Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

Goedemiddag,

Wij zijn ten einde raad. We hebben sinds 2,5 jaar een nieuwe Miele wasmachine. Na een paar maanden verschenen er kleine roestkleurige vlekken in het wasgoed. De ene keer, de ander keer niet. Vaak op een of een paar kledingstukken, maar zeker nooit op alles.
We hebben alles al geprobeerd:
-waspoeder i.p.v.vloeibaar
-meerdere 90 graden wassen zonder was
-schoonmaak van machine dmv programma en miele schoonmaakmiddel

De vlekken waren een tijdje weg, maar kwamen daarna extra hard terug. Eerst alleen kleine vlekjes, nu ook strepen en grotere vlekken (soms minder geconcentreerd).
De miele monteurs zijn meermaals langsgekomen, maar zonder resultaat. Zij gaven aan dat het lijkt op een chemische reactie, maar wij hebben hiervoor nooit last gehad van deze vlekken en zijn naar ons weten ook geen andere producten gaan gebruiken.

Heeft iemand hier enig idee wat ons kan helpen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik dat zo lees, kan het volgens mij echt niet aan die machine liggen.

Komen de vlekken in de bovenkleding en worden er, bijvoorbeeld, werkzaamheden verricht in die kleding, terwijl er gespetterd of gemorst wordt?

Gaan de vlekken er met een volgende wasbeurt weer uit?

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

De vlekken komen in alle soorten wasgoed (alleen in de handdoeken zien we ze niet). Ze zitten in bovenkleding, maar ook in broeken, ondershirtjes, sokken, onderbroeken en zelfs in het dekbed.

De vlekken zitten in kleding van mij en ook van mijn partner.

De vlekken gaan er met geen mogelijkheid meer uit.

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

de Miele monteurs hebben de hele wasmachine bekeken en geven aan dat er niks in de machine zit 😩 dus een schroef los in de machine zou dan dus uitgesloten zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zou het niet aan het water kunnen liggen? Wasmachines hebben een inlaatventiel dat i.t.t. een kraan die wordt open gedraaid in één klap de leiding wijd openzet. Misschien zouden er dan ijzer en/of mangaandeeltjes kunnen vrijkomen.

https://www.google.com/search?q=leiding ... e&ie=UTF-8

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je een beroep op garantie gedaan? Het probleem ontstond na een paar maanden, toen de bewijslast dat het probleem niet aan de machine ligt nog bij de verkoper lag.

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

@bob zou dan niet het water ook bruin moeten zijn? Dat is namelijk niet het geval.. en het zijn echt vlekken, niet een heel shirt dat een andere kleur krijgt.

Stecky
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2021 16:06

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Stecky »

@moneyman jazeker. We hebben al drie keer een monteur of technicus gehad, maar zij kunnen niks vinden in de machine. Ze geven dus aan dat het volgens hen een externe factor moet zijn, bijvoorbeeld een chemische reactie van gel.
We hebben vandaag een wit shirt ingesmeerd met onze shampoos, crèmes, gel en smeerbare deodorant (natuurlijk), voor een test. Maar deze kwam er uiteraard helemaal schoon weer uit.. dus het lijkt geen chemische reactie van deze producten te zijn.

De vlekken zitten ook echt op hele verschillende plekken: trui, ondershirtje, sokken, ondergoed, beddengoed. Dus wij hopen dat iemand van jullie ons kan helpen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het lijkt mij meer een probleem met uw leidingwater. Mogelijk is er ergens een koperen leiding vervangen door een verwarming pijp.
Kunt u het ijzer gehalte in het leidingwater eens laten meten? Ook een waterfilter plaatsen voor het water in uw wasmachine komt kan een oplossing zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is uitermate wonderlijk, want ik neem aan dat de stukken goed, waar de vlekken in komen ook allemaal van verschillend materiaal zullen zijn.

En ijzer geeft pas roestvlekken als het natte goed een tijdje stilligt. Niet onder het wassen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens.

https://www.vitens.nl/service/waterkwal ... ruin-water

Zijn er wellicht kort geleden bij u in de buurt werkzaamheden verricht aan het waterleidingnet?

Dat moet u dan ook zien als het gewoon uit de kraan komt.

Hebt u het alleen of ook uw buren?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stecky schreef:
15 aug 2021 20:23
@moneyman jazeker. We hebben al drie keer een monteur of technicus gehad, maar zij kunnen niks vinden in de machine. Ze geven dus aan dat het volgens hen een externe factor moet zijn, bijvoorbeeld een chemische reactie van gel.
Je zou het uit moeten sluiten door een andere wasmachine te gebruiken om te testen. Nu maakt Miele zich er wel makkelijk af.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, op een gegeven moment zou dan alles onder de vlekken moeten zitten. En hoe bepaal je dan welke vlek nieuw of oud is?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gewoon onbevlekte kleding testen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, al een paar maanden vlekken op de kleding, schrijft de Ts. Misschien maar even iets nieuws aanschaffen dan voor een test.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
15 aug 2021 23:07
Tja, al een paar maanden vlekken op de kleding, schrijft de Ts.
Ik lees niet al een paar maanden, maar na een paar maanden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meermaals Miele monteurs over de vloer. Die komen niet weer na een week.

Het komt mij voor dat de Ts al een tijd bezig is met die ellende.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 aug 2021 00:36
Het komt mij voor dat de Ts al een tijd bezig is met die ellende.
Al twee jaar, als ik de OP lees. Daarom vraag ik ook door naar de garantieafhandeling, want het probleem is na al die tijd nog niet opgelost.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door Sira »

Sorteert u het wasgoed, wit, bont, fijn? Of wast u alles bij elkaar?

Ik heb het namelijk ooit zelf een keer gehad met de 60°C witte was, toen bleek er een knoop van een wit (jeans) gilet roest af te geven. Het enige dat geen vlekjes vertoonde, was het witte gilet zelf. Dus voor je daar achterkomt, gaat er een tijd overheen.
Maar mocht u alles bij elkaar wassen, kan het net zo goed van een knoop of een rits van een ander kledingstuk komen.

DriverD
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2021 13:37

Re: Roestkleurvlekken in wasgoed, wat kan ik doen?

Ongelezen bericht door DriverD »

Bij onze oude Miele-wasmachine hadden we soms ook onverklaarbare vlekken in het wasgoed. Uiteindelijk bleken de dempers van de trommel te lekken. Vloeistof uit deze dempers kwam dan af en toe in het wasgoed terecht. Dat zou bij uw machine misschien ook het probleem kunnen zijn? Succes met de oplossing.

Plaats reactie