LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
tarief
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2020 15:28

Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door tarief »

Ik heb op 18-01-2018 een Espressomachine bij Bol.com gekocht en deze werd door Trendmarq geleverd.
Nu is mijn machine defect en op mijn garantiebewijs staat dat deze 25 maanden geldig is. Dat is dus nog net binnen de termijn.
Ik heb gebeld met Jura Nederland en kreeg te horen dat Trendmarq, de partner van bol.com, geen leverancier is van Jura producten in Nederland. Ook stuurden ze mij per e-mail het volgende:

Wij kunnen de machine niet behandelen als deze jonger dan 25 maanden is en niet van een geautoriseerde dealer komt. Dit heeft te maken met het feit dat we de kwaliteit van de reparatie niet kunnen waarborgen als we niet weten wat we van binnen aan zullen treffen. We weten niet waar de machine gemaakt is en of deze is gemaakt door één van onze fabrieken of niet. Het zou dus kunnen dat we een heel ander mechanisme van binnen aantreffen dan wat onze monteurs gewend zijn. Daarom kunnen we de machine binnen de garantie periode niet repareren als deze niet van een geautoriseerde dealer komt en/of als we niet weten waar de machine vandaan komt.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

JURA Nederland B.V.
[Tekst verwijderd], medewerker Support


Ik heb met Trendmarq gemaild en het antwoord van Jura Nederland bijgesloten.

Trendmarq reageerde als volgt:

Het spijt me dat Jura je niet verder helpt. Jura geeft 25 maanden garantie, ik niet...
Ik kan hier verder niets aan doen: Jura laat je zitten, ik niet...
Ik zou Jura gewoon onder druk zetten; ze doen alles om onder hun belofte uit te komen. Niet accepteren.
Je kunt je machine natuurlijk altijd nog laten repareren zodat je de machine niet hoeft weg te gooien.

Verder kan ik niets voor je beteken. Het spijt me.

Met vriendelijke groeten,
[Tekst verwijderd]


Tsja, daar zit je dan met een dure espressomachine van net 2 jaar oud.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 feb 2020 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit. Persoonsgegevens verwijderd

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je hem bij Trendmarq gekocht hebt, zal Trendmarq voor een oplossing moeten zorgen. Zo simpel is het.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
17 feb 2020 18:47
Als je hem bij Trendmarq gekocht hebt, zal Trendmarq voor een oplossing moeten zorgen. Zo simpel is het.
Maar dan wel op kosten van ts. De wettelijke garantie is al voorbij. De garantie van Jura niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bol.com is ook niet de leverancier.

NeoDutchio
Berichten: 12329
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er is niet bij Jura gekocht, het heeft dus geen nut om daar aan te kloppen. In de garantiepapieren in de doos zullen ongetwijfeld voorwaarden staan. Het is al eens vaker voorbij gekomen dat iemand in Rusland iets gekocht had en in Nederland garantie wilde claimen. Garantie kan je alleen krijgen als je er recht op hebt. Kopen via grijze import wil niet zeggen dat u bij de officiele importeur/fabrikant kan aankloppen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
17 feb 2020 18:57
witte angora schreef:
17 feb 2020 18:47
Als je hem bij Trendmarq gekocht hebt, zal Trendmarq voor een oplossing moeten zorgen. Zo simpel is het.
Maar dan wel op kosten van ts. De wettelijke garantie is al voorbij. De garantie van Jura niet.
Waar wordt dit op gebaseerd? De wettelijke garantie kent in Nederland juist geen vaste duur. Wettelijk gezien heb je recht op een conform product tijdens de volledige levensduur van het apparaat. Een verkoper moet in principe wel een heel goed verhaal hebben wil deze technische levensduur korter zijn dan de fabrieksgarantie van de fabrikant.

Nergens blijkt uit dat TS hier geen rechten meer kan hebben bij Trendmarq, op basis van de beschikbare informatie lijkt het juist dat Trendmarq hier probeert om TS af te wimpelen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sterker nog, de wettelijke garantie kent geen termijn. Ook na de levensduur heb je rechten, mits je maar kunt aantonen dat het product bij aflevering non-conform is. Ik zou de verkoper er op aanspreken, die heeft de fabrieksgarantie niet geleverd.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik weet niet of Jura garantie mag weigeren als het apparaat niet bij een van hun geautoriseerde Jura dealer is gekocht.
Moet je dan eerst naar hun site gaan om uit te zoeken of het wel een geautoriseerde verkoper is?
Vraag eens na bij consuwijzer of het juridisch loket in uw gemeente.
Ik zou met een garantieafwijzing door Jura niet zonder meer genoegen nemen, laat ze dat ook maar weten.
Misschien een idee om de belbus van de VARA eens te vragen om voor u te bemiddelen.
Zal Trendmarq niet leuk vinden, wordt bekend dat je beter geen Jura bij hun kunt kopen.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 17 feb 2020 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is wel degelijk een Juraproduct gekocht bij Trendmarq ( via Bol ).
Dus daar kan Trendmarq niet omheen door te zeggen dat zij geen Juraproducten leveren en dat je bij Jura moet zijn.
Het staat klip en klaar op de site, Trendmarq levert Juraproducten.
Trendmarq is de verkoper en zij moeten dit dus oplossen.
Soms wil Bol zelf bemiddelen.....ik herinner me een topic waarbij Bol uiteindelijk bemiddelde en het werd opgelost.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Hier ook een consument met hetzelfde probleem als u, wat naar beneden scrollen.
https://nl.trustpilot.com/review/www.bol.nl

De consument mag toch niet de dupe worden omdat Trendmarq die Jura’s in het buitenland koopt en Jura dat niet wil.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 17 feb 2020 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
17 feb 2020 21:17
Sterker nog, de wettelijke garantie kent geen termijn. Ook na de levensduur heb je rechten, mits je maar kunt aantonen dat het product bij aflevering non-conform is. Ik zou de verkoper er op aanspreken, die heeft de fabrieksgarantie niet geleverd.
Dus met andere woorden, zoals Trendmarq zegt, ter reparatie aanbieden. Anders weet je nooit of het product non-conform is. Al is het non-conformiteitsbeginsel iets anders dan garantie. Garantie zit hier niet meer op, alleen fabrieksgarantie, maar daar wil Jura niets van weten. Voor non-conformiteit zal TS dat eerst moeten bewijzen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door alfatrion »

Garantie = gebeurtenis -> recht

Het conformiteit beginsel wordt ook wel de wettelijke garantie genoemt, maar daarvoor moet inderdaad eerst bewijs worden geleverd. Ik zou een beroep doen op de fabrieksgarantie en de verkoper zou die leveren en heeft dat kennelijk niet gedaan.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Jefdus »

Bedenk ook dat een espressomachine een apparaat is dat regulier onderhoud nodig heeft. Zeker bij Jura, aangezien je zelf de zetgroep niet kunt verwijderen en schoonmaken. Bij gebruik van ongefilterd hard water, zal het apparaat ook regelmatig ontkalkt moeten worden. Als het defect ontstaan is omdat dit soort zaken niet zijn uitgevoerd, valt het defect natuurlijk niet onder de garantie. Net als dat je bij een auto geen garantie kunt claimen op remblokken als die na twee jaar versleten zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Fam Coronel gaven gister in uitzending juiste antwoord;
Voor grijze import moet je naar land van herkomst!
De verkoper is geen Bol of eigenaar AH maar de winkel die als leverancier altijd vermeld werd.
Een Dubieuze verkoper van rest partijen tegen dump prijzen.

Een water filter bespaarde me vele keren ontkalken van deze Stoommachine en de waterkoker!
De Krups XP2000 uit 2006 werkte na vervangen van incontinente rubbers door andere wel lekvrij!
Ook de theepot en kopjes blijven na gebruik waterfilter schoner en bespaarde veel poetswerk... vaatwasser is niet voldoende voor Thee aanslag!

Een zacht water kan is goedkoper dan de TV reclame voor gehele huis, en met goede autowas blijft mijn douche wel kalk vrij... de kraan ook maar wel 2x per jaar Douche poetsen met de betere auto poetsmiddelen!
De Aqua Hell noem ik dat werk!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Altijd weer sluikreclame voor waterfilters.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
18 feb 2020 10:07
Altijd weer sluikreclame voor waterfilters.
Ieder topic staat er vol mee, en de moderatie staat het maar toe. :wink:

Maar, ook al zal Bol ongetwijfeld waterfilters leveren, het gaat hier om een espressomachine van Jura die geleverd is door een *partner* van Bol.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door kweenie »

tarief schreef:
17 feb 2020 15:49
Ik heb op 18-01-2018 een Espressomachine bij Bol.com gekocht en deze werd door Trendmarq geleverd.
Nu is mijn machine defect en op mijn garantiebewijs staat dat deze 25 maanden geldig is. Dat is dus nog net binnen de termijn.
In dat geval zou je het apparaat naar trendmarq moeten kunnen opsturen, zodat zij het ter reparatie naar de leverancier/importeur in het "land van oorsprong' kunnen sturen. Want zij blijven toch het primaire aanspreekpunt.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door geengast »

nl.hardware,info heeft deze week een artikel gewijd aan dit soort problemen. VOORAL via Bol.com en VOORAL als de te betalen prijs goedkoper is dan op andere gerenommeerde sites.
Het artikel gaat weliswaar over televisies ipv espressomachines, maar het belangrijkste blijft gelijk:
- iets als fabrieksgarantie bestaat niet
- niemand garandeert een buitenlands product in Nederland
- Jura geeft 25 maanden garantie op apparaten via hun eigen dealerschap verkocht
- Trendmarq is dus geen echte dealer en hoeft die 25 maanden garantie niet te geven
- blijft over de wettelijke garantie die Trendmarq wél moet geven, maar hoe lang moet een espresso apparaat meegaan? Dat ligt aan de mate van onderhoud en hier kun je over twisten (élke week het binnenwerk schoon gemaakt?)

De link naar het artikel: https://nl.hardware.info/artikel/9887/b ... t-je-weten

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Cro »

geengast schreef:
19 feb 2020 09:07

- iets als fabrieksgarantie bestaat niet
Dat klopt natuurlijk niet, fabrieksgarantie bestaat gewoon. Wat ze daar proberen te zeggen is dat een fabrikant geen wettelijke verplichting heeft om een fabrieksgarantie aan te bieden in Nederland. Geeft een fabrikant echter wel een fabrieksgarantie, wat de meeste fabrikanten gewoon doen, dan mag je ze daar ook juridisch aan houden. Echter dan wel binnen de voorwaarden zoals afgesproken in deze fabrieksgarantie. Deze kunnen, en zijn vaak, anders dan de wettelijke verplichtingen waar de verkoper zich aan moet houden.
- niemand garandeert een buitenlands product in Nederland
Dat klopt niet, er zijn genoeg fabrikanten die gewoon fabrieksgarantie geven op producten bedoeld voor een land of gekocht in een ander land. Er zijn echter ook bedrijven die dit niet doen. Dit kun je echter op voorhand gewoon controleren.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jura en Trendmarq weigeren reparatie kofiemachine

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat artikel blinkt niet bepaald uit in correctheid.

Treffend voorbeeld is dat ze zich baseren op de Wet Koop op afstand - die sinds 2014 niet meer bestaat...

Gesloten