Kosten bij de dierenarts

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Sietsky
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2023 21:07

Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Sietsky »

Vanmorgen met mijn oude kat naar de dierenarts geweest.
Advies was om een geriatrisch bloedbeeld plus schildklier af te nemen. 1 buisje bloed, wat ter plekke in een apparaat getest kan worden. Dit koste 222 Euro. Daarnaast betaalde ik 60 euro consult.
Nu kan ik het betalen, maar voel me toch een beetje afgezet. Zijn dit normale bedragen? Moet ik morgen ook nog medicatie ophalen. Ben benieuwd.

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door tampie74 »

Erg herkenbaar, wij hebben een kat van 14 jaar met snel werkende schildklier en een hartprobleem. En vanaf juni 2023 ook met onze kat een dierenarts onder behandeling. 4 x in een half jaar bloedonderzoek 1x hartecho gehad. De totale kosten is bij mij al over de 1.000 euro.
Voor de bloedonderzoek plus de pilletjes die ze krijgt ben ik 118 euro kwijt, en voor de hartecho plus de pilletje die ze daarvoor krijgt was 214 euro.
Nu moet ze in januari weer voor de echo en in april voor de schildklier,
En de pilletjes bij elkaar dat zijn 3 verschillende soorten is ook iets van 100 per 3 maanden.
En voor een kat van 14 jaar kan je geen verzekering meer afsluiten, weet ook niet of zoiets vergoed zou worden door zo'n dierenverzekering.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U betaalt niet alleen voor de tijd. Ook voor de kennis (regelmatig bijscholing) en vooral ook voor de kosten van de medische apparatuur en hulpmiddelen.

En dan nog voor de afvalverwerking van medisch afval. De naald en het buisje waarmee bloed bij uw kat is afgenomen mogen niet in het restafval terecht komen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sietsky schreef:
13 nov 2023 21:22
Nu kan ik het betalen, maar voel me toch een beetje afgezet. Zijn dit normale bedragen?
Je voelt je al afgezet, nog voordat je een beeld hebt van wat normaal is?

Hoe denk je dat de opleiding, kennis, faciliteiten en apparatuur betaald moeten worden?

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door jochemd »

Sietsky schreef:
13 nov 2023 21:22
Advies was om een geriatrisch bloedbeeld plus schildklier af te nemen. 1 buisje bloed, wat ter plekke in een apparaat getest kan worden.
Hoeveel buisjes het zijn zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de tests die gedaan zijn. Heb je de uitslagen al? Wat welke waardes hebben ze precies allemaal bepaald?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door BL2 »

jochemd schreef:
14 nov 2023 13:13
Hoeveel buisjes het zijn zegt niet noodzakelijkerwijs iets over de tests die gedaan zijn. Heb je de uitslagen al? Wat welke waardes hebben ze precies allemaal bepaald?
U bent dierenarts, dat zou wel handig zijn op dit forum.
Maar de waardes gingen over geld, niet over het bloedbeeld van de kat.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dierenartsenpraktijken stellen hun eigen tarieven vast, waardoor deze kunnen variëren. Tegenwoordig zijn er veel ketens werkzaam in Nederland. Omdat zij uitgebreider onderzoek kunnen doen, zijn hun tarieven meestal ook hoger dan een gewone dierenartspraktijk.
Het wordt altijd aangeraden van tevoren te vragen wat een behandeling gaat kosten, zodat u weet waar u aan toe bent en dan uw beslissing kunt nemen.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als een bezoek aan een dierenarts niet dringend noodzakelijk is dan is het raadzaam om meerdere dierenartsen om de tarieven te vragen omdat die per dierenarts kunnen verschillen.
Ik ben echter niet van mening dat u afgezet bent mede omdat deze dierenarts na onderzoek nog mogelijkheden tot een behandeling ziet en hopelijk wordt uw oudere kat weer gezond.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door juliomariner »

Sinds steeds meer praktijken door de ketens waar o,a. de diervoederfabrikanten zoals Mars achterzitten zijn overgenomen stijgen de tarieven enorm.
De praktijken moeten een bepaald aantal (dure) onderzoeken verkopen.
Ik ken al een aantal dierenartsen die ontslag hebben genomen omdat ze van boven kregen opgelegt om bepaalde onderzoeken en voer te moeten verkopen terwijl dit eigenlijk niet medisch noodzakelijk of zinvol was. Ze voelden zich meer verkoper dan dierenarts.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door juliomariner »

tampie74 schreef:
14 nov 2023 12:26
Erg herkenbaar, wij hebben een kat van 14 jaar met snel werkende schildklier en een hartprobleem. En vanaf juni 2023 ook met onze kat een dierenarts onder behandeling. 4 x in een half jaar bloedonderzoek 1x hartecho gehad. De totale kosten is bij mij al over de 1.000 euro.
Voor de bloedonderzoek plus de pilletjes die ze krijgt ben ik 118 euro kwijt, en voor de hartecho plus de pilletje die ze daarvoor krijgt was 214 euro.
Nu moet ze in januari weer voor de echo en in april voor de schildklier,
En de pilletjes bij elkaar dat zijn 3 verschillende soorten is ook iets van 100 per 3 maanden.
En voor een kat van 14 jaar kan je geen verzekering meer afsluiten, weet ook niet of zoiets vergoed zou worden door zo'n dierenverzekering.
Heeft de dierenarts vooraf de te verwachten kosten met u doorgenomen?
Het is af te vragen gezien de gemiddelde levensduur van een kat van 14-15 jaar of dit allemaal wel zinvol is. Het klinkt hard maar uw huisdier is met deze leeftijd aan het eind van zijn leven. Is het dan wel reeel om meerdere duizenden euro's uit te geven voor 1 jaar verlenging van de levensduur.
Dit zijn overwegingen die het baasje natuurlijk zelf moet maken maar dan moet de dierenarts wel een reeel beeld geven.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zorgkosten voor dieren begint te lijken op de zorgkosten voor ons mensen. Er is een (1) groot verschil. De overheid betaald jaarlijks geen 110 miljard Euro mee aan de zorg voor dieren. Dus als u (als mens) dit jaar of vorige jaren zorg geconsumeerd heeft, kijk dan maar eens na op uw persoonlijke account bij uw zorgverzekeraar wat daarvoor allemaal in rekening is gebracht.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Ik begrijp dat dierenartskosten duur zijn en een kat van 14 jaar niet meer te verzekeren is. Maar is het niet raadzaam om een huisdier van kleins af aan meteen te verzekeren? Dat scheelt enorm.

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door tampie74 »

juliomariner schreef:
14 nov 2023 14:54
tampie74 schreef:
14 nov 2023 12:26
Erg herkenbaar, wij hebben een kat van 14 jaar met snel werkende schildklier en een hartprobleem. En vanaf juni 2023 ook met onze kat een dierenarts onder behandeling. 4 x in een half jaar bloedonderzoek 1x hartecho gehad. De totale kosten is bij mij al over de 1.000 euro.
Voor de bloedonderzoek plus de pilletjes die ze krijgt ben ik 118 euro kwijt, en voor de hartecho plus de pilletje die ze daarvoor krijgt was 214 euro.
Nu moet ze in januari weer voor de echo en in april voor de schildklier,
En de pilletjes bij elkaar dat zijn 3 verschillende soorten is ook iets van 100 per 3 maanden.
En voor een kat van 14 jaar kan je geen verzekering meer afsluiten, weet ook niet of zoiets vergoed zou worden door zo'n dierenverzekering.
Heeft de dierenarts vooraf de te verwachten kosten met u doorgenomen?
Het is af te vragen gezien de gemiddelde levensduur van een kat van 14-15 jaar of dit allemaal wel zinvol is. Het klinkt hard maar uw huisdier is met deze leeftijd aan het eind van zijn leven. Is het dan wel reeel om meerdere duizenden euro's uit te geven voor 1 jaar verlenging van de levensduur.
Dit zijn overwegingen die het baasje natuurlijk zelf moet maken maar dan moet de dierenarts wel een reeel beeld geven.
Arts heeft van te voren wel gezegd wat ongeveer de kosten van een echo zou zijn, maar eerst moesten de schildklieren onder controle zijn. En dat is nu ook het geval dus kosten worden nu alleen 1x in het half jaar. plus de medicijnen,.
Mijn vorige kat was ook rond die leeftijd toen snelwerkende schildklier was geconstateerd en die is nog 20 jaar geworden. Met dezelfde soort medicijnen.

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zeg dan ook niet dat u het niet moet doen maar het wel in overweging nemen. Als de conditie van het dier toch al minder is neem je een andere beslissing dan bij een voor de rest gezond dier.

Sietsky
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2023 21:07

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Sietsky »

Dank voor alle reacties. 3 jaar geleden kostte bloedafname en consult nog rond de 170 euro.
Best een groot verschil met nu. Ik heb oo google wel gezocht naar gemiddelde kosten. En daar komt consult plus geriatrisch bloedprofiel en t4 minder dan 200. Ik snap dat medisch afval niet bij gewone afval kan en dat dat geld kost. En ook dat de arts en de rest van het personeel betaald moet worden. Echter een consult van 60 euro voor incl bloedafname 15 minuten vind ik goed betaald. Mijn tandarts vraagt 23 euro voor een consult.:)

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door BL2 »

Onze kat moest ook even lang de tandarts / dierenarts voor schoonmaken gebit.
Ook een rekening van ruim 200 euro. Ga ik naar de mondhygiëniste dan ben ik ruim minder kwijt, en heb ruim meer tanden.....

Voor vele niet meer op te brengen, met als gevolg veel zwerfkatten en overvolle asiels.....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geef ze iets om op te knagen, hoeven ze niet naar de tandarts.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sietsky schreef:
14 nov 2023 20:53
Dank voor alle reacties. 3 jaar geleden kostte bloedafname en consult nog rond de 170 euro.
Best een groot verschil met nu. Ik heb oo google wel gezocht naar gemiddelde kosten. En daar komt consult plus geriatrisch bloedprofiel en t4 minder dan 200. Ik snap dat medisch afval niet bij gewone afval kan en dat dat geld kost. En ook dat de arts en de rest van het personeel betaald moet worden. Echter een consult van 60 euro voor incl bloedafname 15 minuten vind ik goed betaald. Mijn tandarts vraagt 23 euro voor een consult.:)
Mijn vaste dierenkliniek is overgenomen door een van de zakkenvullende buitenlandse ketens; sindsdien zijn de tarieven flink gestegen. Misschien is dat bij uw dierenarts ook gebeurd?

Gelukkig is er bij mij nog een zelfstandige kliniek op een paar kilometer. Mijn kat (v, 13 jr) is daar eerder dit jaar een dag geweest ivm blaasontsteking; dat kostte nog geen 80 euro voor observatie, urineonderzoek, medicijnen voor een week (antibiotica en pijnstillers) en speciaal voer (minder belastend voor de nieren) voor 14 dagen. Haar gebit was ook nog even geïnspecteerd en perfect in orde bevonden.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
14 nov 2023 21:03
Geef ze iets om op te knagen, hoeven ze niet naar de tandarts.
Tis geen hond hoor. :wink:

Ik heb katten gehad die op hoge leeftijd nog een goed gebit hadden, maar ik heb ook katten gehad die al op jonge leeftijd een slecht gebit hadden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bij de dierenarts

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zijn net mensen.

Plaats reactie