LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
BounceMeister
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2004 19:31

Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door BounceMeister »

Bij gebrek aan ander forum maar het honden en katten forum gekozen. Alsof dat de enige huisdieren zijn??

Anyway, ik zie steeds weer pakjes met wel of niet gekleurde watten in de dierenwinkel. Ze zijn bedoeld voor een hamster of ander knaagdier om hier zijn nestje mee te maken. Ze zijn er van katoen of systhetisch.

Deze watten zijn echter zeer gevaarlijk!!!

De diertjes kunnen er in verstrikt raken en wanneer ze het opeten, geloof me, dat doen ze, zal het vast blijven zitten in de ingewanden en het diertje zal sterven.

Koop dus geen hamsterwatten!!

Gebruik in plaats daarvan gewoon zaagsel en van die papieren sliertjes, die zijn er ook in alle kleuren.

akkie

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door akkie »

Ik raad het ook erg af om watten in een hamsterkooi te gebruiken.
De hamster van me zus is er toen in gestikt...arm dier.
Ze had der wangen vol en blijkbaar is het verkeerd gegaan ...we kwamen er pas na 2 dagen achter, want we dachten elke keer dat ze sliep... mooi niet dus....ze was dood door die watten.

hamsterfan

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door hamsterfan »

Ik gebruik al jaren deze Hamsterwatten en gelukkig nooit geen prblemen mee gehad en mijn hamsters vinden het fijn om lekke in te nestelen en te slapen.

NienkeJoe
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:07

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door NienkeJoe »

Beetje een laat toegevoegde reactie lees ik, maar ik plaats hem toch maar. Ik vind het belangrijk om te zeggen!

Ik heb ook een tijdje hamsterwatten gebruikt. Om dezelfde reden als iedereen: een fijn, warm en zacht nestje voor mijn lieve huisdiertje.
Na een tijdje zag ik haar friemelen. Even later brak er volledige paniek uit in de kooi. Ze zat helemaal met haar pootje in de watten gedraaid. Gevolg: een zeer ernstig gezwollen poot. Gelukkig was ik er snel bij, want ze was al bezig om haar poot eraf te bijten!!! (ja, knaagdieren doen dat)
Ik ben er de volgende dag mee naar de dierenarts gegaan. Gelukkig was het pootje niet te ernstig gebroken en is vanzelf genezen.

Bij vrienden van me die het ook gebruikten is het wel vreselijk mis gegaan. Dit betrof geen hamster, maar een muis. Deze heeft dus inderdaad de watten gegeten. Daarna is het diertje dus overleden aan een verstopping in de darmpjes!

Meerdere verhalen gaan rond over deze watten. Ik hoop echt dat dit uit de handel wordt genomen. Hooi en keukenpapier is echt afdoende voor ze om een nestje te maken. Ook een vel gewoon papier, kranten, papiersnippers, enz. is heel leuk voor ze. Bovendien moeten ze dan werken voor een slaapplekje, wat weer verveling voorkomt!
Dus creatief zonder enge watten!

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Wij vernietigen onze administratie met een scredder. Deze stroken zijn welliswaar breder als die in de winkel, maar werken ook goed. Daarnaast nog een velletje closetpapier en ze maken er zelf wel wat moois van.

We leggen de velletjes papier (toilet/keuken/tissue) ook nooit in hun huisje, altijd midden in de kooi. Ze slepen het zelf wel weg, hebben ze ook nog wat te doen.

NienkeJoe
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:07

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door NienkeJoe »

Ik ben het heel erg eens met Panthera.
Dieren moeten gewoon werken voor hun nestje. Net als voor hun eten. Zo vervelen ze zich niet en vertonen ze ook geen stereotyp gedrag (steeds dezelfde handelingen verrichten).
En papier uit de versnipperaar is niet schadelijk, mits de inkt niet giftig is uiteraard.
Keukenrol of wc-papier wat nog op een rol zit is helemaal feest! (een volle rol is niet nodig natuurlijk).

Kortom: alles is beter dan hamsterwatten!!!!!

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Ja, vooral een wc rol ... hebben ze hier ook groot plezier mee.

Wat ik ook nog wel eens doe, is het voer in zo'n rolletje verstoppen en knabbelstaven in de kooi hangen. Zorgt ervoor dat ze lekker actief zijn.

NienkeJoe
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2008 21:07

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door NienkeJoe »

Ja, dat ken ik. Voer in een wc-rol en dan dichtvouwen.
Ik heb al jaren geen hamsters meer. Ik heb nu muizen. Maar eerlijk gezegd is er geen verschil tussen een hamster en een muis als je ze een plezier wil doen.
Ik richt mijn verblijven ook altijd zo natuurlijk mogelijk in. Dus geen plastic troep, maar hout en steen. Dus ook hooi, wat ik dan weer in een bosje maak (een sprietje om een bosje binden) en dat in een hoek neerzetten. Het lijkt leuk, voor zolang als het duurt.
Mijn mening is wel altijd: hoe eerder het stuk gaat, hoe blijer ze er mee zijn!
Knabbelstaven zijn super! Wist je dat ze ook gek zijn op trosgierst? Dat is eigenlijk voor vogels, maar alle kleine knagers vinden het lekker! Ook dat geeft ze weer iets gezonds te doen. Het zit ook vol kalk, dus die knaagstenen hoeven dan niet meer altijd in de kooi. En het is natuurlijk voedsel voor ze, net als een maïskolf.
Ik heb nu een stronk in mijn bak liggen, waar ik dat trosgierst in steek. Ze moeten wat klimmen en klauteren om bij het laatste stukje te komen. Voor muizen totaal geen probleem, maar hamsters kunnen ook goed klimmen en ook zij zullen het als een leuke uitdaging zien!

Trouwens leuk dat je de Siberische tijger zo leuk vindt (aan je naam te zien). Prachtdieren zijn het!

Panthera tigris altaica
Berichten: 79
Lid geworden op: 19 jan 2009 19:01

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door Panthera tigris altaica »

Wij hebben ook drie katten!

Hoewel dit topic over watten ging, heb ik nu wel weer tips voor mijn hamsters.

Gaat trouwens prima samen.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Watten voor hamsternest gevaarlijk!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Katoen vlokken van Vitakraft zijn ook prima geschikt voor hamsters, puur natuur en beter als die papiersnippers vol met inkt.

Gesloten