Huisdier verzekering ORHA

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
GuusjevHemert
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2024 14:28

Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door GuusjevHemert »

We hebben al 5 jaar een huisdier verzekering voor onze hond. Elk jaar zijn we hier nog blij mee aangezien onze hond wat allergieën heeft en epileptisch is. Afgelopen jaar een hernia operatie moeten laten uitvoeren dus zijn hoge vergoedingen geweest. Eerder nog niet tot de maximale vergoedingen per jaar gekomen en nu het eerste jaar met eigen risico van €50,00.

Wij zijn verzekerd voor een bedrag van €4000,00 sinds dit jaar een eigen risico van €50,00. Helemaal prima. Op de eerst declaratie is de €50,00 eigen risico ingehouden. Declaratie was voor een rekening van €69,20 €13,84 was eigen bijdrage €50,00 eigen risico uitbetaald door ORHA €5,36. Totaal ontvangen vergoeding dit verzekeringsjaar €3950,00. Vorige week factuur van €139,19 €44,00 eigen bijdrage. Verder geen vergoeding want in dit verzekeringsjaar heb ik al het maximale aan vergoeding ontvangen. Maar totaal vergoed dit verzekeringsjaar is €3950,00 bij een verzekerd bedrag van €4000,00. Dan kan er toch nog €50,00 vergoed worden? Nee, zegt ORHA want van je te vergoeden bedrag houden we het eigen risico in. €4000,00 -€50,00 eigen risico. Dus totaal te vergoede bedrag dat overblijft is €3950,00. Maar ben toch verzekerd voor een bedrag van €4000,00 en op mijn eerste declaratie heb ik toch al €50,00 minder vergoeding gehad. Zoals ik het nu zie heb ik dus een eigen risico van €100,00.

Wie heeft er gelijk? Heb ik nog recht op €50,00 vergoeding?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Moneyman »

GuusjevHemert schreef:
19 jan 2024 14:47
Wie heeft er gelijk? Heb ik nog recht op €50,00 vergoeding?
Kijk in je polisvoorwaarden, zou ik zeggen.

Het standpunt van OHRA is overigens correct: dat een eigen risico binnen de maximale vergoeding valt, is toch logisch? Als je in totaal € 4.000,00 uitgekeerd zou krijgen, zou je effectief toch geen eigen risico hebben? Dan zou het eigen risico gewoon in het deel vallen wat überhaupt al niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Lowieze »

Gaat dit allemaal over 2024? Of over 2023 en 2024?

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Methusalah »

Eens met Moneyman. Het eigen risico valt binnen de maximale vergoeding want anders is het geen eigen risico. Voor je eigen zorgverzekering werkt dit exact het zelfde. Alles wat buiten de 4000 euro komt valt niet meer onder eigen risico, dat is gewoon onverzekerd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door witte angora »

GuusjevHemert schreef:
19 jan 2024 14:47
Zoals ik het nu zie heb ik dus een eigen risico van €100,00.
Ik zou zeggen: pak de rekenmachine er nog maar eens bij. Van de verzekerde som is de eerste 50 euro aan kosten voor jezelf. Daarna heb je 3950 euro uitgekeerd gekregen, precies volgens de voorwaarden. Totaal 4000 euro, dus dat klopt.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door BL2 »

Echt blij zullen ze wel niet zijn bij de OHRA. Wat een bizar hoge kosten......
Om een indruk te krijgen, wat betaal je per maand aan premie bij zo'n verzekering ?

sonja1977
Berichten: 96
Lid geworden op: 28 jul 2011 11:33

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik kwam er een tijd geleden bij narekenen achter dat OHRA niet telt per kalenderjaar maar per verzekeringsjaar, in mijn geval loopt het van juli tot juli. Misschien dat dit jouw rekensom ook beïnvloed?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Lowieze »

sonja1977 schreef:
20 jan 2024 11:37
Weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik kwam er een tijd geleden bij narekenen achter dat OHRA niet telt per kalenderjaar maar per verzekeringsjaar, in mijn geval loopt het van juli tot juli. Misschien dat dit jouw rekensom ook beïnvloed?
Precies, daarom vroeg ik ook of het ook over 2023 ging.
Het eigen risico bij Ohra bestaat al sinds april 2022, dus de kans dat TS het over verschillende verzekeringsjaren heeft, is groot.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Moneyman »

sonja1977 schreef:
20 jan 2024 11:37
Weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik kwam er een tijd geleden bij narekenen achter dat OHRA niet telt per kalenderjaar maar per verzekeringsjaar, in mijn geval loopt het van juli tot juli. Misschien dat dit jouw rekensom ook beïnvloed?
Dat maakt voor de vraag van TS toch helemaal niets uit?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2024 16:48
GuusjevHemert schreef:
19 jan 2024 14:47
Wie heeft er gelijk? Heb ik nog recht op €50,00 vergoeding?
Kijk in je polisvoorwaarden, zou ik zeggen.

Het standpunt van OHRA is overigens correct: dat een eigen risico binnen de maximale vergoeding valt, is toch logisch? Als je in totaal € 4.000,00 uitgekeerd zou krijgen, zou je effectief toch geen eigen risico hebben? Dan zou het eigen risico gewoon in het deel vallen wat überhaupt al niet voor vergoeding in aanmerking komt.
Mijn uitleg zou zijn:
Je begint met het eigen risico bij het eerste doktersbezoek. Na die eerste 50,- kosten zijn de volgende 4000,- ververzekerd.
Dan is er evengoed sprake van een eigen risico, en een verzekerd bedrag.

Als Ohra onvoldoende duidelijk is in de voorwaarden (misleiding) , dan is dit de voor de consument meest gunstige uitleg, en geldt dit dus.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het staat gewoon in de polisvoorwaarden.

https://www.ohra.nl/binaries/content/as ... dieren.pdf

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 jan 2024 20:13
Moneyman schreef:
19 jan 2024 16:48
GuusjevHemert schreef:
19 jan 2024 14:47
Wie heeft er gelijk? Heb ik nog recht op €50,00 vergoeding?
Kijk in je polisvoorwaarden, zou ik zeggen.

Het standpunt van OHRA is overigens correct: dat een eigen risico binnen de maximale vergoeding valt, is toch logisch? Als je in totaal € 4.000,00 uitgekeerd zou krijgen, zou je effectief toch geen eigen risico hebben? Dan zou het eigen risico gewoon in het deel vallen wat überhaupt al niet voor vergoeding in aanmerking komt.
Mijn uitleg zou zijn:
Je begint met het eigen risico bij het eerste doktersbezoek. Na die eerste 50,- kosten zijn de volgende 4000,- ververzekerd.
Dan is er evengoed sprake van een eigen risico, en een verzekerd bedrag.
Dan is er geen sprake van een eigen risico, maar is het gewoon onderdeel van het niet verzekerde bedrag.
16again schreef:
20 jan 2024 20:13
Als Ohra onvoldoende duidelijk is in de voorwaarden (misleiding) , dan is dit de voor de consument meest gunstige uitleg, en geldt dit dus.
Dat roep je vaak, maar is niet van toepassing. Er is geen woord Spaans bij in de voorwaarden.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door klaartje59 »

16again: Je begint met het eigen risico bij het eerste doktersbezoek. Na die eerste 50,- kosten zijn de volgende 4000,- verzekerd. Dan is er evengoed sprake van een eigen risico, en een verzekerd bedrag.

moneyman: Dan is er geen sprake van een eigen risico, maar is het gewoon onderdeel van het niet verzekerde bedrag.

Natuurlijk is er dan wel sprake van een eigen risico wat je zelf moet betalen nl 50 euro.
Een jaarlijkse vergoeding van 4000 euro waarbij 80% van iedere declaratie wordt vergoed (20 % is eigen bijdrage) tot een totaal van 4000 euro per jaar. Alleen bij de 1e declaratie in dat jaar (en ev een 2e keer) moet je ook nog 50 euro eigen risico betalen. Dat eigen risico betaal je 1x per jaar (verdeeld over 1 of meerdere declaraties, afhankelijk van de hoogte van het bedrag)/ Heb je bv een 1e declaratie van 50 euro - eigen bijdrage 10 euro = vergoeding 40 euro. Echter moet eerst 1x dat eigen risico betaald worden. In dit geval krijg je dus je nog niets vergoed. Bij de 2e declaratie bv 100 euro gaat eerst 20 euro eigen bijdrage eraf, daarna nog nog 10 euro eigen risico. Vergoeding is dan 70 euro. Daarna krijg je steeds 80% betaald totdat er in totaal max 4000 euro is vergoed.

Volgens mij is dit zoals het inde voorwaarden staat.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U krijgt het resterende bedrag, na het eigen risico van € 50,00 vergoed. Tot een totaal van € 4.000,00.

Dus het standpunt van Ohra is correct.

Er is € 4.000,00 verzekerd, waarvan € 50,00 eigen risico.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
21 jan 2024 15:42
16again schreef:
20 jan 2024 20:13
Als Ohra onvoldoende duidelijk is in de voorwaarden (misleiding) , dan is dit de voor de consument meest gunstige uitleg, en geldt dit dus.
Dat roep je vaak, maar is niet van toepassing. Er is geen woord Spaans bij in de voorwaarden.
Over de voorwaarden valt niet te twisten.
https://www.ohra.nl/huisdierenverzekering
En daar staat "maximaal 4000,- per jaar vergoed" , en dat is dan gewoon onjuist dan wel onvolledig.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2024 05:43
Over de voorwaarden valt niet te twisten.
https://www.ohra.nl/huisdierenverzekering
En daar staat "maximaal 4000,- per jaar vergoed" , en dat is dan gewoon onjuist dan wel onvolledig.
Als je niet verder kijkt dan je neus lang is inderdaad... al verwijs je niet naar voorwaarden, maar naar een webpagina.

Maar goed, als je nou wél iets verder naar beneden scrollt op diezelfde pagina, dan lees je dit:
Eigen risico
Naast een eigen bijdrage, is er ook een eigen risico. Het eigen risico geldt per verzekeringsjaar. Je betaalt het dus niet voor elke declaratie. Het eigen risico voor een hond is € 50,- en voor een kat € 30,- per verzekeringsjaar. Het eigen risico wordt na de eigen bijdrage verrekend. Lees meer over eigen risico.
En als je dan even de moeite neemt om ook nog op die link te klikken, dan krijg je er zelfs gratis rekenvoorbeelden bij.

Zoals ik al schreef: geen woord Spaans bij.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door PGros »

Het staat inderdaad niet duidelijk in de voorwaarden. De maximale vergoeding die daar genoemd wordt is de maximale vergoeding per bepaalde behandeling. Wat ze ook in voorbeelden op de website aanhalen.
De 4000 zou dus totaal vergoed moeten worden.
Het is ook logisch want als die 50 euro eraf getrokken zou worden dan kunnen ze gewoon zeggen dat de vergoeding 3950 is en geen eigen risico opnemen in de voorwaarden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 jan 2024 08:52
16again schreef:
25 jan 2024 05:43
Over de voorwaarden valt niet te twisten.
https://www.ohra.nl/huisdierenverzekering
En daar staat "maximaal 4000,- per jaar vergoed" , en dat is dan gewoon onjuist dan wel onvolledig.
Als je niet verder kijkt dan je neus lang is inderdaad... al verwijs je niet naar voorwaarden, maar naar een webpagina.

Maar goed, als je nou wél iets verder naar beneden scrollt op diezelfde pagina, dan lees je dit:
Eigen risico
Naast een eigen bijdrage, is er ook een eigen risico. Het eigen risico geldt per verzekeringsjaar. Je betaalt het dus niet voor elke declaratie. Het eigen risico voor een hond is € 50,- en voor een kat € 30,- per verzekeringsjaar. Het eigen risico wordt na de eigen bijdrage verrekend. Lees meer over eigen risico.
En als je dan even de moeite neemt om ook nog op die link te klikken, dan krijg je er zelfs gratis rekenvoorbeelden bij.
Prachtig, die kleine lettertjes.
Maar dat maakt de maximale vergoeding 3950,- , en niet de genoemde 4000,-.
De 50 euro eigen risico erbij op tellen is natuurlijk een sigaar uit eigen doos.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
25 jan 2024 09:11
Prachtig, die kleine lettertjes.
Maar dat maakt de maximale vergoeding 3950,- , en niet de genoemde 4000,-.
De 50 euro eigen risico erbij op tellen is natuurlijk een sigaar uit eigen doos.
Ik zou bijna denken dat je nog nooit in je leven een verzekering hebt gezien.

Je argumentatie slaat in ieder geval nergens op. Er is helemaal geen sprake van een gevalletje "kleine lettertjes", alles staat gewoon luid en duidelijk op de website.

Het hele fenomeen "eigen risico" is een sigaar uit eigen doos, dat is nu juist het hele idee ervan... :roll:

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Huisdier verzekering ORHA

Ongelezen bericht door PGros »

Waar staat dan precies dat het eigen risico van de 4000 vergoeding af gaat? Helemaal nergens. Er wordt alleen over een maximale vergoeding per soort behandeling gesproken. Voorbeeld wat ze noemen is behandeling 160 euro en maximale vergoeding voor die behandeling is 150 euro.
Zoals ik al schreef is het is ook logisch want als die 50 euro eraf getrokken zou worden dan kunnen ze gewoon zeggen dat de vergoeding 3950 is en geen eigen risico opnemen in de voorwaarden.
Een eigen risico is iets wat je moet betalen voordat de (totale) vergoeding voor de verzekering aangesproken wordt.

Plaats reactie