LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Elmalo
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2014 18:55

Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Ongelezen bericht door Elmalo »

Ik heb zelf een Maine Coon cattery en in maart 2013 heb ik een katertje aan een fokker (hierna koper) uit Duitsland verkocht. Helaas bleek enkele maanden later dit katertje aan Patella Luxatie graad 3 in de rechter knie te lijden (beide ouders waren hier negatief op getest maar dat geeft geen garantie).

Ik heb de koper toen de helft van de aankoopsom terug betaald en de volledige operatie betaald. We hebben ook een nieuw contract opgesteld waarin de koper verklaard deze kat niet in te zullen zetten voor de fok en hem voor de leeftijd van 7 maanden te laten castreren.

In januari 2014 kreeg ik helaas te horen dat er toch 2 nestjes met deze kater gefokt zijn, al dan niet per ongeluk. De koper bood mij zelf aan alsnog de 'fokprijs' te betalen en zeker geen kittens van deze nesten door te verkopen aan andere fokkers ivm het risico op Patella Luxatie.

Helaas blijft ze de betaling maar uitstellen en nu heeft ze toch een kitten voor de fok verkocht. Misschien wel meer, dat weet ik niet.

Ik ga morgen naar het Juridisch Loket om te kijken of ik hier wat mee kan, maar ik verwacht er niet te veel van.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Ongelezen bericht door tenormin »

Wel, u heeft een (nieuw) contract met koopster opgesteld. Ze voldoet niet aan haar verplichting. Uiteindelijk heeft u met vervolg (weer 2 nestjes) niet te maken; de koopster is van de Patella Luxatie graad 3 op de hoogte. Mocht er naar u verwezen worden, nogmaals: u heeft de contracten die niet zijn nagekomen. Dat zij u niet betaald, geen idee hoeveel geld er mee gemoeid is, eigenlijk alleen maar in uw voordeel. U heeft zwart op wit dat er niet mee mocht/kon worden doorgefokt. Dus u verliest "alleen geld" maar niet (als u die heeft, uw goede naam), wat mij meer belangrijk lijkt.

Elmalo
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2014 18:55

Re: Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Ongelezen bericht door Elmalo »

het gaat me niet zo zeer om het geld (650 euro) dat ik nog van haar moet krijgen. Maar om het feit dat zij contractbreuk pleegt. ze zou de kater immers voor de leeftijd van 7 maanden hebben moeten laten castreren en dit heeft ze niet gedaan.
helaas wordt er in de cattery wereld heel veel contractbreuk gepleegd en ik zou dit willen aanvechten om een voorbeeld te stellen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vraag me af in hoeverre die contracten tussen fokkers en kopers rechtsgeldig zijn, je komt er de gekste voorwaarden in tegen, heb er zelfs een gezien waarin de fokster de regels oplegde (of dacht te leggen) hoe een dier opgevoed diende te worden. Zo'n "castratieclausule" gaat voorbij aan het eigendomsrecht. Dat recht krijgt altijd voorrang over zo'n clausule. Dus voor ik een zaak zou beginnen zou ik me eerst voor laten lichten hoe sterk je staat. Voor dat geld zou je een deurwaarder in kunnen schakelen , waarbij ik dan ook wel een beetje de neiging heb dat als de "fokprijs" betaald wordt en u dit aanneemt dit te zien (maar dat is mijn mening) als een "afkoop". Geld aannemen en vervolgens (toch) een zaak beginnen lijkt me ethisch gezien niet zo'n handige combinatie.
helaas wordt er in de cattery wereld heel veel contractbreuk gepleegd
Waarschijnlijk ook omdat de meeste contracten juridisch niet heel sterk zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Cattery pleegt contractbreuk en fokt met erfelijke aandoenin

Ongelezen bericht door tenormin »

@bram, daarom schrijf ik ook dat, als er niet word terugbetaald, zoals afgesproken, dit eigenlijk alleen maar in het voordeel van de cattery mevrouw werkt. Ze schrijft tevens dat het haar ook niet om het geld te doen is, dus dat is punt twee. Dat de katers niet gecastreerd zijn is ook al niet aan mevrouw: (verkoopster) de koopster had, met kennis dat ze beiden de erfelijke aandoening Patella Luxatie graad 3 alleen al met die wetenschap de dieren wel moeten castreren. Maar inderdaad, al heeft men het zwart op wit, wat koopster er mee doet is dan haar zaak: de cattery mevrouw kan zich wel zorgen maken maar heeft toch te goeder trouw gehandeld. (Lezen we hier wel eens anders).

Gesloten