Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

En vervolgens weegt de rechter het af tegen dierenleed in de industrie, om tot een voorwaardelijke taakstraf te komen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

HansdenVB schreef:
11 dec 2020 09:01
Wat ik aangeef is gewoon wet dus nogmaals:
Het is verboden om dieren zorg te onthouden

In artikel 2.2 lid 8 van de Wet dieren is een verbod opgenom en om dieren de nodige zorg te onthouden. Onder deze norm kunnen meerdere gedragingen vallen, zoals het onthouden van voer en water, het onthouden van medische zorg aan een ziek of gewond dier en het onvoldoende verschonen van hokken.

Overtreding van deze norm is een strafbaar feit. De rechter bevestigt dat moeder en dochter zich hier schuldig aan hebben gemaakt, en vraagt zich vervolgens af welke straf hier bij hoort.
Je past de teksten aan naar eigen believen blijkbaar? edit: ik zie dat je gewoon klakkeloos een tekst kopieert van een site zonder deze even te controleren of bronvermelding te doen..

Dit is de echte tekst in de wet:
8 Het is houders van dieren verboden aan deze dieren de nodige verzorging te onthouden.
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2020-01-01

Als de eigenaren van de kat samen met een dierenarts een behandelplan opstellen waarbij keuzes worden gemaakt en hiermee dus de zorg wordt gegeven die een dierenarts nodig acht voor de kat ( en dat kan ook het niet geven van medicijnen en/of het laten inslapen zijn ), dan wordt daarmee de benodigde verzorging gegeven zoals de wet die stelt.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Weet het dan allemaal maar beter zoals iemand al gezegd heeft zodra die kat zich rot gaat voelen zoekt die buiten (want mag nog lekker naar buiten) een plekje om uiteindelijk een LANGZAME ZEER PIJNLIJKE DOOD TE STERVEN en dat is dan gewoon de schuld van TS en de betwetersclub hier.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hans... een zieke kat gaat op een vertrouwde plek liggen. Dat is doorgaans thuis. Een van mijn katten was laatst ook niet lekker. In plaats van in de vensterbank te liggen lag hij op bed, even geen drukte om zich heen, maar wel de geruststellende geur van het baasje bij zich.

HansdenVB

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

witte angora schreef:
11 dec 2020 09:59
Hans... een zieke kat gaat op een vertrouwde plek liggen. Dat is doorgaans thuis. Een van mijn katten was laatst ook niet lekker. In plaats van in de vensterbank te liggen lag hij op bed, even geen drukte om zich heen, maar wel de geruststellende geur van het baasje bij zich.
Ik heb al ruim 40 jaar katten een kat die zijn dood voelt naderen gaat zich zoals door anderen al aangegeven verstoppen om te sterven en in het geval van diabetes zonder insuline gaat dat dus geen prettige dood worden lees je in.

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Een kat vredig in laten slapen zou volgens u niet mogen. Dat zou dierenmishandeling zijn. Wat een hypocrisie. We leven in een land waar mensen met een geweer de natuur ingaan om dieren voor de lol dood te schieten en dat is normaal? En alle dieren in de megastallen die zo goedkoop mogelijk worden gehouden want o o, voor vlees en eieren willen we geen cent teveel uitgeven, en wat voor leven hebben die? Maar voor een kat een vermogen uitgeven? Anders ben je een beul en volgt aangifte? Ziek.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

HansdenVB schreef:
11 dec 2020 10:15
witte angora schreef:
11 dec 2020 09:59
Hans... een zieke kat gaat op een vertrouwde plek liggen. Dat is doorgaans thuis. Een van mijn katten was laatst ook niet lekker. In plaats van in de vensterbank te liggen lag hij op bed, even geen drukte om zich heen, maar wel de geruststellende geur van het baasje bij zich.
Ik heb al ruim 40 jaar katten een kat die zijn dood voelt naderen gaat zich zoals door anderen al aangegeven verstoppen om te sterven en in het geval van diabetes zonder insuline gaat dat dus geen prettige dood worden lees je in.
Je hebt je afgemeld, prima... mocht je dit nog lezen: een kat gaat zich inderdaad steeds meer terug trekken - op vertrouwde plekjes. Dan weet je als baasje dat zijn tijd gekomen is. In overleg met de DA kun je dan besluiten hoe het behandelplan er verder uit gaat zien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nou, ik hoop dat Hans veganist is. Want dan heb je nog enig recht van spreken wanneer je anderen de maat wil nemen over dierenwelzijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Is HansdenVB nu helemaal uit beeld??

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jep. Scheelt een hoop gedoe.

mh73

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door mh73 »

Dus als iemand een andere mening heeft is een forum niet leuk meer? Bijzonder.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
11 dec 2020 12:44
Dus als iemand een andere mening heeft is een forum niet leuk meer? Bijzonder.
Dat is juist het idee van een forum. Echter kon Hans er juist niet zo goed tegen dat er anderen waren met een andere mening.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door marnix »

jammar!
met genoegen alles gevolgd,

Aannet
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2020 16:47

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Aannet »

Wat een complete onzin. U kent de kat het beste en een buitenkat kan je niet binnen houden. Ik heb wel eens een oppaskat die injecties moeten geven en dat vond ik vreselijk om te doen. Naald klapte dubbel etc. Beter zorgen voor een goed leventje binnen de grenzen die mogelijk zijn. En trap niet in al die dure bloed onderzoeken vd DA. Jij weet zelf het beste of het goed gaat met jouw kat.

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

mh73 schreef:
11 dec 2020 12:44
Dus als iemand een andere mening heeft is een forum niet leuk meer? Bijzonder.
Eh nee, andere mening zijn welkom, zonder dat geen forum en geen discussie. Maar eer is wel een ondergrens waaraan reacties moeten voldoen om nuttig te zijn, en die werd niet bepaald gehaald.

Zeker in een (uitermate boeiende) discussie als dit, waarin niet één duidelijke waarheid is (het gaat om de combinatie van mens en dier, en die is per definitie altijd verschillend), is die ondergrens relevant.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Het huisdier vergrijst"

https://www.trouw.nl/nieuws/het-huisdie ... ~b07ae6ff/

Vond ik interessant om te lezen. Wat was de gemiddelde leeftijd van een huiskat 50 of 100 jaar geleden? Bovenstaand artikel is uit 2003.

Ik kan me niet voorstellen dat er in 2003 dierenartsen waren die het woord "aangifte" in de mond namen inzake een diabeteskat.

Zo hard gaat de verandering dus. Ook huisdieren worden steeds ouder. De medische dilemma's die daar mee gepaard gaan steeds ingewikkelder.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Moneyman schreef:
11 dec 2020 12:55
mh73 schreef:
11 dec 2020 12:44
Dus als iemand een andere mening heeft is een forum niet leuk meer? Bijzonder.
Eh nee, andere mening zijn welkom, zonder dat geen forum en geen discussie. Maar eer is wel een ondergrens waaraan reacties moeten voldoen om nuttig te zijn, en die werd niet bepaald gehaald.

Zeker in een (uitermate boeiende) discussie als dit, waarin niet één duidelijke waarheid is (het gaat om de combinatie van mens en dier, en die is per definitie altijd verschillend), is die ondergrens relevant.
Wat is die relevantie dan als die ondergrens niet bewaakt wordt?

Nijogeth
Berichten: 9991
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Aannet schreef:
11 dec 2020 12:53
U kent de kat het beste en een buitenkat kan je niet binnen houden.
U bedoelt een wilde kat? Waarom zou je daarmee naar de dierenarts gaan? Dan snap ik dat die onhandelbaar is.

Nu zijn wij thuis gezegend met een hond die de rust zelve is. Vandaag bij de dierenarts 6 spuitjes gekregen, vanwege vetophopingen die verwijderd werden. Dat beest geeft geen krimp, zo goed van vertrouwen. In eigenlijk alles is die zo.

Maar daar tegenover staat onze vorige hond, die echt helemaal panisch werd bij de dierenarts. Daar moesten we altijd bij blijven met 2 personen en dan nog zaten we te vechten om dat beest stil te houden.

Aard van het beestje, maar ook een stukje training.

Moneyman
Berichten: 30102
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
11 dec 2020 17:44
Moneyman schreef:
11 dec 2020 12:55
mh73 schreef:
11 dec 2020 12:44
Dus als iemand een andere mening heeft is een forum niet leuk meer? Bijzonder.
Eh nee, andere mening zijn welkom, zonder dat geen forum en geen discussie. Maar eer is wel een ondergrens waaraan reacties moeten voldoen om nuttig te zijn, en die werd niet bepaald gehaald.

Zeker in een (uitermate boeiende) discussie als dit, waarin niet één duidelijke waarheid is (het gaat om de combinatie van mens en dier, en die is per definitie altijd verschillend), is die ondergrens relevant.
Wat is die relevantie dan als die ondergrens niet bewaakt wordt?
Uit het feit dat Hans niet langer onder ons is, kan je concluderen dat die ondergrens wél bewaakt wordt.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kat niet behandelen voor suikerziekte stafbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 dec 2020 21:34
Uit het feit dat Hans niet langer onder ons is, kan je concluderen dat die ondergrens wél bewaakt wordt.
Heeft eerder te maken met (gebrek aan) incasseringsvermogen

Gesloten