Garantie op koffiemachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Roswitha nagtzaam
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2024 16:05

Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Roswitha nagtzaam »

Heeft iemand een idee wat ik hiermee kan?
Ik heb sinds 2020 een Philips latte go 3200 en die is nu voor de vierde keer naar coolblue gestuurd omdat deze weer kapot is en vorig jaar juli is hij ook gerepareerd op onze kosten omdat de 2 jarige garantie voorbij was .
Kosten van 150 euro .
En nu weer kapot en ze willen hem wel repareren maar weer op onze kosten .het kan toch niet zo zijn dat een apparaat maar iets meer dan 3 jaar mee gaat en dat ze niks doen .
Ik heb ondertussen ook geen vertrouwen meer dit apparaat .
We hebben er twee. Eentje thuis en op de camping en die is ook al een keer kapot geweest .
Deze thuis dus nu al vier keer .
Valt dit onder wettelijke garantie want zo'n duur ding moet toch langer dan 3 jaar koffie zetten voor ruim 500 euro per stuk .

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je moet aantonen dat het apparaat al vanaf de koop nonconform is. Of dat mogelijk is, hangt van de omstandigheden af. Wat is de tijdlijn, wat zijn de gebreken, enzovoort.

In de praktijk kan je waarschijnlijk beter een nieuwe apparaat kopen en de ellende achter je laten. Neem dan geen Philips meer, want je bent bepaald niet de enige die dit soort ervaringen meemaakt met Philips.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Methusalah »

En houd er rekening mee dat je deze apparaten ook zelf moet onderhouden. Je moet hem daarvoor wel uit elkaar halen als ik de instructiefilmpjes bekijk

Doe je geen onderhoud, dan is het niet heel vreemd dat hij regelmatig stuk gaat.


https://www.philips.nl/c-m-ho/koffie/ph ... ssomachine

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Aygulf »

Wat is er dan steeds kapot? Als u dat erbij vertelt wordt het verhaal wat duidelijker. In het algemeen kan ik zeggen dat veel mensen (ik zeg niet dat u daar een van bent...) denken dat als een apparaat maar veel geld kost je er nauwelijks onderhoud aan hebt. Heel belangrijk is bij voorbeeld het regelmatig ontkalken, óók als men denkt ik woon in een gebied met zacht water! Zeker als er heel veel gebruik van wordt gemaakt. En dan ontkalken volgens het instructieboekje met het aangeraden ontkalkingsmiddel. Nooit met azijn! Heb vele jaren defecte koffiemachines aangenomen en doorgestuurd naar fabriek en meestal was het een kwestie van (onbedoeld) slecht onderhoud en schoonmaken. Ook verkeerde bonen gebruiken kan problemen opleveren. Gewone bonen zijn te vet, altijd espresso bonen gebruiken. Dus de vraag blijft: wat is er steeds aan de hand?

Harrieët
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2024 12:42

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Harrieët »

Helemaal mijn ervaring met Philips helaas! Ik heb vroeger ook diverse Philips huishoudelijke apparaten gehad en steeds net na de garantie gingen ze kapot. Daarom koop ik al 30 jaar geen Philips meer. Als je de energie hebt, zou ik toch Cool Blue een officiële klacht sturen hierover en als die niet compenseren, ga dan bij Philips klagen, dat wil soms ook wel helpen. Sterkte en S6.

Havanna00
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 21:29

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Havanna00 »

Je hebt 2 vrij dure koffiemachines. Dan mag je verwachten dat die enkele jaren goed werkt, toch zeker wel 'n jaartje of 5, mits je deze natuurlijk goed onderhouden hebt. Verkopers roepen als eerste natuurlijk dat je dat niet gedaan hebt ;-). Als deze dan snel defect raakt zijn de reparatiekosten gedurende die 5 jaar voor de leverancier. Is het apparaat steeds defect of kan het niet meer gerepareerd worden dan heb je zelfs na 5 jaar recht op een nieuw apparaat. De zogenaamde 'wettelijke garantietermijn' is de garantietermijn die de fabrikant hanteert. In Nederland kennen we geen wettelijke garantietermijn maar het 'conformiteitsbeginsel' dat betekent dat je van een apparaat mag verwachten dat het werkt conform de verwachte levensduur. Ik zou de eerste reparatiekosten dus ook terugeisen van CoolBlue.

Van de Consumentenbond:
In de wet staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Een deugdelijk product is een product dat doet wat het belooft. Voor hoe lang dat is, hangt af van het soort product, de prijs en wat de verkoper erover beloofd heeft: dat is dus maatwerk. Neem bijvoorbeeld een tv. Van een tv van € 1500 mag je verwachten dat het langer meegaat dan een tv van € 350.

Bij problemen met een product klopt u aan bij de verkoper. Daar heeft u uiteindelijk de koopovereenkomst mee gesloten. De wet zegt dat als een product onverwacht en buiten uw schuld kapot gaat, u recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Sommige verkopers beginnen dan direct over de fabrieksgarantietermijn. Die fabrieksgarantie (vaak 1 of 2 jaar) is meestal korter dan de verwachte levensduur van een product. Maar ook als die fabrieksgarantietermijn voorbij is, heeft u nog altijd het wettelijk recht op een deugdelijk product. Gedurende de gehele periode dat u mag verwachten dat een product probleemloos meegaat, kunt u de verkoper aanspreken.
Bovendien helpt de wet u een extra handje in het eerste jaar na aankoop.
In dat eerste jaar is het namelijk aan de verkoper om te bewijzen dat u het probleem zelf heeft veroorzaakt. Dit heet ‘omkering van de bewijslast’.
Ook na het eerste jaar heeft u nog altijd recht op een deugdelijk product, maar dan moet u aantonen dat u het product op een normale manier heeft gebruikt.

Het is vaak mogelijk om garantie bij te kopen bij de verkoper. Dit noemen we ook wel ‘commerciële garantie’. Wat u daarmee in feite doet, is het verlengen van de periode van de omgekeerde bewijslast. Daar moet u vaak flink voor betalen en er wordt gesuggereerd dat u anders pech heeft. Ten onrechte dus, want er is altijd het wettelijk recht op garantie.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door rwolters »

Methusalah schreef:
06 feb 2024 13:44
En houd er rekening mee dat je deze apparaten ook zelf moet onderhouden. Je moet hem daarvoor wel uit elkaar halen als ik de instructiefilmpjes bekijk

Doe je geen onderhoud, dan is het niet heel vreemd dat hij regelmatig stuk gaat.


https://www.philips.nl/c-m-ho/koffie/ph ... ssomachine
Inderdaad. Ik zie veel mensen die met zo’n machine hetzelfde omgaan als met een eenvoudig filterapparaat zoals we die altijd hadden. Maar een espressomachine heeft veel meer onderhoud nodig, ongeacht de prijs. Dat komt domweg door wat er allemaal gebeurt in het zetproces. Het maakt nogal wat uit of je water laat druppelen voor een buisjes met wat kalkaanslag of dat je dat doet met 9 of meer bar. En dat is maar 1 voorbeeld waar je mee te maken hebt. Espressomachines kunnen fantastische resultaten geven maar het zijn wel arbeidsintensieve apparaten.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door bupaul »

Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
.

Van de Consumentenbond:
In de wet staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Een deugdelijk product is een product dat doet wat het belooft. Voor hoe lang dat is, hangt af van het soort product, de prijs en wat de verkoper erover beloofd heeft: dat is dus maatwerk. Neem bijvoorbeeld een tv. Van een tv van € 1500 mag je verwachten dat het langer meegaat dan een tv van € 350.

Dat laatste is een verkeerd voorbeeld.
Ook van een tv van € 350 mag je een net zo lange levensduur verwachten.
Het bedrag bepaald namelijk niet hoe goed of slecht een product is.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Aygulf »

Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
Je hebt 2 vrij dure koffiemachines. Dan mag je verwachten dat die enkele jaren goed werkt, toch zeker wel 'n jaartje of 5, mits je deze natuurlijk goed onderhouden hebt. Verkopers roepen als eerste natuurlijk dat je dat niet gedaan hebt ;-). Als deze dan snel defect raakt zijn de reparatiekosten gedurende die 5 jaar voor de leverancier. Is het apparaat steeds defect of kan het niet meer gerepareerd worden dan heb je zelfs na 5 jaar recht op een nieuw apparaat. De zogenaamde 'wettelijke garantietermijn' is de garantietermijn die de fabrikant hanteert. In Nederland kennen we geen wettelijke garantietermijn maar het 'conformiteitsbeginsel' dat betekent dat je van een apparaat mag verwachten dat het werkt conform de verwachte levensduur. Ik zou de eerste reparatiekosten dus ook terugeisen van CoolBlue.

Van de Consumentenbond:
In de wet staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Een deugdelijk product is een product dat doet wat het belooft. Voor hoe lang dat is, hangt af van het soort product, de prijs en wat de verkoper erover beloofd heeft: dat is dus maatwerk. Neem bijvoorbeeld een tv. Van een tv van € 1500 mag je verwachten dat het langer meegaat dan een tv van € 350.

Bij problemen met een product klopt u aan bij de verkoper. Daar heeft u uiteindelijk de koopovereenkomst mee gesloten. De wet zegt dat als een product onverwacht en buiten uw schuld kapot gaat, u recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Sommige verkopers beginnen dan direct over de fabrieksgarantietermijn. Die fabrieksgarantie (vaak 1 of 2 jaar) is meestal korter dan de verwachte levensduur van een product. Maar ook als die fabrieksgarantietermijn voorbij is, heeft u nog altijd het wettelijk recht op een deugdelijk product. Gedurende de gehele periode dat u mag verwachten dat een product probleemloos meegaat, kunt u de verkoper aanspreken.
Bovendien helpt de wet u een extra handje in het eerste jaar na aankoop.
In dat eerste jaar is het namelijk aan de verkoper om te bewijzen dat u het probleem zelf heeft veroorzaakt. Dit heet ‘omkering van de bewijslast’.
Ook na het eerste jaar heeft u nog altijd recht op een deugdelijk product, maar dan moet u aantonen dat u het product op een normale manier heeft gebruikt.

Het is vaak mogelijk om garantie bij te kopen bij de verkoper. Dit noemen we ook wel ‘commerciële garantie’. Wat u daarmee in feite doet, is het verlengen van de periode van de omgekeerde bewijslast. Daar moet u vaak flink voor betalen en er wordt gesuggereerd dat u anders pech heeft. Ten onrechte dus, want er is altijd het wettelijk recht op garantie.
U komt met een heel verhaal zonder te weten waarom 2 dezelfde apparaten steeds defect zijn. Is het niet verstandiger om het antwoord van TS af te wachten wát er dan steeds defect is en wat er dan gerepareerd wordt. Is het steeds dezelfde reparatie?
We weten het niet en kunnen dus ook nog geen conclusies.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat hele verhaal van Havanna00 bevat ook een hoop onjuistheden. TS kan het beter maar gewoon negeren.

rvdbrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2024 20:08

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door rvdbrink »

Ik heb ook zo'n Philips bonen machine uit de 4xxx serie. De eerste keer terug binnen 2 jaar omdat het PLASTIC maalmechanisme afgebroken was. Volgens mij hebben ze dit in vernieuwde versies inmiddels wel vervangen door metalen varianten. En nu buiten de garantie na 3 jaar wederom stuk en is de luchtklep vervangen. Ondanks altijd goed onderhoud.

Er wordt gebruik gemaakt van te slappe materialen en niet duurzaam.

Mijn/de allereerste Senseo ging 12 jaar mee, versie 2 maar 4 jaar met hetzelfde gebruik. Hij had nu de goede naam dus daarna kon het allemaal goedkoper geproduceerd worden.

Voor mij ook geen 2e keer zo'n Philips bonen apparaat meer.

Havanna00
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 21:29

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Havanna00 »

Moneyman schreef:
07 feb 2024 17:36
Dat hele verhaal van Havanna00 bevat ook een hoop onjuistheden. TS kan het beter maar gewoon negeren.
3/4 van 'mijn' verhaal is, zoals vermeld, geciteerd vanuit een artikel van de Consumentenbond over de 'wettelijke garantie' ......

JanSL
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2010 12:20

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door JanSL »

De espresso-apparaten van Philips staan / stonden erom bekend vaak kapot te gaan. Daarom hebben ze het italiaanse Saeco overnomen: de huidie machines zouden beter moeten zijn.
Ik heb zelf een eenvoudige Saeco van 10 jaar oud en op een rubbertje en veertje na niks aan kapot gegaan. Wel 2x per jaar een ontvettingstablet gebruik en het anti-kalk programma uitgevoerd: met gewoon schoonmaakazijn :) .

Wat garantie betreft: die 2 jaar is de minimale termijn. De garantie duurt net zo lang als je redelijkerwijs van een product mag verwachten. Natuurlijk heb je ook met afschrijving te maken, dus een apparaat van 4 jaar oud heeft weinig restwaarde meer.

Ik zou proberen een formele klacht bij Coolblue in te dienen, waarin je aangeeft dat het product al vaak kapot is geweest en dat je geen vertrouwen meer hebt in reparatie. Geef ook feiten met data en Euro's en vraag ze of ze met een passende oplossing kunnen komen. Misschien kun je bij hen een nieuw apparaat kopen met een leuke korting.
Ik kan Saeco van harte aanbevelen.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Aygulf »

JanSL schreef:
08 feb 2024 18:35
De espresso-apparaten van Philips staan / stonden erom bekend vaak kapot te gaan. Daarom hebben ze het italiaanse Saeco overnomen: de huidie machines zouden beter moeten zijn.
Ik heb zelf een eenvoudige Saeco van 10 jaar oud en op een rubbertje en veertje na niks aan kapot gegaan. Wel 2x per jaar een ontvettingstablet gebruik en het anti-kalk programma uitgevoerd: met gewoon schoonmaakazijn :) .

Wat garantie betreft: die 2 jaar is de minimale termijn. De garantie duurt net zo lang als je redelijkerwijs van een product mag verwachten. Natuurlijk heb je ook met afschrijving te maken, dus een apparaat van 4 jaar oud heeft weinig restwaarde meer.

Ik zou proberen een formele klacht bij Coolblue in te dienen, waarin je aangeeft dat het product al vaak kapot is geweest en dat je geen vertrouwen meer hebt in reparatie. Geef ook feiten met data en Euro's en vraag ze of ze met een passende oplossing kunnen komen. Misschien kun je bij hen een nieuw apparaat kopen met een leuke korting.
Ik kan Saeco van harte aanbevelen.
Laat TS nou eerst eens vertellen wat er dan steeds kapot gaat (al 4 jaar!) bij nota bene twee dezelfde apparaten. De reparateur heeft dat ongetwijfeld verteld. Zolang daar geen duidelijkheid over komt is het veel te kort door de bocht om maar te schermen met de leuze "De garantie duurt net zo lang als je redelijkerwijs van een product mag verwachten". Een zeer algemeen uitgangspunt en beslist geen vrijbrief. Als een apparaat bijv. gemiddeld 10 jaar meegaat dan betekent dat echt niet dat men 10 jaar lang recht heeft op gratis reparatie of een nieuw apparaat. Ik heb zoveel espresso apparaten in mijn werkzame leven gezien die verkalkt waren juist de binnenkant van de heel dunne leidingen), slecht schoongemaakt (overal restjes aangekoekte koffie) of men gebruikte veel te vette gewone bonen i.p.v. speciale espresso bonen enz. Mensen gebruiken zo'n apparaat dagelijks, vaak voor vele kopjes koffie en vergeten het geregelde noodzakelijke onderhoud. Sowieso is geregeld ontkalken met een speciaal midden (géén azijn) een must, ook al wordt er dan vaak gezegd dat men in een gebied woont met zacht water.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Havanna00 schreef:
08 feb 2024 17:31
Moneyman schreef:
07 feb 2024 17:36
Dat hele verhaal van Havanna00 bevat ook een hoop onjuistheden. TS kan het beter maar gewoon negeren.
3/4 van 'mijn' verhaal is, zoals vermeld, geciteerd vanuit een artikel van de Consumentenbond over de 'wettelijke garantie' ......
Ja, en dus? Er staat het nodige aan onjuistheid in.

Havanna00
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2023 21:29

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Havanna00 »

Moneyman schreef:
09 feb 2024 11:25
Havanna00 schreef:
08 feb 2024 17:31
Moneyman schreef:
07 feb 2024 17:36
Dat hele verhaal van Havanna00 bevat ook een hoop onjuistheden. TS kan het beter maar gewoon negeren.
3/4 van 'mijn' verhaal is, zoals vermeld, geciteerd vanuit een artikel van de Consumentenbond over de 'wettelijke garantie' ......
Ja, en dus? Er staat het nodige aan onjuistheid in.
Ik mag toch verwachten dat (de juristen van) de Consumentenbond weten waar ze het over hebben met het consumentenrecht? Je kunt dezelfde strekking m.b.t. 'conformiteit' ook terugvinden in de jurisprudentie. Het zou trouwens handig zijn als je niet steeds roept dat 'er onjuistheden in staan' maar ook aangeeft wat er dan onjuist is?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op koffiemachine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Havanna00 schreef:
09 feb 2024 11:48
Ik mag toch verwachten dat (de juristen van) de Consumentenbond weten waar ze het over hebben met het consumentenrecht? Je kunt dezelfde strekking m.b.t. 'conformiteit' ook terugvinden in de jurisprudentie.
Ook de Consumentenbond vertelt een gekleurd verhaal - logisch, ze hebben eigen doelstellingen. Hun standpunten over de levensduur gerelateerde aan de hoogte van het aankoopbedrag zijn bijvoorbeeld gewoon onjuist en worden in de rechtspraak ook niet gehonoreerd.
Havanna00 schreef:
09 feb 2024 11:48
Het zou trouwens handig zijn als je niet steeds roept dat 'er onjuistheden in staan' maar ook aangeeft wat er dan onjuist is?
OK, u vraagt, ik draai.
Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
Je hebt 2 vrij dure koffiemachines. Dan mag je verwachten dat die enkele jaren goed werkt, toch zeker wel 'n jaartje of 5, mits je deze natuurlijk goed onderhouden hebt. Verkopers roepen als eerste natuurlijk dat je dat niet gedaan hebt ;-). Als deze dan snel defect raakt zijn de reparatiekosten gedurende die 5 jaar voor de leverancier.
In deze stelligheid is dit onjuist. De levensduur van een product is niets meer dan een factor in de bepaling of er sprake is van nonconformiteit. Om reparatiekosten gedurende 5 jaar voor rekening van de fabrikant te laten zijn, is veel meer nodig dan jij schrijft.
Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
Is het apparaat steeds defect of kan het niet meer gerepareerd worden dan heb je zelfs na 5 jaar recht op een nieuw apparaat.
Idem. Dat recht heb je als er sprake is van nonconformiteit, maar dat is-zoals gezegd- een hogere lat dan waat jij schrijft.
Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
De zogenaamde 'wettelijke garantietermijn' is de garantietermijn die de fabrikant hanteert.
Onjuist. De zogenaamde wettelijke garantie" is nu juist de wettelijk bepaalde nonconformiteit. Dat is immers het enige wettelijke garantiestelsel, en heeft niets met fabrieksgarantie te maken.
Havanna00 schreef:
07 feb 2024 10:32
In Nederland kennen we geen wettelijke garantietermijn maar het 'conformiteitsbeginsel' dat betekent dat je van een apparaat mag verwachten dat het werkt conform de verwachte levensduur. Ik zou de eerste reparatiekosten dus ook terugeisen van CoolBlue.
Alweer onjuist, op meerdere punten. Allereerst doe je ten onrechte alsof "wettelijke garantie" en "nonconformiteit" verschillende dingen zijn, en daarnaast betekent het nonconformiteitsbeginsel niet dat een apparaat een bepaalde levensduur moet hebben.

Wat het wél betekent (op grond van de wet, i.c. art. 7:17 BW) is dat een product de eigenschappen moet hebben die er op grond van de overeenkomst van mogen worden verwacht. Maar dat betekent uiteraard niet dat je, als een apparaat na 3 of 4 jaar kapot gaat kunt zeggen: ik had 5 jaar verwacht, doe mij maar een nieuwe of een gratis reparatie. Daarvoor is veel meer nodig: je moet aantonen dat het product op het moment van sluiten van de koop al nonconform was. De gemiddelde levensduur is niet meer dan één argument in dat verhaal.

Succes....

Plaats reactie