Cookinglife schendt herroepingswet

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
A3Fr
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:59

Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door A3Fr »

Onlangs heb ik een artikel aangeschaft op de webwinkel van Cookinglife.
Na ontvangst bleek het artikel niet helemaal wat ik ervan verwacht had en heb ik 't aangemeld als retour.
Na wat stappen op de website te hebben doorlopen moest ik een verzendlabel kopen alvorens ik het artikel als retour kan opgeven.

Ik heb gebeld met de klantenservice en gevraagd of zij mij kosteloos een retourlabel zouden kunnen toezenden. Dit bleek niet mogelijk.

Toen ik de klantenservicemedewerker wees op mijn recht van herroeping en daarmee het artikel kosteloos zou mogen retourneren, antwoordde de medewerker dat ik door mijn aankoop akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden, waarin staat dat retourkosten voor eigen rekening komen.

Denkt Cookinglife hiermee boven de wet te staan?

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door rvjapio »

Er is geen wet die gratis retour regelt. Dus er worden ook geen wetten geschonden.

Mensen vragen ook
Is retour altijd gratis?
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.

Mag dat, kan dat? Ja dus.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door Moneyman »

A3Fr schreef:
31 okt 2022 16:19
Toen ik de klantenservicemedewerker wees op mijn recht van herroeping en daarmee het artikel kosteloos zou mogen retourneren, antwoordde de medewerker dat ik door mijn aankoop akkoord ben gegaan met de algemene voorwaarden, waarin staat dat retourkosten voor eigen rekening komen.

Denkt Cookinglife hiermee boven de wet te staan?
Nee, jij kent de wet blijkbaar gewoon niet. Er bestaat geen wettelijk gratis recht op retour bij herroeping.

A3Fr
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:59

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door A3Fr »

Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... uitoefenen

Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De verkoper moet binnen de 14 dagen nadat hij op de hoogte is van uw beslissing om de koop te herroepen, de ontvangen betalingen inclusief leveringskosten terugbetalen.
Hij mag hiermee wachten tot de goederen terugbezorgd zijn of een bewijs van verzending is overgemaakt. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.

In sommige gevallen kunt u zich niet beroepen op het herroepingsrecht:
- de bestelling van goederen op maat;
- het bestellen van verzegelde goederen om gezondheids- of hygiëneredenen als u ze na levering heeft ontzegeld (bijv. cosmetische producten zoals lippenstift);
- het bestellen van goederen die na levering gemengd zijn met andere goederen en niet gescheiden kunnen worden (bijv. stookolie);
- het boeken van de reis;
- de reservering van een restaurant, een film of concertkaarten.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door Moneyman »

A3Fr schreef:
02 nov 2022 16:49
Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De verkoper moet binnen de 14 dagen nadat hij op de hoogte is van uw beslissing om de koop te herroepen, de ontvangen betalingen inclusief leveringskosten terugbetalen.
Valt het je zelf ook op dat daar géén "retourkosten" in het rijtje staat?

Sterker nog, je quote wel heel selectief, want één alinea hoger op die door jou aangehaalde pagina staat letterlijk:
U betaalt de kosten voor het retourneren van de goederen, tenzij de verkoper ermee heeft ingestemd die over te nemen of de verkoper u niet vóór het sluiten van de overeenkomst heeft laten weten dat die kosten voor uw rekening zijn.
Hoe duidelijk wil je het hebben?

Je kunt dus wel telefonisch op je veronderstelde recht gaan staan, maar de bewuste medewerker heeft gewoon gelijk. Alleen als je niet kon weten dat die kosten voor jouw rekening kwamen, zijn ze voor de verkoper. Maar uit de gegeven informatie blijkt dat die kosten bekend hadden kunnen zijn.

henk51
Berichten: 1678
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door henk51 »

TS vermeld een Belgische bron als info

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor het deel over het herroepingsrecht maakt dat niets uit, dat is het zelfde vanwege Europese regelgeving.

Aygulf
Berichten: 385
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door Aygulf »

Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Bron: Thuiswinkel.org

rwolters
Berichten: 1591
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door rwolters »

Aygulf schreef:
04 nov 2022 09:47
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Bron: Thuiswinkel.org
En het is ook helemaal niet onlogisch dat je kosten moet maken voor retourneren. Als je in een stenen winkel iets wilt retourneren moet je ook kosten maken. Alleen ervaren veel mensen dat niet omdat ze niet direct de kosten voor die ene actie zien. Maar die autorit (of de bus) en het parkeren zijn niet gratis.

rwolters
Berichten: 1591
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Cookinglife schendt herroepingswet

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
02 nov 2022 17:15
Voor het deel over het herroepingsrecht maakt dat niets uit, dat is het zelfde vanwege Europese regelgeving.
Maar de exacte wettekst kan verschillend zijn per lidstaat. Dan is het toch handiger om de Nederlandse regelgeving te quoten. Just in case.

Plaats reactie