LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] storing Siemens vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
fazapita
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2008 12:28

storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door fazapita »

Mijn 9 jaar oude Siemens vaatwasser FD 78-04
wast niet goed af. Hij geeft nu de letter F aan en krijg dit niet weg.
In de handleiding staat deze storing niet vermeld.
De machine blijft pompgeluiden maken, als ik hem aanzet.
De programma's werken niet meer.gykf8
Hoe kan ik dit verhelpen ?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Dit duidt op een lekkage en die kan overal vandaan komen. Door die lekkage komt er water in de onderbak, gevolg machine doet niets en gaat afpompen.

Ronald.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Ulbe »

Blijft er misschien ook water in de machine staan?, zover ik weet heeft een afwasmachine geen niveauschakelaar, zoals dat in een wasmachine het geval is, zodoende er bij een storing al snel de boel overloopt,

De filters e.d. kunnen gemakkelijk verstopt raken, anders de machine ( indien mogelijk ) de achterkant verwijderen en de bak waar de vlotter zit droog maken, er kan een lek zitten in het apparaat, ( stekker uit het stopcontact )

Wanneer de pomp of slang verstopt zit, kan er dermate veel water in het apparaat terecht komen dat de boel overloopt en in de machine beland, onder in de machine zit opvangbak met een vlotterschakelaar, wanneer deze bak vol water komt te staan door welke storing ook schakelt de vlotterschakelaar de machine uit om waterschade en erger te voorkomen,

Er zit ergens een foutje, hopelijk is deze in uw situatie snel op te lossen,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Toolboy

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte.Afpompen is niet meer mogelijk door verstoppingen in de labirinten.Dit is te verhelpen om deze te reinigen of te vervangen,Reinigen is een lastige klus.'
T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Waterklep loshalen en de aansluiting vanaf de
klep de machine in doorblazen met een fietspomp
of in bezit een compressor.

fazapita
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2008 12:28

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door fazapita »

Geachte Ronald, Ulbe, Toolboy en plumber

Heel hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik heb de machine gereset en de programma's kwamen weer tevoorschijn, echter .... de pompgeluiden bleven.
Gelukkig heb ik op de keukenvloer geen water gekregen, wel in het souterrain direct onder de vaatwasser.... vervelend, maar geen ramp.
Uit de reacties blijkt overduidelijk dat ik deze klus niet zelf kan klaren. De te maken onkosten voor een monteur etc. investeer ik toch maar liever in een nieuwe machine.
Nogmaals dank en vriendelijke groeten,
fazapita

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door eatme »

Deze reparatie is weldegelijk zelf uit te voeren, alleen een behoorlijk klusje:

- Machine uitbouwen en "labyrint" Kunststof groot plat ding aan zijkant van machine) loshalen en schoonmaken. Let op welke leidingen waaraan zitten bij lohalen.
- Overige slangen di je ziet controleren op vervuiling (ze zijn vaak doorzichtig dus je zit vuil zitten)

Machine terugzetten en jezelf voornemen het ergste vuil de volgende keer van de borden te halen. Dit hield ik een week vol waarna ik dacht: Ok, één middag vuil werk per 8 jaar valt wel mee.

Ik heb deze onderstaande link gevonden waar het staat uitegelgd.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

Volgens mij blijft de overdrukschakelaar hangen.
Is een grote ronde schakelaar ,lopen twee draadjes naartoe
en een dun slangetje.Slangetje eraf en voorzichtig in de
schakelaar blazen en zuigen totdat U een klikje hoort.

Toolboy

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Toolboy »

Is zeker mogelijk plumber en een prima optie.,Maar als de labirinten verstopt zitten zal dit probleem aan de orde blijven.
Zeker wel het proberen waard.
T

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi vraagsteller heeft al een lekkage geconstateert, een verstopt labyrint komt weinig voor.
Waarom vragen beantwoorden als vraagsteller al besloten heeft de vaatwasser te vervangen.

Ronald.

Toolboy

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Toolboy »

@ronald.
Verstopte labirinten is het meest voorkomend probleem bij siemens bosch.
Groet T

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door plumber »

ronald g

Geplaatst op 29 Dec 2008 18:04 door ronald g


--------------------------------------------------------------------------------

Hoi vraagsteller heeft al een lekkage geconstateert, een verstopt labyrint komt weinig voor.
Waarom vragen beantwoorden als vraagsteller al besloten heeft de vaatwasser te vervangen.

Ronald.


Sommige opties kosten weinig of niets.
Een vaatwasser vervangen kost minstens 400€
Bovendien beantwoord je een vraag omdat hij gesteld wordt :wink:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door ronald g »

@toolboy, in mijn regio Apeldoorn nog nooit mee gemaakt. Als de machine geen programma draaide en bleef afpompen was het altijd lekkage. Verder zijn het toch al hokken die vaak ingebouwt zijn, dus liep het uurloon toch al op. Vaak draaide je ook nog op voor de schade, omdat de keuken half gedemonteert moest worden. Wij zijn toen die tijd gestopt met repareren want één keer verdienen en vijf keer terug. Vaatwassers zijn de schrik voor elke monteur.

Groet Ronald.

Toolboy

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Toolboy »

@ ronald
In apeldoorn is de grootste onderdelen leverancier van Nederland.
1 van hun veelvoorkomende meestverkochte verkochte produkten in vaatwasserland zijn labirinten van siemens/bosch.

T

fazapita
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2008 12:28

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door fazapita »

Ik volg jullie interessante reacties nog steeds ook al staat mijn besluit vast. Ik begrijp niet hoe ik aan die klacht ben gekomen omdat ik altijd de vaat met de hand afspoel. Kan het aan de tabletten liggen ?
Ik leer hier uit dat ik voortaan vloeibare zeep ga gebruiken om te voorkomen dat de labyrinten verstopt raken.
Vriendelijke groet,
Fazapita

Adddie
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:12

Re: storing Siemens vaatwasser

Ongelezen bericht door Adddie »

Beste Fazapti,
Dit is hoe het werkt, en hoe het app. te repareren is; allereerst is FD 78 etc de fabricagedatum, b.v FD 7808 is augustus 1998, geen type dus. Het grote en kleine labirint zit, als je voor het apparaat staat, aan de linkerzijde. Om daar bij te kunnen, dien je het toestel uit te bouwen (schroefogen aan bovenzijde, en voorpoten en achterpootje (schroefding in het midden-onder) indraaien. Het gereedschap wat je nodig hebt, is een schroevendraaier, of dopsleutel 8mm, en dito torx20. Om de linker zijwand te verwijderen, dien je eerst de 2 torx-schroeven aan de voorzijde, half verborgen achter het rubber, eveneens te verwijderen. Verwijder trouwens ook even het luik onder de deur, met inachtneming van de bescherming/geleider van de kabelboom. Verwijder daarna de 2 beugels, die het labirint vashouden. Het labirint kan verwijderd worden door het verwijderen van de 2 hoekstukken, en het het rechtstandig omhoogtrekken. Manouvreer het labirint nog even boven een teiltje, om achtergebleven water op te vangen (ik hou ook niet van nattigheid, tenzij het in een glas zit)!! Ontkoppel het labirint dooor de klemmen te verwijderenHet labirint zet je vervolgens op z'n kop, en giet er aan de aansluiting van één van de dikke slangen gloeiedheet water in, met soda, of vloeibare gootsteenontstopper,en laat het lekker een uurtje weken. Ondertussen kun je aan het kleine gedeelte werken, wat eronder zat. Verwijder de connectors (2), trek het plastic ding een beetje naar buiten en rechtstandig omhoog. Dit ding kan geheel uitelkaar genomen worden, en evenals de slang, die,naar de kuip gaat, met een oude tandenborstel gereinigd worden. Inbouw in omgekeerde volgorde van uitbouw! En als het app. weer in elkaar zit (wel even op z'n kan houden, teneinde de lekbak te ledigen), kun je hetvolgende aanschouwen; afvoerpomp gaat draaien, systeem gaat vullen, op een bepaald moment passeert water kleine labirint, voorradvat aan rechterzijde grote labirint loopt leeg. Teneinde het testprogamma te starten, sluit het zeepbakje, druk toetsen 2 en 4 tegelijkertijd in, en daarna de aan/ uitknop. Bij diplay 26 nogmaals 2 en 4 tegelijkertijd indrukken en deur sluiten. Testprogr. loopt af in +- 40 min, indien succesvol met 0 op display. En voortaan borden goed schoonschrappen, Niet voorspoelen, daar heb je dat apparaat voor!!

Gesloten