LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wanneer ik de deur open van de magnetron blijft hij doorgaan. Alleen de teller stopt. Verder is het zo dat wanneer ik water één minuut opwarm dat het de ene keer wel heet is en de andere keer weer niet. Ik vertrouw het niet zo? Het gaat om een Bosch.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Wanneer ik de deur open van de magnetron blijft hij doorgaan. Alleen de teller stopt. Verder is het zo dat wanneer ik water één minuut opwarm dat het de ene keer wel heet is en de andere keer weer niet. Ik vertrouw het niet zo? Het gaat om een Bosch.
Hele simpele oplossing, terug gaan naar de winkel waar je dat ding hebt gekocht en daar je klacht deponeren. Wordt hier met enige regelmaat verteld.

Mocht er nog garantie opzitten, garantie claimen.

Opgelost, topic dicht en op slot.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hoe verzin je het toch steeds, gezondheid?
Overigens gaat mijn magnetron "ook door" met geluid maken als ik zomaar de deur open. Is dat zo raar?
Misschien ook maar eens kijken of je wel consequent de juiste settings gebruikt bij het opwarmen van je water, ofzo.

Anders kijken of defect en garantie.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door prem »

Volgens mij is het gebruik van de magnetron slecht voor (de) gezondheid.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door bprosman »

Wanneer ik de deur open van de magnetron blijft hij doorgaan.
Wat blijft er doorgaan ? De straling van het magnetron of alleen de ventilator ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door berndv »

Heb er in mijn studententijd ook zo een gehad. Kwam uit een professionele keuken. Ding had ook geen draaiende plaat bijvoorbeeld, maar dat kan ook aan de leeftijd hebben gelegen.

Die bleef je inderdaad horen nadat je het deurtje opengetrokken had. Heb alleen nooit de behoefte gehad om te gaan onderzoeken of de straling door bleef gaan. Op zich relatief eenvoudig te testen. Ga er maar dichter naar toe met een plastic bekertje waar je een gebaksvorkje rechtop in hebt staan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door sjohie »

Als het een combi-magnetron is, kan het heel goed de oven stand zijn die "door gaat". Dat is niet zo abnormaal, en een ingebouwde functie om hem af te koelen. Als het in de pure magnetronstand is, is het kwalijker, en duidelijk een defect. Je zal zien dat in het glas van het deurtje een metalen raster zit, als de deur dicht is, zorgt dat samen met de rest van de magnetron ervoor dat de straling binnen in die metalen kooi blijft stuiteren, om zo het eten te verhitten. Die straling is daarbuiten niet gezond voor mensen, dus niet meer gebruiken en de garantiepapieren opzoeken. Als je die niet meer hebt, of de garantie is verlopen, dan weggooien en niet meer gebruiken.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

gezondheid schreef:Wanneer ik de deur open van de magnetron blijft hij doorgaan. Alleen de teller stopt. Verder is het zo dat wanneer ik water één minuut opwarm dat het de ene keer wel heet is en de andere keer weer niet. Ik vertrouw het niet zo? Het gaat om een Bosch.
Als het lampje ook gaat/blijft branden als je die deur opent, dan heb je een serieus probleem. Ik zou even contact met Bosch opnemen.
Laatst gewijzigd door Barre Barry op 18 mar 2015 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulie1982
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2015 07:11

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Paulie1982 »

Ik denk dat het een afkoelsysteem van de magnetron is, voor de zekerheid kan je er altijd ff een stukje foliepapier ingooien en kijken of je dan flitsen ziet, zorg er wel voor dat je direct de stekker eruit kan trekken zodat het ophoud.

maar ik denk dat het gewoon een afkoelsysteem is.

ik verbaas me overigens over de vele schaftkeetgrapjes hier op het forum

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die folietest zegt niets. Mijn combimagnetron (die overigens ook geen draaiende plaat heeft) kan gewoon met metaal omgaan zonder flitsend effect. Als ik een bord met een lepel in de magnetron zet en ga verwarmen, zie je daar niets van.

Mucha

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

aadg
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2015 21:13

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door aadg »

Plaats tussen snoerstekker een stekker met schakelaar en het probleem is opgelost.
Kosten 3 euro

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Gebeld met Bosch, alles blijft aan maar de electrische golven gaan gelukkig uit. Daar zal uiteraard wel een beveiliging opzitten. Maar om het helemaal veilig te hebben doe ik 'm liever uit en dan openen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door tenormin »

gezondheid schreef:Gebeld met Bosch, alles blijft aan maar de electrische golven gaan gelukkig uit. Daar zal uiteraard wel een beveiliging opzitten. Maar om het helemaal veilig te hebben doe ik 'm liever uit en dan openen.
Ik zou zoiets gevaarlijks niet meer durven gebruiken.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er gevaarlijk dan?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tenormin schreef:
gezondheid schreef:Gebeld met Bosch, alles blijft aan maar de electrische golven gaan gelukkig uit. Daar zal uiteraard wel een beveiliging opzitten. Maar om het helemaal veilig te hebben doe ik 'm liever uit en dan openen.
Ik zou zoiets gevaarlijks niet meer durven gebruiken.
Nee nee, dit is een gevalletje #FacePalm. :lol:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door tenormin »

Julie4444 schreef:
Nee nee, dit is een gevalletje #FacePalm. :lol:
Als is het een gevalletje Face Palm, dan nog. Als dat ding blijft draaien met de deur open kan dat toch niet goed zijn? Komen al die stralingen je keuken binnen met de kans zelf ook gegaard te worden. Nou, durf ik toch echt niet. En wat @puma schrijft: even naar de winkel: die krengen zijn hartstikke zwaar; krijg ik echt niet getild.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Het is normaal voor magnetrons om geluid te blijven maken, naar mijn weten. Als de golven uit zijn is het dan toch gewoon goed?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarschijnlijk gewoon de ventilatie die nadraait, zoals al meermalen genoemd. Niks geks aan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Magnetron blijft doorgaan bij openen deur?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een magnetron die doorgaat met microgolven produceren terwijl de deur open staat mag en kan absoluut niet verkocht worden en zeker niet door een gerenommeerd merk als Bosch.

Ik zou me daar dus absoluut geen zorgen over maken.

Gesloten