LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
avandalen
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 sep 2007 15:42

Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door avandalen »

Er wordt niet meer vaak gewassen op 95 graden. Hierdoor gaan zeepresten zich ophopen op verborgen plekken in de wasmachine. Deze zeepresten gaan rotten en schimmelen en dat geeft een putlucht. Dit is te verhelpen door regelmatig het 95 graden wasprogramma te laten lopen zonder was en met een beetje soda in de trommel. Mijn vraag is of de oorzaak ligt in het gebruik van vloeibaar wasmiddelen?

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Machtold »

Volgens mij wel. Ik had er ook last van en ook dat die lucht in de pas gewassen was zat. Maar je rook hem pas als de was droog was.
Ik heb mijn wasmachine laten draaien op 95 met een vaatwastablet, nogmaals zonder wasmiddellen en ben poeder gaan gebruiken. Sindsdien heb ik geen last meer.

Heb er ook in een winkel naar gevraagd. (Voor witgoed natuurlijk) Verkoper kon het niet bevestigen, maar vertelde wel dat poeder beter is voor je machine en je kleding schoner wast, omdat vloeibaar, hoe raar ook, schijnbaar moeilijk oplost in water.

NB: toen ik nog "vloeibaar" waste, gebruikte ik altijd A-merken, dus die hebben het ook. Nu was ik ook met een A-merk, maar dan de poedervorm.

Toolboy

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Het is zeker mogelijk. Maar vaak begeven de meeste zeepresten zich achter de zeepbak als deze gebruikt wordt poeder/vloeibaar maakt niet uit.De zeepbak wordt gespoeld met koud water :wink: T

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Machtold »

Toolboy: JE zou dus ook af en toe het zeepbakje met heet water moeten spoelen? Of is dat dan weer heel slecht voor je machine?

Toolboy

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik doe het in ieder geval zeer regelmatig met heet water uit de kraan en heb nooit ergens last van.Trek de zeepbak er maar eens uit en zie wat een viezigheid er achter zit. groet T

stofzuigertje

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Advies;

Gebruik geen zeepbakje en maak deze goed schoon, niet alleen het bakje maar ook eronder....

Ook de harmonica slang laat op de bodem vaak resten achter!

Tip;
Doe poeder of vloeibare direct in trommel.
Bakje bleef schoon en vooral niet teveel gebruiken!
Probeer eens minder want de eerste wasmachine gebruikte 110 liter en nu 30 jaar later de nieuwe maar 52 dus ook ½ zeep nodig.
Ook de geconcentreerde nog dus ¼ is voldoende...

Ook de wasverzachter, ik verdun deze eerst zodat de dikke siroop niet blijft plakken.

Door schoonmaken en mijn tip in trommel volgen en niet meer teveel zal de rest uit harmonica rubber die tussen bakje en trommel zit langzaam ook verdwijnen.

95 graden is de trommel dus zal niet helpen in de zeepbak en rubber....
Als je de bovenkant eraf zou halen (eerst Stroom uit) kun je het rubber ook losmaken en reinigen maar meestal is dit niet nodig omdat er telkens veel water over spoelde...

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Machtold »

Okay! Bedankt voor de tip, daar had ik niet aan gedacht, poeder meteen in de trommel!

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door plumber »

Poeder wel verspreiden in de trommel dus niet
het schepje omkeren.Anders gaat het klonteren
of tussen de koeleren zitten :wink:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

ik heb er jaren last van gehad, de was stonk muf en wat ik ook deed, bleef muf stinken!
Oa een bauknecht, whirlpool, zanussie en een indesit gehad!
Ik maak geen reclame, in tegen tegendeel, ik heb me nu het goedkoopste van het goedkoopste gepakt, een Beko!
Voor het eerst in 15 jaar, komt mijn was fris de machine uit en ook na drogen, ruikt het schoon en de was is ook schoon! De winkel waar ik deze gekocht heb, had, ach is een goedkoop ding, is flut, ik zou het niet aanraden als verkoper!
Ondertussen is dat ding heel erg stil, gaat niet aan de wandel, wast gewoon schoon!
Ik gooi het waspoeder gewoon in de bak en de wasmachine trekt het leeg, blijven geen klonten achter en de bak blijft schoon! Ik heb wel anders ervaren met mijn vorige wasmachines! Altijd bleef er wel iets achter en de was, was niet echt schoon!

Ik ben dik tevreden over mijn turk en als je verder zoekt, zit daar een giga bedrijf achter!

avandalen
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 sep 2007 15:42

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door avandalen »

Ik heb zeer veel werk gehad om mijn wasmachine schoon te krijgen. Alleen het enkele keren wassen op 95 graden met soda met een bijna lege machine was niet voldoende. Het bleek dat de drie schotten in de trommel, die hol zijn, van binnen vol met aangekoekte prut zaten. Dat ging er niet vanzelf uit. Dus heb ik deze prut eerst door de kleine gaatjes met een ijzerdraadje en een stuk elektriciteitsdraad met veel geduld los moeten maken. Daarna heb ik de machine nog 6 x laten draaien op 95 graden met soda en 2 x met azijn. Daarna heb ik het zeepbakje verwijderd en gereinigd. Nu pas is de machine schoon en heeft geen putlucht meer.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Zoals avandalen schrijft is de goede methode: regelmatig een lege trommel met heet water (90 graden) laten draaien en soda (2 kopjes droog) in de trommel. Dit afwissellen met zo'n programma en 2 L schoonmaakazijn in het waswater. Dat om kalk (m.n. op het element) op te lossen. Veel beter en goedkoper dan anti-kalk-tabletten of -poeder.

stofzuigertje

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door teveel zeep te gebruiken komen er resten... dus minder gebruiken of probeer het eens zonder....

Klinkt vreemd maar vaak is op 60 graden zonder zeep wassen voldoende om het teveel van afgelopen jaren te verwijderen...

De Klontjes, ja dat kan, maar als je dit in zeepbakje kreeg was er een overstroming en los tussen kleding nooit geen probleem.
Verder zal het alleen bij vochtige kleding klonten geven...
maar dan gelijk starten, anders mag het als het droog bleef ook op tijdklok voor goedkopere stroom.

Vloeibaar, hoewel de meeste liever poeder houden, vloeibaar kunt U ook gebruiken om Uw rem sporen in onderbroek of andere vlekken voor te behandelen.
Dus giet de hoeveelheid die nodig was weer uit de wasbol over de ergste vlekken en laat het 2 à 3 uren inweken, niet langer....want dan krijg je kleurverschil of vreemde vlekken.

Dat de boven genoemde Beko lang mee kan gaan, weet ik maar als je weet hoe lang je soms op hun onderdelen moet wachten?
Zelfs de lange garantie kan dus lang wachten worden helaas.
Maar de lage winstmarge is voor mij als verkoper ook een reden... zo eerlijk ben ik tenminste wel...

agnes53
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2010 18:08

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door agnes53 »

hoi, ik heb ook veel problemen gehad met vieze geur in mijn wasmachine dus ook mijn wasgoed, ik had een siemens dus wel een goed merk :?: heb sinds kort een Beko :D onbekend he? kostte maar 350,- met 5 jaar garantie en 1600 toeren AA en ik moet zeggen: ik heb ongeveer 4 waschmachines in al die jaren gehad maar zo fris en schoon als nu met mijn Beko dat waren ze niet :x :!:
en weet je: als die geur er een maal inzit dan kan je doen wat je wil het gaat er niet meer uit :!: dus goedkoop is niet altijd duurkoop :)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

agnes53 schreef:hoi, ik heb ook veel problemen gehad met vieze geur in mijn wasmachine dus ook mijn wasgoed, ik had een siemens dus wel een goed merk :?: heb sinds kort een Beko :D onbekend he? kostte maar 350,- met 5 jaar garantie en 1600 toeren AA en ik moet zeggen: ik heb ongeveer 4 waschmachines in al die jaren gehad maar zo fris en schoon als nu met mijn Beko dat waren ze niet :x :!:
en weet je: als die geur er een maal inzit dan kan je doen wat je wil het gaat er niet meer uit :!: dus goedkoop is niet altijd duurkoop :)
Wat je kan doen om de geur eruit te krijgen is een liter azijn ( zelf gooi ik
er 2 liter in bij vorige wasmachine )erin gooien
en dat op halve stand qua liters zetten en dan op 60 of 90 graden zetten en laat maar de ronde doen zonder was er in.
En de geur is er echt uit hoor.
Wat veel mensen ook niet doen is het zeepbakje op tijd schoonmaken, dus helemaal eruit halen en binnenkant waar het zeepbakje zit ook reinigen met vochtige doek.

valerie87
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2009 15:21

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door valerie87 »

ik heb dat ook gehad.
Wat ik nu doe is zeepbakje onder de kraan met afwasborstel helemaal schoonmaken. daarna een flesje hg onderhoudsmonteur er in doen.
me wasmachine en vaatwasser zijn geurloos verder geen muffe was meer en geen doffe glazen.
het is een pakje van 2 flesjes en ik gebruik 1 flesje voor me wasmachine en 1 flesje voor de vaatwasser perfect spul .
en ik doe dat 1x in de 3 maanden.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Laat de deur van de machine na het wassen op een kier openstaan,

Het vocht kan uit de machine trekken en schimmelvorming wordt dan voorkomen,

Succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door seconds-out »

Ulbe schreef:Laat de deur van de machine na het wassen op een kier openstaan,

Het vocht kan uit de machine trekken en schimmelvorming wordt dan voorkomen,

Succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.
Goeie tip!

Heb er ook nog 1:
Doe het benodigde wasmiddel op de vlekken en de rest van de was.
De was wordt schoner en je hoeft nooit meer je zeepbakje schoon te maken.
Volgens mij voorkomt dat ook (deels) zeepresten in het (spoel)water terechtkomen.

RZ-Dede
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2010 09:52

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door RZ-Dede »

DIT HELPT :

je vaatwasser een keer leeg laten draaien met een goede schep soda .
na alles geprobeerd te hebben werkte dit super bij ons, eindelijk geen stinkende vaat meer !

Af en toe nog weer eens 2 theelepels soda bij de tablet doen voor het bijhouden...

Roosje1957
Berichten: 169
Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Roosje1957 »

Bij elke wasbeurt doe ik een scheut azijn in het wasverzachterbakje.
Helpt tegen kalkaanslag, houdt de kleuren mooi en neutraliseert de geur.
En idd.... wasmachinedeur staat bij mij altijd op een kiertje als ik hem niet gebruik, evenals het zeepbakje.

Wilsophie
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2009 12:51

Re: Stinkende wasmachine door vloeibaar wasmiddel?

Ongelezen bericht door Wilsophie »

RZ-Dede schreef:DIT HELPT :

je vaatwasser een keer leeg laten draaien met een goede schep soda .
na alles geprobeerd te hebben werkte dit super bij ons, eindelijk geen stinkende vaat meer !

Af en toe nog weer eens 2 theelepels soda bij de tablet doen voor het bijhouden...
Volgens mij gaat het over wasmachines en niet over vaatwassers.

Gesloten