle inwoners.

Ongeveer 1 op de 5 á 6 huishoudens heeft een hond/meerdere honden. Ik zie werkelijk geen reden om dat deel van de hondenbelasting, dat gewoon in de algemene pot gaat, niet te verdelen over alle huishoudens. Zo zal men dat toch ook gedaan hebben in de gemeentes waar het is afgeschaft?

Verder ziet men blijkbaar alleen de nadelen van honden. In de eerste plaats ligt er meer afval op straat dan hondedrollen. Lopen met de hond is goed voor de gezondheid. Ik loop elke dag een uur/anderhalf uur met de honden. Tijdens die wandelingen zie ik van alles in de wijk. Dode eenden, illegaal gedumpt afval, achterstallig groenonderhoud, kapotte bruggetjes, missende stoeptegels. Ik meld het braaf aan de gemeente.
Plus dat het geblaf van de honden een keer inbrekers heeft weggejaagd. Grote golden retriever, hele zware blaf. Dat hij ze waarschijnlijk had aangewezen waar het tafelzilver lag, konden ze niet weten natuurlijk 🤣

Plaats reactie