LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] warm water douche

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

warm water douche

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Misschien niet een topic die hier op dit Forum past maar ik probeer het toch.

Ik woon in een appartement met blokverwarming. Geen gasaansluiting in huis en daardoor het ik een 80 liter elektrische boiler voor warm water (douche en afwassen). Deze is eigenlijk voor een 2-persoons huishouding. Omdat ik nu alleen woon heb ik hem op de laagste stand staan zodat hij het water niet onzinnig (hoog) verwarmt. In het weekend heb ik 'm vaak uit omdat ik me dan wel red met de restwarmte van de vrijdag daarvoor.
Het is een enorme stroomverbruiker met 1.000W die 's nachts ruim 4.5 uur opwarmt (in hoogste stand). Door mijn gebruik bespaar ik al aanzienlijk stroom. Nadeel van een elektrische boiler is, dat er warm water is als hij het heeft verwarmt. En dus niet altijd als ik het wil, of nodig heb.

Is er een warm water apparaat dat mij warm douchewater kan toeleveren op het moment dat ik dat wil?
Op de Engelse tv zie ik vaak een klein apparaatje in de douche hangen en koken de mensen elektrisch

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Slobberbone »

1000 Watt valt best mee voor een boiler van 80 liter, kun je geen timer plaatsen dus instellen op moment dat je het nodig hebt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je kan kijken naar een instant heater.
Of je er veel mee bespaart is echter de vraag.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@snuffel1
Het gaat mij niet om een zuinigere oplossing. Ik zou graag willen douchen als ik dat wil. Als ik nu wil douchen ben ik 2 uur verder voordat ik pak-em-beet 7 minuten warm water heb. En als er in die 2 uur iets tussenkomt heb ik voor niets water opgewarmd.

@Slobberbone
Met een timer moet ik weer op voorhand bepalen wanneer ik wil douchen. Door de weeks werkt het nu prima. Dan warmt ie 's nachts op en heb ik 's ochtends douchewater, maar dat is die vaste routine. Ik ben op zoek naar dat flexibele directe gebruiksgemak.

@Angel1978
Dat lijkt wel hetgeen ik zoek.
Ik zat zelf aan een doorstroomtoestel te denken maar de hoeveelheid water is vaak bij de grootste capaciteit toch nog wel beperkt: 4 liter/minuut bij 7kW. Een normale douche verbruik ± 9 liter/minuut en met een waterbesparende douchekop is het verbruik nog altijd ± 7 liter/minuut. Dan is 4 liter gewoon veel te weinig.
Ik ga me eens in de instant heater verdiepen. Bedankt :D

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door scontra »

@harm.calc,

Even Googlen op:
1/ elektrische geiser badkamer
2/ doorstroomverwarmer. (badkamer)

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door joep873 »

Maakt het echt zo veel uit dat je de boiler zelf steeds op de lage stand en uit zet?
Die 4.5 uur zullen nodig zijn als het water helemaal koud is, maar als de inhoud nog warm is van de vorige nacht dan zal de tijd dat de boiler feitelijk stroom verbruikt veel korter zijn.
Anders zou je eens op zoek moeten naar een beter geïsoleerde boiler of kijken of je de isolatie van je huidige boiler kunt verbeteren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad niet uitzetten. Juist een goede boiler wordt relatief goedkoop als deze altijd aanstaat, immers hoeft dan weinig bij te verwarmen en heeft altijd ruim voldoende warm water paraat. Dus gewoon aan laten staan, kan je douchen wanneer je wil .

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat apparaatje dat u op de Engelse tv ziet is waardeloos ;-) Wij gaan bijna elk jaar naar Engeland op vakantie en weten dan op voorhand al, als we zo'n ding zien, dat het afzien wordt. Je krijgt dan óf echt kokend heet, of echt ijskoud water. Met weinig druk. Het is niet te mengen of te regelen, zo'n ding heeft een eigen leven. Dus maar niet doen... er worden hier al goede oplossingen aangedragen.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

De boiler uitzetten of lauwwarm lijkt me geen goed plan ivm legionella die dan de kans krijgt om lekker te groeien.
Een elektrische geiser is een betere oplossing voor warm/heet water op het moment dat je 't nodig hebt.

"U kunt veilig douchen als de temperatuur van het douchewater in uw warmwatertoestel afgesteld is op minimaal 55°C. Bij temperaturen boven de 55°C wordt de bacterie gedood."

De legionellabacterie kan zich vermenigvuldigen in een warmwatertoestel met een voorraadvat, zoals elektrische boilers en bepaalde typen combiketels, waarin de temperatuur te laag is afgesteld. Een geiser heeft geen voorraadvat, zodat de bacterie geen kans krijgt zich te vermenigvuldigen.
(Bron: http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Miepje1 schreef:Dat apparaatje dat u op de Engelse tv ziet is waardeloos ;-) Wij gaan bijna elk jaar naar Engeland op vakantie en weten dan op voorhand al, als we zo'n ding zien, dat het afzien wordt. Je krijgt dan óf echt kokend heet, of echt ijskoud water. Met weinig druk. Het is niet te mengen of te regelen, zo'n ding heeft een eigen leven. Dus maar niet doen... er worden hier al goede oplossingen aangedragen.
Ik heb in Ierland gewoond en had ook zo'n ding, maar die werkte gewoon prima. In hele snelle tijd goed regelbaar warm water. Wellicht dat die dingen in vakantiewoningen slecht onderhouden worden of gewoon versleten zijn.

stofzuigertje

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn idee;

Als je geen dure 80 liter boiler op goedkope stroom maar kleine 5 of 10 liter close in boiler hebt?
Die zijn in aanschaf en gebruik voordeliger en ook sneller warm als nodig en je kunt ze uit zetten...

Een spaardouche, ja ook daar echte zuinige en die een beetje minder gebruiken maar een goede spaardouche kan op
een 5 liter keuken boiler draaien, geen ligbad dus.

Verder zal de 5 liter 16x sneller warm zijn en minder stilstand verlies hebben...
Geen 5 uren maar 24 minuten en je hebt voldoende voorraad.
Op de camping heb ik de 5 liter en moest de spaardouche voor een betere vervangen, maar 10 liter boiler kopen had ook gekund.
Kijk eens hoeveel water de spaardouche doorlaat en zo kan de grote 80 of 125 liter boiler vermoedelijk wel weg.
Zelfs bij gezinnen met meerdere personen zou dat lukken hoewel de levensduur van de keuken boiler dan wel stukken minder zal worden.

Succes in je zoektocht maar het kan wel, mits je de douche aanpast met extreem zuinige dus iets langer zoeken.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Nogmaals, het gaat me er niet om dat het voordeliger is, of zuiniger. Ik wil de keus hebben te kunnen douchen wanneer ik wil, en hoelang ik wil. Dat kan met een boiler gewoonweg niet.
Daarnaast verliest een boiler gewoon warmte over de hele dag. Onderschat dat niet.

Ik denk dat een Instant Heater de oplossing voor mij is. Wel heb ik dan twijfel aan de hoeveelheid doorstroomwater. Als ik lees 5,5 liter/minuut dan is dat niet echt veel als je bedenkt dat een waterbesparende douchekop op al meer dan 6 liter/minuut zit. Dan hoef je al helemaal niet aan een luxe douchekop te denken, bv rainshower.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door joep873 »

Harm.calc schreef:Daarnaast verliest een boiler gewoon warmte over de hele dag. Onderschat dat niet.
Verlies is er zeker, maar overschat jij dat verlies niet?
Ik denk dat een Instant Heater de oplossing voor mij is. Wel heb ik dan twijfel aan de hoeveelheid doorstroomwater. Als ik lees 5,5 liter/minuut dan is dat niet echt veel als je bedenkt dat een waterbesparende douchekop op al meer dan 6 liter/minuut zit. Dan hoef je al helemaal niet aan een luxe douchekop te denken, bv rainshower.
Als je royaal wilt douchen zul je het water ook wel warm genoeg willen hebben. Stel dat je per minuut 6 liter kraanwater van 10 graden tot 38 graden wilt opwarmen dan heb je daarvoor een capaciteit van 6*28*4.2/60 = 11.76 kW nodig. Voor een normale huisinstallatie is dat vrij veel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Harm.calc schreef:Nogmaals, het gaat me er niet om dat het voordeliger is, of zuiniger. Ik wil de keus hebben te kunnen douchen wanneer ik wil, en hoelang ik wil. Dat kan met een boiler gewoonweg niet.
Daarnaast verliest een boiler gewoon warmte over de hele dag. Onderschat dat niet.
Huh?
Onze vakantielocatie heeft ook een boiler, nooit problemen mee gehad tenzij 5 man achter elkaar lekker lang wou douchen.

Als je de boiler gewoon aanhoudt kun je toch gewoon normaal en meteen gebruikmaken van warm water, of mis ik iets?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hadden een 120l boiler in het appartement, werkend op nachtstroom, en die gaf genoeg écht warm water om met z'n tweeën te douchen wanneer we wilden, met genoeg over voor de afwas etc. De truc is, aldus mijn zwager de installateur, om hem gewoon aan te laten staan, en niet constant aan/uit te zetten, zeker niet als je op een moment van keuze goed warm water wilt hebben. Simpel gesteld, je hebt dus de juiste apparatuur, je gebruikt het alleen verkeerd. Jouw wens om warm water te hebben wanneer je wilt, torpedeer je zelf met dat aan/uit zetten. Zoals ik het zie, kost die paar kW besparing je dus precies het comfort wat je wilt.

stofzuigertje

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste spaar douche koppen zijn 6 liter......
maar die van mij is maar 3.6 liter dus kan op keuken boiler van 5 liters!
Dus voorraad boiler van 80 of 120 liter hoeft dan niet maar deze zijn lastiger te vinden.
Als je onder de 6 liter komt, met extreem spaar douche kun je urenlang met tientallen personen achter elkaar.....

Een 5 of 10 liter boiler maakt weinig uit, beide moeten opwarmen voor douche en de 10 liter is groter en duurder en meer stilstand verlies.
Een goed geïsoleerde 5 van goed merk kan jarenlang mee en hoewel de 80 liter meestal langer mee gaat, stroom gebruik en aanschaf zijn zoveel duurder dat het zoeken van een 3.6 liter douche kop rendabel is.

Alleen wil ik mensen met CVketel waarschuwen, niet elke ketel kan een laag verbruik goed aan... en soms gaan die dan aan/uit....
Mijn 3.6 gebruikt zo weinig warm water, er komt ook beetje koud bij dat de ketel steeds aan en uit zal gaan... en dat voel je tenzij
je goede thermostaatkraan er tussen hebt....
Bij een gewone kraan is het een ramp!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door sjohie »

stofzuigertje schreef:De meeste spaar douche koppen zijn 6 liter......
maar die van mij is maar 3.6 liter dus kan op keuken boiler van 5 liters!
Dus voorraad boiler van 80 of 120 liter hoeft dan niet maar deze zijn lastiger te vinden.
Als je onder de 6 liter komt, met extreem spaar douche kun je urenlang met tientallen personen achter elkaar.....

Een 5 of 10 liter boiler maakt weinig uit, beide moeten opwarmen voor douche en de 10 liter is groter en duurder en meer stilstand verlies.
Een goed geïsoleerde 5 van goed merk kan jarenlang mee en hoewel de 80 liter meestal langer mee gaat, stroom gebruik en aanschaf zijn zoveel duurder dat het zoeken van een 3.6 liter douche kop rendabel is.

Alleen wil ik mensen met CVketel waarschuwen, niet elke ketel kan een laag verbruik goed aan... en soms gaan die dan aan/uit....
Mijn 3.6 gebruikt zo weinig warm water, er komt ook beetje koud bij dat de ketel steeds aan en uit zal gaan... en dat voel je tenzij
je goede thermostaatkraan er tussen hebt....
Bij een gewone kraan is het een ramp!
In dit geval is de enige warmwatervoorziening de boiler in kwestie, het appartement heeft geen gasaansluiting, en dus ook een CV ketel. :wink:

Het appartement heeft een boiler, en qua rendement zijn elektrische boilers niet zo vooruit gegaan de laatste 25 jaarals CV ketels. Deze vervangen is dus mogelijk niet zo bijster rendabel. Verder kan zo'n keukenboiler weliswaar 5 of 10L leveren, genoeg voor een afwas, maar die is bedoelt als aanvulling op de warmwatervoorziening van een CV, en als die boiler leeg is, duurt het 15 à 20 minuten voordat er weer 5L klaar is. TS is op zoek naar comfort, in 3 etappes van 20 minuten douchen zal dan wel niet zijn wat hij daar onder zal scharen gok ik zo.

TS heeft het juiste materiaal al hangen, alleen door het aan/uit zetten om stroom te besparen, doet hij dit zelf teniet. Alternatief voor de huidige boiler kan een zgn doorstroomboiler zijn, die lijkt wel wat op van die keukendingen, maar is bedoelt en ontworpen om ook mee te kunnen douchen. Dan zou TS eens kunnen kijken naar een Clage CEX 11 met bijpassende douchekop. (sommige versies hebben wel 3 fasen nodig)

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@Julia444
Dat is misschien wel een 120 liter boiler, of nog meer. Doet verder niet ter zake. Allemaal leuke voorbeelden van mensen die zich wel weten te redden met een boiler. Ik blijkbaar niet. Misschien stukje luxe dat ik mij wil permitteren om langer dan 20 minuten te kunnen douchen, daarnaast de afwas te doen en overige waar ik warm water voor nodig heb. Klinkt niet als luxe trouwens.
En vergeet nou eens dat ik dat ding in het weekend uit zet, omdat ik me dan red met de restwarmte van vrijdag. Door de weeks staat ie gewoon aan.

@sjohie
Hij staat door de weeks gewoon aan! Ach, laat maar zitten. Ook bij jou is het zo dat als het warme water op is dat ook jij uren moeten wachten tot het water weer opgewarmd is. Ja, je red je ermee als je kort doucht, als je koud doucht. Maar dat is mijn vraagstelling niet.

Onderwerp wat mij betreft gesloten. Vind de verhalen van mensen die zich met een elektrische boiler wel weten te redden aandoenlijk, maar niet ter zake doende voor mij. Na 9 jaar ben ik erachter gekomen dat een elektrische boiler voor mij niet werkt. Ik vind het in 1 woord armoede. Daarnaast heb ik aangegeven dat het idee van een instant heater waarschijnlijk de oplossing voor mij is.
Dank allen voor de zinnige bijdrage.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: warm water douche

Ongelezen bericht door sjohie »

Dan heb ik het verkeerd gelezen, excuus daarvoor. Maar goed de strekking van mijn verhaal blijft wat mij betreft staan, alleen waar ik aan/uit schrijf, kan je dan laagste stand lezen, nog steeds een keuze van jezelf.

Alternatief is dus de doorstroomboiler zoals ik al aangaf hierboven, die is in Engeland ook meer in zwang, en vermoedelijk het type wat je hebt gezien. Die warmt on-demand op, en heeft itt tot die keuken dingen, wél genoeg vermogen om dat ook te doen voor een complete douche-sessie. Die keuken dingen zijn mini-versies van wat je nu hebt, als dat vaatje leeg is, wordt een nieuwe 5 of 10L warm gemaakt, en pas dan weer geleverd. Nadeel kan dan wel zijn, dat je het voordeel van nachtstroom mist, als je grote boiler daar op werkt (had die van ons nl wel) maar dat is toch al steeds kleiner aan het worden.

Gesloten