LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Diely
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2006 21:40

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door Diely »

Kitt, denk jij dat de Cane corso, am. Bulldog ed. ook op pittbulls lijken? Dan moet je toch zelf even je huiswerk doen. Want nu ga je helemaal onzin uitkramen!

En Jan Tiel, waar in het bericht staat dat het een amerikaanse bulldog is? Je hebt ook engelse, franse ed. ik zie geen amerikaans staan!

Babs@Dieszel
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 apr 2006 12:18

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door Babs@Dieszel »

Dagelijks krijgen we telefoontjes van mensen die meer willen over de Regeling Agressieve Dieren (RAD). Meestal betreft het eigenaren van American Bulldogs, die zich zorgen maken over de mogelijke gevolgen voor hun hond. De twee meest gestelde vragen daarbij zijn:


"Wat moet je doen als je door de politie wordt aangehouden met je American Bulldog?"

"Wat kun je doen als je American Bulldog onverhoopt in beslag wordt genomen?"



ID-kaart op zak
Voorkomen dat je wordt aangehouden is van groter belang denk ik! Zorg er altijd voor dat je een klein geplastificeerd kopietje van je stamboom bij je hebt (ter grootte van een ID-kaart) zodat je onmiddelijk kunt aantonen om wat voor rashond het gaat. Op die ID-kaart moet ook de barcode van de transponder (chip) staan: dat voorkomt verder zoeken, de hond kan direct gescand worden en bewezen is dan dat het hier niet om een hond van het "pitbull-type" gaat.


Stamboom laten zien
Heb je geen ID kaartje, dan kan er al snel een welles-nietes discussie ontstaan tussen opsporingsambtenaar en hondeneigenaar. Blijf daarom altijd rustig en vriendelijk, bied aan om de stamboom op het politiebureau te laten zien maar geef hem nooit af! Dan komt menig "slimmerik" op het idee om alles na te trekken en dan krijg je fase twee van het verhaal: is deze stamboom geldig of niet.


Welke stamboom?
ARFE, Animal Research Foundation Europe, met het stamboek van The Old Time Dog Society wordt in de RAD vermeld als zijnde een partij in de maak van de RAD en is als zodanig een erkende organisatie. Maar de enige stamboom die een juridische ontheffing op de RAD biedt, is een FCI stamboom. Echter, die worden niet afgegeven voor niet FCI erkende rassen. Echte "bully" type honden zullen minder snel last ondervinden dan "standard" types maar in alle gevallen moet je ervoor zorgen dat je een stamboom met barcode hebt, die uiteraard hetzelfde nummer heeft als de transponder in de hond. Koop dus nooit een hond zonder stamboom!


Toch inbeslagname?
Zoals eerder gezegd: je stamboom laten zien, niet afgeven. Meent men toch dat het om een hond van het pitbull-type gaat, noem dan de duidelijke verschillen tussen de soorten, zoals het grotere formaat dan aangegeven in de RAD (tussen de 35 en 50 cm schofthoogte) en andere kop (meer stop, meer rimpels, ondervoorbijtend, appelvormige schedel) bredere diepere borst. Een pitbull-type neigt naar een Tterriertype, de American Bulldog is een meer molossoïde type: een duidelijke dogachtige.

Neem een advocaat!
Mocht men onverhoopt toch overgaan tot inbeslagname, neem dan direct een advocaat die van wanten weet en die onmiddelijk bezwaar aantekent tegen die inbeslagname. Vraag bij de inbeslagname om een proces verbaal zodat je met de advocaat daaraan kunt refereren. Laat de advocaat contact opnemen met ARFE: daar zit nu op dit gebied de meeste kennis. Wij zijn al sinds 1988 met dit onderwerp bezig en hebben als enige, vanaf 07/1993 een bodemprocedure aangespannen tegen de RAD, tot aan de Hoge Raad Der Nederlanden.

Schouwing en contraschouwing
Als je heel overtuigend overkomt, kan de officier van justitie voor een eventuele Rechtsgang de hond teruggeven: dit mag hij beslissen binnen 48 uur na de inbeslagname. Daarna kan het een lang geworstel zijn, waarbij een ambtenaar van de AID de hond gaat "schouwen" en een rapport maak van de schouwing. Meestal pakt dat negatief uit: welhaast elke stoer uitziende hond is voor hen een pitbull-type. Dan kun je door bemiddeling van je advocaat weer een contraschouwing aanvragen; soms staat de officier van justitie dit echter niet toe en moet de rechter dat beslissen. De rechter kan in dat geval de zaak aanhouden en alsnog de contraschouwing laten uitvoeren. Die schouwing kan ARFE voor je doen; of een keurmeester van dogachtigen en terriers. Dat rapport van contraschouwing komt dan in een volgende zitting weer ter sprake.

Tot heden zijn bij mijn weten alle honden die waren voorzien van een transponder met ARFE stamboom weer teruggegeven. Daarvoor helpt een getuigenverklaring van ARFE als zijnde de registrator en kenner van het ras. In de hoop dat alle vragen zo voldoende beantwoord zijn, teken ik met vriendelijke groet,

Jan Dirk van Ginneke

Diely
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2006 21:40

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door Diely »

Kitt, als je dan toch gaat onderzoeken naar die rassen, moet je ook even naar hun oorsprong kijken. Bv. de Cane corso is van oorsprong een veedrijver, en heeft helemaal geen vechtverleden!!! Dus nu zeg je eigenlijk dat je tegen alle honden bent? Want herders, bordercollies (en nog veel meer rassen) zijn ook veedrijvers, deze lijken dus ook op een pittbull? :?

AnnePanne
Berichten: 382
Lid geworden op: 03 mar 2006 17:27

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door AnnePanne »

janpiel.... het word tijd dat je weer eens naar de basisschool gaat

want volgens mij weet je niet eens hoe een hond er uit ziet....

bibabooble
Berichten: 160
Lid geworden op: 25 mar 2006 02:38

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door bibabooble »

am.Bulldog staan ook niet geregistreerd,dus hetzelfde doen als met de staffords.Vallen namelijk óók onder de pittbullwet!!!!!
een amerikaanse bulldog lijkt niet eens op een pitbull!!en zij zijn inderdaad allemaal geregistreerd bij de arfe tot ze door de fci erkend worden
zijn er nog meer rassen te noemen die volledig voldoen aan het beeld van een Pitbull; bijvoorbeeld de Cane Corso, de Dogo Canario, de Alano en de American Bulldog
Ook bevengenoemde rassen lijken niet op een pitbull qua uiterlijk!! ze zijn ook nog eens veel zwaarder dan een pitbull!! het gewicht van een pitbull zit tussen de 15 en 35 kg die bovengenoemde rassen wegen wel meer dan 50 kg :roll:

JanTiel
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 apr 2006 19:43

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door JanTiel »

Een Am.Bulldog is GEEN erkend ras en de arfe stamboom zegt ook niets!!!!!!
RvB erkent dit ras NIET,dus kan en zal er nooit een fci stamboom op komen.

Babs@Dieszel
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 apr 2006 12:18

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door Babs@Dieszel »

De Raad erkent de AmBull NOG niet, maar de arfe stamboom is genoeg ivm de pitbullwet.

bibabooble
Berichten: 160
Lid geworden op: 25 mar 2006 02:38

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door bibabooble »

em daarbij lijkt een amerikaanse bulldog niet eens op een pitbull

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door bitchy »

beste kit, Jan Tiel of.., beste hondenhater,
ik geloof niet dat ik iemand bij wil staan met zo'n bericht.
er staat overigens niet eens in over WAT voor bulldog het gaat.
wat vreselijk dom van je dat je niet eens begrijpt waarom ik dit bericht plaats. jammer ook dat je er meteen zo tevreden op in hakt en meteen maar aan 1 soort bulldogje denkt.
jou hart voor honden is ver te zoeken, je begrip ook.
Laatst gewijzigd door bitchy op 03 mei 2006 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door showgirl »

Kitt vuile vervelend muts!
het kwijl loopt volgens mij uit je bek wanneer je weer gaat wijzen met je dikke worsten vingertje...''kijk, weer een valse hond''....
als het aan jou, ligt roeien we elke hond uit.

de hond in dit stuk doet geen **** fout.
de ouders zijn nalatig waardoor hun kinderen een poort open doen waar ze niets te zoeken hebben maar waar helaas wel een hond achter ligt.

maar een kortzichtig vervelend wijf als jij vind het geweldig dat er weer een hond op de dodenlijst komt in jou zieke hersenen.

:x :evil: :x :evil: :x

kimmio
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2006 20:45

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door kimmio »

een am bulldog is nog steeds niet bij wet verboden.
dan kun je alle bulldogen wel af laten maken.
je mag ook in nl een am bull kopen zonder stamboom dus als er mee gefokt mag worden dan zijn ze ook niet verboden.en om een am bull te gaan vergelijken met een am steff of een pitje is wel heel ver gezocht!!!
dan kun je net zo goed alle kleinere hondjes zoals de malthezer en boomers ook af gaan maken want daar zit ook ergens een terrier ras bij nou dan is het ver te zoeken kunnen we net zo goed alle honden gaan afmaken hebben we ook geen bijt incidenten meer.
en bovendien staat de goldenretriever nog steeds op 1 met de meeste bijtincidenten.en niet de pit of am steff.het zijn hele lieve honden zolang ze ook maar zo opgevoed zijn.je kan elke hond vals maken dat heeft niks met het ras te maken!!!!!

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door showgirl »

showgirl

Geplaatst op 29 Apr 2006 21:59 door showgirl
we zijn nu 433 berichten verder en kitt is nog niets wijzer,
mijn laatste bericht over dit onderwerp;

er bestaat geen foute hond, maar wel een foute eigenaar
ik ga me hier weer snel aan houden, mensen als Jan Piel alias Kitt brengen het slechte in me boven.
wat hen betreft gaan alle honden naar de knoppen! :evil: vuil rot kreng, weet je nou eigenlijk al wat schaargebit inhoud? dom wicht. :roll: :x
De kaken van een stafford(pitbull)zijn erop gemaakt om te doden(schaargebit)die van de andere honden niet

miena
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 apr 2006 19:53

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door miena »

wat hen betreft gaan alle honden naar de knoppen! vuil rot kreng, weet je nou eigenlijk al wat schaargebit inhoud? dom wicht.

Doe ff normaal :lol:

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door bitchy »

zo te lezen weet kitt dat dus niet,
in elk geval niet om te doden :roll:

maar euh, showgirl, zullen we van naam ruilen? :lol: :wink:

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door just the cook »

bitchy

Geplaatst op 03 Mei 2006 13:27 door bitchy
harderwijk: een buldog (dus geen staffie of pitje) heeft gistermiddag in harderwijk twee broertjes ( 3&6 jr.) in het gezicht gebeten. ze zijn in het ziekenhuis opgenomen.
de kinderen waren op bezoek bij kennissen. vermoedelijk heeft een van de kinderen de schuttingdeur van de buren geopend. daarop ontsnapte de hond.
En wat doet zo'n onrustzaaier als Jan Tiel?????
JanTiel


Geplaatst op 03 Mei 2006 14:12 door JanTiel

am.Bulldog staan ook niet geregistreerd,dus hetzelfde doen als met de staffords.Vallen namelijk óók onder de pittbullwet!!!!!


HEB JIJ EIGENLIJK WELEENS VAN EEN ENGELSE OF FRANSE GEHOORD???

NEE ZEKER!!!
meteen weer dat vooroordeel walgelijk walgelijk walgelijk

erikaylee
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2006 13:58

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door erikaylee »

hè kit ik heb nog wat honden voor je gevonden die vroeger gebruikt werden voor gevechten en dus volgens jou vechthonden zijn.
1: www.hondenplaza.nl/page/akita.php

2:www.dessie.be/honden/ras/boxer.htm

3:www.dieren-rassen.nl/honden/pinscher-en ... ca-de-bou/

het gaat dus om de akita,de boxer en de ca de bou. en ik denk dat er nog wel meer honden zijn die op dit lijstje thuis horen. misschien kan je je nu concentreren op deze honden.
hè klit heb je deze honden ook al op je lijstje gezet? goh je lijstje wordt steeds langer zeg!! jij bent geen dierenvriend maar een een vreselijke dierenhater!!!!! :evil: (trouwens dat geld ook voor janlul) maar ja dat kan ook niet anders want niet "kleine kindjes" hebben geen gevoel in hun donder omdat ze het foute zijn wat hun moer heeft bewaard! :wink: (dan snap je zelf wel wat ik bedoel hè kit)

erikaylee
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2006 13:58

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door erikaylee »

hè showgirl kijk uit met je gescheld hoor want anders ben je volgens k*ttekit ook een klein kindje :wink:

tessa22
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2006 10:53

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door tessa22 »

Dat de honden niet gevaarlijk zijn moet je aan de ouders vertellen waar het kind van aangevallen is....

Werkzaam bij de overheid en jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen van kinderen/peuters die zijn aangevallen door zo'n hond.
ivm privacy.

Babs@Dieszel
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 apr 2006 12:18

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door Babs@Dieszel »

Alleen door Pitbulls Tessa? Of ben je net zo bevooroordeeld dat alleen die bijtincidenten meetellen??

kimmio
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2006 20:45

Re: Teken de petitie tegen de RAD/Pitbullwet

Ongelezen bericht door kimmio »

beste tessa

ik heb zelf een zoontje van ander half en een stafford en dat gaat heeel goed het is maar net hoe je ze opvoed maar dat is met alle honden zo en niet alleen met staffords

Gesloten